رپرتاژ

اهمیت دوره آموزشی مدیریت محصول در رشد مدیران محصول

لیمو HR

در دنیای تجارت امروز، مدیران محصول نقشی کلیدی در موفقیت هر کسب و کاری ایفا می‌کنند. تقاضا برای این شغل جذاب و پردرآمد روز به روز در حال افزایش است و این نشان از اهمیت روزافزون آن در دنیای مدرن دارد و حتی موفقیت شغلی برای افراد جویای کار دارد. اما چگونه می‌توان به یک مدیر محصول موفق تبدیل شد؟ مسیرهای مختلفی برای ورود به این حرفه وجود دارد، اما بدون شک آموزش یکی از کلیدی‌ترین گام‌ها در این مسیر است. در ادامه اصل‌ها و نکاتی را که برای مدیر محصول شدن و شرکت در دوره آموزشی مدیریت محصول باید به آن‌ها دقت کنید، مرور شده است.

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول یک مکانیسم ساختاری در سازمان است که همه جنبه‌های یک محصول یا خدمات را از ایده پردازی تا توسعه و بازاریابی پوشش می‌دهد. به طور کلی، مدیریت محصول هسته هر شرکت موفق را تشکیل می‌دهد. در واقع بدون یک محصول مرکزی با عملکرد عالی، تقریبا غیرممکن است که شرکت‌ها بتوانند برندشان را گسترش دهند و از آن برای فروش محصولات و خدمات دیگر استفاده کنند.

پس به طور خلاصه مدیریت محصول هسته کلیدی برای ایجاد، توسعه و بازاریابی محصول است و مدیر محصول، مسئول اجرا و موفقیت این کار است.

مدیر محصول در مقابل مدیر پروژه

آن‌چه که یک شرکت به بازار ارائه می‌دهد، محصول است و کلیه فرآیندهایی که باید در شرکت انجام شود تا محصول در دسترس مشتریان قرار بگیرد و در نهایت برای شرکت سود ایجاد کند، پروژه نامیده می‌شود.

مدیران محصول، شخصیت‌های اصلی در راه‌اندازی و ایده‌پردازی یک محصول هستند و این افراد همان اشخاصی هستند که همه افراد درون شرکت را با چشم‌انداز محصول هماهنگ می‌کنند و تازه پس از این مرحله است که وظایف مدیر پروژه شروع می‌شود تا پروژه از اجرا تا فروش و تحویل کالا به درستی و کامل انجام شود.

در مقابل، مدیر محصول تغییرات داخلی چشم انداز محصول را ردیابی می‌کند. مدیران پروژه مفهومی را که توسط مدیران محصول توضیح داده شده به مراحل عملی و وظایف مهلت‌محور تبدیل می‌کنند تا در نهایت آن‌چه مدیر محصول به عنوان «موفقیت» محصول تعریف کرده است، محقق شود. مدیران پروژه همچنین مسئول تدارکات و اطمینان از یکپارچگی بخش‌های درگیر در اجرای پروژه هستند.

اهمیت آموزش مدیریت محصول

این روزها مدیر محصول به یکی از پرتقاضاترین نقش‌ها در دنیای تجارت تبدیل شده است. لینکدین در گزارش Jobs on the Rise خود، مدیر محصول را به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین مشاغل در ایالات متحده رتبه‌بندی و ارزیابی کرده است که فقط در دو سال گذشته، رشد ۲۶ درصدی در نقش های مدیریت محصول در سطح متوسط و رشد ۵۱ درصدی در نقش‌های ارشد وجود داشته است.

پس ایجاد این همه علاقه به مدیر محصول شدن جای تعجب ندارد. در عین حال هم ظهور تعداد فزاینده‌ای از دوره های آموزشی مدیریت محصول در بازار هم به همان میزان منطقی است.

همه این‌ها اخباری خوب، برای کسانی است که می‌خواهند مدیر محصول شوند. فقط همه این افراد قبل از ثبت نام در دوره مدیریت محصول، حتما باید تحقیقات خود را در این زمینه انجام دهند و حتی بهتر است اگر هنوز در حال بررسی هستید که آیا این مسیر شغلی مناسب آن‌هاست یا خیر، یک دوره کوتاه رایگان مدیریت محصول موجود در اینترنت را بگذارنند تا شک‌شان را تبدیل به یقین کنند. یا حتی به بلاگ سایت‌های مرتبط با مدیریت محصول مراجعه کنید و مطالب به روز را بخوانید. اما چطور مدیر محصول شویم؟

چگونه مدیر محصول شویم ؟

حالا که تا اینجا به اهمیت آموزش مدیریت محصول آشنا شدید باید دقیق‌تر بدانید که برای مدیر محصول شدن چه مراحلی را باید طی کنید یا اگر دوست دارید مدیر محصول حرفه‌ای‌تری باشید باید چه مراحلی را طی کنید. در زیر مراحل معمولی در مسیر شغلی مدیر محصول را فهرست می‌کنیم.

مدرک لیسانس بگیرید

داشتن لیسانس در زمینه‌های فنی مانند مهندسی و علوم کامپیوتر، لیسانس علوم در بازاریابی یا مدرک ام بی ای می‌تواند به دانشجویان، اساس اولیه را برای مدیریت محصول ارائه دهند و به طور کلی دروس ارتباطات، اقتصاد ویا آمار هم مفید هستند.

کلاس‌های پروژه‌محور به شما آموزش می‌دهند که روی یک مفهوم از ابتدا تا تکمیل کار کنید و اغلب تجربه ایجاد ماکت‌ها، وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه را ارائه می‌دهند. فعالیت‌های گروهی که در دانشگاه یاد می‌گیرید به شما کمک می‌کند با بخشی از مهارت‌های نرم و سخت اولیه مورد نیاز مدیریت محصول آشنا شوید.

در یک بوت کمپ مدیریت محصول شرکت کنید

اگر می‌خواهید بدون تعهد به مدرک دانشگاهی چهار ساله، مهارت‌های تخصصی خود را برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول شروع کنید، بهتر است ثبت نام در یک دوره مدیر محصول یا یک بوت کمپ طراحی محصول را در نظر بگیرید. طراحی محصول و مدیریت محصول مشاغلی نزدیک به هم هستند و مدیران محصول هر دو نقش را در بسیاری از شرکت‌ها ایفا می‌کنند.

بوت کمپ یک برنامه سریع و فشرده است که مهارت‌های مورد نیاز را در یک دوره فشرده به شما آموزش می‌دهد. شرکت‌کنندگان بوت کمپ روی پروژه‌های مرتبط با صنعت کار می‌کنند تا تجربه دنیای واقعی مثل ایجاد نقشه راه محصول، شناسایی محصول رقابتی، تفکر طراحی محصول و انجام تجزیه و تحلیل بازار را شبیه‌سازی کنند.

بسیاری از بوت کمپ‌های آموزشی مدیریت محصول در دنیا و حتی ایران به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چندین ماه طول می‌کشند. بنابراین شاید لازم باشد زمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید البته برخی از دوره‌های آموزشی به صورت کاملا هیبرید هستند که می‌توانند برای همه مناسب باشند. برای شروع جستجوی بوت کمپ خود، بهتر است حتما نظرات افراد شرکت‌کننده در بوت کمپ‌ها را بررسی کنید چون آن‌ها بهترین گواه خوب بودن هستند.

البته دقت داشته باشید که شاید عنوان دوره در قالب بوت کمپ نباشد و صرفا با نام دوره آموزشی مدیریت محصول باشد که در دانشگاه ها یا موسسات مختلف برای آموزش این شغل برگزار می‌شوند.

تجربه کاری مرتبط با مدیریت محصول کسب کنید

علاوه بر آموزش، یکی از راه‌های کسب تجربه مرتبط، انجام پروژه‌هایی در شرکت یا سازمان فعلی شماست. برای این کار، برای کمک به ساختن چیزی در شرکت داوطلب شوید یا در رفع یک مشکل خاص پیشقدم شوید. به دنبال فرصت‌هایی باشید که به شما کمک کنند مهارت‌ های حل مسئله و تیم سازی را یاد بگیرید. سپس می‌توانید از این تجربیات در یک مجموعه پروژه برای به اشتراک گذاشتن با کارفرمایان احتمالی استفاده کنید.

گرفتن گواهینامه را در برنامه و مسیر شغلی خود قرار دهید

گواهینامه ها و مدارک مدیریت محصول برای ورود به این حوزه مورد نیاز نیستند اما می‌توانند اعتبار شما را با نشان دادن تعهد شما به ادامه تحصیل تقویت کنند. یادتان باشد این گواهینامه‌ها حتی می‌توانند به موارد مشابه مثل دوره آموزشی مدیریت محصول هوش مصنوعی یا دوره آموزشی مدیریت محصول سازمانی و دوره مدیریت بازاریابی محصول یا حتی دوره استراتژی محصول اختصاص داشته باشند.

ویژگی‌‌های دوره آموزشی مدیریت محصول جامع و کامل

یادتان باشد برای آموزش مدیریت محصول خوب است حتما علاوه بر اعتبارسنجی به موارد زیر به عنوان نکات مثبت یک دوره آموزشی مدیریت محصول دقت کنید.

امکان آموزش به صورت هیبرید

این روزها با وجود اینترنت، یکی از نکات مثبت برای دوره‌های آموزشی امکان آموزش هیبرید است. اگر دوره‌ای این امکان را برایتان فراهم می‌کند حتما آن را در لیست خود قرار دهید. یادتان باشد حضور در جلسات حضوری امکان شبکه سازی را برای شما ایجاد می‌کند. پس قطعا دوره‌های هیبرید بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال شروع کار در زمینه مدیریت محصول هستند چون این شبکه‌های ارتباطی بعدها قطعا به کارتان می‌آید.

کار روی محصول واقعی

یکی دیگر از نکات مثبتی که باید در خصوص دوره‌های آموزشی مدیریت محصول در نظر داشته باشید این است که در آن روی محصول واقعی کار شود تا شما به صورتی کاملا ملموس با تمامی نکات لازم برای مدیریت محصول در آن آشنا شوید.

آموزش ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت محصول

اگر یک دوره آموزشی مدیریت محصول شما را با ابزارهای مختلف که برای نقش مدیر محصول یا پروداکت منیجر لازم است آشنا کند، قطعا دوره آموزشی خوبی است. ابزارهای جیرا، فیگما و میرو اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز مدیران محصول است.

داشتن سرفصل آموزشی به روز و استاندارد

یکی از نکاتی که می‌تواند به تصمیم‌گیری نهایی شما در انتخاب بهترین دوره مدیریت محصول کمک کند، داشتن سرفصل آموزشی استاندارد و به روز است. پس یادتان باشد حتما سرفصل‌های آموزشی هر دوره آموزشی را با دقت بررسی کنید.

اهمیت دوره آموزش مدیریت محصول برای رشد مدیران محصول

پشت هر محصول موفق مدیران محصول خلاقی هستند که به خوبی کارشان را انجام داده‌اند اما رسیدن به آن مرحله نیازمند تلاش و پشتکار فراوان است. بنابراین برای موفقیت در مسیر شغلی مدیریت محصول حتما به شرکت در دوره‌های آموزشی فکر کنید و دوره آموزشی مناسب خود را انتخاب کنید. یادتان باشد فرقی هم ندارد شما در چه سطحی از دانش در زمینه مدیریت محصول هستید، هر دوره پروداکت منیجر چه بوت کمپ باشد چه دوره آموزشی رایگان مدیریت محصول می‌تواند به ارتقای شما کمک کند.

آشنایی با دوره آموزشی مدیریت محصول پروداکت رود

اگر هنوز این سوال در ذهن‌تان است که کجا و چگونه مدیریت محصول را یاد بگیرید؟ اول از همه به شما توصیه می‌کنیم از دوره‌های آنلاین موجود در یوتیوب و اینترنت بهره ببرید و بعد هم با دوره‌های آموزشی مدیریت محصول پروداکت رود وارد دنیای آموزشی مدیریت محصول شوید.

یکی از دوره‌های آموزشی مدیریت محصول که تاکنون توانسته نقش مثبتی در تربیت و آموزش مدیریت محصول در ایران بازی کند، بوت کمپ آموزشی مدیریت محصول پروداکت رود است.

این دوره توسط اساتید و منتورهای موفقی برگزار می‌شود که خود سابقه سال‌ها کار در زمینه مدیریت محصول در شرکت‌های بزرگ و موفق را داشته‌اند. پروداکت رود که فعالیتش را از آغاز سال ۱۴۰۲ شروع کرده است تاکنون بیش از ۱۲۰ دانشجوی موفق در زمینه مدیریت محصول را به جامعه تحویل داده است که بخش مهمی از آن‌ها اکنون مشغول به کار در زمینه مدیریت محصول هستند یا به صورت غیرمستقیم از دانش مدیریت محصول در کارشان استفاده می‌کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *