اکوسیستم

گفتگو با حسین سلاح ورزی، رییس سازمان ملی کارآفرینی

رییس سازمان ملی کارآفرینی: یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان این است که تعامل نزدیکی با قوه‌ی قضاییه داشته باشد.

فهرست محتوا پنهان

چند روز پیش خبری مبنی بر تاسیس سازمان ملی کارآفرینی منتشر شد که این خبر  را در اکوموتیو به اطلاع شما رساندیم. در ادامه گفتگوی انجام شده با رییس این سازمان پیرامون مسائل و ابهامات مطرح شده درباره ی سازمان ملی کارآفرینی را می توانید مشاهده نمایید.

آقای سلاح ورزی، درباره‌ی خبری مبنی بر تاسیس سازمان ملی کار آفرینی با شما تماس گرفتیم، در صورت امکان مقداری درباره این سازمان و هدف تشکیل آن توضیح دهید.

ما در حوزه‌ی کار آفرینی با خلأهای قانونی و به عبارتی مقررات متناسب با این کسب‌وکارها مواجهیم. به این صورت که کسب‌وکارها به گونه‌های متفاوت در حال شکل‌گیری هستند؛ اما در حوزه‌ی تامین اجتماعی، مالیاتی، بانکی و حتی در حوزه‌ی مجوزها همان‌طور که شما و تمامی استارتاپ‌ها در جریان هستید با مشکل و خلأ جدی مواجهیم؛ لذا به نظر می‌رسد که نبود یک تشکل ملی و بالا دستی که در آن، تشکل‌ها حضور داشته باشند احساس می شود.

به همین دلیل سازمان ملی کارآفرینی به عنوان یک سازمان بالا دستی که در آن نمایندگان همه‌ی اجزای حوزه‌ی کارآفرینی از قبیل انجمن سرمایه‌گذاری خطر پذیر، تشکل مربوط به شتاب دهنده‌ها و تشکل مربوط به مراکز رشد و فناوری حضور خواهند داشت. سعی خواهد شد که در یک تعامل همه جانبه و هم فکری، هم‌زمان با زاد و رشد استارتاپ‌ها بتوانیم از حقوق و منافع آن‌ها دفاع کنیم و مشکلاتی که در فضای مقرراتی با آن روبه‌رو هستند را حل کنیم.

من کامنت‌ها را که میخواندم، با مواردی روبه‌رو شدم با این مضمون که این سازمان یک NGO است و در واقع دولتی نیست!

ماهیت این سازمان صددرصد خصوصی است. یعنی به عنوان یکی از تشکل‌های ماده‌ی پنجمِ قانونِ بهبودِ مستمرِ محیطِ کسب‌وکار، در اتاقِ بازرگانی و صنایع و معادن ایران ثبت شده است و اعضای این تشکل هم – همان‌طور که عرض کردم- اعضای مربوط به حوزه‌ی نوآوری و کارآفرینی خواهند بود. همچنین سعی خواهد شد در تعاملی با سه قوه‌، تمرکزِ اصلی این سازمان روی حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید باشد.

فکر می‌کنید این سازمان چه مقدار قدرت داشته باشد و برای مثال اگر فردا روزی سایتی مانند «جاب اینجا» فیلتر شد، آیا می توانند برای رفع مشکل به شما مراجعه کنند؟

بله حتما همین‌طور است. یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان این است که تعامل نزدیکی با قوه‌ی قضاییه داشته باشد. در واقع مسایل مربوط به تامین اجتماعی، مالیات و مسایل بانکی استارتاپ‌ها را بتواند در قالب یک نظامِ کارشناسی دسته‌بندی و احصا نماید و راه حل‌های آن را از طریق مذاکره و تعامل با دستگاه مربوطه جلو ببرد. حتما تعامل با فراکسیون کار آفرینی مجلس و کمیسیون‌های مجلس، اگر بستر مقرراتی و قانونی نیاز به اصلاح و بازنگری داشته باشد، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

من در خبرهای این هفته دیدم که آقای جهرمی گفته بودند: سعی ما بر این است که قبل از اینکه برای استارتاپ ها مشکلی پیش بیاید و حکمی علیه آن‌ها در دادگاه صادر شود، جلوی این قضیه را بگیریم. آیا ارتباطی بین صحبت های وزیر و این سازمان وجود دارد؟

هم وزارت ارتباطات و هم معاونت علمی فناوری تلاش کردند با تشکیل مجموعه‌های حقوقی، به دنبال رفع مشکلات استارتاپ‌ها باشند و اقدامات خوبی هم انجام گرفته. ما نیز هم‌زمان با تلاش‌هایی که در حال انجام است، تصمیم گرفتیم از ظرفیت‌هایی که در اتاق بازرگانی وجود دارد و نهاد‌های قانونی مثل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته‌ی ماده‌ی ۱۲ قانون دائمی شدن برخی از احکام و هیئت عالی مقررات زدایی،  از طریق کرسی و توانی که سازمان دارد استفاده کنیم از طرف دیگر هم بتوانیم با تعامل و تشکیل یک کمیته‌ی مشترک با قوه‌ی قضاییه، مسائل و مشکلات را مطرح کنیم تا ایجاد مانع و مشکل بر سر راه استارتاپ‌ها، به حداقل برسد.

می‌خواهم از شما یک قول بگیرم. قول می‌دهید که استارتاپ‌ها به همین راحتی فیلتر نشوند و مشکل برای آن‌ها به وجود نیاید؟

ما مرجع فیلتر و رفع فیلتر نیستیم؛ اما من می‌توانم این قول را بدهم که در صورت انعکاس مشکلات استارتاپ‌ها چه در حوزه‌ی مجوزی و چه در حوزه‌های مالیات و تامین اجتماعی، با حداکثر تلاش و توان در جهت رفع مشکلات این عزیزان اقدام خواهیم کرد. ضمن این‌که من یک درخواست، خواهش و فراخوان می دهم که در اولین فرصت ما نشستی با مجموعه‌ی استارتاپ ها، انجمن‌ها و تشکلاتی که در این حوزه فعالیت می کنند داشته باشیم که بتوانیم بر اساس یک نقشه‌ی راه جلو برویم و مشکلات مربوط به کسب‌وکار آن‌ها به همراه راه حل‌هایشان را دسته بندی کنیم تا به تدریج در جهت حل آن ها اقدام نماییم.

آیا الزامی برای صندوق‌های خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و پارک علم و فناوری وجود دارد که عضو این سازمان شوند؟

نه، همان‌طور که شما فرمودید این سازمان یک تشکل است و هیچ اجباری برای عضویت در آن نیست ولی حضور این عزیزان باعث تقویت این سازمان و افزایش توان چانه‌زنی و پیگیری و حل مشکلات استارتاپ‌ها می شود.

برای مثال یکی از نگرانی‌های کاربران این بود که با وجود این‌که انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی و یک یا دو تا اتحادیه‌ی دیگر وجود دارند، آیا اختلافی با شما پیدا نمی‌کنند؟

خیر؛ هدف ما، ورود به حوزه‌های بهبود مقرراتی و مقررات زدایی و رفع مشکلات پیش روی فضای کسب‌وکار استارتاپ‌ها است و قصد دخالت در مسائل اجرایی و صنفی نداریم.

استارتاپ‌ها برای اینکه بخواهند عضو این سازمان شوند و از حمایت‌های شما بهره‌مند شوند، چه باید بکنند؟

ببینید قرار این نیست استارتاپ‌ها در اینجا عضو شوند. در واقع این سازمان به عنوان یک سازمان بالا دستی که همه‌ی تشکل‌ها در آن جمع می شوند، فعالیت می‌کند.

برای مثال من یک استارتاپ دارم که فیلتر شده. چگونه می توانم از کمک شما استفاده کنم؟

استارتاپ‌ها می‌توانند مستقیما از طریق راه‌های ارتباطی که به وجود می‌آید، مسائل و مشکلاتشان را منعکس کنند تا از طریق این سازمان پیگیری شود.

راه ارتباطی به چه صورت است؟

تا یک هفته‌ی آینده سایت، آدرس و راه ارتباطی اعلام می شود.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *