ابزارهای مدیریتی

نمودار سیپوک

روشی برای توصیف و مشخص کردن فرآیند تولید و تغییرات در شرکت

نمودار سیپوک یک روش برای توصیف صحیح فرآیند تحول در یک شرکت است که محصولات و یا خدمات ارائه می دهد. این ابزار برای بهبود روند است که ورودی و خروجی یک یا چند فرایند در جداول را خلاصه می کند.

واژه سیپوک مخفف کلمات، تامین کنندگان، ورودی ها، پردازش، خروجی ها و مشتریان می باشد. این ابزار در دهه ۸۰ میلادی به وجود آمد. این نمودار و ابزار در واقع برنامه ای در داخل سیستم های کیفیت مانند شش سیگما، کایزن و تولید ناب است.

سازمان‌‌ها بسته به نوع مشتری باید نیازهای مشتریان فعلی و آتی خود را بشناسند و ضمن برآورده کردن این نیازها، سعی کنند پا را فراتر گذاشته تا انتظارات و نیازهای مشتریان را پیش‌ بینی کنند.

روند تبدیل نمودار سیپوک

ابزار مدل سیپوک روشن می‌سازد که کدام عوامل بر فرآیند تحول تاثیر گذار است و چه بخش‌هایی را درگیر می‌کند. با نگاشت این نمودار، یک شرکت می‌تواند همه چیزهایی را که باید به کار گرفته شود شناسایی کند تا بتواند فرآیندهای خود را هماهنگ کند.

تامین کننده مواد ، ورودی را در قالب مواد خام و دیگر مواد، محصولات نیمه تمام، دانش و تخصص مورد نیاز برای نیازهای شرکت تامین می‌کند. این کار یک گام مهم در روند شکل گیری نهایی محصول یا سرویس نهایی برای مشتری است. این خروجی باید مطابق با الزامات مشتری باشد و شاید حتی از الزامات مشتری نیز پیشی بگیرد.

لزومی ندارد مشتری یک بخش خارجی باشد بلکه مشتریان می‌توانند در داخل سازمان نیز باشند. یعنی روابط تامین کننده / مشتری نیز می‌تواند در داخل یک شرکت وجود داشته باشد.

مدل سیپوک به جلوگیری از نادیده گرفتن بخش‌هایی از فرآیند تحول کمک می‌کند. روش نمودار سیپوک روند را به کارکنانی که دانش و اطلاعات کمی در مورد تغییرات به محصول نهایی دارند یا به کلی بی اطلاع هستند تشریح می‌کند و همچنین به کارمندان کمک می‌کند تا یک فرآیند جدید را به روشنی تعریف کنند.

نگاشت بخش‌های مختلف نمودار سیپوک

روش مدل سیپوک توصیف می‌کند که چه کسی چه چیزی را برای فرایند تولید فراهم می‌کند، دقیقا چه چیزی توسط بازیگران مختلف ارائه می‌شود و نتیجه نهایی چیست. همچنین این که محصول نهایی برای چه کسی در نظر گرفته شده نیز مشخص خواهد شد. در ادامه، جنبه‌های مختلف مدل سیپوک توضیح داده شده است.

نگاشت بخش‌های مختلف نمودار سیپوک

تامین کننده

تامین کننده بخشی است که محصولات یا خدمات فرآیند را تامین می‌کند. این موارد می‌توانند هم داخلی و هم خارجی باشند. چه چیزی برای فرآیند لازم است و چه چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ باید برای این موارد توضیحی در قسمت ورودی پیدا کنیم.

تامین کنندگان می‌توانند تامین کننده مواد خام یا دانش، مهارت و اطلاعات باشند. یک سازنده مبلمان را تصور کنید که تامین کنندگانش چوب، چسب و … را تامین می‌کنند، همچنین کارکنانی با دانش خاص، طراح صندلی و تامین کننده نرم افزار طراحی نیز جزء این دسته هستند.

سازمان و تأمین‌ کنندگانش به هم وابسته هستند و این رابطه‌ که برای هر دو طرف سودمند است، باعث تقویت قابلیت ایجاد ارزش برای هر دوی آن‌ها می‌‌شود.

ورودی

علاوه بر خود تامین کنندگان، این که آنها باید چه چیزی را تامین کنند نیز اهمیت دارد. ورودی فرایند شامل مواد، خدمات و اطلاعات است. تولید کننده مبلمان نیاز به مواد خام مانند انواع چوب، مواد دیگر مانند چسب و محصولات نیمه ساخته، مانند دستگیره‌های فلزی برای کمد دارد. مهارت‌های نجار نیز ضروری است، همچنین ذهن خلاق طراح و ورودی مناسب به سیستم توسط متخصص نرم افزار، ماشین آلات و ابزار نیز مورد نیاز است.

فرآیند

فرایند در قالب یک سند، دستورالعمل یا دستور کار شرح داده شده است. با توصیف تمام مراحل، کار استاندارد شده را می‌توان بدون انحراف زیادی در خروجی تحویل داد. در عوض، همه کسانی که در این فرآیند دخیل هستند، با اقدامات خود آشنا هستند و وقتی که چیزی درست نباشد، راحتتر می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند.

خروجی

نتیجه نهایی که از فرایند خارج می‌شود، می‌تواند به عنوان محصول نهایی دیده شود. علاوه بر محصول نهایی، مواد زائد نیز نمونه ای از خروجی هستند. تولیدکننده مبلمان، علاوه بر مبلمان، طرح ها، وب سایت با مدل‌های جدید مبلمان و تراشه‌های چوبی کارخانه را نیز ایجاد می‌کند.

مشتری

شخص یا شرکتی که به آن عرضه می‌کنید، به اصطلاح کاربر نهایی است. این کاربر نهایی می‌تواند مشتری واقعی باشد که از سازنده مبلمان را خریداری می‌کند، همچنین می‌تواند کارمندی باشد که در کارخانه به طور مداوم کار می‌کند. الزامات مشتری در طول فرایند مهم هستند و هنگامی که خروجی مطابق با نیازهای مشتری نیست، کیفیت را نمی‌توان تضمین کرد.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *