مصاحبه های سلامتمعرفی استارتاپ

پرنیان گستر: تولید کننده لیزرهای پزشکی

مصاحبه با جلال جعفری، رئیس هیئت مدیره پرنیان گستر پرتو سنج

لیمو HR

مصاحبه با جلال جعفری، رئیس هیئت مدیره پرنیان گستر پرتو سنج:

تجهیزات و محصولات پزشکی و سلامتی، از ابزارهای فناورانه ی متعددی استفاده می کنند. یکی از این فناوری ها، لیزر های پزشکی است. این لیزرها در بخش های مختلف پزشکی از جمله جراحی و زیبایی استفاده های زیادی دارند.

هم اکنون لیزرها با از بین بردن تومورهای سرطانی، برای درمان سرطان استفاده می شوند. از لیزرها برای بستن رگ های خونی و رگ های لنفی نیز برای کنترل خونریزی و گسترش سرطان استفاده می شود. علاوه بر این جراحی ها، از لیزرها برای کنترل زوائد پوستی مثل انواع جوش ها، تتوف زخم و چین و چروک هم استفاده می شود.

برای سال های متمادی فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی عمدتا وارداتی بوده اند. هرچند در سال های اخیر، شرکت های داخلی به تولید این نوع محصولات رو آورده اند. شرکت دانش بنبان پرنیان گستر پرتو سنج، یکی از این شرکت هاست. این شرکت در زمینه تولید لیزرهای پزشکی فعالیت می کند.

در صورتی که به این حوزه علاقه مندید یا در این حوزه فعالیت می کنید، توصیه می کنیم این مصاحبه با دکتر جلال جعفری را از دست ندهید.

لطفا شرکت خودتان را معرفی کنید.

شرکت دانش بنیان پرنیان گستر پرتو سنج در سال ۱۳۹۱ با هدف تولید و ارائه خدمات تخصصی در حوزه لیزرهای پزشکی تأسیس شد. شرکت ما امروز به عنوان تنها شرکت دانش بنیان فعال در زمینه صادرات لیزرهای پزشکی فعالیت می کند.

بهره گیری از متخصصین و نخبگان داخلی با هدف طراحی، تولید و تأمین لیزرهای پزشکی برای جامعه سلامت، از جمله اهداف محقق شده شرکت پرنیان گستر پرتو سنج بوده است.

فعالیت حدود یک دهه ای شرکت ما منجر به شکل گیری مجموعه های اقماری در حوزه های مختلف شده است. شرکت هایی از قبیل: پرنیان آبادگران فردا، سیوان طب پرنیان، بهنیان پرتو سدید و از همه مهم تر قطب صادرات لیزر پزشکی, Glory Majestic Medical Solutions در کشور ترکیه از نمونه شرکت های این مجموعه محسوب می شوند.

پرنیان گستر پرتو سنج همواره از ایده های برتر در حوزه پزشکی، صنعت و انرژی حمایت کرده و با استارتاپ های حوزه تخصصی سلامت، سلامت دیجیتال و تجهیزات پزشکی مشارکت دارد.

کمی از تجربیات خودتان و دیگر افراد تیم بگویید.

دکتر ناصر شاهین فر ، جناب دکتر امیرعباس حیدری( قائم مقام)، آقای علیرضا عباس نژاد(مدیر فروش) و آقای مهندس مهدی زمانیان (مدیر عامل)، بنیانگذاران مجموعه پرنیان گستر پرتو سنج هستند.

اینجانب جلال جعفری مدیریت شرکت پرنیان گستر را عهده دار هستم. من دانش آموخته دوره دکتری فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی پژوهشکده لیزر و پلاسما، در سال های ۸۶ تا ۸۸ به عنوان کارشناس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مرکز تخصصی اپتیک و لیزر فعالیت داشته ام.

پس از فعالیت دانشگاهی، در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به مدت ۸ سال مدیریت لیزرهای صنعتی پالسی را بر عهده داشتم. بعد از مرکز ملی علوم لیزر به عنوان مدیرعامل شرکت گسیل پرتو پارس به فعالیت خود ادامه دادم. از سال ۹۶ تا به امروز هم به صورت تمام وقت در شرکت پرنیان گستر پرتو سنج در سمت رئیس هیئت مدیره حضور دارم.

دکتر جلال جعفری در کنار لیزر پزشکی الکساندرایت گرویتی پلاس شرکت پرنیان گستر
دکتر جلال جعفری در کنار لیزر پزشکی الکساندرایت گرویتی پلاس شرکت پرنیان گستر

کمی در مورد محصول اصلیتان لیزر الکساندرایت گرویتی بگویید.

محصول اصلی شرکت ما، لیزر الکساندرایت گرویتی است که دارای تاییدیه CE اروپا است. این محصول یک لیزر حالت جامد انرژی بالا جهت حذف موهای زائد است که پزشکان پوست و مو و زیبایی از آن بهره می گیرند.

در گذشته این محصول توسط ۴ وارد کننده از برندهای جهانی وارد کشور می شده و تمامی نیاز کشور از طریق واردات پوشش داده می شد. هر واحد این محصول ۱۰۰ هزار دلار ارز از کشور خارج می کند و تنها یکی از واردکنندگان ۵۰۰ دستگاه فعال در کشور دارد که تنها برای این وارد کننده ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

شرکت های زیادی در سراسر دنیا با دستیابی به تکنولوژی ساخت دستگاه های لیزر الکساندرایت اقدام به تولید این تجهیزات کرده اند و هر کدام با توجه به نیازهای بازار هدف خود و متخصصان و کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده می کنند دست به نوآوری هایی در تولید این تجهیزات زده اند.

لیزر پزشکی شرکت پرنیان گستر پرتو سنچ
لیزر پزشکی شرکت پرنیان گستر پرتو سنچ

مزیت محصول شما نسبت به سایر محصولات بازار چیست؟

نکته قابل تامل در مورد بسیاری از این تجهیزات که به عنوان محصولات وارداتی در کشور ارائه می شوند این است که با تمام قابلیت های فنی خوبی که دارند به علت اینکه برای جغرافیای ایران طراحی و ساخته نشده اند برخی از نیازهای مراجعه کنندگان را نمی توانند به خوبی پاسخگو باشند.

به عنوان مثال با توجه به خاص بودن تایپ پوستی قالب ایرانیان راندمان برخی از دستگاه های تیپ الکساندرایت در کشور ما مناسب نیست.

مشکل دیگر سخت بودن تایید اصالت قطعات و حتی خود دستگاه است زیرا بسیاری از این تجهیزات بخصوص تجهیزات تولید کشور چین بدون تاییدیه های بین المللی و حتی سازمان نظام پزشکی ایران در بازار موجود است که باعث ایجاد مشکل برای مراجعه کنندگان و بیماران و همچنین کلینیک داران شده است.

شرکت شما چه میزان از بازار را در اختیار دارد؟

مجموعه پرنیان گستر پرتو سنج در زمینه تولید و فروش محصولات لیزر دایود لومینا، لیزر الکساندرایت گرویتی، دستگاه لیزر الکساندرایت گرویتی پلاس، دستگاه هایفو سه بعدی آنیکا فعال است.

در حال حاضر ما در شرکتمان حدود ۱۰٪ از این بازار را پوشش می دهیم و تنها با همین درصد فروش ۷۰ نفر نیروی متخصص داخلی را در فرآیند تولید، استخدام کرده ایم.

گردش مالی بازار در زمینه تولید و فروش دستگاه لیزر الکساندرایت سالانه ۱۵۰ میلیون دلار است. در صورتی که تولید شرکت پرنیان گستر تنها ۱۰٪ دیگر رشد داشته باشد، می توانیم ۵۰ متخصص دیگر را در این حوزه وارد بازار کار کنیم.

تمرکز اصلی مجموعه پرنیان گستر تامین نیاز دستگاه های لیزر زیبایی در داخل ایران و کشورهای همسایه است و تا به امروز توانسته ایم به کشور های عراق و ترکیه صادرات داشته باشیم.

تیم تولید شرکت پرنیان گستر
تیم تولید شرکت پرنیان گستر

برنامه ی پرنیان گستر برای فروش به بازارهای بیبن المللی چیست؟ به جز کشورهای ذکر شده به چه کشورهایی صادرات انجام می دهید؟

شرکت ما به عنوان تنها شرکت دانش بنیان فعال در زمینه صادرات لیزرهای پزشکی در حال حاضر به بازار کشورهای ترکیه و عراق ورود کرده. به همین منظور تمامی مجوزهای لازم را از مراجع معتبر و notify body های اروپا اخذ کرده ایم.

در حالی که مجموعه ما ظرفیت خوبی در راستای صادرات دستگاه لیزر به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد، همزمان واردات پرقدرت در بازار از همان درگاهی گمرک نیز در حال انجام است.

تا کنون از چه تسهیلات و حمایت های دولتی برخوردار شده اید؟

شرکت پرنیان گستر به عنوان تنها شرکت دانش بنیان فعال در زمینه صادرات لیزرهای پزشکی تا کنون از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار بوده است. دولت در این بخش در کنار تولید قرار گرفته و همین حمایت های قانونی، دست توان بالای ما را در صادرات ایجاد کرده است.

دولت چگونه می تواند در تولید و صادرات این دسته محصولات تاثیر مثبت بیشتری بگذارد؟

دولت از طریق قانون گذاری و اجرای صحیح قانون می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مطابق قانون عمل کرده و واردات محصول مشابه را ممنوع اعلام کند و تخصیص ارز دولتی به آنان را متوقف کند.

در این صورت با توجه به ظرفیت های موجود در مجموعه پرنیان گستر، قادر هستیم علاوه بر تامین نیاز داخلی و بازار کشورهای همسایه؛ حوزه لیزر پزشکی را تحت تاثیر قرار دهیم که این امر سبب بزرگتر شدن بازار تجهیزات پزشکی در کشور و افزایش اشتغال زایی می شود.

ما توجه ویژه ای به به کارگیری متخصصین داخلی داریم و این امر را یکی از ارزش های خود می دانیم. در صورت حمایت های دولت از تولیدکنندگان، امکان بکارگیری بیش از ۱۰۰ متخصص این حوزه را دارا هستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *