ابزارهای مدیریتی

ابزار شدت و احتمال خطر

وسیله ای برای مدیریت بهتر ریسک

مدیریت ریسک امروزه در سازمان ها نقش مهمی ایفا می کند. شرکت ها به طور فزاینده پروژه های پیچیده و جاه طلبانه ای را انجام می دهند و این پروژه ها باید با موفقیت در محیط نامطمئن و اغلب خطرناک اجرا شوند. ابزار شدت و احتمال خطر یکی از ابزارهایی است که برای مدیریت ریسک به کار می رود.

شما به عنوان یک مدیر مسئول، باید از این خطرات آگاه باشید. آیا این به معنی این است که شما باید سعی کنید هر خطری را که پروژه شما ممکن است با آن مواجه باشد را رفع کنید؟ احتمالا نه. چرا که در کل این کار هم در زمان و هم در منابع می‌تواند برای شما بسیار گران باشد.

در عوض، شما باید اولویت بندی ریسک کنید. اگر شما این کار را به طور موثر انجام دهید، می‌توانید بیش تر زمان و تلاش خود را بر روی مهم‌ترین خطرات متمرکز کنید.

نحوه استفاده از ابزار شدت و احتمال خطر

نمودار شدت و احتمال خطر مبتنی بر این اصل است که یک ریسک دارای دو بعد اصلی است:

  1. احتمال: خطر یک رویداد است که ممکن است رخ دهد. احتمال وقوع آن می‌تواند در هر کجا از ۰ درصد تا کمتر از ۱۰۰ درصد باشد. (توجه داشته باشید: این مقدار نمی‌تواند دقیقا ۱۰۰ درصد یا دقیقا ۰ درصد باشد).
  2. تأثیر: یک خطر، به واسطه ماهیت خود، همیشه تاثیر منفی دارد. با این حال، اندازه اثر از لحاظ هزینه و تأثیر بر سلامت، زندگی انسان و یا برخی از عوامل مهم دیگر متفاوت است.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *