اخبار استارتاپی

هم‌نشینی کارآفرینان حوزه آموزش و نمایندگان مجلس در رویداد همرسان

لیمو HR

روز دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱، خانه خلاق و مرکز نوآوری مقننه میزبان جمعی از کارآفرینان و فعالان حوزه آموزش بود. در این رویداد که با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه فناوری آموزشی برگزار شد، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

رویداد با سخنان قائم مقام مرکز نوآوری، جناب آقای زاهدی، آغاز شد و ایشان ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم، گزارشی از رویدادهای پیشین همرسان ارائه داد. وی هدف اصلی رویداد همرسان را آشنایی حاکمیت با روندها و مسائل حوزه نوآوری و کارآفرینی بیان کرد.
پس از این مقدمه، بخش اول رویداد در قالب یک پنل گفتگو با موضوع رابطه نوآوری و حکمرانی آموزش و همچنین بررسی شکاف میان آموزش رسمی و غیررسمی در کشور با حضور مهمانان زیر آغاز شد:
• دکتر بابک حمیدیا، رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه (مجری پنل)
• دکتر علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش
• دکتر محمدمهدی بهفر راد، رئیس استودیو گیم مدریک
• دکتر امید امرالله، هیئت علمی شورای انقلاب فرهنگی
• دکتر رحمان عیسی زاده، عضو قرارگاه تربیت فناورانه وزارت آموزش و پرورش
• دکتر پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق
• و دکتر موسی بیات، رئیس دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس

پنل

دکتر عبدالعالی در بخش ابتدایی پنل به اهمیت ایجاد مراکز نوآوری و خلاق در امر آموزش پرداخت و بیان داشت که حاکمیت با دارا بودن بودجه و مبالغ هنگفت، قادر به اثرگذاری در حد این مراکز و استارتاپ ها نیست. ایشان وضعیت عدالت آموزشی در سطح کشور را فاجعه بار خواند؛ به نوعی که نسبت هزینه دهک های بالای جامعه نسبت به دهک های پایین جامعه در عرصه آموزش قابل مقایسه نیست. ایشان همچنین به منسوخ شدن آموزش به شیوه سنتی و حرکت به سمت تکنولوژی های روز دنیا همچون AR و VR اشاره داشت.
ایشان در بخش دیگری از مراسم به لزوم پرداختن به عدالت آموزشی پرداختند و تلویزیون را یکی از گسترده ترین و مهم ترین بسترهای ایجاد این عدالت برشمردند. ایشان لزوم تحول در شیوه آموزش را امری ضروری دانستند و بیان داشتند که حرکت شبکه آموزش و برنامه مدرسه تلویزیونی ایران در همین راستا قرار دارد.

در بخش بعدی، دکتر عیسی زاده در پاسخ به سوال مجری مبنی بر دلیل عدم استفاده از پلتفرم های موجود آموزشی در دوره کرونا و راه اندازی سامانه شاد گفت: از گذشته تا به امروز سیر تکنولوژی آموزش در ایران پیشرفت هایی داشته اما همواره با مسائل و چالش های گوناگونی همراه بوده است. این چالش ها هم در سطح عدم تطبیق پذیری معلمان و مسئولین مدارس در نحوه آموزش وجود داشته و هم در سطح لایه حکمرانی در قالب مخالفت با طرح های مختلف. موضوع کمبود بودجه نیز امر مهمی است که بروزرسانی سیستم آموزشی کشور را با تکنولوژی روز دنیا دچار اختلال می کند. همه این چالش ها در کنار عدم وجود زیرساخت مناسب در آموزش و پرورش باعث شد تا پلتفرم شاد به شکل کنونی ایجاد شود و در دوره کرونا مورد استفاده قرار بگیرد.
در حال حاضر نیز سامانه شاد در حال رشد و توسعه است و استارتاپ ها و شرکت هایی که خدمات آموزشی مناسبی ارائه می دهند می توانند طرح های خود را ارائه داده تا در بخش شادبوم از آن ها استفاده شود.

در ادامه دکتر امرالله به بررسی شکاف تکنولوژی در عرصه آموزش کشور و چگونگی رفع آن پرداختند. ایشان روند سریع تغییر و پیشرفت تکنولوژی و شیوه های آموزش را دلیلی بر توجه به عرصه نوآوری و لزوم بازنگری در اسناد بالادستی حوزه آموزش خواندند. تدوین سند تحول بنیادی آموزش و پرورش که در سال ۹۰ انجام شد و دوره های بازنگری ۵ ساله و ۱۰ ساله برای آن در نظر گرفته شد، نیازمند آن است تا فاصله کمتری را در دوره های بازنگری به خود ببیند.
ایشان یکی دیگر از راه حل های رفع این شکاف را ترویج فرهنگ نوآوری در لایه مسئولین امر آموزش بیان کرد و گفت: یکی از چالش های تدوین اسناد حاکمیتی این است که ذهن سیاستمداران را محدود به محتوای خود می کند که این مسئله موجب عدم بروز نوآوری می شود.

دکتر بهفر نیز در رابطه با فاصله میان وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور در استفاده از شیوه های جدید یادگیری صحبت کرد. ایشان دور بودن حاکمیت از لایه اجرایی و بدنه صنعتی این عرصه را یکی از عوامل این شکاف عمیق دانستند و عامل دیگر را عدم تبیین نقشه راه و اسناد بالادستی برای بدنه اجرایی خواندند.

در بخش بعدی پنل دکتر موسی بیات، رئیس دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس به آسیب شناسی چالش های حوزه آموزش پرداخت. ایشان سردرگمی وزارت آموزش و پرورش را در برابر شرایط مختلف، نتیجه عدم همگام شدن با نوآوری های روز، عدم ارائه راهکار در محتوای سندهای بالادستی و انحصار در برخورد با تکنولوژی و ایده های نو دانست. همچنین بیان داشت که پلتفرم شاد نه تنها نتوانسته در جهت برقراری عدالت آموزشی موثر باشد، بلکه آمارها نشان می دهد که میزان بازماندگی از تحصیل دانش آموزان در دوره های اخیر افزایش نیز یافته است.
ایشان در پایان به وجود یک مرکز سنجش با تدوین شاخص های مناسب در عرصه نظارت بر نظام تعلیم و تربیت اشاره کردند تا با ارائه گزارش ها و آمارهای دقیق، بتوانند در جهت ارائه راهکارهای منطقی و به روز کارآمد باشند.
در پایان پنل نیز بخش پرسش و پاسخ میان حاضرین در جلسه و مهمانان پنل انجام شد.

پرسش و پاسخ

بخش بعدی رویداد به ارائه استارتاپ های حوزه آموزش و بیان چالش ها و مشکلات از زبان آن ها اختصاص داشت. نمایندگان استارتاپ های مختلفی همچون آکادمی هوش مالی، آنیا، شتابدهنده اجوتک، رهنماکالج، مکتب خونه و… در سخنانی به بیان مسائل و چالش های حوزه فناوری آموزشی پرداختند.

ارائه تیم ها

بخش پایانی رویداد با گفتگویی با حضور دکتر متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون آموزش مجلس برگزار شد.

ایشان در مواجهه با این پرسش که چرا حاکمیت به جای تنظیم گری در امور آموزش، شیوه تصدی¬گری را انتخاب کرده اظهار داشت: دو دلیل برای این امر وجود دارد. دلیل اول به وجود دیدگاه سنتی در تصمیم گیری افراد است که از نوعی عدم اطمینان به برون سپاری فعالیت ها برمی آید و دلیل دوم نگاه امنیتی به حفظ داده ها و به عبارتی حاکمیت داده است.
دکتر متفکر آزاد درخصوص لزوم کنش مجلس در رفع نواقص آموزشی در دوره کرونا و در حال حاضر بیان داشت کهمجلس در زنجیره تصمیم گیری در لایه اول قرار ندارد و هر جا خلا یا نیازی به تقنین وجود داشته باشد قادر به ورود است؛ لذا مستقیما نمی تواند تصمیم گیر باشد.

ایشان در پایان صحبت های خود با اشاره به چالش ها و مشکلات بیان شده توسط نمایندگان استارتاپ ها بیان کردند که درست است که چالش ها و ابهاماتی همچون حذف یا عدم حذف کنکور، مسائل مربوط به فضای مجازی و… وجود دارد اما توجه به نیمه عمر فناوری استارتاپ ها نیز مهم است و شرایط توسعه فناوری به نحوی است که استارتاپ ها نمی توانند همواره بر خط مشی مشخصی حرکت کنند؛ لذا این چالش ها گرچه مشکلات را دوچندان می کند اما عامل توقف در پیشرفت و توسعه حوزه فناوری آموزشی نمی تواند باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *