معرفی استارتاپکسب و کارهای کشاورزی

امداد کشاورز استارتاپی برای بهبود صنعت کشاورزی ایران!

امداد کشاورز، استارتاپی که برای ارائه خدمات مشاوره به کشاورزان، پا به این عرصه نهاده است.

لیمو HR

یکی از مشکلاتی که همواره کشاورزان را دچار مشکل کرده است، نداشتن دانش کافی برای مزرعه داری و به عبارت دیگر عدم آموزش کافی بوده است. این عدم آموزش در برخی از موارد، همچون حمله آفات، بعضاً کشاورز را با مشکلات فراوان روبرو می کند.

گاهاً در این موارد مشاهده شده است که با راهنمایی اشتباه برخی افراد ناآشنا مانند سم فروشان، تبعات این آفات بسیار بیشتر هم شده است. از طرفی برخی ساختارهای دولتی هم برای کمک و مشاوره به کشاورزان راه اندازی شده است ولی با توجه با ساختار لَخت و عدم امکان پوشش سراسری به موقع، عملاً کمک شایانی به کشاورزان صورت نمی گیرد.

در این شرایط استارتاپ هایی برای کمک به اصلاح این وضع بوجود آمده اند که یکی از آنها استارتاپ امداد کشاورز است. این استارتاپ که تجربه مناسبی هم در این زمینه دارد، اپلیکیشنی را برای این منظور توسعه داده است و در حال توسعه خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن خود نیز هست. با یوسف بیارش، مدیرعامل این استارتاپ هم کلام شدیم تا ما را با این کسب و کار بیشتر آشنا کند:

خود را معرفی کنید.  

بنده یوسف بیارش کارشناس ارشد رشته MBA از دانشگاه علامه طباطبایی هستم. در امداد کشاورز یک تیم حرفه ای با تخصص های مختلف حضور دارد؛ بنده هم به عنوان مدیر عامل امداد کشاورز، به عنوان متخصص تجارت و کسب و کار فعالیت دارم. در تیم امداد کشاورز افرادی حضور دارند که یا در حوزه کشاورزی فعالیت داشته اند و یا در حال حاضر مشغول به فعالیتند. به علاوه ما چند کارشناس ارشد کشاورزی از دانشگاه تهران نیز در تیم خود داریم.

به چه دلیل به این حوزه وارد شدید؟ و در چه سالی اپلیکیشن را راه اندازی کردید؟

ما از سال ۹۴ متوجه مشکلات موجود در این حوزه شدیم و تقریبا همه مشکلات ناشی از عدم وجود دانش فنی کشاورزی در بین کشاورزان علی الخصوص کشاورزان سنتی بود که میتوان گفت این دانش فنی پایین منجر به تنزل بهره وری در این بخش می شود؛ با وجود اینکه ۱۸% نیروی کار در کشور ما در این حوزه فعالیت دارند ولی تنها ۹% از تولیدات ناخالص کشور را کشاورزی تشکیل میدهد که به نظر بنده این درصد قابل پیشرفت است.

برای رفع این مشکل ما سیستم های مختلفی از جمله سیستم کال سنتر و یو اس اس دی را راه اندازی کردیم ولی کارساز نبودند. سپس از سال ۹۴ بود که مطالعات امکان سنجی امداد کشاورز را آغاز کردیم و از سال ۹۶ نرم افزار اندروید امداد کشاورز را توسعه دادیم که این خود یک سال به طول انجامید.در نهایت و در ابتدای سال ۹۷ اپلیکیشن امداد کشاورز بر روی کافه بازار قرار گرفت.

ارائه سرویس امداد کشاورز به چه شکل است؟

کسب و کار اصلی امداد کشاورز مشاوره رایگان به کشاورز است؛ به صورتی که کشاورز در هر لحظه که به مشکل برمی‌خورد از طریق اپلیکیشن (به دلیل عدم دسترسی کشاورز به اینترنت) می‌تواند با تماس با مشاورین امداد کشاورز مشکل خود را رفع کند. در سرویس دیگر امداد کشاورز، کشاورزان می‌توانند از مشکل خود عکس و یا فیلم بگیرند و به مشاورین ارسال کنند.

به عقیده ما در زنجیره تامین حوزه کشاورزی “آموزش” حلقه گمشده ای بود که هدف امدادکشاورز نیز یافتن آن بود. ما از سال ۹۷ افتخارات زیادی را کسب کردیم از جمله: انتخاب شدن به عنوان اپلیکیشن برگزیده کافه بازار برای ۳ مرتبه و نیز شناخته شدن به عنوان خلاق ترین اپلیکیشن کافه بازار. در حال حاضر نیز امداد کشاورز با بیش از ۲۰۰۰۰ کاربر به عنوان پرمخاطب ترین اپلیکیشن این حوزه شناخته شده است.

ما سرویس‌های اصلی دیگری را نیز ارائه می‌دهیم مانند سرویس “سبزه میدون” که به کشاورز در حذف واسطه ها کمک می‌کند و به نوعی بازار عرضه و تقاضای بی واسطه در این حوزه است و نوعی بازارگاه محسوب می‌شود با این تفاوت که مسائل دیگری را نیز مانند اجاره زمین برای کشاورزی قراردادی و.. را پشتیبانی می‌کند.

سرویس دیگری که از بازخورد کشاورزان راه اندازی شد، سرویس “پرسش و پاسخ” در راستای آگاهی کشاورزان از مشکلات یکدیگر است که کارشناسان و دیگر کشاورزان می‌توانند به سوالاتی که در این سرویس ارائه می‌شوند، پاسخ دهند. بعضی از سوالات کشاورزان مرتبط با گرفتن مجوز است که در این راستا همکاری با سازمان جهاد در معرفی خدمات دولتی کمک بزرگی به این تسریع روند خواهد کرد.

امداد کشاورز ، استارتاپی که برای ارائه خدمات مشاوره به کشاورزان

 

سرویس “مکان یاب کشاورزی” سازمان‌های دولتی و خصوصی و حتی مغازه‌های کودفروشی، سم فروشی و … را در اطراف محل کشاورزان نشان می‌دهد.

سرویس “دوربین امداد” به کشاورزان امکان تعامل با یکدیگر را می‌دهد به طوری که آن‌ها می‌توانند از موفقیت‌های خود فیلم بگیرند و برای ما ارسال کنند و ما آن را در اپلیکیشن ارائه می‌کنیم.

خدمت بعدی “خرید تضمینی گندم” است که ما طی تفاهم نامه ای که با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی انجام دادیم، کشاورزان می‌توانند با کد ملی خود استعلام خرید تضمینی بازرگانان دولتی کشور را از اپلیکیشن بگیرند و از اطلاعات افت و یا افزایش قیمت آگاه شوند.

آخرین خدمت نیز “مطالب آموزشی” است که در این راستا کارشناسانی با دانش علمی و فنی این سرویس ما را پشتیبانی می‌کنند.

 

تیم امداد کشاورز از چند نفر تشکیل شده اند؟

۸ نفر.

آیا نمونه خارجی و داخلی موفقی در این حوزه وجود دارد؟ آیا امکان ورود این رقبا به داخل ایران وجود دارد؟

نمونه‌های خارجی موفق بسیاری در این حوزه وجود دارند. نمونه هایی که در حال حاضر حضور ذهن دارم AgroStar در هندوستان و دیگری AgriSync در آمریکا است که این دو به نوعی قسمتی از پلتفرم ما را اجرا کرده اند. در واقع انقلاب سبزی که در صنعت کشاورزی هند اتفاق افتاد هم نتیجه گسترش مبحث آموزش در این حوزه بود و ما هم با طی کردن این مسیر، می‌توانیم به رونق تولید و اقتصاد کشورمان کمک کنیم.

فکر نمیکنم این نمونه ها شرایط ورود به داخل ایران را داشته باشند ولی در صورت ورود هم ما سعی کرده ایم پلتفرم جامعی عرضه کنیم تا نیازهای کشاورزان به طور کلی حل شود و نیازی به پلتفرم دیگری نباشد.

 

در داخل کشور هم دو نمونه مشابه ولی در سطح ضعیف تر داریم که نه در حوزه آموزش بلکه در حوزه اپلیکیشن های کشاورزی فعال هستند؛ یکی بازار بزرگ کشاورزی و دیگری کشاورزی آنلاین.

آیا تضمینی در مشاوره‌های امداد کشاورز وجود دارد؟

ما تمام اطلاعات کارشناسان امداد کشاورز را داریم و از طرفی یک نیروی انسانی، سوالاتی را که از امداد کشاورزان پرسیده می‌شود و بازخوردهای حاصل از این تعامل را بررسی می‌کند و از کشاورزان جویای حل شدن مشکلشان می‌شود؛ در این راستا اگر ما بتوانیم برای کارشناسان امداد کشاورز تاییدیه وزارت جهاد بگیریم، طبق آن می‌توانیم به صورت حقوقی این مشکلات را پیگیری کنیم.

مدل درآمدی امداد کشاورز به چه شکل است؟

ما حدود ۱۰۰ کارشناس داریم که کارشناسان برای حوزه های موجود در اپلیکیشن تقسیم بندی شده اند. کسب و کار اصلی ما ابتدا بر یک خدمت رایگان بود تا اعتماد کاربران را جلب کنیم ولی در کنار آن خدماتی را برای کسب درآمد ارائه دادیم؛ از جمله این خدمات: گرفتن آبونمان سالیانه در سرویس “مکان کشاورز” از سازمان‌های خصوصی است و دیگری خدمت “امداد مارکت” که یک فروشگاه برای تامین کنندگان و تولیدکنندگان نهاده های کشاورزی است مثل: کود، سم، بذر، تجهیزات کشاورزی، گلخانه و … که در این راستا با شرکت‌های مختلف به تفاهم رسیده‌ایم تا محصولات خود را در پلتفرم ما بفروشند و ما در این بین کارمزد دریافت کنیم.

سومین مدل درآمدی ما فروش محتوای آموزشی حرفه ای به کشاورزان است. همچنین در حال انعقاد تفاهم نامه ای با صندوق بیمه کشاورزی هستیم تا کشاورزان با کدملی و تاریخ تولد مقدار جریمه بیمه خود را استعلام کنند.

آیا تاکنون جذب سرمایه و یا فرآیند شتابدهی داشته اید؟ایده

فرآیند شتابدهی نداشتیم ولی درصدی از امداد کشاورز را در قبال جذب سرمایه عرضه کردیم و برای ادامه کار بازاریابی، نیاز به جذب سرمایه ی دوباره داریم.

یوسف بیارش مدیرعامل امدادکشاورز

در این مسیر با چه چالش هایی مواجه شدید؟

یکی از بزرگ ترین چالش ها، مدیریت فعالیت کارشناسان بود که آیا پاسخ گویی خود را درست انجام می دهند یا خیر که حتی در این راستا به سمت کنترل خودکار به صورت یادگیری ماشینی هم پیش رفتیم اما هیچ روشی جز استفاده از نیروی انسانی جوابگو نبود؛ زیرا در این مسیر گاهی کشاورزانی به نام “سفیران امداد کشاورز” نیز در معرفی امداد کشاورز به دیگران به ما کمک کرده اند.

در کنار آن کمپینی با نام “کشاورز زادگان” ارائه دادیم تا کشاورز زادگان اطلاعاتی در این حوزه از تجربیات خود ارائه دهند و همچنان در حال گرفتن بازخوردهایی هستیم تا از این طریق کشاورزان جایگاه حقیقی خود را در ایران پیدا کنند.

اگر به آغاز راه خود برمی‌گشتید، چه کارهایی را انجام می‌دادید و از انجام چه کارهایی پرهیز می کردید؟

از ابتدا در حوزه اپلیکیشن و سایت تمرکز می‌کردم و به سمت استفاده از کال سنتر نمی‌رفتم و دیگر اینکه تعامل بیش‌تری با دانشگاه‌های کشاورزی ایران برقرار می‌کردم تا اساتید این حوزه نیز بتوانند اطلاعات خود را در این زمینه ارائه دهند.

آیا در شرایطی قرار گرفته اید که به جمع کردن کسب و کار خود فکر کنید؟

بله زیرا در ابتدا درآمدی نداشتیم و ادامه مسیر تحت این شرایط بسیار سخت بود اما علاقه به فضای کارآفرینی به من کمک کرد تا مسیر خود را ادامه دهم.

چه توصیه ای برای استارتاپ های علاقه مند به ورود به صنعت کشاورزی دارید؟

مهم ترین توصیه ای که دارم شناخت کاربر است، تا اعتماد کشاورزان از راه درست جلب شود. خیلی از کشاورزانی که در حوزه محصول نهایی فعالیت دارند به تامین کننده خوب نیاز دارند ولی در صورت عدم اعتماد، هیچ وقت این مسیر میسر نخواهد بود و به نظرم کشاورزان کشور ما تنها نیاز به دریافت صداقت از جانب شما دارند تا در کسب و کارتان با شما همراه شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. با سلام و خدا قوت! کار خوبی انجام داده اید و خدا و مشکلات کشاورزان عزیز را پوشش داده اید. بنده کارشناسی ارشد گیاهپزشکی دارم و با توجه به چند سال کار در این حوزه این مسائل را درک کرده ام. یه پیشنهاد دیگه هم براتون دارم؛ یه قسمت از اپلیکیشنتون را اختصاص بدهید به ثبت نام نیروی کارگری در مزرعه و به کار گرفتن آنها در مزرعه. اینطور بخش دیگری از مشکلات کشاورزان را حل کردید. با تشکر

  2. و دیگری انتخاب ستاره را طوری تنظیم کنید که با زدن یک کلیک انتخاب و ارسال نشه. قابل ویرایش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *