اخبار استارتاپی

جزئیات برگزاری نمایشگاه الکام‌ استارز اعلام شد

حضور حدود 70 استارتاپ خارجی در الکامپ 24

لیمو HR

کنفرانس خبری الکام‌ استارز امروز، هشتم خرداد ماه در سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای با حضور محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نصر کشور، آرش برهمند، مدیر الکام‌استارز و حیدری، مدیر نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

الکام‌ استارز، امسال با توجه به استقبال گسترده‌ی استارت‌آپ‌ها در چهار سالن ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ برگزار خواهد شد و استارت‌آپ‌هایی که کم‌تر از سه سال از عمر آن‌ها گذشته است و توانسته‌ اند حداقل یک MVP تولید کنند، می‌توانند در قالب چهار مدل در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. تا به امروز استارت‌آپ‌ها بیش از ۳۰۰۰ متر فضا درخواست کرده‌ اند و برای تعامل بیشتر با سایر اعضای اکوسیستم، استارت‌آپ‌ها در بخش خاصی متمرکز نخواهند بود و در بین سایر اعضای اکوسیستم جانمایی خواهند شد.

نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم از تاریخ ۶ تا ۹ مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد و اثنی‌عشری در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه الکامپ امسال، ما شاهد چهار بخش اصلی خواهیم بود: دولت الکترونیک که سازمان فناوری اطلاعات ایران مجری برگزاری آن خواهد بود؛ نمایشگاه اصلی الکامپ که تلاش داریم امسال پربارتر از سال‌های گذشته برگزار شود، پاویون استارت‌آپ‌ها که در قالب الکام‌استارز حضور پیدا خواهند و در کنار آن‌ها هم دو بخش الکام‌گیمز و الکام‌ترندز برگزار خواهد شد.

الکام‌ استارز سومین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند اما الکام‌ترندز برای نخستین بار برگزار خواهد شد. در بخش الکام‌ترندز سعی می‌شود کسب‌وکارهایی که در حوزه‌ی فناوری‌های روز دنیا فعالیت می‌کنند، حضور پیدا کنند که از جمله‌ی آن می‌توان به بلاک‌چین، اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی اشاره کرد.

استارت‌آپ‌ها قدرت بیشتری خواهند داشت

حیدری با اشاره به تاریخچه‌ی برگزاری سه دوره الکام‌ استارز گفت: در نمایشگاه امسال، تلاش می‌کنیم استارت‌آپ‌ها را به این سمت هدایت کنیم که بتوانند مستقل‌تر عمل کنند و با همین رویکرد در نمایشگاه امسال چهار مدل غرفه برای حضور استارت‌آپ‌ها تدارک دیده شده است. در مدل پایه، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با هزینه‌ی اندک ۲۵۰ هزار تومان در نمایشگاه حاضر شوند، مدل استاندارد با قیمت ۷۵۰ هزار تومان، امکاناتی هم‌چون سال گذشته خواهد داشت و اگر کسب‌وکارها نیاز به فضای فیزیکی بیشتر داشته باشند می‌توانند غرفه‌های ۱۲ متری و یا بیشتر را انتخاب کنند.  تعداد بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که در سال گذشته در قالب یک کانتر و صندلی حضور داشتند، امسال درخواست غرفه‌های ۱۲ متری و بیشتر داده‌ اند که این اتفاق نشان‌دهنده‌ی رشد و توسعه‌ی این کسب‌وکارها است.

علاوه‌بر این در نمایشگاه امسال سعی شده است برای بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت، وب‌سایت، اطلاع‌رسانی و حتی کمیته‌ی اجرایی از استارت‌آپ‌های سال گذشته و افراد فعال این حوزه استفاده شود.

افزایش تعداد سالن‌های الکام‌ استارز

حیدری با اشاره به درخواست‌های زیادی که برای حضور در این سال ارسال شده است، گفت: در نمایشگاه امسال فضای فیزیکی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار خواهد گرفت بر اساس درخواست خود آن‌ها خواهد بود. سال گذشته استارت‌آپ‌ها در سالن ۸ و ۹ حضور داشتند و امسال سالن‌های ۱۰ و ۱۱ هم به الکام‌ استارز اختصاص داده شده است و با توجه به این‌که هنوز فرآیند ثبت‌نام ادامه دارد نمی‌توان فضای فیزیکی دقیقی را اعلام کرد اما با این وجود تا به امروز فضای فیزیکی درخواست داده شده توسط استارت‌آپ‌ها از ۳۰۰۰ متر مربع فراتر رفته است.

آرش برهمند در خصوص این بخش از نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم گفت: امسال تلاش می‌کنیم با ارتباط بین این سالن و بخش الکام‌ترندز، نمایشی از زندگی هوشمند را در این سالن ارائه کنیم. هم‌چنین برخلاف سال‌های گذشته که استارت‌آپ‌ها در یک بخش محدود متمرکز بودند، تلاش شده است این کسب‌وکارها در تمام سالن توزیع شوند تا بتوانند تعامل و شبکه‌سازی بیشتری با سایر فعالان این زیست‌بوم داشته باشند.

تمرکز بیشتر بر ارائه‌های استارت‌آپی

برهمند در خصوص ارائه‌های استارت‌آپی که در نمایشگاه سال‌های گذشته برگزار می‌شد، گفت: این بخش‌ها در الکامپ امسال هم به قوت خود باقی خواهد ماند و تمرکز ویژه‌ای روی بخش VIP خواهیم داشت. از میان ۵۳ استارت‌آپ حاضر در بخش VIP سال گذشته، حدود ۱۴ مورد از آن‌ها به جلسات بعدی سرمایه‌گذاری دعوت شدند اما آمار دقیقی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی آن‌ها نیست.

امسال این بخش را با قوت بیشتری برگزار خواهیم کرد و مذاکراتی برای حضور حداکثری فعالان حوزه‌ی سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است. سال گذشته آزمایش موفقی از اجرای بخش VIP ارائه‌ها را تجربه کردیم و بی‌شک، این بخش یکی از تفاوت‌های اساسی این نمایشگاه با دوره‌های قبلی خود خواهد بود.

اثنی‌عشری در خصوص جوایز استارت‌آپ‌های برتر و اعزام آن‌ها به نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند سبیت گفت: امسال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به حضور و دعوت از کسب‌وکارهای ایرانی برای نمایشگاه سبیت آلمان کرد و ما نیز برای جلوگیری از حضور چندگانه‌ی ایرانی‌ها در این نمایشگاه، با همکاری که با این معاونت انجام دادیم تعدادی از استارت‌آپ‌های برتر را به این نمایشگاه اعزام کردیم اما برای امسال تاکنون سازمان نصر برنامه‌ای ندارد. اثنی‌عشری در خصوص جوایز تیم‌های برتر هم گفت: تاکنون تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص انجام نشده است اما برای اعزام تیم‌های برتر به نمایشگاه‌های خارجی نظرات موافق و مخالفی وجود دارد.

الکام‌گیمز، فرصتی برای معرفی بازی‌های ایرانی

الکام‌گیمز در سال‌های گذشته تمرکز زیادی روی گیمرها داشت اما امسال با همان رویکرد الکام‌استارز، این سالن هم تمرکز اصلی خودش را بر تولید بازی‌های ایرانی و نمایش توان ایرانی‌ها در تولید بازی قرار خواهد داد.

حیدری در خصوص این بخش از نمایشگاه گفت: از هفته‌ی گذشته سعی کردیم ارتباطی را با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برقرار کنیم تا بتوانیم با تعامل با یک‌دیگر این بخش را پربارتر برگزار کنیم.

تشکیل زیست‌بوم استارت‌آپی

آرش برهمند در پاسخ به معیارهای سازمان نصر برای تعریف استارت‌آپ‌ها گفت: مبنای ما برای تعریف استارت‌آپ‌ها بر این اساس قرار داده شده است که کسب‌وکار مربوطه باید کم‌تر از سه سال عمر داشته باشد. البته تعیین عمر استارت‌آپ‌ها دقیقا تاریخ شروع کسب‌وکار یا ثبت شرکت در نظر گرفته نمی‌شود بلکه این فاکتور بیشتر برمبنای خوداظهاری و صداقت کسب‌وکارها در تکمیل فرم ثبت‌نام خواهد بود. علاوه‌بر این استارت‌آپ‌ها باید حتما به یک محصول اولیه یا mvp رسیده باشند، حتما روی یکی از شاخه‌های فناوری سرویس خودشان را عرضه و از نظر درآمدی خطرپذیر باشند.

البته این معیارها به آن معنی نیست که فقط استارت‌آپ‌هایی با این شرایط می‌توانند در سالن‌های الکام‌ استارز حضور پیدا کنند، بلکه سایر کسب‌وکارهای فعال در این حوزه که خدمات، سرویس‌، تعامل یا ارتباطی با این زیست‌بوم دارند هم می‌توانند در کنار استارت‌آپ‌ها حضور پیدا کنند.

حضور استارت‌آپ‌های خارجی در الکام‌استارز

اثنی‌عشری در خصوص برنامه‌ی سازمان فناوری اطلاعات برای دعوت از استارت‌آپ‌های خارجی گفت: سازمان فاوا تعاملی با برخی کشورها برای حضور حدود ۵۰ تا ۷۰ استارت‌آپ خارجی در این نمایشگاه انجام داده است. پیشنهاد شده است که سالن مجزایی برای حضور این استارت‌آپ‌ها فراهم شود اما ما تلاش داریم این استارت‌آپ‌ها در همان سالن الکام‌ استارز حضور پیدا کنند تا فرصت تعامل و شبکه‌سازی بیشتری با آن‌ها فراهم شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *