ابزارهای مدیریتی

ابزار بررسی کلی رضایت کارکنان

ارزیابی سطح رضایت کارکنان در سازمان

لیمو HR

بین رضایت کارکنان و موفقیت در سازمان رابطه‌ مهمی وجود دارد، بنابراین ارزیابی سطح رضایت کارکنان در محل کار و استفاده از اطلاعات حاصل از آن مفید خواهد بود. اما چطور می‌ توان این کار را به طور مؤثر و کارآمد انجام داد؟ ابزار بررسی کلی رضایت کارکنان ابزاری است که برای بررسی و ارزیابی سطح رضایت کارکنان در محل کارشان مورد استفاده قرار می گیرد.

صحبت با تک تک کارکنان در مورد عوامل مختلفی که بر رضایت‌ آن‌ها تأثیر گذار است و سپس جمع‌ آوری این اطلاعات، کار زمان‌‌بری می‌باشد. هر چند ممکن است تا حدودی بدانید که احساس کارکنان نسبت به پارامترهای رضایت شغلی چیست. این موارد شامل حقوق و مزایا، پشتیبانی و آموزش‌های ارائه شده و نحوه مدیریت تعارضات و مشکلات و مواردی از این قبیل می‌باشد. اما این که آیا برداشت شما بازتاب دهنده نگرش‌ اکثریت کارکنان است یا تنها بازتابی از نگرش‌‌های اقلیتی پر نفوذ از کارکنان می‌باشد مشخص نیست.

نظر سنجی روشی مناسب برای تعیین و ارزیابی میزان رضایت کلی کارکنان است. شما با بررسی موارد مهم و تأثیر گذار بر روی رضایت شغلی، به کارکنان خود امکان می‌‌دهید تا علاوه بر بازخوردهای مثبت نسبت به شغل، نگرانی‌‌ها و کمبودهای موجود را هم بیان کنند. با استفاده از اطلاعاتی که از نظر سنجی به دست می‌آید، می‌‌توانید گفت‌ و گوهای هدفمندتر و مشخصی در مورد رضایت کارکنان داشته باشید. همچنین، می‌‌توانید مشخص کنید که آیا سطح فعلی رضایتمندی باید حفظ شود یا افزایش یابد و چگونه باید این کار را انجام داد.

استفاده از ابزار بررسی کلی رضایت کارکنان

برای این که حداکثر استفاده از نظرسنجی‌‌های میزان رضایت کارکنان را داشته باشید، این کار را نباید به صورت سالانه یا چند سال یک‌ بار انجام دهید. وقتی محیط تغییر می‌‌کند، نگرش افراد نیز تغییر می‌‌کند. سازمان‌ها اغلب وقتی که با یک تغییر بزرگ رو به رو می‌شوند به دنبال نظرسنجی و بررسی سطح رضایت کارکنان می‌روند در حالی که سازمان موفق سازمانی است که به صورت منظم اقدام به بررسی وضعیت رضایت کارکنان می‌کند.

تعاملات روزمره، احساس افراد را تغییر می‌‌دهند همان‌ طور که اقداماتی که برای بهبود وضعیت رضایت کارکنان انجام می‌‌دهید نیز موجب تغییر احساسات آن‌‌ها می‌‌شوند. برای این که از این تغییرات به خوبی مطلع شوید باید بررسی‌ها را تکرار کرده و سطح رضایت کارکنان را پیوسته بهبود ببخشید.

و البته هر بار که اطلاعات جمع‌ آوری می‌‌کنید، در واقع باید اقدامی متناسب با اطلاعات جمع‌ آوری شده انجام دهید. این اقدامات به کارکنان نشان می‌‌دهد که پاسخ‌‌های آن‌ها ارزشمند بوده و برای انجام اقدامات اصلاحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نظرسنجی رضایت شغلی را انجام بدهید، ولی بعد از آن اقدامی نکنید، فقط کارکنان را آزرده می‌‌کنید و موجب بدبینی آن‌ها می‌‌شوید.

۱. ساختن ابزار بررسی کلی رضایت کارکنان

هیچ دو سازمانی نیستند که کاملا شبیه به یکدیگر باشند، بنابراین بررسی‌‌ها نیز نباید مشابه باشند. برای بررسی از پرسش‌‌های عمومی می‌توان شروع کرد، اما باید پرسش‌ نامه را به صورت تطبیقی درآورید تا متناسب با کارکنان، فرهنگ و انتظارات‌ موردنظر سازمان باشد.

بررسی‌‌های عمومی کارکنان در چهار حوزه‌ اصلی قرار می‌گیرد:

  • ارتباطات: مدیران سازمان‌ شما چقدر با افراد ارتباط خوبی برقرار می‌‌کنند؟ آیا سیستم‌‌های کافی برای فراهم کردن اطلاعات وجود دارند؟
  • پیشرفت و حمایت: سازمان شما چه میزان به فراهم ساختن فرصت‌‌های آموزش، ترقی و پیشرفت متعهد است؟
  • فرهنگ: کارکنان‌ شما محیط کارشان را چگونه توصیف می‌‌کنند؟
  • پاداش: آیا به نظر کارکنانتان حقوق، مزایا و سایر پاداش‌‌ها کافی است؟

نرخ مشارکت برای روایی و اعتبار نتایج، حیاتی است؛ بنابراین نظرسنجی‌ها را به گونه ای باید طراحی کرد که افراد برای تکمیل آن وقت بگذارند. اصولا نظرسنجی‌هایی که پر کردن آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه وقت نیاز دارند بسیار طولانی محسوب می‌‌شوند.

نحوه استفاده از ابزار بررسی کلی رضایت کارکنان

موقع طرح پرسش‌ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ترکیبی از انواع پرسش‌ها را فراهم کنید.
  • پرسش‌های پایان باز را محدود کنید.
  • هم پرسش‌‌ها و عبارات مثبت و هم منفی را در نظر سنجی قرار دهید.
  • سعی کنید پرسش‌‌ها کوتاه و دقیق باشند.
  • در صورت امکان در مورد رفتارهای قابل مشاهده هم بپرسید.
  • چند متغیر را در یک پرسش قرار ندهید.
  • از پرسش‌‌هایی که پاسخ‌‌های واضح دارند اجتناب کنید.

۲. برقراری ارتباط

علاوه بر ساختن نظرسنجی‌‌ها، باید بر روی برقراری ارتباط با کارکنان هم متمرکز شوید. در صورت امکان در مورد نظرسنجی بحث کنید. پس از تکمیل نظرسنجی، تا جایی که ممکن است برای اعلام نتایج و اقداماتی که می‌‌خواهید انجام دهید وقت بگذارید. با کارکنان سر بحث را باز کنید تا در مورد اطلاعات و پیگیری مسائل مطرح شده گفتگو کنید.

۳. پیگیری

مرحله‌ آخر، مهم‌‌ترین مرحله است. در نظر سنجی صورت گرفته شما به دنبال رسیدن به موضوعات و مسائل اصلی هستید. ممکن است که کارکنان مشکلات و مسائل مختلفی را مطرح کرده باشند که شما باید با انجام بررسی‌های مکرر مسائل اصلی را متوجه شوید.

فارغ از اینکه نتیجه‌ نظر سنجی چه باشد، باید برای اقدامات آتی برنامه‌ ریزی کنید. پس از انجام اقدامات می‌‌توانید تعیین کنید که آیا پارامترهای مهم بهبود یافته‌ اند یا خیر. وقتی افراد مطمئن شوند که نظرات آن‌ها برای شما مهم بوده، احتمال این که درباره‌ مسائل صریح تر صحبت کنند بیشتر می‌شود.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *