اخبار استارتاپی

همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال برگزار شد

در همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال مطرح شد، مرز بازاریابی سنتی و دیجیتال از بین رفته است!

لیمو HR

همایش ملی «بازاریابی در عصر دیجیتال» با هدف بررسی تقابل بین سنت و مدرنیته، به همت مؤسسه توسعه مدیریت و فن معنا، و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در ۱۷ مرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بیش از ۲۵۰ نفر از مدیران کسب و‌ کار‌ها و کارشناسان بازاریابی در این همایش به پای سخنرانی‌هایی تأثیرگذار و مهم درباره‌ی آینده‌ی بازاریابی در ایران و جهان، مگاترند‌های انقلاب صنعتی چهارم و عصر دیجیتال، اهمیت، نورومارکتینگ، راهکارهای حل تعارضات بین تیم‌های بازاریابی و فروش که توسط متخصصان برجسته  علمی و اجرایی این حوزه انجام شد نشستند.

دکتر جواد حکیم‌زاده، مشاور ارشد و مدرس مدیریت، در سخنرانی خود به تأثیر انقلاب‌های صنعتی چهارم و پنجم بر کسب و کارها پرداخت و با ترسیم و اخبار به روزی از اتفاقات مهمی که آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند دورنمایی از آینده بازاریابی در ایران را تصویر کرد. به گفته او: جمعیت جوانِ علاقه‌مند به پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم، منتظر کسب و کارها هستند!

دکتر بهداد نامور یکتا، مدرس و مشاور ارتباطات، بازاریابی و برندسازی نیز با اشاره به بسته بودن مرزهای ایران، تأکید کرد که دنیا دیگر شرایط گذشته را ندارد و در صورت باز شدن مرزهای آن باید بسیار دقیق عمل کنیم. او برند و روابط عمومی را موضوعاتی خواند که همچون چتر بر سایر شئون سازمان‌ها و کسب و کارها سایه می‌اندازند و نباید تأثیراتشان را نادیده گرفت.

وظیفه روابط عمومی رسوخ به افکار عمومی است!

دکتر مرتضی بهنام، عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در سخنرانی خود در همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال، تعریف نقش روابط عمومی در سازمان‌های ایرانی را تابع دیدگاه‌های سنتی دانست و اشتباه روابط عمومی‌ها را در این خواند که فکر می‌کنند روابط عمومی دیجیتال صرفا به معنی استفاده از ابزارهای دیجیتال است؛ درحالیکه روابط عمومی در سازمان فراتر از استفاده صرف از ابزارها است!

او با مثالی از گوبلز، مبلغ هیتلر در آلمان نازی، بر نقش درجه یک روابط عمومی در رسوخ اندیشه‌ای به افکار عمومی تاکید کرد!

حضور برندهای بین‌المللی در این همایش همچنین، تاحدی تحقق داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی خواند.

دکتر فرشاد فاطمی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه، یکی دیگر از سخنرانان همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال، با تکیه بر مفاهیم علوم رفتاری و ملاحظات و تاثیرات آن بر علم بازاریابی بیان داشت: «مردم نمی‌دانند چه می‌خواهند! علوم رفتاری نشان می‌دهد انسان‌ها مثل مدل‌های اقتصادی‌ای که اعتقاد دارند می‌توان رفتارها را پیش‌بینی کرد، عمل نمی‌کنند.» و با مثال‌هایی از کاربرد علوم رفتاری بر انتخاب و تصمیم مشتریان به بسط این مفهوم پرداخت.

مرز بازاریابی سنتی و دیجیتال از بین رفته است!

مهندس احمدعلی فرهودی، مدیر یکی از آژانس‌های تبلیغاتی فعال کشور، از بی‌توجهی مردم به تبلیغات و آشفته‌بازار حاکم بر روندهای بازاریابی امروز ایران سخن گفت: ما از هر ایرانی، یک استارتاپ رسیده‌ایم به هر ایرانی، یک دیجیتال مارکتر!

به گفته او «در عصر دیجیتال، مرز بین بازاریابی سنتی و دیجیتال از میان رفته است و این دو در تار و پود یک‌دیگر تنیده شده‌اند».

او با معرفی بخشی از ابرروندهای بازاریابی در عصر دیجیتال که سازمان‌ها در بخش‌های بازاریابی و فروش خود، باید بهره‌برداری از فناوری‌های روز را یاد بگیرند و این مهارت را در سازمان تقویت کنند نه صرفا با تکیه بر آژانس‌های برون‌سازمانی به این مهم بپردازند.

«به زودی موج جدید تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همه ما را با خود خواهد برد. همین حالا نیز در کشورهای پیشرفته بالای هشتاد درصد فضای تبلیغاتی در اختیار ماشین‌هاست.»

دکتر نوید ملایی، مشاور و مدرس بازاریابی، تبلیغات و برند سازی نیز جنگ داغ بین بازاریابی و فروش در سازمان‌ها را موضوع سخنرانی خود قرار داد و با بیان راهکارهایی جهت همسو کردن این دو بخش در سازمان بیان کرد: این جنگ، جنگی دیرینه است که هم در فضای دیجیتال وجود دارد و هم در فضای سنتی؛ که ما فقط از بخشی از آن باخبریم.

و در ادامه دلایلی از شکل‌گیری این نزاع و راه‌حل‌هایی برای رفع این اختلافات سخن گفت.

هدف گذاری اصلی ترین نیاز  دیجیتال مارکتینگ در ایران است

دکتر حمید‌رضا جعفری، دبیر کمیته علمی همایش و مشاور کسب‌وکار و بازاریابی در صنایع سلامت نیز با پخش ویدئویی از یکی از صاحب‌نظران حرفه نورومارکتینگ، به معرفی این رسته جدید از بازایابی و کاربردها و تأثیرات عمیق آن پرداخت.

این سخنرانی با این نقد که آیا نورومارکتینگ به نوعی فروختن چیزی به مشتری است که نیازی به آن ندارد؛ با بیان ملاحظات اخلاقی و دلایلی برای استفاده مناسب از این علم به پایان رسید.

مهندس ایمان رحمتی‌زاده، مدیر ارشد شرکت خدمات بازاریابی دیجیتال Quantcast آمریکا،طی سخنرانی ویدئویی و از راه دور، دیجیتال مارکتینگ در سیلیکون‌ولی آمریکا راجع‌به استفاده از داده‌ها و نشر آن قطره چکانی آن در همراه کردن مخاطب ترندهایی از بازاریابی نوین را مطرح کرد. او با  با استناد به ترفندهای جریان‌سازی خبری رسانه‌ها در خبرهایی از داغ ترین اتفاقات جهانی(مرگ خاشقچی و نحوهه زنده نگه داشتن جریان خبری آن توسط رسانه‎‌های ترک)، رحمتی‌زاده همچنین درباره تواتر پیام‌های رسیده به مخاطب و تاثیر این تکرار بر تصویر مخاطب از برند سخن گفتند.« اولین نیاز دیجیتال مارکتینگ در ایران، تارگتینگ دقیق‌تر افراد است.»

پنل رویارویی دو دیگاه سنتی و مدرن در بازاریابی، در پایان‌بندی همایش بازاریابی در عصر دیجیتال، با حضور نمایندگانی از هر دو طیف از شبکه بازاریابی سنت و دیجیتال، کارزار داغی از نقد هریک از دو دیدگاه و بررسی جایگاه هر یک در شرایط حال حاضر کشور، با این نتیجه‌گیری به پایان رسید که کارفرماها نیاز دارند بیشتر با مفاهیم این حوزه آشنا شوند تا  از مدیران بازاریابی و آژانس‌های تبلیغاتی مطالبه‌گر باشند، در غیر این صورت خدمات‌دهندگان تبلیغات و بازاریابی به «رسانه‌فروش» صرف تقلیل می‌یابند؛ همچنین در عبور از سنت به فضای دیجیتال در بازاریابی نیاز است داده‌ها به نحوی به اشتراک گذاشته شود که بتوان از مزیت‌های کمی آن استفاده کرد. ما نیاز به ایجاد نهادهایی برای راستی‌آزمایی گزارش‌های تبلیغاتی داریم.

و در آخر، این همایش، با دعوت از مخاطبان خود برای کسب آمادگی و بلوغ لازم، برای ترسیم منحنی‌های دوم و ورود به عصری نوین، سازمان‌ها و فضای کسب‌وکار ایران را پیش از از دست دادن فرصت طلایی کنونی، سوار شدن بر موج تحولات بازاریابی در عصر دیجیتال را ناگزیر خواند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *