ابزارهای مدیریتی

ابزار تحلیل مقایسه زوجی

لیمو HR

وقتی در خصوص تصمیم گیری نمی توانید مطمئن عمل کنید و در شناسایی معیارها دچار مشکل می شوید، ابزار مقایسه زوجی می تواند مفید واقع شود. این روش امکان مقایسه تمامی موارد موجود در لیست تان را با سایر موارد جهت تعیین کارهای مهم تر فراهم می سازد. این روش در مواقعی که قصد مقایسه کارهای کاملا متفاوت را دارید بسیار موثر و مفید است.

تصمیم گیری بین گزینه‌های مختلف کار دشواری است. این کار چالش برانگیز است اگر گزینه‌های شما کاملاً متفاوت از یکدیگر باشند. به ویژه اگر معیارهای تصمیم گیری ذهنی باشند یا اگر داده عینی برای استفاده در تصمیم خود ندارید. تحلیل مقایسه زوجی به شما کمک می‌کند تا اهمیت نسبی گزینه‌های متفاوت را بدست آورید.

درباره ابزار تحلیل مقایسه زوجی

تحلیل مقایسه زوجی به شما کمک می‌کند تا اهمیت گزینه‌ها را نسبت به یکدیگر به دست آورید. این ابزار مهم‌ترین مشکل برای حل یا انتخاب مؤثرترین راه حل را آسان می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند اولویت‌ها را زمانی که تقاضاهای متناقض در منابع شما وجود دارند تعیین کنید.

این ابزار به ویژه هنگامی مفید است که برای تصمیم گیری از داده‌های عینی استفاده نکنید. همچنین یک ابزار ایده آل برای استفاده برای مقایسه گزینه‌های مختلف و ذهنی است.

نحوه استفاده از ابزار تحلیل مقایسه زوجی

برای استفاده از این ابزار ابتدا کاربرگ مربوطه را از لینک موجود در انتهای صفحه دانلود کنید و سپس شش مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. لیستی از همه گزینه‌هایی که می‌خواهید مقایسه کنید تهیه کنید. به هر گزینه یک حرف (A ، B ، C ، D و غیره) اختصاص دهید و آن را یادداشت کنید.
  2. گزینه‌های خود را هم در سطرها و هم در ستون‌های کاربرگ علامت گذاری کنید. این کار به این منظور است که بتوانید گزینه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  3. در هر یک از سلول‌های خالی گزینه موجود در ردیف را با گزینه موجود در ستون مقایسه کنید. تصمیم بگیرید کدام یک از دو گزینه مهم تر هستند و نام گزینه مهم‌تر را در سلول بنویسید.
  4. تفاوت اهمیت بین گزینه‌ها را از صفر (بدون تفاوت/ اهمیت یکسان) تا مثلاً سه (اختلاف زیاد / یکی از دیگری بسیار مهمتر باشد) نمره بدهید.
  5. در آخر، نتایج را با اضافه کردن مقادیر برای هر یک از گزینه‌ها، تلفیق کنید. ممکن است بخواهید این مقادیر را به درصدی از کل امتیاز تبدیل کنید.
  6. از عقل سلیم خود استفاده کنید و در صورت لزوم نتایج را به صورت دستی تنظیم کنید.

نحوه استفاده از ابزار تحلیل روش مقایسه زوجی

نکات

در جدول کاربرگ، سلول‌هایی که در آن یک گزینه را با خود آن گزینه مقایسه می‌کند مسدود شده اند. سلول‌های جدول که در آن مقایسه تکراری انجام می‌شود نیز مسدود هستند. بنابراین تضمین می‌شود که هر مقایسه فقط یکبار انجام شود.

تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی برای وزن کردن اهمیت نسبی گزینه‌های مختلف مفید است. این روش مخصوصا در جایی که اولویت‌ها واضح نیستند، جایی که گزینه‌ها کاملا متفاوت هستند، جایی که معیارهای ارزیابی ذهنی هستند یا جایی که گزینه‌ها از نظر اهمیت با هم رقابت دارند بسیار کاربردی است.

این ابزار چارچوبی را برای مقایسه هر گزینه در برابر دیگر گزینه‌ها فراهم می‌کند و تفاوت اهمیت بین گزینه‌ها را نشان می‌دهد.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *