لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک نوعی ارائه‌ی محصولات یا خدمات سنتی از طریق کانال‌های آنلاین می‌باشد.

مدل ” تجارت الکترونیک ” اشتراک‏‌گذاری اطلاعات کسب‏ و کار ، حفظ روابط کسب ‏و کار و هدایت معاملات تجاری به صورت آنلاین می‌باشد. این مدل قابلیت تاثیرگذاری بر تمامی مراحل و سطوح یک شرکت را دارد. امکان استفاده از تجارت الکترونیک به عنوان کانال مکمل فروش برای محصولات دیجیتال شده وجود دارد.

پیدایش تبادل داده الکترونیک (EDI) در حمل و نقل هوایی برلین در ۱۹۴۸ صورت گرفت. صنایع مختلف در دهه‌ی ۱۹۶۰ برای ایجاد یک استاندارد داده‌ی الکترونیک با هم همکاری کردند. از این مدل در طراحی قالب اصلی برای داده‌های خرید و فروش، حمل و نقل و مالی و معاملات صنعتی استفاده می‌شود. توسعه و استفاده‌ی اولیه از EDI در صنایع سنگین، خرده‏‌فروشی، خودرو و صنایع دفاعی صورت می‌گیرد. استاندارد داده جهانی بین دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ میلادی ایجاد شد و سیستم‌های EDI در بین مشتریان خصوصی با توسعه‌ی اینترنت عمومی و کاهش هزینه‌ی این سیستم‌ها به صورت تدریجی گسترش یافت.

آینده‌ی مدل تجارت الکترونیک

در حال حاضر در این مدل امکان انجام هر نوع معامله‌ی B2C به صورت آنلاین وجود دارد و از طرفی کسب داده‏‌های زیاد نسبت به مدل تجارت سنتی مزیت فراوانی دارد این در حالی است که نگرانی‌‏های جوامع در مورد پیامدهای به اشتراک‌گذاری اطلاعات در حال رشد است. تجارت الکترونیک در بهبود کارآمدی هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های معاملات در حوزه‌ی B2B نقش به سزایی دارد و هم‌چنین این مدل فرصت‌‏های جدیدی به شرکت‌‏ها (با توجه به روند رو به رشد هوش و ارتباطات تجهیزات مختلف) می‌دهد.

مزایا و مشکلات مدل تجارت الکترونیک

کاهش هزینه‏‌های زیرساخت، حذف تبلیغات غیر هدفمند، کاهش قیمت محصول، حذف واسطه‏‌ها، کاهش هزینه‌ی زمان و جابه‌‏جایی، امکان جست‌وجو و مقایسه‌ی محصول از مزایای این مدل کسب و کار است؛ عدم دسترسی به محصول قبل از خرید از مشکلات آن می‌باشد که دسترسی آسان به محصولات، خدمات پس از فروش مناسب و شفافیت بازار از راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند.

نمونه شرکت‌های استفاده کننده از این مدل کسب و کار

amazon بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است که با فروش کتاب در سال ۱۹۹۴ آغاز به کار کرد و به ارائه‌ی طیف وسیعی از کالاها و خدمات پرداخت. در حال حاضر در حال راه‌‏اندازی سیستم یکپارچه‌ی سفارش و توزیع به کمک مدل تجارت الکترونیک خود می‌باشد و این مساله منجر به رشد روزافزون ارزش شرکت شده است.

asos جزو بزرگترین فروشگاه‌‏های آنلاین در زمینه‌ی مد و پوشاک است که با کاهش هزینه‌ی واسطه‌‏ها و ارائه‌ی قیمت رقابتی و ارسال رایگان و یا ارزان به تمامی نقاط دنیا صاحب میلیون‌‏ها مشتری فعال در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا شده است.

FLYERALARM از بزرگ‌ترین شرکت‌های چاپ در اروپا است که  به ارائه‌ی ثبت سفارش در سایت به همراه تعیین دقیق مشخصات مختلف آن و هم‌چنین چاپ خودکار سفارشات پرداخته است؛ تحویل اکثر محصولات در کم‌تر از ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد. این مجموعه دارای بیش از ۱ میلیون مشتری در ۱۵ کشور اروپایی می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *