ابزارهای مدیریتی

ابزار تجزیه و تحلیل پست

درک رشد ، موقعیت تجاری ، فرصت ها و اقدامات احتمالی

تجزیه و تحلیل پست (Pest) یک تحلیل خارجی است که در آن حرف P نشان دهنده سیاست، E نشان دهنده اقتصاد، S نشان دهنده اجتماع و T نشان دهنده فناوری است. تحليل پست توصيف چارچوبی از عوامل کلان محيطی مهم برای مديريت استراتژيک است. این تحلیل یک ابزار استراتژیک مفید برای درک رشد و یا کاهش بازار، موقعیت تجاری، فرصت ها و اقدامات احتمالی است.

بنیان گذار تحلیل پست استاد مدیریت دانشگاه هاروارد، فرانسیس آگیلار است. او این ابزار تجزیه و تحلیل کلان محیطی را برای پویش و اسکن کردن محیط کسب و کار در سال 1967 توسعه داد.

درباره ابزار تجزیه و تحلیل پست

این ابزار به چهار دلیل مفید است:

  1. این ابزار به شما کمک می‌کند که فرصت‌های تجاری یا شخصی را مشخص کنید و به شما هشدار پیشرفته ای را از تهدیدات مهم ارائه می‌دهد.
  2. این ابزار جهت تغییر در محیط کسب و کار را به شما نشان می‌دهد. این به شما کمک می‌کند که آنچه را که انجام می‌دهید شکل دهید، به طوری که در مسیر تغییر و نه در برابر آن کار کنید.
  3. این ابزار به شما کمک می‌کند که از قبول پروژه‌هایی که به دلایلی احتمال دارد در آن شکست بخورد اجتناب کنید.
  4. در هنگام ورود به یک کشور، منطقه یا بازار جدید، می‌توانید از مزایای ناخودآگاه خلاص شوید. چرا که به شما کمک می‌کند تا یک دید کلی از محیط جدید پیدا کنید.

نحوه استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل پست

این مراحل را برای تجزیه و تحلیل محیط کسب و کار خود، فرصت‌ها و تهدیدات ارائه شده دنبال کنید. از پست استفاده کنید تا با تغییراتی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد، به پیش بروید:

  1. از دستورالعمل‌های زیر برای هدایت سوالات خود استفاده کنید و سوالات را مطابق با نیازهای خاص کسب و کار خود مطرح کنید.
  2. در مورد فرصت‌های شغلی ناشی از هر یک از این تغییرات طوفان فکری کنید.
  3. در مورد تهدیدها و یا مسائلی که می‌تواند به واسطه آن‌ها ایجاد شود طوفان فکری کنید.
  4. اقدام مناسب را انجام دهید.

1. طوفان فکری عوامل

عوامل سیاسی

  • انتخابات محلی، ایالتی یا ملی کشور چه زمانی است؟
  • چگونه می‌توان این سیاست دولت یا سیاست منطقه ای را تغییر داد؟
  • کاندیداهای احتمالی برای قدرت چه کسانی هستند؟
  • دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سیاست‌های تجاری و سیاست‌های دیگری که بر سازمان شما تأثیر می‌گذارند چیست؟
  • با توجه به شرایط هر کشور حقوق مالکیت و حاکمیت قانون چگونه است و فساد و جرایم سازمان یافته چقدر گسترده است؟
  • چطور این شرایط به احتمال زیاد تغییر می‌کند و چگونه روی شما تاثیر می‌گذارد؟
  • آیا قوانین در حال انتظار یا تغییرات مالیاتی بر کسب و کار شما، تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد؟
  • چگونه مقررات کسب و کار، همراه با هر گونه تغییرات برنامه ریزی شده بر روی کسب و کار شما تاثیر می‌گذارد؟
  • آیا روند به سمت اعمال مقررات یا مقررات زدایی می‌باشد؟
  • دولت چگونه سیاست شرکت‌های بزرگ، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، مسائل مربوط به محیط زیست و قوانین حفاظت از مشتری را بررسی می‌کند؟
  • زمان بندی احتمالی تغییرات قانونی پیشنهاد شده چیست؟
  • آیا عوامل سیاسی دیگری وجود دارد که به احتمال زیاد تغییر خواهند کرد؟

عوامل اقتصادی

  • اقتصاد چقدر پایدار است؟ آیا اقتصاد رشد می‌کند، رکود دارد و یا کاهش می‌یابد؟
  • آیا نرخ مبادلات کلیدی پایدار هستند یا به طور قابل توجهی متفاوتند؟
  • آیا میزان درآمد قابل مصرف مشتریان افزایش یا کاهش می‌یابد؟ چگونه اقتصاد احتمالا در چند سال آینده تغییر می‌کند؟
  • نرخ بیکاری چقدر است؟ آیا ساخت نیروی ماهر آسان خواهد بود؟ آیا هزینه استخدام نیروی کار ماهر گران‌تر خواهد بود؟
  • آیا مصرف کنندگان و کسب و کارها دسترسی آسان به اعتبار دارند؟ اگر نه، چگونه این بر سازمان شما تاثیر می‌گذارد؟
  • جهانی شدن بر محیط اقتصادی تاثیر می‌گذارد؟
  • آیا عوامل اقتصادی دیگری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید؟

نحوه استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل PEST

عوامل فرهنگی-اجتماعی

  • نرخ رشد جمعیت و مشخصات سنی چگونه است؟ این عامل چطور ممکن است تغییر کند؟
  • آیا تغییرات نسلی در نگرش ممکن است بر آنچه که شما انجام می‌دهید تأثیر بگذارد؟
  • سطوح بهداشت، آموزش و تحرک اجتماعی شما چگونه است؟ این‌ها چگونه تغییر می‌کنند و چه تاثیری دارد؟
  • کدام الگوهای اشتغال، روند بازار کار و نگرش به کار را می‌توانید مشاهده کنید؟ آیا این‌ها برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است؟
  • چه نگرش‌های اجتماعی و تابوهای اجتماعی می‌تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ آیا تغییرات اجتماعی و فرهنگی اخیری وجود دارد که ممکن است بر این عامل تاثیر بگذارد؟
  • چگونه اعتقادات مذهبی و انتخاب شیوه زندگی بر جمعیت تاثیر می‌گذارد؟
  • آیا عوامل دیگر اجتماعی-فرهنگی احتمالا باعث تغییر در کسب و کار شما می‌شوند؟

عوامل فناورانه

  • آیا فناوری‌های جدیدی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؟
  • آیا فناوری‌های جدید در افق وجود دارد که می‌تواند بر روی کار یا صنعت شما تاثیر بسزایی داشته باشد؟
  • آیا هر کدام از رقبای شما به فناوری‌های جدید دسترسی دارند که می‌توانند محصولات خود را دوباره تعریف کنند؟
  • در کدام مناطق دولت‌ها و موسسات آموزشی تمرکز می‌کنند؟ آیا شما می‌توانید کاری انجام دهید تا از این مزیت استفاده کنید؟
  • چگونه زیرساخت‌ها تغییرات الگوهای کار (مانند سطوح کار از راه دور) را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
  • آیا مرکز فناوری وجود دارد که می توانید با آن ها کار کنید یا از آن ها یاد بگیرید؟
  • آیا فاکتورهای دیگری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید؟

2. طوفان فکری فرصت‌ها

هنگامی که تغییراتی را که در محیط کسب و کار شما اتفاق می‌افتد شناسایی کرده اید، وقت آن است که به هر تغییر نگاه کنید و فرصت‌هایی را که برای شما باز می‌شود، به یاد آورید. به عنوان مثال، آیا می‌تواند به شما در ایجاد محصولات جدید، باز کردن بازارهای جدید کمک کند یا به شما در ایجاد کارآیی فرایندها کمک کند؟

3. طوفان مغزی تهدیدات

مهم است در مورد این که چگونه این تغییرات می‌تواند کسب و کار شما را تضعیف کند فکر کنید. اگر به زودی متوجه می‌شوید، ممکن است بتوانید از این مشکلات اجتناب کنید یا تاثیرات آن ها را کم کنید.

4. اقدام را انجام دهید

از کجا فرصت‌های قابل توجهی را شناسایی کرده اید، اقداماتی را انجام دهید که آنها را به برنامه کسب و کار خود بسپارید. جایی که خطرات قابل توجهی را شناسایی کرده اید، اقدامات لازم را برای مدیریت یا حذف آن‌ها انجام دهید.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]

سید وحید مرتضوی

مدیر محتوای اکوموتیو، کارشناسی ارشد بهینه سازی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن