اخبار صنایع خلاق و فرهنگیاخبار هوش مصنوعی

کشف راز نقاشی رافائل با هوش مصنوعی توسعه داده شده در بردفورد

استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای تحلیل تصویر Madonna of the Rose

لیمو HR

هوش مصنوعی توسعه داده شده در بردفورد، برای تحلیل راز نقاشی رافائل، Madonna of the Rose استفاده شده است.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تحلیل آثار هنری و تاریخی مدتی است که رشد چشمگیری پیدا کرده است. اخیرا از یک مدل هوش مصنوعی برای تحلیل Madonna of the Rose و کشف راز نقاشی رافائل استفاده شده است.

این تابلو نقاشی همواره هنردوستان و متخصصان را به خود جلب جلب کرده است، نشان دهنده ی حضرت مریم، یوصف نجار، کودکی حضرت عیسی و یوحنا ی کودک را در یک تصویر نشان می دهد. این نقاشی تا صده ها کار دست خود رافائل شناخته می شد، تا اینکه هنرشناسانی به این موضوع شک کردند.

هنرشناسان از قرن ۱۹ به دنبال کشف راز نقاشی رافائل هستند و معتقدند که شخصیت یوسف در این نقاشی بعدا اضافه شده و کار دست خود رافائل نیست.

تحلیل Madonna of the Rose برای راز نقاشی رافائل

مدتی پیش این نقاشی با استفاده از مدل هوش مصنوعی توسعه داده شده از سوی حسن یوگیل، استاد دانشگاه بردفورد تحلیل شده است. نتیجه ی این بررسی نشان می دهد که صورت یوسف نجار از سوی یک نقاش دیگر نقاشی شده ولی باقی اثر، احتمالا اثر خود رافائل است.

الگوریتم توسعه یافته از سوی یوگیل، بر روی ۴۹ نقاشی رافائل آموزش دیده و با دقت ۹۸% می تواند آثار او را تشخیص دهد. در مورد این نقاشی، بررسی های اولیه نشان می داد که ۶۰% آن کار خود رافائل است و نهایتا مشخص شد که صورت یوسف نجار اثر رافائل نیست.

پژوهشگران یک نقاشی دیگر با نام Haddo Madonna را نیز به صورت مشابه تحلیل کردند. این اثر نیز یکی از نقاشی های رازآمیزی است که به رافائل نسبت داده می شود. هوش مصنوعی این اثر را نیز به رافائل نسبت داده است.

حسن یوگیل می گوید که چیزی در مورد هنر نمی داند و ممکن است پاسخ هنرمندان به کارش سرد باشد. از دید او، هنرمندان مختلف همگی بر این نظرند که این گونه تحلیل ها و فعالیت های تحلیلی کارهای پرتی هستند. اما یوگیل معتقد است که نهایتا هنرمندان به هوش مصنوعی اعتقاد بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی معتقد است که هوش مصنوعی نهایتا جای انسان را نخواهد گرفت. فرایند تصدیق یک اثر جوانت متعدد دارد و نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، نهایتا یک ابزار کمکی در این راه هستند.

تصویر Madonna of the Rose چپ و Haddo Madonna راست
تصویر Madonna of the Rose چپ و Haddo Madonna راست
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *