اخبار استارتاپیاخبار زیست فناوریزیست فناوری

لزوم تغییر راهبرد؛ از اتکا به نفت به سمت بیوتکنولوژی

نشست تخصصی فعالان برتر حوزه بیوتکنولوژی در هتل پارسیان آزادی.

لیمو HR

نشست تخصصی فعالان برتر حوزه بیوتکنولوژی با سخنرانی مجید زنگویی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رئیس انجمن بین المللی کارگزاران تجاری، محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران، فرید نجفی معاون تحقیقات علم و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت کشور، مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، محمد صالحی مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان و صادق باباشاه معاون پژوهشی مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

معاون تحقیقات علم و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم به اهمیت دانشگاه کارآفرین اشاره کرد و افزود: “دانشگاه، حلال مشکلات است اما برای توسعه، تنها نیروی نخبه کفایت نمی کند؛ بلکه کشور به روابط بین المللی باز و گسترده احتیاج دارد تا تولیداتش را به بازارهای بین المللی عرضه نماید. بدون ثبات و استحکامات واقعی در کشور، یک اکوسیستم پویا هم شکل نمی گیرد”.
معاون تحقیقات علم و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مهندس محمد صالحی در ارزیابی این نشست اظهار کرد: “این رویداد، اولین رویدادی است که در زمینه بیوتکنولوژی برگزار می شود؛ ما در سال های قبل، رویداد تجهیزات پزشکی داشتیم اما بیوتکنولوژی خیر اما در حال حاضر به صورت تخصصی رویداد بیوتکنولوژی را برگزار کرده ایم چراکه این نیاز کشور است و امیدواریم که به نوعی یک کاتالیزور برای انتقال فناوری های جدید به کشور و تولید محصولات تشخیصی در این زمینه باشیم.”

مهندس محمد صالحی

به گفته مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان، این شرکت در جهت کاهش فاصله بین صنعت و دانشگاه، با اتحادیه زیست شناسان کشور وارد همکاری شده است که تا ۶ ماه آینده هم ادامه خواهد داشت. در هر دوره، ۱۸۰۰ دانشجو پایش شده و در انتها، دانشجویان توانمند برگزیده به عنوان خروجی مستقیما وارد صنعت می شوند.

دکتر صادق باباشاه هم افزود: “ما همیشه همایش های علمی برگزار می کنیم و همایش علمی نیز غالبا به سخنرانی های علمی ختم می شوند و در نهایت چیزی که برجای می ماند، یک حلقه مفقوده در اکوسیستم کشور است؛ لذا این نوع نشست ها، بسیار موثرند چراکه فعالان برتر حوزه بیوتکنولوژی -چه کشاورزی و چه سلامت- می توانند حضور پیدا کنند.

 ما نیز به عنوان مرکز تحقیقات زیست فناوری، در اینجا خود را معرفی می کنیم تا فرصت های همکاری ایجاد نماییم چراکه بزرگ ترین معضل در جامعه، عدم تشکیل شبکه است؛ به این معنی که اگر ما بتوانیم شبکه هایی را تشکیل دهیم که هم همدیگر را بشناسیم و هم با یکدیگر وارد همکاری شویم، بسیار موثر است و اینگونه رویدادها نیز در همین راستا برگزار می شوند”.

دکتر صادق باباشاه

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که با وجود سابقه طولانی این دانشگاه در برگزاری انواع فن بازارها و همایش ها، آیا به خروجی های شاخصی قابل ذکری هم دست یافته اند، عنوان نمود: “در مرکز تحقیقات تربیت مدرس، در زمینه های مختلف نانوبیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی پزشکی و.. گروه های تحقیقاتی بسیار زیادی وجود دارند اما متاسفانه آن خروجی که باید وارد صنعت شود، وجود ندارد که آن هم به عدم وجود حلقه ارتباطی بازمی گردد.

 ما چندان به دنبال انجام پروژه های علمی مرز دانش نیستیم زیرا از آنجایی که بنده عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی تربیت مدرس هستم، این را می دانم که هدف مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری، فراهم کردن امکان ارتباط بین دانشگاه و صنعت است؛ به این معنی که دانشجوهای بسیار علاقمند به کار وجود دارند، صاحب ایده هم هستند و حتی به نتایج اولیه هم در تزشان دست یافته اند اما خروجی آن وارد صنعت نشده که در این راستا به شتابدهنده هایی نیاز است.

 لذا از آنجایی که این مرکز چند سالی است که این موضوع را هدف اصلی خود قرار داده، احتمالا در سال های آینده بتواند این امر را خیلی بهتر عملی نماید”.

رئیس انجمن ژنتیک ایران، ضمن اشاره به سهم ۷۵% داروهای بیوتکنولوژی در سبد داروهای صادراتی کشور، گفت: “یکی از خلاهای عمده در کشور ما، نبود کریدورهای ارتباطی بین حوزه دانش و کاربران است؛ ظرفیت های زیادی داریم و در دانشگاه نیز سرمایه ای در دست فناور است اما کاربر که تشنه آن است، به درستی فرصت ها را نمی شناسد لذا این رویدادها، کانال تسهیل گری خوبی برای معرفی این دو قشر است؛ توقعات حوزه کاربری به توانا و محقق منتقل شود و طبعا به واسطه ارتباطی که شکل می گیرد، مشکلات زیادی رفع می شود”.

رئیس انجمن ژنتیک ایران

دکتر محمود تولایی اضافه کرد: ” انجمن ژنتیک ایران، چندین سال است که جزو انجمن های برتر کشور است و شش شاخه تخصصی دارد که شامل: ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی و کشاورزی، ژنتیک انسانی و پزشکی، ژنتیک ریزسازواره ها و صنایع، ژنتیک دام و آبزیان، سلول های بنیادین، ژنتیک ذخایر و تنوع زیستی است و افراد علاقمند، می توانند به انجمن ژنتیک کشور مراجعه کنند تا اتفاقات مثبتی برایشان روی دهد”.

دکتر رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت کشور با اشاره به برگزاری نشست تخصصی فعالان برتر حوزه بیوتکنولوژی تصریح کرد: “نگاه ما به آینده کشور، باید نگاهی مبتنی بر اقتصادهای جدید، قطع وابستگی به بودجه نفت، توجه به فناوری های نوین و هدف گذاری های صادراتی باشد؛ متاسفانه حالا که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده، می توان فرصت هایی برای صادرات ایجاد کرد تا قدرت رقابت با خارجی ها فراهم گردد.”

وی ادامه داد: “غیر از کالا، می توانیم در زمینه فنی مهندسی-خدماتی و همچنین فناوری های نوین هم صادرات داشته باشیم؛ خوشبختانه جوانان کشور و شرکت ها موفق به ایجاد فن آوری های خوبی شدند و این فن آوری ها، باید جایگاه خود را در کارهای دیپلماتیک پیدا کنند. همه موظف به حمایت هستند تا به آن نقطه هدف برسیم.

 برگزاری چنین همایش هایی برای این است که افراد سازمان های مختلف متوجه نیازهای داخل کشور شوند، شرکت های این حوزه خواسته های خود را مطرح کنند و مسئولین دستگاه های دولتی بدانند که در چه مسیری می توانند موثر باشند و بنده فضای جلسه را بسیار کاربردی دیدم”.

وی تاکید کرد: “در شرف تدوین بودجه سال بعد، باید درنظر داشته باشیم که در یک شرایط بحرانی، باید تصمیمات بزرگ بگیریم و با تکیه خالی بر درآمدهای نفتی، کشور به آنجا که باید، نخواهد رسید.”

دکتر رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت کشور

وی در ادامه افزود: “توسعه روبط تجاری و اقتصادی هم باید بر مبنای منافع ملی باشد؛ اگر ما قصد ورود به فضای بین المللی را داشته باشیم، باید چارچوب های آن را هم بپذیریم؛ این سهمی است که خواه ناخواه از آن ماست اما سهمی نیز طرف مقابل ما دارد.

او هم باید با ما رفتاری داشته باشد که با یک کشور عادی دیگر در دنیا دارد و نباید مسائل سیاسی را وارد کنند”.

مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی هم اظهار داشت: “کشور هنوز به بلوغی نرسیده است که علم به نقدینگی رسد و به جز صنایع غذایی و خوراک دام و طیور، همچنان نتوانسته ایم که بیوتکنولوژی را وارد کالا و صنایع کنیم اما لازم است که مدیران این نکته را به خاطر داشته باشند که برای هر صندلی مدیریت در این کشور، ۷۵۰۰۰ شهید جان خود را هزینه کرده اند و با تلاش بدون چشمداشت است که می توانیم به موفقیت دست یابیم”.

مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت

دکتر رامین فاضل، مدیرعامل سیناکلون هم از حاضرین این نشست بود که با اشاره اهمیت به شبکه سازی افزود: “شبکه سازی نه تنها در مبحث بیوتکنولوژی بلکه در تمام مباحث حال حاضر دنیا مهم است چراکه اگرچه که موفقیت مرتبط به نقاط قوت یک فرد و توانایی های اوست ولی فرصت ها همیشه طی شبکه سازی و نتورکینگ اتفاق می افتند”.

اکبر قنبرپور، معاون نوآوری پارک فناوری پردیس هم علت حضور خود در نشست تخصصی فعالان برتر حوزه بیوتکنولوژی را چنین تشریح کرد: ” “توانایی و دانش فنی” و “توسعه محصول” در تمامی شرکت های دانش بنیان اهمیت بالایی دارد؛ منتها یک بال دیگر در کسب و کار وجود دارد که آن مباحث تجاری و کسب و کاری است که عموما این بخش در غالب شرکت ها دارای ضعف هایی است.

 از نظر من، نشست امروز و نشست های مختلف در حوزه تکنولوژی باید به شرکت ها در حوزه های فروش و بازاریابی کمک کند؛ نشست های علمی چندان تاثیری بر شرکت های دانش بنیان ندارند اما در نشست های تجاری، مجموعه هایی حضور می یابند که به توسعه بازار و تجارت شرکت ها منجر می شوند؛ لذا این نوع نشست ها که با حضور بازرگانان و بروکرها برگزار می شود، به رفع خلاها و نقاط ضعف کسب و کاری شرکت ها کمک می کند”.

قنبرپور ادامه داد: “به طورکلی، اگر در حوزه صادرات و بازارهای خارجی تمرکز بیشتری داشته باشیم، اتفاقات بهتری نیز روی می دهد زیرا ما نیاز به جهشی در اقتصاد دانش بنیان داریم؛ اقتصاد دانش بنیان تنها سهمی حدود ۱ الی ۲% کل کشور را داراست و برای این اتفاق نیز لازم است تا شرکت ها در بعد تجاری قوی شوند تا بعد فنی”.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *