ابزارهای مدیریتی

ابزار قراردادها و برنامه های مربیگری

این دو ابزار به روابط بین مربی و شاگرد کمک میکنند

لیمو HR

قراردادها و برنامه های مربیگری ابزاری هستند که اهداف و نحوه تعامل بین مربی و شاگرد را در یک برنامه دقیق و ساختارمند مشخص می کنند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی دو ابزار فوق بپردازیم.

قرارداد مربیگری چیست؟

قرارداد مربیگری یک سند رسمی است که به وضوح ساختار روابط بین شما و مربی خود و نقش‌ها و مسئولیت‌های هر دو طرف را بیان می‌کند.

در صورت وجود سوء تفاهم بین مربی و شاگرد در مورد نیازها یا انتظارات آن‌ها، مربیگری می‌تواند ناکام باشد. بنابراین، داشتن توافق نامه کتبی قبل از شروع دوره‌های آموزشی مهم است. همچنین، در صورت مشارکت شخص ثالث، به احتمال زیاد شما نیاز به روابطی دارید که به طور واضح برای مدیر شما در نظر گرفته شده است.

شما و مربیتان باید با این نوع توافق نامه به عنوان قرارداد رفتار کنید، و هر دو باید سند را امضا کنید. بسیاری از سازمان‌ها از مدیران می‌خواهند که آن را امضا کنند، زیرا این نشان می‌دهد که آن‌ها تعهدات و منابع موجود را درک کرده اند.

اولین جلسه مربی و شاگرد

هنگامی که شما در حال برقراری رابطه با مربی هستید، اولین شخصی که با او صحبت می‌کنید مدیر خط شماست، که به دنبال تأیید وی هستید. در بیشتر سازمان ها، احتمالاً با بخش منابع انسانی و مربی پیشنهادی خود تماس خواهید گرفت، اما سیاست‌ها و فرآیندهای شرکت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید.

اگر همه افراد علاقمند از ادامه کار خوشحال هستند، شما و مربیتان باید حداقل یک جلسه را قبل از شروع آموزش رسمی برگزار کنید. این جلسه سه هدف اصلی دارد:

آشنایی با یکدیگر. ایجاد گزارش‌های مناسب و پیدا کردن زمینه مشترک به شکوفایی روابط شما کمک می‌کند. این کار باید غیر رسمی باشد.

چه رابطه ای برقرار خواهد شد. اهداف خود را روشن کنید، برای این مورد خاص و به طور کلی برای حرفه خود. این به مربی شما “تصویر جامع” می‌دهد. همچنین این زمان خوبی برای شماست تا در مورد سبک‌های یادگیری و ترجیحات ارتباطی خود صحبت کنید، تا بتوانید از جلسات آینده بیشترین بهره را ببرید.

تعریف قرارداد مربیگری. شما می‌توانید جزئیات را به طور کامل مورد بحث قرار داده و توافقنامه مشاوره را با هم ترسیم کنید، از جمله “قوانین اساسی” خود برای این روند.

چه چیزی در یک توافقنامه مربیگری گنجانده شود

در یک توافقنامه مربیگری، نقش مربی باید روشن باشد و باید مشخص شود که این مزایا بیشتر از هزینه‌های شما و مربیان و تیم‌های مربوطه می‌باشد. در واقع یک قرارداد مؤثر موارد زیر را در برمی‌گیرد:

۱. انتظارات و اهداف

انتظارات و نتایج خود را که هر دو دوست دارید به آن برسید را در میان بگذارید و مشکلات احتمالی در رسیدن به آن‌ها را شناسایی کنید. در مورد هدف مشترک برای مربیگری توافق کنید و اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید که برای موفقیت ضروری است. در صورت داشتن این اهداف باید با برنامه توسعه شخصیتان مطابقت داشته باشید.

۲. زمان بندی و محل برگزاری جلسات

با مربی خود در مورد مکان، تعداد و مدت زمان ملاقات توافق کنید. ممکن است در ابتدای روند از جلسات مکرر بهره مند شوید. این جلسات باید در یک فضای خصوصی و غیر رسمی با حداقل حواس پرتی یا احتمال وقفه انجام شود.

۳. طول رابطه

موافقت با یک دوره ثابت برای روابط مربیگری مفید است، زیرا این به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر اهداف خود حفظ کنید. اما مطمئنا، شما یا مربی می‌توانید در صورت لزوم، بازه زمانی را تمدید کنید.

۴. صداقت و محرمانه بودن

یک رابطه موثر مربیگری با ارتباطات صریح و صادقانه برقرار می‌شود و شما و مربی شما را ملزم می‌کند که نسبت به مبادلات بازخورد صریح اما محترمانه داشته باشید. به همان اندازه، هر دو باید توافق کنید که هیچ چیزی را که با هم بحث می‌کنید فاش نکنید، مگر اینکه توافق کنید که انجام این کار مناسب است.

۵. نقش مدیر خط

قرارداد مربیگری باید متعهد باشد که مدیر خط شما را در مورد پیشرفت ترتیب و تعهدات احتمالی مطلع کند. شما هر دو باید اطمینان داشته باشید که به هرگونه بازخورد توجه داشته باشید و مباحث و زمان جلسه را متناسب با آن تنظیم کنید.

برنامه مربیگری

برنامه مربیگری چیست؟

هنگامی که شما و مربی توافقنامه مربیگری خود را امضا کردید، مرحله بعدی تدوین برنامه مربیگری است. این برنامه مجموعه رسمی فعالیت‌ها برای تحقق شرایط توافق نامه است.

تمام برنامه‌های مربیگری دارای دو بخش اصلی هستند: مسئولیت‌های مربی و مسئولیت‌های شاگرد.

مسئولیت‌های شاگرد

بخش اول توسعه شماست که باید در سه بخش اصلی قرار گیرد:

  • حوزه پیشرفت : این‌ها قسمت‌های خاصی از کار شماست که می‌خواهید آن ها را بهبود بخشید یا توسعه دهید.
  • فعالیت‌ها : می‌توانید فعالیت‌های خاصی را ارائه دهید که مربی شما بتواند بازخورد خود را ارائه دهد.
  • ارزیابی موفقیت: شما شاخص‌های روشنی از موفقیت را برای مربیگری پیشنهاد می‌کنید.

مسئولیت‌های مربی

در این بخش کارهایی را که مربی شما در پاسخ به فعالیت‌هایی که مشخص کرده اید باید انجام دهد بیان می‌کند. مسئولیت‌های مربی شامل موارد زیر است:

بررسی کارها و فعالیت‌های مربیگری که در یک دوره معین انجام داده اید.

قبل از هر جلسه، بازخورد مربوط به فعالیت‌های خود را تهیه کنید و آن را در برنامه مربیگری ثبت کنید.

ایده‌های پیشرفت بعدی را پیشنهاد دهید. مربی ایده‌هایی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند به شما در گسترش مهارت‌ها کمک کند. او باید موانعی را که می‌بیند، برجسته کند.

نحوه استفاده از یک برنامه مربیگری

برنامه مربیگری شما باید یک سند زنده باشد، که هم شما و هم مربی شما بتوانید برای ثبت توافقی که می‌کنید به آن مراجعه و از آن استفاده کنید. این شامل فعالیت‌های توسعه بیشتر و اهداف جدیدی است که در طی فرآیند به وجود می‌آیند.

بهترین برنامه مربیگری انعطاف پذیری است و تغییر جهت و تأکید را که ناشی از ناسازگاری‌هایی است که در طول مسیر ایجاد می‌شود را فراهم می‌کند.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *