لیمو HR
اینفوگرافیکچندرسانه ای

زندگینامه و داستان موفقیت جف بزوس موسس شرکت آمازون + اینفوگرافیک

جف بزوس چگونه موفق شد

خلاصه نوشته
  • جف بزوس کارآفرین و یکی از رهبران تجارت الکترونیک در 12 ژانویه 1964 در نیومکزیکو متولد شد. بزوس از ابتدا جزو علاقه‌مندان به کامپیوتر بود و بعدها در دانشگاه پرینستون علوم کامپیوتر و مهندسی برق خواند. بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شد در وال استریت مشغول به کار شد و در سال 1990 به جوان‌ترین قائم‌مقام در شرکت سرمایه‌گذاری D.E. تبدیل شد. بعد از 4 سال از شغل پردرآمدش بیرون آمد تا Amazon را راه‌اندازی کند؛ یک کتاب‌فروشی مجازی که بعدها به یکی از بزرگترین موفقیت‌های اینترنتی تبدیل شد. بزوس در سال 2013 روزنامه واشنگتن پست را در یک معامله 250 میلیون دلاری خرید. موفقیت‌هایش در سرمایه‌گذاری در کسب و کارها او را به یکی از ثروت‌مندترین افراد جهان تبدیل کرد.

جف بزوس در ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در نیومکزیکو از یک مادر نوجوان به نام جکلین گیس و پدرش تد یورگنسن متولد شد. این دو نفر در کمتر از یک سال قبل ازدواج کرده بودند. ۴ سال بعد از تولد جف، مادرش با مایک بزوس که یک مهاجر کوبایی بود ازدواج کرد.

جف در کودکی به روش کار وسایل مختلف علاقه نشان داد و پارکینگ خانه را به یک آزمایشگاه تبدیل کرد و اطراف خانه را با ابداعات خود پوشاند. در نوجوانی به همراه خانواده‌اش به میامی مهاجرت کرد؛ جایی که در آن از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و علاقه‌اش به کامپیوتر را پرورش داد. در دوران دبیرستان او اولین کسب و کارش را راه‌اندازی کرد. یک کمپ آموزشی برای دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم که در تابستان برقرار می‌شد.

بزوس در دانشگاه هم علاقه خودش را دنبال کرد و در سال ۱۹۸۶ در رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد. بعد از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های مختلفی در وال‌استریت کار پیدا کرد. شرکت‌های فیتل، بنکرز تراست و شرکت سرمایه‌گذاری D.E در این حوزه‌ها قرار داشتند. در این برهه زمانی بود که او همسر آینده خود مکنزی را ملاقات کرد و به عنوان جوان‌ترین قائم‌مقام شرکت در سال ۱۹۹۰ تبدیل شد.

با این که شغل او در حوزه اقتصادی خیلی پردرآمد بود، او تصمیم گرفت یک حرکت ریسکی انجام دهد و فعالیتش را به حوزه تجارت الکترونیک که در حال شکوفایی بود انتقال دهد. در سال ۱۹۹۴ از شغلش استعفا داد و به سیاتل نقل مکان کرد و در اولین اقدامش بازار نامشخص تجارت الکترونیک را هدف قرار داد و یک کتاب‌فروشی آنلاین راه‌اندازی کرد.

راه اندازی آمازون

بزوس شرکت خود را در پارکینگ خانه‌اش مستقر کرد و در کنار چند کارمندش، به نوشتن نرم‌افزار پرداخت. آن‌ها فعالیت‌های خودشان را به یک واحد با دو اتاق انتقال دادند و آن را با دو گیرنده خورشیدی تجهیز کردند و کم کم توانستند یک سایت آزمایشی هم راه‌اندازی کنند. بزوس ۳۰۰ نفر از دوستانش را دعوت کرد تا از سایت آزمایشی استفاده کنند و بعد آن در ۱۶ جولای ۱۹۹۵، آمازون را راه‌اندازی کرد.

موفقیت شرکت خیره‌کننده بود. بدون هیچ تبلیغی آمازون موفق شد در عرض ۳۰ روز در سرتاسر امریکا و ۴۵ کشور دیگر کتاب بفروشد. بعد از گذشت ۲ ماه فروش هفتگی به ۲۰ هزار دلار رسید و شرکت خیلی سریع‌تر از چیزی که جف بزوس و تیمش تصور کرده بودند رشد کرد.

آمازون در سال ۱۹۹۷ عمومی شد. بسیاری از تحلیل‌گران بازار شک داشتند که این سایت بتواند بعد از وارد شدن فروشندگان دیگر به حوزه تجارت الکترونیک همچنان پابرجا بماند. بعد از دو سال تیم آمازون نه تنها پابرجا باقی ماند بلکه توانست رقبا را کنار بزند و به عنوان رهبر تجارت الکترونیک خودش را معرفی کند.

بزوس با اضافه کردن کالاهای بیشتری برای فروش فعالیت آمازون را گسترش داد. در ابتدا سی‌دی و فیلم‌های ویدیویی و بعدها لباس، اسباب‌بازی و وسایل برقی را به لیست فروش خود اضافه کرد. با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی که در دهه ۹۰ میلادی راه‌اندازی شده بودند از دور رقابت خارج شدند اما آمازون توانست در بازه زمانی ۱۹۹۵ الی ۲۰۱۱ میلادی ارزش خود را از ۵۱۰ هزار دلار به ۱۷ میلیارد دلار افزایش دهد.

در سال ۲۰۰۶ آمازون سرویس ویدیویی خود را راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۰۷ آمازون کیندل را معرفی کرد. یک کتاب‌خوان دستی دیجیتالی که به کاربر اجازه می‌داد کتاب خریداری کند، آن‌ها را ذخیره کند و بخواند. در همان سال بزوس از یکی از نوآوری‌هایش رونمایی کرد. یک شرکت فضایی که تکنولوژی مورد نیاز برای سفر به فضا را برای متقاضیان فراهم می‌کرد.

بزوس همچنین در سال ۲۰۱۱ با معرفی کیندل فایر آمازون را وارد بازار رقابتی تبلت‌ها کرد. در سپتامبر همان سال او از کیندل فایر اچ‌دی رونمایی کرد. تبلتی که آمازون را وارد نسل بعدی تبلت‌ها کرد و توانست با تبلت‌های شرکت اپل رقابت کند. «ما بهترین تبلت را با یک قیمت نساختیم بلکه ما بهترین تبلت را برای هر قیمتی ساختیم.»

خریدن واشنگتن پست

بزوس در ۵ آگوست ۲۰۱۳ به سرتیتر خبرها تبدیل شد. او واشگنتن پست و تمامی انتشارات وابسته به آن را به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این معامله به سلطه چندین نسل از خانواده گراهام بر این مجموعه پایان داد.

گراهام در راستای توجیه کردن این تراکنش اظهار کرد: روزنامه می‌توانست تحت این مدیریت نجات پیدا کند اما ما چیزی بیش از نجات پیدا کردن می‌خواستیم. نمی‌خواهم بگویم این کار موفقیتمان را تضمین می‌کند اما این کار شانس موفقیت ما را بسیار بیشتر بالا می‌برد.

بزوس در یک بیانیه خطاب به کارکنان روزنامه نوشت: «ارزش‌های روزنامه نیازی به تغییر ندارند. البته در سال‌های آینده تغییراتی ایجاد خواهد شد؛ تغییراتی که ضروری هستند و در نهایت بدون مالکیت جدید هم اتفاق می‌افتادند. اینترنت روز به روز تمامی اِلمان‌های اخبار را تغییر می‌دهند: کوتاه شدن چرخه‌های اخبار، از بین بردن منابع درآمدی بلندمدت و اضافه کردن انواع جدیدی از رقابت، بخشی از این تغییرات هستند. هیچ نقشه‌ای وجود ندارد و ایجاد یک مسیر جدید آسان نخواهد بود. نیاز داریم اختراع کنیم و این به این معنا است که نیاز به تجربه کردن داریم. سنگ محک ما خوانندگان ما خواهند بود. ما باید بفهمیم آن‌ها چه چیزهایی از دولت، رهبران، افتتاحیه رستوران‌ها، ارتش، کسب و کارها، خیریه‌ها، سیاست‌مدارها و ورزش می‌خواهند. من هیجان‌زده هستم. به فرصت‌هایی که برای اختراع کردن داریم خوشبین هستم.»

آمازون پرایم و آمازون استودیو

در اوایل دسامبر ۲۰۱۳ بزوس باز هم در تیتر اخبار قرار گرفت. او با معرفی آمازون پرایم ایر، از آخرین دستاورد آمازون رونمایی کرد. ربات‌هایی پرنده که در ارسال سریع محصولات به مشتریان نقش داشتند. به گفته بزوس این ربات‌های پرنده می‌توانند مرسوله‌هایی تا ۲.۵ کیلوگرم را در شعاع ۱۶ کیلومتری جابجا کنند. او همچنین اظهار کرد که این وسیله تا ۴ الی ۵ سال آینده می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

در سال ۲۰۱۴ یکی از قدم‌های اشتباه آمازون با معرفی تلفن همراه آمازون فایر فون برداشته شد. بزوس با در نظر نگرفتن این اشتباه، تولید آن را در سال‌های بعد قطع کرد. بعد از این اتفاق بزوس با معرفی آمازون استودیو موفق شد یک پیروزی بزرگ به دست بیاورد. بعد از تهیه و پخش چندین برنامه در سال ۲۰۱۳، استودیو آمازون در سال ۲۰۱۴ با دو مجموعه ترنسپرنت و موزات در جنگل به عرصه جهانی قدم گذاشت. در سال ۲۰۱۵ این استودیو فیلم سینمایی چیک-راک از اسپایک لی را تهیه کرد.

جف بزوس در سال ۲۰۱۶ با ارئه نقشی در فیلم استار ترک جلوی دوربین رفت. او که از کودکی جزو علاقه‌مندان به مجموعه استار ترک بود، توانست در لیست نهایی بازیگران این فیلم قرار بگیرد.

بر طبق ادعای بلومبرگ، جف بزوس در سال ۲۰۱۷ توانست بنیان‌گذار مایکروسافت را پشت سر بگذارد و به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شود. البته این موضوع زیاد طول نکشید و او مجددا بازی را به بیل گیتس باخت و به رتبه دوم رسید. اما در سال ۲۰۱۸ بولمبرگ ارزش دارایی او را ۱۰۵.۱ میلیارد دلار اعلام کرد و با این اعلام، او مجددا ثروتمندترین مرد جهان شد. دو ماه بعد، ارزش دارایی بزوس به ۱۲۷ میلیون دلار رسید. این رقم با ارزش دارایی ۲.۳ میلیون آمریکایی سطح متوسط برابری می‌کند!

سرمایه گذاری در حوزه سلامت

در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، آمازون، برکشایر هاثوی و جی‌پی‌مورگان طی بیانه‎ای مشترک اعلام کردند که قصد دارند با تأمین سرمایه و منابع، یک شرکت بیمه سلامت افتتاح کرده و از آن برای کارکنان خود استفاده کنند.

در این بیانه ذکر شده که این شرکت از فعالیت‌هایی که انگیزه مالی داشته باشند دوری خواهد کرد و تمام تمرکز خود را روی ایجاد رضایت در مشتریان با استفاده از تکنولوژی خواهد گذاشت.

بزوس می‌گوید: «سیستم بیمه سلامت پیچیده است و ما با چشمانی باز وارد این حوزه سخت خواهیم شد. این کار پرفشار و سخت است اما کم کردن بار بیمه و هزینه سلامت از روی دوش‌های دولت و کمک به اقتصاد خانواده‌ها ارزش تلاش کردن را دارد.»

چند وقت بعد، سیاتل تایمز در گزارشی اعلام کرد که تغییرات زیادی برای آمازون در راه است و این شرکت قصد دارد با محکم کردن بخش فروش متعلق به مشتریان خود، تمرکز بیشتری روی الکسا، AWS، سرگرمی‌های دیجیتالی و باقی حوزه‌های در حال رشد بگذارد. یکی از سخنگویان آمازون نیز این اخبار را تأیید کرد و گفت: «به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی سالانه، در بخش‌هایی کاهش نیرو خواهیم داشت و در بخش‌هایی دیگر به شدت نیرو جذب خواهیم کرد.»

در آوریل ۲۰۱۸ بزوس اعلام کرد آمازون پرایم (آمازون استودیو) آمار ۱۰۰ میلیون عضو را رد کرده است. او اضافه کرد ۲۰۱۹ سال بسیار خوبی در زمینه فروش سخت‌افزار بوده است و آمازون نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا ساختار مشتریان، برند و زیرساخت‌های خود را گسترش دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *