اخبار اطلاعات و ارتباطاتاخبار رسانهاخبار هوش مصنوعیمقالات اطلاعات و ارتباطاتمقالات هوش مصنوعی

مهم ترین روند های فناوری سال ۲۰۲۴

لیمو HR

از جرم افزارهای سایبری تا دنیای متا و ادامه انقلاب هوش مصنوعی: روند های فناوری سال ۲۰۲۴ دنیا را متحول خواهند کرد!

در سال های اخیر، تغییرات چشمگیر فناوری روزنامه نگاران این حوزه را از یک اقلیت با داستان های محدود، به پوشش دهندگان آخرین داستان ها و فناورهای هایی بنیان برانداز تبدیل کرده است. فناوری هایی که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده اند. از یک سو خود فناوری ها بیش از پیش بر زندگی روزمره تاثیر می گذارند، از سوی دیگر، شخصیت های جذاب و خبرساز بیش از همیشه در این حوزه درگیر شده اند.

با خرید توییتر از سوی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ و پس از آن معرفی عمومی چت جی پی تی، روزنامه نگاران دائما درگیر اخبار مختلف هستند. از خرید و سقوط ناگهانی توییتر تا نابودی ناگهانی OpenAI و کودتای سم آلتمن در این شرکت دنیای تک را تکان دادند. دنیای ژانویه ۲۰۲۴ هیچ شباهتی با زانویه ۲۰۲۳ ندارد.

با این توصیفات، هر گونه پیش بینی برای روند های فناوری سال ۲۰۲۴ احمقانه است. اما اگر بخواهیم چند داستان مهم را از قبل پیش بینی کنیم، شاید این موارد جذاب باشند.

مهم ترین روند های فناوری سال ۲۰۲۴

توییتر و تردز: ماسک و زاکربرگ در در میدان نبرد.

در سال ۲۰۲۳ متا شبکه ی اجتماعی تردز را به عنوان رقیبی برای توییتر – راستش را بخواهید، به عنوان قاتل توییتر – معرفی کرد. از یک سو تردز تنها شبکه ی اجتماعی معرفی شده در دوران ضعف توییتر نبود، از سوی دیگر، تمام این شبکه ها با یک شروع ضعیف همراه شدند. به دلیل قوانین اروپا، تردز در اروپا نمی توانست فعالیت کند، به همین دلیل تقریبا ۴۰۰ میلیون مشتری بالقوه را از همان ابتدا از دست داد.

شروع تردز در اروپا ۵ ماه دیرتر از سایر جهان انجام شد. چند روز پس از آن، اتحادیه اروپا به دلیل قوانین مرتبط با نفرت پراکنی، تحقیقاتی را راجع به توییتر شروع کرد. این تحقیقات ممکن است با ممنوعیت فعالیت توییتر در اروپا همراه باشد [معمولا چنین تصمیم سخت گیرانه ای اتخاذ نمی شود/اکوموتیو]. تصمیمی که اگر اتخاذ شود، زمین بازی میان توییتر و تردز را کاملا تغییر می دهد.

روند های فناوری سال 2024 زاکربرگ یا ماسک دعوای توییتر و تردز

واپاشی معامله های بیگ تک: شرکت های بزرگ در هم ادغام نخواهند شد

یکی از مهمترین روند های فناوری سال ۲۰۲۴، آغازی بر پایان ادغام های شرکت های بیگ تک است. پیشتر فیگما و ادوبی از خیر ادغام گذشتند. بسیاری دیگر از شرکت ها نیز ممکن است چنین روندی را پیش بگیرند.

هرچند همه ی شرکت ها به این سادگی دست از سر ادغام بر نمی دارند. با فشار سنگینی که سونی و پلی استیشین به بازار بازی های مایکروسافت وارد می کنند، این شرکت با چنگ و دندان معامله ی خرید Activision Blizzard با ارزش حدود ۷۰ میلیارد دلار را پیش می برد و موفق نیز شده است. با این حال قانونگذاران به دلیل همکاری نزدیک OpenAI و مایکروسافت، همچنان این شرکت را تحت نظارت دارند.

گسترش حملات سایبری

در سال ۲۰۲۲ حملات سایبری در سراسر جهان حدود ۶ تریلیون دلار هزینه به جا گذاشته اند و این رقم تا ۲۰۲۵ به ۱۰ تریلیون دلار خواهد رسید. در کشور خودمان نیز شاهد لو رفتن داده های اسنپ فود بودیم. پیش از آن نیز داده های بانک های ملی، صادرات و ملت در کنار داده هایی رسمی از خود دولت نیز در سال های پیش لو رفته بودند.

روند های فناوری سال 2024 - گسترش حملات سایبری

چه کسی پیروز جنگ جهانی هوش مصنوعی خواهد بود؟

مهمترین جزء روند های فناوری سال ۲۰۲۴، جنگ جهانی هوش مصنوعی میان بازیگران متعدد این عرصه خواهد بود. جنگی که با معرفی ChatGPT از سوی مایکروسافت شروع شد. اکنون در این جنگ عظیم، نسخه ۴.۵ این ابزار از سوی OpenAI معرفی شده است. گوگل نیز با مدل Gemini به سراع تلفن های همراه رفته و قول اجرای این مدل زبانی را در تلفن های Pixel خود داده است.

از سوی دیگرف قانون گذاران آمریکایی با محدود کردن صادرات چیپ های پردازشی پیشرفته به کشورهای دیگر – خصوصا چین – به دنبال محدود کردن شرکت هایی مثل Bytedance و Huawei در این رقابت هستند.

باید دید در این جنگ بزرگ، چه کسی می تواند علم رهبری هوش مصنوعی را بلند کرده و نگه دارد!

رنسانس متاورس

فیس بوک در سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر دارد و با تمام توان متاورس را تبلیغ کرد. با این حال تا کنون چیزی از متاورس ندیده ایم. در سال ۲۰۲۴، با ورود جدی اپل به بازار هدست های واقعیت مجازی، می توان انتظار رشد چشمگیر این بازار را داشت. سال ها پیش آیفون بازار تلفن های همراه را دگرگون کرد. آیا شاهد تغییر چشمگیر در روند های فناوری سال ۲۰۲۴ و دگرگون شدن بازار متاورس با ورود اپل خواهیم بود؟

این مطلب ترجمه و تفصیلی از مقاله ی گاردین با عنوان TechScape: Cybercrime, AI supremacy and the metaverse – the tech stories that will dominate 2024 به قلم کریس والکر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *