مقالات کارآفرینیبازاریابی و تبلیغاتکارآفرینی و استارتاپمقالات بازاریابی و تبلیغات

۲۴ عامل موفقیت در بازارهای اینترنتی B2B

بررسی دلایل رونق گرفتن بازارهای اینترنتی B2B

لیمو HR

۲۰ سال قبل، مؤسسان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، با هیاهوی بسیار، تلاش کردند تا بازارهای تجارت زیادی را برخط کنند، این کار در آن زمان به وضوح شکست خورد ولی از آن زمان تا به امروز چیزهای زیادی به مرور تغییر کرد و امروزه بازارهای برخط تجارت به تجارت زیادی شروع به کار کرده اند.

چرا بازارهای اینترنتی B2B رونق گرفته‌آند؟

از نظر ما ۶ دلیل عمده برای این اتفاق وجود دارد:

  1. خرید برخط برای مصرف‌کنندگان عادی شده است.
  2. زیرساخت مالی که قبلاً وجود نداشت حالا موجود است.
  3. ابعاد دسترسی به اینترنت بسیار بزرگتر شده است، یعنی فرصت بیشتری برای نقدینگی وجود دارد. در زمان اولین موج بازارهای برخط تجارت به تجارت، فقط حدود ۳۰۰ میلیون نفر در اینترنت حضور داشتند.
  4. رواج پیدا کردن دستگاه‌های موبایل و اینترنت اشیا. حالا دیگر وارد کردن موجودی و داده‌ها به سیستم را راحت‌تر کرده، و امکان موجودی خودکار/فروش مجدد/ پیگیری و غیره را فراهم ساخته است.
  5. تمایل بیشتری از سوی مؤسسان جهت اداره‌ی بازارهای اینترنتی مدیریت‌شده وجود دارد از جمله برعهده گرفتن تدارکات، معاملات، خدمات بیمه کیفیت و اعتمادسازی در اینترنت.
  6. مالکیت بسیاری از مشاغل به نسلی با سواد دیجیتالی بیشتر منتقل شده است.

درست همان‌طور که در ۱۵ سال اخیر شاهد نمونه‌های موفق فوق‌العاده‌ای در بازار اینترنتی مصرف‌کننده بوده‌ایم، انتظار داریم همان سطح از موفقیت را طی ده سال آینده در حوزه‌ی بازارهای اینترنتی تجارت به تجارت هم شاهد باشیم.

در این مقاله قصد داریم ۲۴ راه برای موفقیت بازارهای اینترنتی تجارت به تجارت یا B2B را با شما در میان بگذاریم. مؤسسانی که بتوانند این آموزه‌ها را به کار ببندند، در موقعیت مناسبی برای متحول ساختن بازارهای B2B قرار خواهند گرفت.

۱. مبادلات تازه‌ای تعریف کنید

مبادلاتی را پیدا کنید که در حال حاضر اتفاق نمی‌افتند، به آنها جامه‌ی عمل بپوشانید. اکثر مؤسسان، بازاری را دیده و می‌گویند «چطور می‌توانم آن معامله را دیجیتال کنم و درصدی از آن به دست آورم؟» این خوب است. اما گاهی بهتر است بگوییم «چه کسی اصلاً در این بازار پول درنمی‌آورد؟ به چه کسی می‌توانم کمک کنم تا در این بازار کسب‌وکاری راه بیاندازد؟»

اگر بتوانید در آمد «غیر-سهیم‌ها» را از ۰ تومان به x تومان برسانید، و اگر آنها بتوانند کسب‌وکار خود را پیرامون بازار شما ایجاد کنند، تبدیل به گره‌های وفادار این بازار اینترنتی شده، و کمکتان می‌کنند تا با مقاومت کمتری رشد کنید.

این مهم است، چون دیگر شرکت‌هایی که درآمدی پایین‌تر از وضع موجود دارند، با رشد شما مقابله می‌کنند. آنها نگرانند که بازار اینترنتی شما بازار آنها را تغییر دهد و درآمد، حاشیه‌ی سود و مزیتی را از دست بدهند که به نظرشان امروز دارند. بشر ذاتاً از خطر کردن فراری است.

۲. درک روان‌شناسی خریدار تجارت به تجارت

در مدل تجارت به تجارت، اذهان خریداران به حاشیه‌ی سودشان معطوف شده است. این محور کسب‌وکار آنهاست و کاملاً آگاهند که پول درآوردن شما می‌تواند از حاشیه‌ی سودشان کم کند.

از طرفی، به کیفیت و قطعیت اهمیت داده و امیدوارند که خرید از شما، در حال و آینده، مزیتی نسبت به رقبایشان محسوب شود. خریدار تجارت به تجارت، برای انجام مبادله در بازار اینترنتی شما، ملاحظات منطقی در سطوح مختلف را در نظر می‌گیرد.

 به‌علاوه، شاید شرکتی که از شما خرید می‌کند، برای حاشیه‌ی سود خود و بالطبع ادامه‌ی حیاتش به شما وابسته شود. می‌توانید آنها را بالا برده یا زمین بزنید، که خطر زیادی برایشان محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانید ببینید که چرا تعداد زیادی از کسب‌وکارهای ثبات‌یافته، از بازارهای اینترنتی تجارت به تجارت گریزانند.

این را با خریداران بازارهای تجارت به مشتری مقایسه کنید که معمولاً از بازار برای راحتی، سرعت، و دسترسی‌اش استفاده می‌کنند. آنها حساسیت کمتری نسبت به سود کردن شما داشته، و بیشتر به پیدا کردن آنچه دنبالش می‌گردند و سریع به چنگ آوردنش علاقه دارند و از آنجا که بازار تجارت به مشتری (B2C) فقط بخشی از زندگی آنها را کنترل می‌کند، اهمیتی نمی‌دهند که آن را از بازار شما تأمین کنند یا از منبعی دیگر.

۳. سازوکارهای قیمت‌گذاری هوشمندانه‌تری را یاد بگیرید

از آنجا که خریداران و فروشندگان B2B نسبت به حاشیه‌ی سود، قیمت‌گذاری و نحوه‌ی تعامل و تعیین آن حساس هستند، جواب گرفتن از بازار اینترنتی B2B بسیار مهم است. باید راهبردهای قیمت‌گذاری هوشمندانه را یاد بگیرید. آیا سود نصیب خریدار می‌شود، یا فروشنده یا هردو؟ آیا سود خود را از قیمت تعیین‌شده برمی‌دارید؟ آیا قیمت‌گذاری را نمایش می‌دهید؟ کسب سود سنتی شاید بهترین راه کسب درآمد نباشد. حتماً از روش‌هایی که قبلاً تجربه شده‌اند اطلاع داشته باشید و بعد به سراغ تجربه و تکرار آنها بروید.

۴. دنبال «وقفه‌ی بازار» بگردید

در مدل B2B، اغلب با ذهنیت «اگر خراب نیست، درستش نکن» مقابله می‌کنید. مردم به جریان کار/ تصمیم‌گیری فعلی خود عادت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند همان چیزی را که بلدند ادامه بدهند. این مسئله در یک صنعت رسوخ می-کند. بازار را مثل شبکه‌ای از افراد در نظر بگیرید. اگر همه‌ی افراد در این صنعت، به شیوه‌ی مشابه هم کارها را انجام دهند، امتحان کردن چیزی جدید، با احساس خطر بیشتری همراه خواهد بود، حتی به خاطر کارآمدی بیشتر.

بازارهای اینترنتی B2B می‌بایست به دنبال ایجاد «وقفه‌ای در شبکه» باشند تا افراد را از الگوهای تثبیت‌شده بیرون بکشد. وقفه در شبکه می‌تواند به شکل یک واقعیت اقتصادی تازه یا یک فن‌آوری نوظهور رخ بدهد که تغییر فاحشی در تجارب قبلی ایجاد می‌کند. یا اینکه می‌تواند از یک موقعیت رقابتی نشأت بگیرد مثلاً، بازار اینترنتی شما، گره واضحی را به شیوه‌ای تازه فعال کند که سایر گره‌ها را به واکنش در برابر فشار رقابتی حس‌شده برانگیزد.

۵. از حومه بازار شروع کنید

فوراً به سراغ دژ مرکزی که توسط برنده‌ها و متصدیان امر اداره می‌شود نروید. آنها از حفظ وضع موجود، نفع شخصی می-برند چون معمولاً درصورت کارآمدتر شدن بازار، بیش از آنکه چیزی به دست بیاورند، از دست می‌دهند.

درعوض، شاید شروع کردن از حومه‌ی بازار و نفوذ به آن، راهبرد بهتری باشد. روی گره‌های حاشیه‌ای تمرکز کنید که از وجود یک راهکار جدید، بیشترین سود را می‌برند. تا زمانی که در بازار اینترنتی خود به مخاطب انبوه دست پیدا کرده و بازار اینترنتی دوسویه‌ی خودتان را تحقق ببخشید، این می‌تواند بهترین راهبرد باشد.

۶. با مشتریان صحبت کنید، با آنها دوست شوید

برای بازارهای اینترنتی B2B، آگاهی داشتن مداوم مشتری ضروری است. با مشتریان خود صحبت کنید. فقط داده‌هایی که از نرم‌افزارتان بیرون می‌آید را تماشا نکنید. با مردم دوست شوید. مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کنید، تماس ویدیویی بگیرید، تلفن کنید، ایمیل بزنید، پیام کوتاه بفرستید، و هنگام صبحانه، نهار، شام، همایش، عروسی و غیره با هم ملاقات کنید.

در دوره‌های مختلفِ تکامل بازار اینترنتی B2B خود، می‌بایست ۵۰% از وقتتان را به صحبت کردن مستقیم با کاربران اختصاص دهید، از آنها سؤال کرده، و بازخورد بگیرید.

۷. از بازارهای زیادی تلفیقی اجتناب کنید

بازارهای برخط معمولاً بهترین عملکرد را زمانی دارند که در هر دو سوی بازار، پراکندگی بالایی وجود داشته باشد. اگر فقط منابع معدودی از عرضه و تقاضا در یک رده از بازار B2B وجود داشته باشد، بازارهای برخط موفقیت زیادی نخواهند داشت.

B2B علتش این است که پراکندگی، نشان‌دهنده‌ی وجود رقابت شدید است، بنابراین وقتی پراکندگی زیاد است، بازار اینترنتی دو-سویه‌، بسیار قدرتمند خواهد بود به خصوص وقتی حجم زیادی در یک سوی بازار، به یک بازار اینترنتی بپیوندند، رقبای آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه از آنها تبعیت کنند.

B2B

البته ادغام شدن در بازار، به این معناست که بازیکنان قدرتمند در یکی از دو سو، قادر به استفاده از سهم خود از بازار، جهت جلوگیری از موفقیت تازه‌واردان خواهند بود. یا این‌طور می‌شود، یا اینکه بازار بیش از حد به بازیکنان بزرگ تکیه خواهد کرد و اگر هر یک از مشتریان انصراف دهد، فلج خواهد شد. در هر صورت، این وضعیت برای ایجاد یک بازار اینترنتی، آرمانی نیست.

۸. در گذران فصول، صبور و سخت‌کوش باشید

به یاد داشته باشید که بازارهای اینترنتی B2B، «هواپیماهایی سخت‌پرواز» هستند و راه افتادنشان ۵ تا ۸ سال زمان می‌برد. بنابراین خلبان‌ها -گروه مؤسس- باید داده-محور، فروتن، و خستگی‌ناپذیر باشند تا آن هواپیما را درست به پرواز درآورند.

بازار اینترنتی B2B شما، فصول مختلفی را پشت سر خواهد گذاشت، و محصول باید به فراخور هر فصل، کار متفاوتی انجام دهد. برای انطباق دادن خود با این موارد آماده باشید: قیمت‌گذاری، ضمانت‌ها، تراکم سویه عرضه، محدودیت‌های جغرافیایی، اطلاع‌رسانی در مطبوعات یا پنهان‌کاری، مشوق‌های ویژه برای گره‌های خاص به‌منظور جلب تعهد آنها، ابزارهای SaaS (نرم‌افزار به مثابه سرویس) جهت محدود کردن یکی از دو طرف (تفاهم‌نامه‌ای که شخص یا شرکت را ملزم به معامله با یک شرکت خاص می‌کند )، دادن اجازه‌ی واسطه‌زدایی  و بعد متوقف کردن آن، تقویت فن‌آوری مالی ، و الی آخر.

۹. خودتان واسطه/ کارگزار شوید

در بسیاری از بازارهای B2B، کارگزاران نقش واسطه میان خریداران و فروشندگان را ایفا می‌کنند. وقتی پای معاملات بزرگ در میان است و خریداران برای انتخاب و تأمین درست نیازهایشان کمک می‌خواهند، کارگزاران اعتماد و مشورت لازم را به هر دو طرف ارائه می‌دهند.

معمولاً صِرف وصل کردن عرضه و تقاضا به هم کافی نیست. کشف، کارکرد اصلی نسل اول بازارهای «فهرست‌ساز» بود، اما این مدل برای B2B خیلی به درد نمی‌خورد. یک راهبرد این است که خودتان کارگزار فن‌آور شوید، بعد به سراغ خودکارسازی یک یا هر دو سوی بازار بروید.

۱۰. برای کارگزاران نرم‌افزار بسازید

راهبرد دوم برای معامله با بازارهای B2B که وجود کارگزار در آنها شایع است، دادن نرم‌افزار، داده، و امکان دسترسی به عرضه یا تقاضا به آنهاست تا بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند. این کار، کارگزاران را از مانع به مدافع بازار اینترنتی شما تبدیل می‌کند.

۱۱. یک استفاده‌ی آزمایشی رایگان یا با تخفیف پیشنهاد دهید

دور نگه داشتن یک کسب‌وکار از اجبارِ ورود به سیاست‌های داخلی و تصمیم‌گیری درمورد خرج کردن پول -ا گذشتن از درصدی از سود- می‌تواند سرعت چرخه‌ی فروش شما را افزایش دهد.

البته، پیشنهاد استفاده‌ی آزمایشی رایگان می‌تواند خطرناک باشد. باید این کار را به روش درستی انجام دهید. چند ایده در این حوزه می‌توانند به شما کمک کنند:

اول اینکه، هزینه‌ی واقعی مخاطبان هنگام منقضی شدن مصرف آزمایشی در آینده را به روشنی اعلام کنید، در غیر این صورت هر کسی درصورت عدم اطلاع از اتفاقی که با منقضی شدن استفاده‌ی آزمایشی می‌افتد، متضرر خواهد شد.

دوم اینکه، یک «باشگاه اولی‌ها » درست کنید: گروهی از مشتریان اولیه و برخوردار از دسترسی محدود. این باعث می‌شود همه بدانند که فقط تعداد محدودی استفاده‌ی آزمایشی، پیشنهاد شده و درنتیجه مردم احساس کنند باید عجله کنند تا مبادا کسی جایشان را بگیرد. به‌علاوه، دسترسی محدود به شما اجازه می‌دهد تا به کاربران بعدی توضیح دهید که چون باشگاه اولی‌ها بسته شده، آنها نمی‌توانند از همان مزایای خرید بهره‌مند شوند. می‌توانید توضیح دهید که این فقط یک دوره‌ی آزمایشی محدود بوده است.

۱۲. مسیر رشد خود را با جزئیات بازگو کنید

به یاد داشته باشید که گره‌های بازار B2B معمولاً ارتباط نزدیکی با هم دارند. همه حرف می‌زنند. تراکم شبکه بسیار بالاست. همه‌ی آنها یکدیگر را از همایش‌های تجاری، شوراها، و مهمانی‌ها می‌شناسند. باید فرض را بر این بگذارید که هر چیزی که به یک نفر در این بازار می‌گویید، همه از آن باخبر خواهند شد. نحوه‌ی ساختن بازارتان معلوم خواهد شد، بنابراین باید در نوشتن و انتقال دادن نحوه‌ی شروع و رشد نیازهایتان دقت کنید.

۱۳. با خدمات شناخت مشتری اعتمادسازی کنید

بازارهای B2B باید بررسی سوابق گره‌ها در هر دو سوی بازار را در دستور کار قرار دهند تا بتوانند نسبت به برند خود اعتمادسازی کنند. اعتماد کلید ماجراست. در ۶ سال اخیر، شرکت‌های KYC (مشتری خودتان را بشناسید) بیشتر در دسترس قرار گرفته و انجام این کار را تسهیل کرده‌اند.

۱۴. خدمات مشاوره را اضافه کنید

امروزه، بخش عمده‌ای از روش کار بازارهای برون-خطیِ B2B، ذکر اطلاعات ظریف و شخصی در معاملات است.

مثلاً، وقتی از یک واسطه لوله‌ی آب می‌خرم، درمورد محصولات مختلف، تنظیمات احتمالی، و بهترین شکل استفاده از آنها توصیه‌هایی به من می‌کند و اطلاعاتی می‌دهد که پیدا کردنشان به نحو دیگری مشکل است، و متناسب با موقعیت منحصربه‌فرد من هستند.

شاید مجبور باشید برای رقابت با سنگر کارگزاران، ارزش مشابهی را پیشنهاد دهید. داشتن موجودی، اغلب تنها بخشی از معادله است.

۱۵. هماهنگ‌کنندگان را اضافه کنید

به منظور ایجاد نقدینگی در بازار خود، شاید نیاز باشد تبدیل به بازاری مدیریت‌شده شوید و یک هماهنگ‌کننده یا مدیر محصول را جهت مدیریت بخش‌های مختلف سویه‌ی عرضه اضافه نمایید تا محصول مناسب را برای سویه‌ی تقاضا تأمین کند. این می‌تواند کاری «رایگان» به نظر برسد که بازار انجام می‌دهد. درواقع، هزینه‌ی اضافه‌ای به شما تحمیل می‌شود، و باید مطمئن باشید که سود کافی از این بازار به دست آمده و این هزینه‌ی اضافی را پوشش خواهد داد.

۱۶. ابزارهای گردش کار SaaS (نرم‌افزار به مثابه خدمت) را ایجاد نمایید

برای تعبیه در یک یا هر دو سوی بازار، ابزارهای گردش کار بسازید تا بدون حالت چند کاربری، مصرف مکرر در هر دو سمت را برانگیزد. این بدان معنا نیست که باید مثل یک شرکت SaaS از آنها هزینه‌ی اشتراک بگیرید، چون مدل درآمدی شما می‌تواند حول مبادلات بازار شکل بگیرد.  به عبارت دیگر شما در حال ساختن شرکت ابزار SaaS رایگان یا تقریباً رایگانی هستید که از معاملات پول درمی‌آورد.

۱۷. «کانون حرارت بالا » را پیدا کنید

به جای تلاش برای به چنگ آوردن یکباره‌ی کلّ یک رده از بازار، هوشمندانه‌تر این است که به یک بازار ویژه‌ی متمرکز روی بیاورید. برای شروع، گروه درستی از خریداران یا فروشندگان را هدف بگیرید. افرادی را در رده‌ی بازار خود پیدا کنید که بیشتر به عرضه یا تقاضایی که می‌توانید برایشان فراهم سازید نیاز دارند. بیش از ۸۵% از ظرفیت این گره‌های بهتر را در اختیار گرفته و از آنجا کار خود را گسترش دهید.

۱۸. روی سمت سخت‌تر بازار متمرکز شوید

در ابتدای ایجاد بازار، باید بفهمید که جذب تقاضا سخت‌تر است یا عرضه و کلّ شرکت خود را به آن معطوف کنید. در برخی از بازارهای B2B، اگر عرضه را به عهده بگیرید، تقاضا خود را نشان خواهد داد. در سایر موارد، اگر تقاضا را پیدا کنید، عرضه خود را نشان خواهد داد.

یکی از اشتباهات بزرگی که شاید برخی مؤسسین مرتکب شوند، تقسیم زودهنگام شرکت به دو گروه است، یکی مسئول توسعه سمت عرضه و دیگری سمت تقاضا، درحالی‌که فقط گسترش دادن یک سویه مطرح است. به دلایل انسانی، سایر افراد در شرکت شما، طبیعتاً سعی خواهند کرد هر دو طرف را پشتیبانی کنند. هر دو طرف می‌خواهند در جلساتِ شرکت، فرصتی برای ابراز وجود داشته باشند و از آنها بابت کارشان تقدیر شود. این باعث حواس‌پرتی می‌شود.

آنچه در این مرحله واقعاً مهم است این است که معلوم شود کدام سویه سخت‌تر است و بعد کلّ شرکت به آن سمت اختصاص داده شود. در مراحل اولیه، سویه دیگر واقعاً مهم نیست.

بررسی دلایل رونق گرفتن بازارهای اینترنتی B2B

۱۹. تبدیل به یک بازار فن‌آور شوید

ازآنجا که بازارهای برخط طی ۱۰ سال گذشته تکامل یافته‌اند، معاملات برخط هم پیشرفت مداوم و روز‌افزونی را تجربه کرده‌اند.

افزودن حمایت فن‌آوری مالی از کاربران بازار، از جمله بیمه، تأمین مالی، و غیره، به محافظت در مقابل  واسطه‌زدایی و چند-کاربری کمک خواهد کرد. معاملات B2B به واسطه‌ی خدمات فن‌آوری مالی، ماندگاری بالاتر و تجربه‌ی بی‌نقص-تری را فراهم خواهند ساخت.

۲۰. موبایلی شوید

یک شرکت B2B می‌تواند از انجام کاری فوق‌العاده با موبایل هم سود زیادی ببرد. ۱۰۰% کارمندان کسب‌وکارها، به واسطه گوشی‌های هوشمند شخصی خود، موبایلی شده‌اند در حالی که  اکثر بازارهای B2B کمتر روی موبایل کار کرده-اند.

فرصت‌های زیادی وجود دارد، اما کافی است تصور کنید که نقشه‌ها، ردیابی در زمان واقعی، پیشنهاد مزایده یا مناقصه به‌صورت موبایلی، دادن اعلانِ موجود شدن، پرداخت سریع، پیام‌رسانی، پیام‌های صوتی تصویری، و دیگر ویژگی‌های ابتدایی موبایل، برای B2B چقدر ارزشمند خواهند بود.

از خودتان بپرسید: چه چیزی می‌تواند یک ویژگی برجسته یا «بدون-آن-زندگی-غیرممکن-است» برای سمت عرضه یا تقاضا محسوب شود که با موبایل بشود آن را عملی کرد؟

۲۱. از اعلان‌ها برای به حداکثر رساندن شفافیت استفاده کنید

درحال‌حاضر اعلان‌ها و ردیابی تحویل، در تحویل مواد غذایی و تجارت الکترونیک رواج دارد. Uber Eats و آمازون زمان مورد انتظار برای رسیدن سفارش‌هایتان را به شما اطلاع می‌دهند، و این انتظار مصرف‌کننده به B2B هم سرایت خواهد کرد.

مردم می‌خواهند وضعیت سفارش خودشان را بدانند. اعلان‌های تحویل در هر مرحله از این مسیر، با استفاده از نقشه‌های محلّ سفارش یا حداقل نقشه‌ای از محلّ معامله در این فرآیند، زمان‌بندی معامله را برای هر دو طرف شفاف می‌کند. به آنها احساس داشتن کنترل و آگاهی بیشتر از زمان و مکان تحویل گرفتن خریدشان را می‌دهد.

۲۲. یک مرحله‌ی انبارداری میانی داشته باشید

این مورد هزینه و زحمت زیادی دارد، اما شاید خدمات کامل به واسطه‌ی انبارداری خودتان، همان چیزی باشد که برای گسترش دادن این شبکه و افزودن ارزش کافی نیاز دارید تا به عنوان واسطه حذف نشوید.

این یک راه برون‌خطی برای به دست آوردن معاملات بیشتر است. برخی آن را «بازار اینترنتی مدیریت‌شده» می‌نامند، که در آن سطح خاصی از خدمات را تضمین می‌کنید. درآمد بیشتری دارید، اما هزینه و خطر بیشتری را هم به جان می‌خرید.

۲۳. بهترین فروشنده‌ها را در بازار خود به خدمت بگیرید

در ایجاد یک بازار، پول درآوردن، همه‌چیز است. با آوردن فروشنده‌های کارآمد و کارگزاران سابق از بازارتان به گروه خودتان، به امید همکاری با یک رقیب مدرن و سریع‌تر، می‌توانید توزیع خود را راه بیاندازید. از آنها بخواهید دفتر تجارت و تخصص خود را همراهشان بیاورند.

۲۴. محصولات و خدمات تازه‌ای را هدف بگیرید

محصولات و خدماتی که پیش از این وجود نداشته‌اند، اغلب راه خوبی برای ورود به بازار هستند چون حاشیه‌ی سود آنها بالاتر بوده و بازارشان هنوز اشباع نشده است. فن‌آوری های توان بخش جدید، فرصت‌های بکر و جدیدی ایجاد می‌کنند که متصدیان امر از آنها غافلند چون سرشان گرم کسب‌وکار اصلی خودشان است. با ایجاد عرضه یا تقاضای جدید می-توانید فرصت‌های جدید و کشف‌نشده‌ای  خلق کنید.

چرا حالا وقت خوبی برای ایجاد بازارهای اینترنتی B2B است؟

۲۰ سال پیش، خوش‌بینی زیادی نسبت به بازارهای B2B وجود داشت، و حجم زیادی از سرمایه به سمت استارتاپ‌ها سرازیر شده بود. آنها شکست خوردند، و ابری از ناامیدی و بدگمانی ایجاد کردند که تا همین حالا هم بر بازارهای B2B سایه انداخته است.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، موج اول به چند دلیل شکست خورد. به عقیده‌ی ما، این دلایل دیگر مطرح نیستند، و بازارهای B2B که در دهه‌ی ۲۰۲۰ ساخته می‌شوند، وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت.

پیش از این نوشتیم که زمان‌بندی استارتاپ، حول سه عامل مهم شکل می‌گیرد: انگیزه‌ی اقتصادی، رفتار کاربر، و فن-آوری‌های توان‌بخش. هر سه عامل، بعد از ۲۰ سال برای بازارهای B2B برخط بسیار مطلوب‌تر می‌شوند.

در این راه مؤسسان باید برای ساخت موفقیت‌آمیز بازارهای B2B، از پس موانع جدّی بربیایند. برای مؤسسانی که بتوانند راه خود را با موفقیت باز کنند، طی ده سال آینده، فرصت تأسیس شرکت‌های تحول‌آفرین و شاخصی در این فضا وجود خواهد داشت که می‌توانند بزرگترین بازارهای B2B جهان را در اینترنت عرضه کنند و عصری جدید را به ارمغان بیاورند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۴.۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    بازارهای اینترنتی در مسیر رشد خود هستند
    از حسن انتخاب محتوا و مقاله ی شما سپاسگزارم .استفاده کردیم .
    آقای مرتضوی تعداد استارت آپها در چه صنعتی در ایران بیشتر از حوزه های دیگر است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *