ابزارهای مدیریتی

ابزار ماتریس آنسف فردی

ابزاری برای اندازه گیری سطح ریسک و ارزیابی آن

امروزه داشتن چند شغل در دوران کاری بر خلاف سابق امری عادی است. افراد در بازار کار همواره در معرض تغییر مسیر شغل و تصمیمات شغلی قرار دارند. کم تر کسی است که در طول عمر خود صرفا محدود به یک شغل باشد. در چنین شرایطی باید برای تصمیمات شغلی خود با آگاهی بیش تری عمل کنیم. نوشتار حاضر درصدد معرفی ابزاری است که در این زمینه می تواند راهگشا باشد. ماتریس آنسف در ابتدا برای فراهم آوردن راهی سریع و آسان برای سازمان ها جهت ارزیابی سطح خطر گزینه های مختلف رشد، تهیه شده است. همچنین ماتریس آنسف فردی می تواند در سطح فردی و شخصی به شما در تحلیل سطح ریسک مرتبط با تصمیمات شغلی مختلف کمک کند.

ماتریس آنسف چهار بعد دارد که شامل توسعه تخصص، توسعه مهارت‌های عملکردی، تغییر صنعت و بازآموزی می‌شود. ماتریس آنسف شخصی، با ارائه‌ چارچوبی که می‌‌توانید گزینه‌‌های خود را در برابر آن ترسیم کنید، به شما کمک می‌‌کند تا خطرات را ارزیابی کنید. با شروع کردن از توسعه‌ تخصص فعلی، ریسک هر انتخاب با حرکت به صورت افقی یا عمودی در ماتریس بالا می‌‌رود.

در مورد ابزار ماتریس آنسف فردی

ماتریس آنسف اولین بار در اوایل سال ۱۹۵۷ منتشر شد. این ماتریس یک ابزار برنامه ریزی استراتژیک است که توسط ایگور آنسف ساخته شده است تا به سازمان‌ها کمک کند تا خطرات اتخاذ یک استراتژی خاص را ارزیابی کنند. این ماتریس چهار راه برای رشد یک تجارت را برجسته می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در مورد خطرات ذاتی هر یک از آن‌ها فکر کنید.

توسعه تخصص یک گزینه نسبتاً کم خطر است،زیرا شما فقط در نقش فعلی خود تخصص ایجاد می‌کنید، در حالی که توسعه مهارت‌های عملکردی، در ربع پایین دست راست، خطر بیشتری دارد، زیرا در حال تغییر عملکردها و یادگیری مهارت‌های جدید برای سازگاری با نقش جدید در سازمان فعلی خود هستید.

تغییر صنعت خطری بالقوه را برای شما را ایجاد می‌کند، زیرا مستلزم استفاده از مهارت‌های فعلی شما در یک صنعت جدید است. بازآموزی نیز در کل دارای بالاترین ریسک است، زیرا شما وارد یک صنعت جدید می‌شوید و مهارت‌های کاملاً جدیدی ایجاد می‌کنید و نمی‌توانید از دانش و تجربه قبلی استفاده کنید.

ابزار ماتریس آنسف فردی

استفاده از ماتریس آنسف برای تحلیل گزینه‌های شغلی، درک شما را از خطرات مربوط به هر گزینه بهبود می‌بخشد. این ماتریس به شما کمک می‌کند تا در مورد این خطرات فکر کنید، طرحی برای مقابله با آن‌ها تهیه کنید و بهترین گزینه را برای وضعیت خود انتخاب کنید.

نحوه استفاده از ابزار ماتریس آنسف فردی

نحوه استفاده از ابزار ماتریس آنسف فردی

برای تحلیل تصمیمات خود در مورد انتخاب شغل از سه مرحله زیر پیروی کنید:

۱. گزینه‌های خود را لیست کنید

با تهیه لیستی از گزینه‌های شغلی که در نظر دارید شروع کنید. سپس، یک تحلیل PEST یا تحلیل SWOT انجام دهید تا مطمئن شوید که آن‌ها را به طور کامل بررسی کرده اید و همه گزینه‌های ممکن را در نظر گرفته اید.

۲. کاربرگ مربوط به ابزار ماتیس آنسف را دانلود کنید

کاربرگ ماتریس آنسوف را از لینک موجود در انتهای این مقاله دانلود کنید و گزینه‌های مورد نظر خود برای شغلتان را در آن ترسیم کنید.

۳. خطرات را تحلیل کنید و کاهش دهید

با دقت به ماتریس نگاه کنید. کدام یک از گزینه‌های شما بیشترین خطر را نشان می‌دهد؟ کدام یک امن‌ترین است؟

خطرات خاص برای هر یک از گزینه‌های خود را مشخص کنید. این ممکن است به آسانی طوفان فکری در مورد خطرات ممکن باشد، یا مانند انجام یک تحلیل عمیق خطر باشد.

هنگامی که تصور بهتری در مورد خطرات داشتید، یک برنامه اضطراری تهیه کنید تا مواردی را که احتمالاً با آن ها روبرو هستید مدیریت کنید.

حالا متوقف شوید و درباره اینکه چه احساسی نسبت به هر گزینه دارید، تأمل کنید. کدام یک برای شما جذاب تر است؟ آیا ارزش خطر کردن را دارد؟

اگر در وزن دهی خطر در مقابل پاداش مشکل دارید، ابزارهایی مانند درخت تصمیم گیری، تحلیل مقایسه زوجی یا ماتریس تحلیل تصمیم گیری می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید کدام گزینه برای وضعیت شما بهتر است.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *