رپرتاژ

بیزینس پلن چیست؟ نحوه نوشتن بیزینس پلن

لیمو HR

بیزنس پلن یا نقشه کسب‌وکار، دقیقا همان طرحی است که برای موفقیت نیاز دارید. مسلما اگر قصد دارید وارد شهری ناشناخته شوید، بدون کمک گرفتن از نقشه‌های آنلاین یا ابزار مسیریابی وارد این مکان نخواهید شد؛ زیرا خطرات بسیاری برای شما به همراه دارد. اما زمانی که در مورد شهر اطلاعات کافی را کسب کنید و از نرم‌افزارهای درست استفاده کنید، دیگر چنین خطراتی شما را تهدید نخواهد کرد.

بیزینس پلن نیز دقیقا همان چراغ راه و نقشه مسیر شماست که مانع زمین‌خوردن شما در کسب‌وکار خواهد شد. برای طراحی بیزینس پلن، و یافتن پاسخ سوال «بیزینس پلن چیست» فقط کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بیزینس پلن چیست؟ راهنمایی برای ترسیم اهداف و رسیدن به آن‌ها

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار، سندی است که کلیه جزئیات مربوط به اهداف شرکت و نحوه برنامه‌ریزی برای رسیدن به این اهداف را مشخص می‌کند. در بیزنس پلن مواردی مانند نحوه بازاریابی، برنامه‌ریزی برای انجام دقیق‌تر امور، منابع مالی و واحدهای اجرایی موردنیاز به‌ صورت شفاف و دقیق مشخص شده‌اند. به‌زبانی ساده‌تر می‌توان گفت بیزینس پلن، یک نمای کلی از آینده کسب و کار شماست.

داشتن یک بیزینس پلن دقیق، امری ضروری است که برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز خواهید داشت. البته طراحی بیزینس پلن امری بسیار پیچیده است که باید توسط یک کوچ بیزینس حرفه‌ای و معتبر طراحی شود. علاوه‌بر این،‌ شما می‌توانید با مشاهده دوره‌های بیزینس کوچ‌های معتبر مانند دکتر حسین طاهری، یک بیزینس پلن حرفه‌ای طراحی کنید. دکتر حسین طاهری سایت تخصصی برای آموزش طراحی بیزینس پلن و کوچینگ مدیران دارد. در این سایت مقالات و ویدیوهای آموزشی مختلفی در خصوص توسعه کسب‌وکار قابل‌مشاهده هستند.

business plan

نحوه نوشتن بیزینس پلن؛ از اولین قدم تا تیک زدن هدف‌ها

بیزینس پلن در حقیقت نقشه‌ای است که به شما کمک می‌کند مسیر خود را بهتر بشناسید و قدم‌های محکم‌تری بردارید. از طرفی داشتن یک بیزینس پلان تخصصی و دقیق، توجه سرمایه‌گذاران را نسبت به کسب‌وکار شما جلب می‌کند. اگر این طرح با دقت و جزئیات نوشته شود، دیگران متقاعد می‌شوند تا با شما همکاری داشته باشند.

ناگفته نماند که شما برای نوشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای، نیاز به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای مانند دکتر حسین طاهری دارید! دکتر حسین طاهری با سال‌ها تجربه در زمینه بیزینس کوچ، به شما کمک می‌کند بهترین بیزینس پلن را طراحی کنید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نحوه نوشتن بیزینس پلن می‌پردازیم.

خلاصه طرح؛ پیش نیاز نوشتن بیزینس پلن

خلاصه یا چکیده طرح، مطلبی است که کسب‌وکار شما و هدف آن را در به‌صورت خلاصه بیان می‌کند. چکیده طرح معمولا اولین صفحه‌ای است که در طرح استراتژی کسب و کار دیده می‌شود و نهایتا یک صفحه است.

شرح کسب و کار؛ اولین قدم ساخت بیزینس پلن کسب‌وکار

پس از نگارش خلاصه، باید شرح کسب‌وکار را ارائه دهید. بیانیه ماموریت کسب‌وکار، تاریخچه و اهداف سه موردی هستند که باید حتما در شرح کسب‌وکار ذکر شده ‌باشند.

جمع‌آوری اطلاعات؛ مهم‌ترین بخش طراحی بیزینس پلن

سومین قدم جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان هدف است. محل زندگی، میزان درآمد،‌ محدوده سن، جنسیت، تحصیلات حدودی و سرگرمی‌ها مواردی است که شما باید در مورد مشتریان خود بدانید. با ذکر این اطلاعات در بیزینس پلن، سرمایه‌گذاران متوجه خواهند شد که شناخت کافی را از بازار هدف خود دارید.

تجزیه و تحلیل رقابتی از آمار به‌دست آمده را انجام دهید

پس از کسب اطلاعات در مورد مشتریان، نوبت به تحلیل اطلاعات به دست آمده می‌رسد. باید بررسی کنید که جامعه هدف شما الان در حال استفاده از چه خدماتی است. این شرکت‌ها چه امتیازی از مخاطبان گرفته‌اند و از چه نوع بازاریابی استفاده می‌کنند؟ با تحلیل این داده‌ها به آنالیز دقیق رقبای خود خواهید رسید.

تجزیه و تحلیل بازار

شرح محصول یا خدمات با بهترین کیفیت؛ نکته‌ای که نباید فراموش شود

در این قسمت از بیزینس پلن باید شرح دهید که کسب و کارتان چطور قرار است خدماتی بهتر ارائه دهد؟ پیشنهاد می‌کنیم روی مورادی مانند ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد محصول/خدمات، تبدیل ویژگی‌ها به مزایا،‌ بازده احساسی و عملی مشتری‌ها و حقوق مالکیت فکری یا ثبت اختراع پروژه اشاره کنید. هرچه شرح محصول شما شفاف‌تر باشد، سرمایه گذاران بیشتر آن را درک خواهند کرد.

استراتژی فروش خود را به بهترین شکل شرح دهید

طراحی و تدوین صحیح استراتژی‌های فروش، دقیقا همان بخشی است که باید بیشترین زمان را صرف آن کنید. هرچه میزان فروش روی کاغذ بیشتر باشد و استراتژی بی‌عیب و نقص‌تر، کاربران و سرمایه گذاران بیشتری به سمت خدمات شما جلب خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم در زمان نوشتن استراتژی فروش، به مزیت رقابتی خود و رقبای خود نیز اشاره کنید.

ارائه اطلاعات مالی کسب و کار؛ از ارقام شفاف استفاده کنید

اگر در ابتدای مسیر هستید و این اولین بیزینس پلن شماست، احتمالا بخش اطلاعات مالی سبکی خواهید داشت. بااین‌حال برای دریافت بودجه، باید حتما این موارد را در بیزینس پلن خود داشته باشید. میزان درآمد جاری، صورت سود و زیان، صورت حساب‌های جاری و ترازنامه‌ها مورادی هستند که باید در بخش سندهای مالی آن‌ها را ارائه دهید.

توصیف فرهنگ سازمانی و استراتژی مدیریتی؛ به درک بهتر مخاطبان کمک می‌کند

در این بخش باید شرح دهید که چرا به تیم خود اعتماد دارید و این تیم چه ویژگی‌هایی دارند. اشاره کنید که هر یک از اعضای تیم چه وظیفه‌ای دارند و چطور نقش خود را ایفا می‌کنند. توصیف فرهنگ سازمانی در بیزینس پلن، بخش بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

درخواست مقدار بودجه موردنیاز؛ قدمی مهم برای اجرای بیزینس پلن

برای درخواست بودجه در بیزینس پلن، حدالامکان واقع‌بین باشید و درخواست اعداد نجومی نداشته باشید. اگر نمی‌‌خواهید عدد دقیقی بنویسید، طیفی از عدد موردنظر را ارائه دهید.

ضمیمه کردن اسناد و مدارک رسمی؛ برای درک بهتر کاربران از اهداف شما

در آخرین بخش بیزینس پلن نیز باید مجوزهای قانونی و حرفه‌ای مربوط به کسب‌وکار، گواهی‌های ثبت اختراع، شماره‌ سریال‌های شناسایی مربوط به انجمن‌ها یا نهادهای قانونی و قراردادهای مشتری‌ها و سفارشات را ارائه کنید.

برای اجرای بیزینس پلن، از یک بیزینس کوچ حرفه‌ای کمک بخواهید

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «بیزینس پلن چیست؟» پاسخ دهیم و نحوه نوشتن بیزینس پلن را بررسی کردیم. باتوجه‌به ده مرحله‌ای که در این مقاله گفتیم، به‌راحتی بیزینس پلن خود را طراحی خواهید کرد؛ البته صحبت از نوشتن بیزینس پلن، بسیار ساده‌تر از انجام دادن آن است. ازهمین‌رو شما نیاز به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای و باتجربه دارید که راهنمای شما در این مسیر باشد. اگر به‌دنبال چنین فردی هستید، فقط کافی است نام دکتر «حسین طاهری» را جستجو کنید. ایشان با سال‌ها تجربه در زمینه تدریس اصول توسعه فردی و کسب‌وکار، دوره‌های بسیار مفیدی تهیه کرده‌اند. دوره‌های دکتر حسین طاهری در وبسایت رسمی به آدرس «hosseintaheri.ir» وجود دارند. شرکت در این دوره‌‌ها، شما را به سمت تغییر مثبت و اتفاق‌های بزرگ سوق می‌دهد!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *