مقالات کشاورزی

تهیه روغن های طبیعی به کمک دستگاه روغن گیری چگونه انجام میشود؟

لیمو HR

روغن‌های طبیعی به‌عنوان یک عنصر اساسی نه‌تنها در زمینه آشپزی و مصرف خوراکی بلکه درمان مشکلات مختلف از جمله درد گوش، بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. درگذشته، در خانه‌ها و با استفاده از روش‌های سنتی روغن استخراج می‌کردند.

اما با پیشرفت تکنولوژی، استخراج انواع روغن با روش‌های نوین و با استفاده از دستگاه روغن گیری انجام می‌شود. در ادامه با انواع روش های روغن‌گیری آشنا می شویم.

انواع روش روغنگیری

درگذشته، مردم از روش‌های سنتی برای استخراج روغن استفاده می‌کردند. در آن زمان برخی از این روغن‌ها به دلیل هزینه‌های بالا، فقط در دسترس افراد ثروتمند بودند. اما با پیشرفت علم و کشف خواص بی‌نظیر روغن‌های گیاهی برای بهبود زیبایی و سلامت پوست و بدن، تولید این محصولات با حجم بالایی افزایش‌یافته و در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. روش‌های مختلفی برای استخراج روغن وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دودسته روغن‌گیری صنعتی و روغن‌گیری سنتی تقسیم نمود. در روش روغن‌گیری سنتی دانه‌های روغنی به‌صورت دستی آسیاب شده و سپس در دستگاه روغن‌ گیری مکانیکی، وارد فرایند تولید روغن می‌شوند. این دستگاه‌ها، به‌عنوان بهترین وسیله برای استخراج روغن شناخته می‌شوند. در ادامه هر کدام از روش‌های روغن‌کشی را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

  • روش سنتی و دستی: در این روش، دانه‌های روغنی با استفاده از آسیب دستی، آسیاب شده و سپس، در دستگاه‌های روغن‌کشی مکانیکی وارد مراحل بعدی می‌شوند. بسیاری از صاحبان عطاری و مراکز فروش روغن‌های گیاهی طبیعی، از این روش سنتی برای تهیه انواع روغن طبیعی استفاده می‌کنند. این روش، مختص استفاده در مقیاس کوچک است.
  • روغن‌گیری به روش صنعتی: برای تولید روغن از دانه‌های روغنی، دستگاه‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند. استخراج سنتی به دو روش پرس گرم و سرد انجام می‌گیرد. در روش پرس گرم با حلال، از حلال‌ها و آنزیم‌ها برای تولید روغن استفاده می‌شود. آنزیم‌ها برای تجزیه بافت دانه‌های روغنی به کار می‌روند. در روش پرس سرد که جدیدترین روش استخراج روغن است از دستگاه نوین استفاده می‌شود. این دستگاه با حداقل نیاز به سرمایه بالا، روغن باکیفیت بالا را از هر دانه روغنی تولید می‌کند. این روش نسبت به پرس گرم، احتمال سوختگی روغن را کاهش می‌دهد و ویتامین‌های موجود در آن را حفظ می‌کند.

استخراج روغن از دانه‌های روغنی با استفاده از روش‌های سنتی و صنعتی هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. همچنین استفاده از هر روش، بستگی به مقیاس تولید، سرمایه و کیفیت محصول نهایی دارد. اگر قصد خرید بهترین نوع دستگاه روغن‌گیری را دارید پیشنهاد ما ویترین نت است. ویترین نت بهترین مرجع برای خرید انواع دستگاه روغن‌گیری و دیگر دستگاه‌های صنعتی است. در ویترین نت بهترین تولیدکنندگان انواع دستگاه میوه خشک کن، دستگاه وکیوم خانگی و دیگر دستگاه‌های تولیدی و صنعتی معرفی می‌شوند. شما می‌توانید به طور مستقیم با این تولیدکنندگان ارتباط برقرار کرده و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها را با قیمتی بی‌نظیر تهیه کنید.

مراحل روغنگیری با دستگاه روغنگیری

روغن گیری با دستگاه روغن گیری

دستگاه‌های روغن‌گیری، ابزاری مهم و کاربردی در فرایند تولید روغن از دانه‌های روغنی هستند. این دستگاه‌ها باتوجه‌به نوع روش روغن‌کشی (پرس سرد یا گرم) و تجهیزات مورداستفاده، تقسیم‌بندی می‌شوند. آنها اغلب از جنس استیل و ضدزنگ ساخته می‌شوند. دو نوع اصلی دستگاه به نام‌های پرس سردوگرم وجود دارد که هرکدام با روش‌های خاص خود قابلیت استخراج انواع روغن از دانه‌های گیاهی مختلف را دارند.

در روش پرس سرد، دستگاه از فشار مکانیکی برای خارج‌کردن روغن از دانه‌های روغنی استفاده می‌کند. در این روش روغن‌گیری بدون اعمال حرارت به دانه‌ها، انجام می‌شود این روش برای حفظ خواص و ویتامین‌های موجود در دانه‌ها مناسب است. در روش پرس گرم، حرارت به‌عنوان عامل اصلی برای استخراج روغن از دانه‌ها به کار می‌رود. این دستگاه‌ها از حلال‌ها و آنزیم‌ها برای تجزیه بافت دانه‌ها و آزادسازی روغن استفاده می‌کنند.

مدل‌های جدید دستگاه‌های روغن‌ گیری مجهز به عملکرد خودکار هستند. این دستگاه‌ها به‌صورت اتوماتیک عملیات روغن‌گیری را انجام می‌دهند. بعد از پر شدن مخزن، دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود. در داخل دستگاه، یک محفظه یا سیلندر وجود دارد که دانه‌های روغنی پس از پوست‌گیری و تمیزشدن درون آن قرار می‌گیرند. پیچ چرخنده به‌وسیله برق یا دیگر منابع انرژی، فشار را به دانه‌ها وارد می‌کند. این فرایند تا استخراج تمام روغن از دانه‌ها ادامه می‌یابد. سپس روغن بلافاصله به یک مخزن مناسب جهت ذخیره ریخته می‌شود.

مزایای استفاده از روغن‌های طبیعی

به‌طورکلی روغن‌های طبیعی از دیرباز به دلیل خواص مفیدشان موردتوجه بوده‌اند. روغن‌های طبیعی و گیاهی به طور گسترده در آروماتراپی، مصارف خانگی، پخت‌وپز، تهیه محصولات خوراکی، محصولات مراقبت از زیبایی و حتی محصولات تمیزکننده خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. روغن‌های طبیعی مزایای بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارند. مهم‌ترین مزایای استفاده از روغن‌های طبیعی به شرح زیر است:

  • عوارض جانبی کمتر: روغن‌های ارگانیک به دلیل استفاده از روش‌های طبیعی در تولید، عوارض جانبی کمتری دارند.
  • فاقد مواد نگهدارنده: یکی از ویژگی‌های برجسته روغن‌های ارگانیک، عدم استفاده از نگهدارنده در تولید آنها است. این موضوع باعث می‌شود این روغن‌ها خالص و ایمن باشند.
  • میزان چربی مضر کمتر: روغن‌های طبیعی دارای میزان چربی‌های اشباع کمتری هستند. افراد با استفاده از این روغن‌ها می‌توانند مصرف چربی‌های مضر را کاهش دهند و کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار بگیرند.
  • حفاظت از محیط‌زیست: تولید روغن‌های ارگانیک با استفاده از روش‌های پایدار، بدون مواد شیمیایی، به حفظ تنوع زیستی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک می‌کند.
  • کیفیت بالا: روغن‌های طبیعی از مواد اولیه باکیفیت بالا تولید می‌شوند و فرایند تولید دقیق و کنترل‌شده‌ای را طی می‌کنند. به همین دلیل از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
  • غنی از مواد مفید: این روغن‌ها حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفیدی هستند که به سلامتی پوست، مو، قلب و دیگر اعضا و اندام‌ها کمک می‌کنند.

خرید دستگاه روغن گیر از ویترین نت

استفاده از روغن‌های ارگانیک و طبیعی فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. روغن‌کشی با دستگاه روغن‌ گیری روشی نوین برای استخراج روغن است که موجب صرفه‌جویی در زمان تولید روغن می‌شود. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید روغن طبیعی تولید کنید و نیاز به دستگاه دارید حتماً به سایت ویترین مراجعه کنید تا با انواع مختلف دستگاه روغن‌کشی آشنا شوید. شما می‌توانید در این پلتفرم انواع ماشین‌آلات صنعتی از جمله دستگاه روغن گیری، دستگاه وکیوم خانگی، دستگاه میوه خشک کن و… را با قیمتی مناسب از فروشندگان و تولیدکنندگان مختلف، تهیه کنید و به بهبود رونق کسب‌وکار خود بپردازید. خرید به روش آنلاین امکان‌پذیر است و سفارش شما با تضمین اصالت کالا و کیفیت مناسب، به آدرسی که هنگام ثبت سفارش درج کرده‌اید، ارسال خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *