فناوری حقوقی

عوامل گرایش به سمت استارتاپ های فناوری حقوقی چیست؟

لیمو HR

استارتاپ فناوری حقوقی، یک نهاد تازه تاسیس یا شاخه­‌ای از یک شرکت موجود است که با هدف بهبود بخشیدن به خدمات حقوقی، از فناوری برای تولید محصول و ارائه خدمات نوآورانه استفاده می­کند. آنچه از این تعریف بر می ­آید این است که استارتاپ فناوری حقوقی ممکن است یک موسسه حقوقی باشد یا غیر از آن. در واقع ملاک تعیین کننده برای قرارگیری در این حوزه، ارائه یا عدم ارائه محصولات و خدمات فناورانه تسهیل کننده در زمینه قضایی است.

استارتاپ­های فناوری حقوقی

اما عوامل گرایش به سمت استارتاپ­های فناوری حقوقی چیست؟

 از سوی بخش تقاضا، سه عامل عمده موجب رواج این کسب و کار بوده است:

  1. پر سود بودن این صنعت:

 پیش­ بینی می­شود، صنعت خدمات حقوقی جهانی تا سال ۲۰۲۱ به ۱ تریلیون دلار برسد.

خدمات حقوقی

  1. نیاز برآورده نشده برای خدمات حقوقی:

بر اساس یک نظرسنجی توسط پروژه عدالت جهانی، تنها ۳۸ درصد از افرادی که در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند، توانسته بودند برای مسائل حقوقی خود به مشاوره حرفه­‌ای دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که ایالات متحده یکی از بالاترین سرانه­ های وکلا را در جهان دارا است. این شکاف به رشد استارتاپ­های فناوری حقوقی دامن زده است.

تقاضای مشتریان

  1. افزایش تقاضای مشتریان:

امروزه شرکت‌­ها معمولا وکلای داخلی استخدام می­‌کنند و فقط در مواقع لزوم از مشاوران خارجی کمک می­گیرند. از طرفی مشتریان خواستار شفافیت بیشتری در زمینه حق ­الوکاله و دستمزد ساعتی وکیل هستند. این شرایط، فرصتی را برای استارتاپ­های حقوقی ایجاد کرده است تا کارهایی که قبلا برون سپاری می­شده را به عهده بگیرند.

تامین نیازهای مردم

در بخش عرضه نیز سه عامل عمده داریم:

  1. ضعف نهادهای قضایی در تامین نیازهای مردم

 نیاز برآورده نشده به خدمات حقوقی از سوی نهادهای مرتبط، فضایی رقابتی را برای چنین استارتاپ­هایی به وجود آورد. در چنین اوضاعی شرکت­‌های حقوقی نگرش ­های سنتی محافظه ‌کارانه خود را کنار گذاشته و از نوآوری برای بهبود ارائه خدمات استقبال کردند.

زیست بوم مناسب برای استارتاپ­های حقوقی

  1. پیدایش زیست بوم مناسب برای استارتاپ­های حقوقی:

اخیرا شرکت­های جدید متعددی در جریان سرمایه­ گذاری برای داشتن سهمی در این صنعت به رقابت پرداخته ­اند. افزایش فرصت‌­های تامین مالی، راه‌­اندازی استارتاپ­های فناوری حقوقی را برای نوآوران آسان‌­تر ساخته است.

بازار کار متخصصان حقوقی

  1. افزایش بازار کار متخصصان حقوقی:

تا پیش از ظهور شرکت­های فناور و مشاغل حقوقی غیرسنتی، تنها گزینه شغلی فارغ ­التحصیلان دانشکده حقوق، وکالت یا قاضی شدن بود. اما به مرور با گسترش تکنولوژی، گزینه ­های کاری پیش روی این افراد افزایش یافت. اکنون دانشکده ­های حقوق بر این امر تاکید دارند و دانشجویان را به کارآفرینی در ارائه خدمات حقوقی تشویق می­نمایند.

مشاغل حقوقی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *