اخبار استارتاپی

بسته رشد یا بقای دانش‌بنیان‌ها: مسئله این است.

لیمو HR

صبح روز ۳۱ مرداد نخستین نشست خبری با محوریت تشریح جزئیات «بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان» با حضور دکتر محمد صادق خیاطیان برگزار شد.

 

در این نشست خبری دکتر خیاطیان اعلام کرد از ۴۲ همت ارائه شده به شرکت‌ها، ۲۵ همت آن در قالب تسهیلات و ۱۲ همت در حوزه ضمانت‌نامه‌ها به عنوان ابزار مهم مالی برای شرکت‌ها ارائه شده است.

به گفته وی، ۵ همت در قالب سرمایه‌گذاری و ۱۵۵ میلیارد تومان برای توانمندسازی به شرکت‌ها ارائه شده است.

از ۲۵ همت ارائه شده برای تسهیلات، ۱۵.۵ همت از آن مربوط به شبکه بانکی است و تنها یک همت از ۵ سرمایه‌گذاری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه درباره رشد خدمات به شرکت‌های دانش‌ بنیان اعلام کرد: تابحال ۱۳ میلیارد تومان به ۱۴۶۳۰ طرح اختصاص داده شده‌است که  ۲.۸ برابر میانگین سالانه اعطای تسهیلات نسبت به دولت پیشین بوده‌است.

حوزه صدور ضمانت‌نامه با رشد ۳.۸ برابری با بودجه ۶۹۰۰ میلیارد تومانی در قالب ۲۷۷۴ طرح روبرو بوده‌است.

وی ادامه داد حوزه توانمندسازی با اختصاص بودجه ۱۲۳  میلیارد تومانی نسبت به دولت دوازهم رشد ۷.۵ برابری داشته است.

خیاطیان در ادامه اعلام کرد: ۵۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تهران حضور دارند و این شرکت‌ها ۵۶ درصد تسهیلات صندوق را جذب کرده‌اند. استان اصفهان با ۹.۲ درصد و خراسان رضوی با ۵ درصد در رده‌های بعدی دریافت تسهیلات هستند.

 

به گفته خیاطیان استان های کم برخوردار نصیب کمتری از منابع مالی صندوق داشته‌اند به گونه‌ای که از ۰.۴ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند تنها موفق به جذب ۰.۰۵  درصد از تسهیلات صندوق به خود شده‌اند.

صندوق امیدوار است با تلاش ها و حمایت های انجام شده شاهد افزایش این اعداد در آینده باشد.

شست خبری با محوریت تشریح جزئیات «بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان»

در ادامه وی از برنامه جدید صندوق نوآوری گفت.

یکی از این برنامه‌های مهم «بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» بود.‌ این بسته به نوعی طراحی شده‌است که به رشد تولید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌ کند.

بر اساس این برنامه ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان با تأمین مالی ۱۰ همتی منجر به رشد فروش ۱۰۰ همت می‌شوند و برای تحقق آن با ۴ بانک عامل توافق شده‌است و با ۲ بانک توافق نامه امضا شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که رشد فروش دو برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه صندوق درخواست خود را ثبت کنند. ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان که بتوانند رشد فروش دو برابری داشته باشند، مشمول طرح بسته رشد خواهند بود.

حمایت‌های صندوق در این طرح شامل معرفی شرکت‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات در گردش یک ساله تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۲۳ درصد و بدون الزام به ایجاد میانگین موجودی یا مسدودسازی منابع توسط شرکت‌ها می‌شود.

همچنین شرکت‌های دارای رتبه اعتباری مناسب می‌توانند از ضمانت‌نامه اعتباری صندوق به عنوان وثیقه استفاده کنند. صندوق این ضمانت‌نامه را در ازای دریافت چک در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد.

مورد دیگر حمایتی، معرفی شرکت‌ها به بانک‌ها برای دیافت انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان مورد نیاز برای قراردادهای فروش با تامین ۵۰ درصدی سپرده نقدی مورد نیاز بانک از سوی صندوق و تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی است.

درپایان وی از اهمیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های دانش بنیان گفت. که با تصویب مجلس عدد ۵ همت تکلیف شده‌است تا شرکت‌ها در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ و با معرفی صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان که توانایی ایجاد اشتغال دارند، از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *