رپرتاژ

تفاوت بار دستی و بار مسافر چیست؟

لیمو HR

اگر اهل سفر با هواپیما باشید، حتما می‌دانید که سایر ایرلاین‌ها، بار شما را به شکل رایگان تا مقصد حمل می‌کنند؛ اما این مقدار بار سقفی مشخصی دارد و شما نمی‌توانید بیش از این اندازه بار با خود به سفر ببرید. تنها در صورتی این کار امکان‌پذیر است که هزینه اضافه بار هواپیما را به صورت جداگانه پرداخت کنید. سوالی که اکنون به‌وجود می‌آید این است که میزان بار و هزینه اضافه بار در ایرلاین‌های مختلف چقدر است؟ قبل از خرید بلیط تهران استانبول باید به این موضوع توجه کنید تا حین سفر با مشکل مواجه نشوید.

تفاوت بار دستی با بار اصلی چیست؟

هر مسافر می‌تواند علاوه بر باری که به بخش بار هواپیما تحویل می‌دهد، وسایلی را نیز به عنوان بار دستی با خودش به کابین هواپیما ببرد. این بار دستی شرایط خاصی دارد که در هر ایرلاین متفاوت است. مقدار بار مجازی که هر فرد می‌تواند با خود به هواپیما ببرد، در بلیط و قسمت وزن بار (baggage weight) نوشته شده است.

قبل از بلیط تهران به استانبول بهتر است حتما درباره بار دستی مجاز برای بردن به داخل کابین اطلاعاتی کسب کنید چرا که در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید قسمتی از بار خود را به بار هواپیما تحویل دهید. اگر از میزان بار مجاز بیشتر باشد نیز باید هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

به طور کلی، طول و عرض و ارتفاع بار دستی هر مسافر نمی‌تواند بیشتر از ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتی‌متر باشد. وزن این بار باید بین ۵ تا ۷ کیلوگرم باشد که البته میزان دقیق این سایز و وزن به ایرلاینی که انتخاب خواهید کرد و همچنین کلاس پروازتان نیز بستگی دارد. پس باید ایرلاین به کلاس پرواز انتخابی‌تان دقت کنید. همچنین به این موضوع توجه کنید که هرگز نمی‌توانید وسایل و بار خود را جلود پای خود و صندلی‌تان قرار دهید.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی

مقدار اندازه بار دستی مجاز در پروازهای داخلی در سایر ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی یکسان بوده و هر مسافر می‌تواند به اندازه ۵ کیلوگرم بار دستی با خود همراه داشته باشد. میزان بار دستی در پروازهای بیزنس کلاس به ۷ کیلوگرم هم می‌رسد.

تفاوت بار دستی و بار مسافر

میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی

در پروازهای ایرلاین اروپایی KLM میزان بار دستی مجاز برای پروازهای کلاس اکونومی ۷ کیلوگرم و برای کلاس بیزنس ۱۵ کیلوگرم است. در شرکت هواپیمایی ترکیش ایر هم میزان بار دستی مجاز برای سایر کلاس‌های پروازی ۸ کیلوگرم است. شرکت لوفت‌هانزا و قطرایر و امارات هم مانند KLM میزان بار مجاز دستی را در کلاس اکونومی ۷ کیلوگرم و در بیزنس کلاس و فرست کلاس ۱۵ کیلوگرم اعلام کرده‌اند.

همچنین به این نکته توجه کنید که بردن وسایل نوک تیز و لبه دار مانند ناخن‌گیر و سوهان ناخن، عطر و اسپری، مایعات و غیره ممنوع است و در صورت مشاهده توسط ماموران ضبط خواهند شد. شما تنها می‌توانید وسایل گران‌بها مثل طلا و پول نقد، کارت اعتباری و مدارک شناسایی، لپ تاپ و موبایل را مجاز هستید به‌همراه داشته باشید.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما

مسافرین کابین فرست کلاس و بیزنس کلاس مجاز به داشتن تنها ۲ چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک هستند. سایز هریک از چمدان‌ها نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. وزن هرکدام هم نمی‌تواند از ۷ کیلوگرم بیشتر باشد.

مسافرین کابین‌های کلاس اکونومی نیز تنها مجاز به داشتن ۱ قطعه چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک هستند. ابعاد این چمدان نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر و وزن آن نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

البته باز هم باید گفت که برای شرکت‌های هواپیمایی مختلف، ابعاد و حجمِ استاندارد بار داخل کابین هواپیما متفاوت است و شما می‌توانید قبل از خرید بلیط تهران به استانبول در این باره بپرسید و اطلاعاتی را در این زمینه به‌دست آورید.

تفاوت بار دستی و بار مسافر

مقدار بار مجاز در سفرهای خارجی

مقدار بار مجاز در هواپیما برای سفرهای خارجی و داخلی در هر ایرلاین با ایرلاین دیگر ممکن است یکسان نباشد و تفاوت دارد. همچنین این موضوع به نوع کلاس پروازی (اکونومی، بیزینس و فرست کلاس) نیز بستگی دارد.

بار مجاز در تعدادی از ایرلاین‌های اروپایی کمتر از ۳۰ کیلوگرم است از جمله ایرلاین‌های ایر فرانس (Air France)، لوفتانزا (Lufthansa)، بریتیش ایرویز (British Airways)، آل ایتالیا (Alitalia)، آسترین (Austrian)، اوکراین ایر (Ukraine Air) و KLM Royal Dutch Airlines و…

  •  بلیط اکونومی (Economy): بار مجاز ۳۰ کیلوگرم (فقط یک چمدان).
  •  بلیط بیزینس (Business): بار مجاز ۴۰ کیلوگرم (تا دو چمدان).
  •  بلیط فرست کلاس (First Class): بار مجاز ۵۰ کیلوگرم (تا دو چمدان).

هزینه اضافه بار چقدر است؟
مواردی چون مقصد، وزن و تعداد بسته‌های باری در تعیین میزان بار مجاز مهم هستند. برخی مواقع شکل بسته‌بندی بسته و ابعاد آن امکان دارد مشمول هزینه اضافه بار شود.
دقت کنید که حداکثر وزن مجاز هر بسته نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم و حداکثر جمع ابعاد آن ۱۵۸ سانتی متر باشد. به طور میانگین، هزینه اضافه بار برای هر کیلوگرم حدود یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر بوده و هزینه دقیق آن بر اساس موارد گفته شده یعنی مقصد، وزن، قیمت بلیط،‌ طول پرواز و کلاس پرواز و… محاسبه می‌شود.

اگر بار شما بیشتر از وزن مجاز است، پیشنهاد می‌شود که حتما نیم ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید تا زمان زیادی را برای محاسبه بار اضافه‌تان، هزینه‌ و پرداخت آن‌ هدر ندهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *