معرفی استارتاپ

کاربردهایی وسیع از تکنولوژی موشن کپچر

گفتگو با نیما تارین، نماینده شرکت وایکان انگلستان

لیمو HR

با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت در کاربردهای آن نیز صورت میگیرد، یکی از حوزه هایی که بر موج این پیشرفت حرکت میکند، حوزه تولید محتوا و فیلم سازی است. خلق صحنه های مختلف در این صنعت به همراه کاراکترهای مختلف، اغلب بسیار پرهزینه و دشوار است و محدودیت هایی را ایجاد میکند. تکنولوژی موشن کپچر، با پیدایش خود توانسته است تحولی در این صنعت ایجاد کند.

احتمالا فیلم آواتار را دیده باشید و شاید از خود پرسیده اید که تکنولوژی خلق چنین صحنه های جذاب و متفاوتی چیست؟ همان موشن کپچر!

البته این تکنولوژی در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که در این گفتگو به آنها اشاره کرده ایم. گفتگوی اکوموتیو با نیما تارین، کارشناس فنی کمپانی وایکان انگلیس در ایران و مدیرعامل شرکت نیتک است. این تکنولوژی در مرکز نوآوری رایمون مدیا مستقر است. گفتگویمان را دنبال کنید:

در مورد تکنولوژی موشن کپچر و کاربردهای آن برایمان بگویید:

از تکنولوژی motion capture  یا به اختصار mocap برای ضبط حرکات subject & object ها در یک فضای سه بعدی استفاده میشود ، نهایتا مختصات سه بعدی subject و objectها را در نرم افزار مربوطه دریافت میکنیم.

در این تکنولوژی دوربینهایی وجود دارد که میتواند از کاراکترهایی که لباسهای مارکردار پوشیده اند را در حین حرکت ضبط کرده و در فضای مجازی با تصاویر دلخواه در نرم افزار شبیه سازی کند. مثل کاراکترهای فیلم آواتار.

 کاربردهای تکنولوژی در صنعت فیلم سازی و انیمیشن و گیم، برای ساخت حرکات استفاده میشود. این تکنولوژی برای ضبط صحنه های پرهزینه ای استفاده میشود و آن صحنه ها را در استودیو شبیه سازی میکنند.

همچنین در حوزه پزشکی برای تشخیص مشکلات عضلانی و اسکلتی قبل از جراحی استفاده میشود و به تصمیم گیری پزشکان برای جراحی های پر ریسک کمک میکند.

در ورزش نیز برای اصلاح حرکات ورزشی ورزشکاران از این تکنولوژی کمک میگیرند.

این تکنولوژی در حوزه تحقیقاتی علوم رباتیک، مهندسی، ورزشی و پزشکی و… برای شبیه سازی کاربرد دارد.

آژانسهای تبلیغاتی معتبر در دنیا نیز از این تکنولوژی برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی بهره میبرند.

این تکنولوژی از کی وارد کشور شد و در چه حوزه هایی مورد استفاده قرار میگیرد؟

تقریبا حدود ۲۰ سال پیش با کمی تاخیر از بکارگیری این تکنولوژی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معتبر در دنیا، کمی بعد تر وارد دانشگاه های معتبر کشور ما گردید و در امور تحقیقاتی بکار گرفته شد و بعد از چند سال استدیو هایی که در حوزه ساخت فیلم و انیمیشن در ایران کار میکردند به این تکنولوژی مجهز شدند. در دنیا و همچنین ایران از این تکنولوژی در استودیوهای ساخت فیلم و انیمیشن، گیم، در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و مراکز درمانی دپارتمان های ورزشی، علوم پزشکی، مهندسی و رباتیک  استفاده می شود.

در کشور چه پتانسیل هایی برای استفاده از این تکنولوژی میبینید؟

با توجه به اینکه همیشه تکنولوژی ها با ورود خود باعث تسهیل انجام امور نسبت به گذشته می شود و همیشه نیاز به تکنولوژی در جوامع در حال توسعه وجود دارد، تکنولوژی موشن کپچر نیز کاربردهای بسیار زیادی در حوزه های ذکر شده دارد که قطعا در بازار داخل می تواند نقش به سزایی داشته باشد.

در حوزه درمانی پتانسیلهای زیادی وجود دارد، برای مثال در آنالیز گیت (راه رفتن بیماران با مشکلات عضلانی و اسکلتی) بیماران و تجویز جراحی، کار درمانی یا فیزیوتراپی بازار بزرگی وجود دارد چرا که در کشور فقط یک مرکز مجهز وجود دارد.

همچنین در صدا و سیما و صنعت تولید محتوای بصری نیز بخش کوچکی از این تکنولوژی استفاده میکنند و آنها نیز محصولات خود را صادر میکنند.

چالشهایی که در استفاده از موشن کپچر وجود دارد چیست؟

اپراتورهای مسلط به تکنولوژی بسیار کم است، تجهیزات این حوزه اغلب وارداتی است، لباسهای موشن باید فیت تن بازیگران باشد و سایزها و جنسیتهای مختلف برای ما چالش برانگیز است چرا که واردات بسیار هزینه بر است و ساخت هم به دلیل نبود حمایت در کشور صورت نمیگیرد. حتی تعمیرات این تجهیزات نیز باید به خارج از کشور ارجاع داده شود.

از آنجایی که این تکنولوژی وارداتی است و پول ملی کشور ما نسبت به دلار و یورو فاصله بسیار زیادی دارد، واردات تجهیزات مربوطه نیاز به بودجه های زیادی دارد که برای مراکز با توجه به شرایط اقتصادی فعلی سخت و امکان پذیر نمی باشد. تقریبا از سال ۱۳۹۸ تجهیزات مربوطه به کشور وارد نشده است و این باعث عقب ماندن کشور در بکارگیری از این تکنولوژی در حوزه های هدف شده است.

 

در رایمون تا به حال چه استفاده ای داشته؟

بخشی از صحنه های فیلم متری شیش و نیم، سلام بر ابراهیم، سفیر عشق، زالاوا، عملیات انهدام، جوان مردان و تیزرهای تبلیغاتی برند بیژن و هافمن در این استودیو کپچر شده اند.

آیا برای استفاده از این تکنولوژی، در کشور آموزش یا اطلاع رسانی انجام شده است؟

میتوانم بگویم خیر، با توجه به اینکه رسانه ملی کشور نقش بسزایی در اطلاع رسانی دارد و همچنین بخش خصوصی، هیچ تبلیغات یا اطلاع رسانی هدفمندی در این حوزه نداشته اند.

شاید به صورت موردی نگاه گذرایی در یک پروژه به این تکنولوژی شده است. در صورتیکه استودیوهای موشن کپچر در دنیا، قلب صنعت سینماست اما در کشور اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است.

مثلا در استودیوهای virtual production در دنیا که کاراکترهای واقعی و مجازی در فضای واقعی قرار میگیرند و از آن برای ساخت برنامه های خبری زنده، شو های تلویزیونی زنده استفاده میشود که حتی فضای تخصصی کشور هم اغلب از آن خبر ندارند.

جز رایمون چه مراکز دیگری مجهز به این تکنولوژی هستند؟

با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم ، تعداد خیلی زیادی از مراکز دانشگاهی معتبر در کشور در حوزه تحقیقاتی و آموزشی و همچنین در حوزه درمانی از این تکنولوژی استفاده می کنند. همچنین مرکز رایمون مدیا نیز مجهز ترین استودیو در حوزه ساخت انیمیشن و فیلم و گیم در ایران را دارد که مشابه این مرکز در ایران وجود ندارد و متاسفانه نیز با توجه به عدم شناخت لازم حوزه سینما و گیم در کشور از تکنولوژی موشن کپچر، از تمام ظرفیت خود در حال حاضر استفاده نمی کند.

در رایمون مدیا، استودیوای با ظرفیت ۱۴ در ۱۴ متر با ارتفاع ۵متر وجود دارد که تنها استودیو موشن کپچر حرفه ای در ایران است و ۲۴دوربین Vantage ۱۶مگاپیکسل کمپانی وایکان دارد که در سال ۲۰۱۸ آخرین تکنولوژی این کمپانی توسط مجموعه خریداری شد.

این تکنولوژی قابلیت ضبط حرکات و کپچر کردن ۷ بازیگر به صورت همزمان به صورت فول بادی را دارد.

تکنولوژی جایگزین یا رقیب برای موشن کپچر وجود دارد؟

میتوان گفت در این زمینه ظرفیت رقابت قابل توجهی وجود ندارد. این تکنولوژی با توجه به گذشت زمان و پیشرفت های که در این زمینه در دنیا وجود داشته است تغییرات زیادی کرده که تقریبا به دلیل کاهش هزینه تجهیزات مورد نیاز و افزایش کاربران در این حوزه سازندگان مطرح در حال رقابت بوده و هرسال در حال ارتقا تکنولوژی به کار رفته در تجهیزات خود میباشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *