رپرتاژ

نرخ تصادفات جاده‌ای در سفر با قطار

لیمو HR

حتما شما هم شنیده‌اید که چه بلایی سر قطارهای وسط جاده افتاده است. یکی به بیل مکانیکی برخورد می‌کند و یکی از ریل خارج می‌شود. شاید به این فکر افتاده باشید که امنیت قطارها را در اینترنت جستجو کنید، یا نرخ تصادفات جاده‌ای در سفر با قطار را ببینید. این روزها از کسانی که بلیط قطار اصفهان مشهد یا بلیط قطار اهواز مشهد خریده‌اند، می‌شنوم که نگران مسیر ریلی مشهد هستند.

در این مطلب با هم نرخ تصادفات جاده‌ای در سفر با قطار را بررسی می‌کنیم تا بعدها وسیله نقلیه‌ای را برای سفرمان انتخاب کنیم که می‌دانیم امنیت دارد.

حوادث ریلی ایران در چند سال گذشته

بیایید نگاهی به سال‌های گذشته بندازیم و ببینیم چه بر سر قطارها و مسافرانشان گذشته است.

یکی از مهم‌ترین و بحث‌ برانگیزترین اتفاقاتی که در دسته سوانح ریلی قرار دارد، حادثه برخورد قطارهای مسافربری در ایستگاه هفت خوان است؛ این ایستگاه در میان سمنان و دامغان قرار دارد. قضیه از این قرار بود که در آذر ماه سال ۱۳۹۴ دو قطار مسافربری در این منطقه به هم برخورد کردند. نتیجه این تصادف ۳۱ کشته و ۹۸ مجروح بود؛ آتشی که از تصادف این دو قطار درست شد بیشترین کشته را داشت.

یکی دیگر از این حادثه‌های وحشتناک که تازگی‌ها سر زبان‌ها افتاده بود، برخورد قطار با بیل مکانیکی است. این اتفاق در مسیر یزد مشهد رخ داد؛ به همین دلیل است که مردم نسبت به مسیر ریلی مشهد محتاط‌تر شده‌اند، حتی کسانی که بلیط قطار اصفهان مشهد یا بلیط قطار اهواز مشهد خریده‌اند.

این تصادف در خرداد ۱۴۰۱ و نزدیک ساعت شش صبح اتفاق افتاد. تا جایی که اعلام شد این حادثه ۱۰ کشته و ۵۰ مصدوم داشته است. پنج واگن از مجموع ۱۰ واگن این قطار آسیب جدی دیدند و علت این اتفاق برخورد قطار به بیل مکانیکی بوده است. البته بعصی خبرگزاری‌ها اعلام کردند که سرعت قطار بیش از اندازه بوده و راننده بیل مکانیکی هم هوشیار نبوده است.

حادثه برخورد قطارهای مسافربری در ایستگاه هفت خوان

یکی دیگر از حادثه‌های ریلی، سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد. در این حادثه ۱۱ مامور شرکت راه آهن و دو مسافر کشته شدند. سال بعد، در سال ۱۳۸۸ هم تصادفات ریلی ۱۴ کشته به جا گذاشت که شامل هشت مسافر و شش مامور شرکت راه آهن بود. در سال بعد، یعنی ۱۳۸۹ این کشته‌ها به چهار نفر رسید که دو مسافر و دو مامور شرکت راه آهن بودند.

در سال ۱۳۹۰ هیچ مسافری در حوادث ریلی کشته نشد؛ اما پنج مامور شرکت راه آهن در این حادثه جان باختند. سال بعد، در سال ۱۳۹۱، یک مسافر و پنج مامور راه آهن کشته شدند.

همان‌طور که می‌بینید سالانه تعداد کشته‌های حوادث ریلی کمتر می‌شود. پیشرفت تکنولوژی، آگاهی بیشتر و در اختیار داشتن امکانات متنوع باعث می‌شود هر بار تجهیزات ما پیشرفته‌تر شود و برای نجات جان مردم دستمان بازتر باشد. قطار، دومین وسیله نقلیه امن دنیا، بعد از هواپیما است. طبق تحقیقاتی که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ انجام شد، مشخص شد که قطار یکی از امن‌ترین راه‌های حمل و نقل است.

مقصر کیست؟

شاید پیش خودتان به این سوال جواب داده باشید؛ اما نکته این است همیشه سازمان‌ها مقصر حوادث نیستند. گاهی سرعت زیاد راننده قطار، یا اشتباهی که در خط‌های ریلی صورت می‌گیرد مسبب این حوادث است. از موارد دیگری که در این لیست می‌توان جای داد، عوامل بیرونی است؛ مثل همان بیل مکانیکی وسط جاده ریلی.

برخورد قطار با بیل مکانیکی

امنیت قطار

این اتفاقات باعث نگرانی بیشتر مردم و سازمان‌ها شده است؛ افکار عمومی بر این است که خطوط ریلی دیگر امن نیستند. همان‌طور که مشخص است، آمار تلفات در حوادث ریلی زیاد است و همین باعث می‌شود همگی در سفر با قطار احتیاط کنند.

البته همان‌طور که بالاتر هم گفتم، همچنان قطار یکی از امن‌ترین راه‌های سفر است. شاید یک دفعه ۱۰ نفر در یک حادثه ریلی کشته شوند؛ اما سالانه هزاران نفر در تصادفات جاده‌ای با موتور و ماشین کشته می‌شوند. پس با دیدن حادثه‌هایی که هر چند وقت یک‌بار برای قطارها رخ می‌دهند نترسید و قید سفرتان با قطار را نزنید؛ قطارها باعث می‌شوند با راحتی به مقصد برسید، بدون این‌که لازم باشد خستگی رانندگی را تحمل کنید یا استرس تصادف با ماشین را بکشید.

اگر هم ماشین را در مقصد نیاز دارید، به راحتی می‌توانید ماشین خود را با قطار به مقصد بروید. در مطلب «چگونه در سفر با قطار ماشینم را ببرم؟» کامل توضیح دادم برای بردن ماشین به مقصدتان باید چه مراحلی را طی کنید.

در آخر

در آخر راهی را انتخاب کنید که مناسب شرایط شما باشد و به آن احساس خوبی داشته باشید. مهم این است شما مسیری را انتخاب کنید که به نظرتان از همه امن‌تر است، همانی که به آن اعتماد دارید؛ سفرتان به خوشی.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *