کسب و کارهای کشاورزیمقالات کشاورزی

دسته بندی استارتاپ های کشاورزی؛ پس از مزرعه

بخش چهارم: پس از مزرعه؛ معرفی زمینه های کاری استارتاپ های خارجی پس از مزرعه و نمونه ایرانی آنها

در سلسله مقالات معرفی زمینه های ورود کسب و کار های نوپا در صنعت کشاورزی، ابتدا به معرفی کلی این دسته بندی و چرایی موضوع پرداختیم. سپس در مقاله زیرسته استارتاپ های قبل از مزرعه و داخل مزرعه را معرفی نمودیم. در این مقاله سعی داریم به معرفی استارتاپ های پس از مزرعه بپردازیم. همانطور که می دانید این دسته برای عموم مردم شناخته شده تر هستند و استارتاپ های معروفی در این بخش قرار می گیرند. این دسته آخرین حلقه زنجیره تامین مواد غذایی هستند و ارزش آفرینی خاص خود را دارند. چنانچه صاحب استارتاپی در این زمینه هستید که در دسته بندی های زیر به آن اشاره نشده است، لطفا از طریق پر کردن این فرم به ما اطلاع دهید. در ادامه با معرفی این دسته بندی ها با ما همراه باشید:

پلتفرم های معامله و بازارگاه ها (Trading platform & marketplace):
پلتفرم های معامله و بازارگاه ها

بازاریابی و رساندن محصول به دست مشتری از چالش‌های اساسی صنعت کشاورزی است. فسادپذیری و پراکندگی تولید، عواملی هستند که اهمیت زمان و شرایط فروش محصولات کشاورزی را چند برابر می‌کند. استارتاپ‌های این دسته به دنبال تسهیل و ساختارمند کردن ارتباط بین فروشنده و مشتری‌ها هستند تا بهترین شرایط برای فروش محصولات رقم بخورد. آن‌ها این هدف را با پیگیری موارد زیر دنبال می‌کنند:

  • ایجاد یک بازار بزرگ از خریداران و فروشندگان برای تسهیل برقراری ارتباط بین عرضه و تقاضا
  • ایجاد سیستم‌های اعتبار دهی به کاربران براساس حجم مبادلات
  • تضمین مبادله انجام شده و انتقال وجوه بین کاربران
  • ایجاد ارتباط مستقیم بین کشاورز و مشتری

از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به باسلام، زیتونت، روستا پلاس، کالا روستا، اینکوباک، تازه بار، سروبان و باغ بازار اشاره کرد.

ذخیره سازی، زیرساخت و لجستیک (Storage, Infrastructure & Logistics):

ذخیره سازی، زیرساخت و لجستیک

با توجه به گردش مالی گسترده‌ی حوزه‌ی زیرساخت، انبارداری و لجستیک، اقدامات نوآورانه‌ی استارتاپ‌های این حوزه تاثیرگذاری اقتصادی گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت. استارتاپ‌های این حوزه بر موضوعات زیر متمرکز هستند:

  • کاهش آسیب‌های وارده به محصول حین حمل و نقل
  • افزایش زمان ماندگاری محصولات با استفاده از پوشش‌ها و یا بسته‌بندی‌های نوآورانه
  • مدیریت شرایط انبارداری به نوعی که با کاهش هزینه‌ها و افزایش ماندگاری محصولات همراه باشد

از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به بازرگام، بروزرسان، فارمیلی، بازار بزرگ کشاورزی ایران، واجارو، اسنپ مارکت، اکالا، هاپیرمارکت، دیجی کالا فرش و فارسی نیک اشاره کرد.

صنعت ۴.۰ (Industry 4.0):

صنعت 4.0

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای شبیه‌سازی فرآیندها، محاسبات علمی، هوش مصنوعی، کنترل و اتوماسیون در دستور کار استارتاپ‌های این حوزه قرار دارد. این استارتاپ‌ها با تسلط بر روش‌های عددی، ریاضیاتی و محاسباتی، راهکارهای کارآمدی را با توجه به پیشرفته‌ترین استانداردهای مهندسی به کشاورزان پیشنهاد می‌کنند. از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به کامپوزیت اشاره کرد.

زیست انرژی (Bio-energy):

زیست انرژی

امروزه انرژی یکی از هزینه‌برترین بخش‌های هر صنعت از جمله کشاورزی است. استارتاپ‌ها در حوزه انرژی هم فعال شده‌اند و توسعه‌ی تکنولوژی‌های مرتبط با انرژی خورشیدی، انرژی حاصل از میکروارگانیسم‌ها و دیگر انرژی‌های تجدید‌پذیر فعالیت‌ می‌کنند. از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به انرژاین اشاره کرد.

کارخانه گیاه (Plant Factory):

کارخانه گیاه

کارخانه گیاه یک سیستم رشد کاملا بسته است که به کشاورز اجازه می‌دهد تا محصولات کشاورزی را بدون توجه به فصل، منطقه کشت، شرایط آب و هوایی، و سایر شرایط مورد نیاز گیاه، تولید کند. این مراکز با استفاده از کنترل مصنوعی نور، دما، رطوبت و غلظت دی‌اکسید‌کربن به تولید محصولات گیاهی می پردازند. استارتاپ‌های این حوزه به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌اند، به عنوان مثال با استفاده از دامنه نوری خاص در تولید گیاهان معطر موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به Black Grow Box اشاره کرد.

غذاهای نوآورانه (Innovative Food):

غذاهای نوآورانه

با توجه به فقر غذایی در کشورهای مختلف تولید موادغذایی به روش‌های خلاقانه می‌تواند به رشد و توسعه صنعت مواد غذایی کمک کند. تولید موادغذایی مصنوعی در آزمایشگاه مانند گوشت‌های مصنوعی که از طریق کشت سلولی در آزمایشگاه تولید می‌شوند و استفاده از تکنولوژی اولترا فلیتراسیون در تولید انواع آبمیوه از جمله نوآوری‌های استارتاپ‌ها در این حوزه هستند. از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به فلاوینا، سلامت سبز و سلوی اشاره کرد.

امنیت و قابلیت ردیابی غذا (Food safety & Trace-ability):

امنیت و قابلیت ردیابی غذا

ردیابی محصولات کشاورزی از زمان تولید محصول تا عرضه در بازار، بررسی مالکیت زمین های کشاورزی  و برررسی نوع محصول کشت شده در زمین ها، مثال‌هایی از خدمات استارتاپ‌های فعال در این حوزه هستند.

 

بازارگاه رستوران ها (Restaurant Marketplace):

بازارگاه رستوران ها

بازارگاه‌ها فرصت مناسبی برای بازاریابی رستوران‌ها هستند و در سال‌های اخیر به نحوه خیره‌کننده‌ای از نظر تعداد و کیفیت رشد یافته‌اند. با وجود کثرت این بازارگاه‌ها هنوز هم امکان نوآوری و ارائه خدمات جدید به کاربران در این بستر وجود دارد. از جمله استارتاپ های فعال ایرانی در این بخش می توان به اسنپ فود، دلینو، مامان پز و سرمیز اشاره کرد.

فروشگاه آنلاین مواد غذایی (E-Grocery):

فروشگاه های آنلاین مواد غذایی

استارتاپ‌هایی که در زمینه فروش محصولات غذایی فعالیت دارند هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و شاهد رقابت تنگاتنگی میان آن‌ها هستیم. برخی از این فروشگاه‌ها به فروش محصولات ارگانیک می‌پردازند و برخی دیگر به فروش محصولات تازه روی آورده اند. عده‌ای دیگر هم با خرید مستقیم از تولید کنندگان، محصولات خود را با هزینه بسیارکم به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند. استارتاپ های این دسته بسیار گسترده هستند. در یک دسته بندی کلی می توان این استارتاپ ها را در دسته میوه و سبزی مثل: هفت میوه، میوه، میوه سیتی، میوه باران، میوه نو، میوکات، میوچه، میوه چی، میوه باکس، میوه پلاس، سبزآلو، گیلاس، میوه دات کام، هایپر میوه، سبزی من، هربال طب و ویتاپک؛ دسته ماهی مثل: ماهی فروش، تیهو، هرمز ماهی، ماهی بندر، لیان فیش، ماهی روز، ماهی دریا، فیش اَپ و آنلاین ماهی ؛ دسته خشکبار مثل:تازه چین، کافه زعفران، کشمون، فارمزینو، پسته دات کام،پستیلا و پسته فروش ؛ عسل مثل: هانیلی و هنگی بی ؛ برنج مثل: بینج بار و شمال رایس ؛ مرغ و گوشت مثل: فست گوشت، یوفارم و گوشتالو ؛ گل و گیاه مثل : مسترکاکتوس، کافه گلدون، درخت ایرانیان، رزاموند، ایران درخت، گل آف، گلسار، بلومن و گل ستان دسته بندی کرد.

رستوران های آنلاین و فروشگاه های بسته های نیمه آماده غذایی (Online restaurant & Meal kit):

فروشگاه های آنلاین و فروشگاه های غذاهای نیمه آماده

استارتاپ‌های این حوزه به فروش غذاهای متنوع، کیت‌های غذایی و غذاهای ارگانیک می‌پردازند. کیت‌های غذایی بسته‌هایی هستند که تمام مواد لازم برای یک وعده غذایی را در خود دارند. این بسته‌ها برای مشتری ارسال می‌شود و مشتری با استفاده از دستور پختی که همراه بسته وجود دارد، غذای مورد نظر خود را تهیه می‌کند.

مجموعه مقالات ما درباره معرفی زیردسته های کشاورزی با این مقاله به انتهای خود می رسد. خوشحال می شویم اگر نقطه نظرات گرانقدر خود را در قسمت نظرات همین مقاله و یا از طریق آیدی تلگرام MortazaGhodsi@ به ما منتقل بفرمایید. همچنین پیشنهاد ما برای مطالعه قسمت های قبلی این مجموعه مقالات به شرح زیر است:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴.۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *