اخبار آموزشاخبار استارتاپیاخبار هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای بازار کار مثبت خواهد بود

مدیر عامل تک ماهیندرا مدعی است که هوش مصنوعی بیش حذف مشاغل، فرصت کاری ایجاد خواهد کرد.

لیمو HR

تاثیر مثبت هوش مصنوعی برای بازار کار، ادعای جدید یکی از مدیران بخش فناوری هند است.

گورنانی، یکی از پر سابقه ترین مدیران عامل در بخش فناوری اطلاعات هند با ارزش ۲۴۵ میلیارد دلار، تأکید دارد که افراد ماهر جایگزین نخواهند شد. او قرار است در تاریخ ۱۹ دسامبر بازنشسته شود.

مدیر عامل فعلی تک ماهیندرا ادعا دارد که تکنولوژی هوش مصنوعی تولیدی می تواند بیشتر از تعداد مورد انتظار شغل ایجاد کند. این درحالی است که قابلیت های آن برای خراب کردن بازار کار محل بحث جدی در رسانه های اجتماعی است.

گورنانی در این مورد گفت:« «موارد استفاده از هوش مصنوعی تولیدی هنوز در حال تعریف هستند. این موضوع به این معناست که ظرفیت ایجاد فرصت های شغلی بیشتری در آینده وجود دارد. بدون شک، امکانات هنوز در حال باز شدن هستند و چیزهای بیشتری نیز خواهد آمد.»

تکنولوژی های هوش مصنوعی مانند ChatGPT از OpenAI و Bard از Google در سال گذشته با تولید پاسخ ها و مکالماتی شبیه به انسان، جهان را به خود مشغول کرده اند. این سیستم ها قادر به نوشتن هر چیز از رمان ها و شعرها تا کدهای پیچیده کامپیوتری هستند. همین هم ترس های جدی را در مورد تاثیر این سیستم های هوش مصنوعی برای بازار کار به همراه دارد.

جدال بر سر تاثیر مثبت هوش مصنوعی برای بازار کار

هر چند برخی از مدیران برجسته صنعت در مورد از دست دادن تقریباً یک سوم مشاغل تحت تاثیر این تکنولوژی سخن بسیار گفته اند، گورنانی که یکی از پر سابقه ترین مدیران عامل در بخش فناوری اطلاعات هند با ارزش ۲۴۵ میلیارد دلار است، اصرار دارد که افراد ماهر جایگزین نخواهند شد و هوش مصنوعی برای بازار کار مثبت خواهد بود. او قرار است در تاریخ ۱۹ دسامبر بازنشسته شود.

گورنانی در این مورد گفت:« شغل های جدید هم ایجاد می شود. بازار گسترش خواهد یافت.»

کسانی نیز مانند نارایانا مورتی، هم موندوی بنیانگذار Infosys که گفته است از جایگزینی برنامه نویسان با ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT «هرگز رخ نخواهد داد».

تخمین ها در مورد از دست دادن شغل به دلیل هوش مصنوعی زایا متفاوت است. تحقیقات اخیر از بانک مرکزی اروپا و سازمان بین المللی کارگران معتقد هستند که تا کنون به دلیل اتوماسیون هوش مصنوعی زایا، تعداد معنی داری از مشاغل از بین نرفته اند. این موضوع تاییدی بر نظر گورنانی در مورد تاثیر هوش مصنوعی برای بازار کار است.

گورنانی از مهندسان جوان خواست تا با جهان در حال تغییر سازگار شوند و زمان بیشتری را به یادگیری مهارت های جدید به صورت مستقل بگذرانند. او در این مورد می گوید:« روزهایی که اینفوسیس یا تک ماهیندرا اردوگاه های آموزشی راه اندازی می کردند، به پایان رسیده است.»

اینفوسیس یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش دنیا را در شهر میسورو هند دارد. این می تواند یک نشانه از تغییرات اساسی در مدل عملیاتی شرکت های فناوری اطلاعات هندی باشد. در گذشته شرکت ها فارغ التحصیلان را از دانشگاه ها استخدام می کردند و سپس آن ها را قبل از ارسال به پروژه ها آموزش می دادند.

در ماه اکتبر، اینفوسیس خط مشی هایی منتشر کرد که نشان می دهد از استخدام فوری افراد در دانشگاه ها پرهیز خواهد کرد، در حالی که رقیب این شرکت، ویپرو فقط پس از ورودی دادن نامزدهایی که به آن ها پیشنهاد شده بود، استخدام در دانشگاه ها را در نظر خواهد گرفت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *