مقالات کارآفرینی

تجربه کاربری (UX) و اهمیت آن بر کسب و کارهای دیجیتال

تجربه کاربری، فراتر از یک طراحی است

 همواره صحبتها و باورهای غلطی درباره طراحی تجربه کاربری در بین کسب و کارها وجود دارد.

همه ما به عنوان فردی که در حوزه کسب و کارهای دیجیتال مشغول فعالیت هستیم بارها در خصوص طراحی تجربه کاربری یا UX شنیده ایم، خواندیم، مشاوره گرفتیم و حتی ممکن است نیرو استخدام کرده باشیم.

ux با ui متفاوت است

اما به طور کلی تجربه کاربری اغلب با رابط کاربری UI اشتباه گرفته میشود و برداشت اکثریت از طراحی تجربه کاربری در نهایت تصویری است که یک طراح برای صفحات وب سایت یا اپلیکیشن طراحی میکند یا عکسهایی را بارگذاری میکند. در این مقاله میخواهیم به تفضیل در مورد تجربه کاربری و اهمیت آن بر کسب و کارهای دیجیتال بپردازیم.

ممکن است شما به یک فروشگاه مواد غذایی مراجعه کنید و یک کیک صبحانه از این فروشگاه بخرید. کیک شکلاتی شما بسته بندی جذاب و منحصر به فردی دارد اما موقع باز کردن این کیک به مشکل برمیخورید، بسته کیک چسب محکمی دارد و وقت زیادی صرف باز کردن این بسته بندی می کنید و زمانی که باز شد هم می بینید که مقوای نگه دارنده کیک به درون کیک فرو رفته و مجددا زمانی را صرف جدا کردن تکه های مقوا از کیک می کنید! کیک شکلاتی با وجود اینکه خوشمزه بود، اما بعد از این درگیری له شده  است و آن طور که باید نظر شما را به خود جلب نمی کند. داشتن بسته بندی زیبا و مزه مطلوب برای شما مصرف کننده کیک کافی نبود و شما تجربه خوبی از خرید و خوردن این کیک نداشتید! این دقیقا همان تجربه کاربری است که قرار است در کسب و کارهای دیجیتال نیز تجربه کنید.

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید، در هنگام هر خرید شما مجبور میشوید اطلاعات آدرس خود را وارد کنید و از قضا تعداد دفعات خرید شما از این فروشگاه زیاد است. بعد از ده بار بالاخره خسته میشوید که دائما آدرس خودتان را تایپ میکنید. با اینکه اجناس فروشگاه با کیفیت و مورد نیاز شماست،  به دنبال نمونه های مشابه این فروشگاه خواهید گشت! این دقیقا به خاطر تجربه بدی است که در خرید کردن از این فروشگاه به دست آورده اید، تجربه کاربری بد! در صورتیکه اگر آدرس شما بعد از یک بار وارد کردن ذخیره میشد و شما میتوانستید بارها و بارها اجناس مورد نیازتان را انتخاب کنید و از همان آدرس ذخیره شده استفاده کنید قطعا تجربه ای به مراتب بهتر داشتید.

با این مثال های ساده به مفهوم تجربه کاربری پی بردید، در حقیقت طراحی تجربه کاربری چیزی فراتر از گرافیک های جذاب، دکمه های در دسترس شما و سهولت پیدا کردن اطلاعات سایت است. طراحی تجربه کاربری یک فرآیند حل مسئله برای کسب و کار شماست که نیازمند اطلاعات بسیاری از کسب و کار شما و کاربرانتان است.

تجربه کاربری در اپلیکیشن

متاسفانه باورهای غلطی درباره تجربه کاربری وجود دارد و طراحان رابط کاربری زیادی دست به طراحی تجربه کاربری میزنند و این درحالیست که همه اینها نیازمند تفکر طراحی و اطلاعات گسترده می باشد.

طراحی رابط کاربری، آن گرافیک جذاب با رنگها و دکمه های در دسترسی که در سایتها و اپلیکیشنهای مختلف مشاهده میکنید یکی از زیر مجموعه های طراحی تجربه کاربری است که به صورت خروجی خودش را در صفحات وب سایت، اپلیکیشن ها یا صفحات فروده نشان میدهد.

نکته جالبی که این روزها با آن مواجه شدم ارتباط محتوا و طراحی تجربه کاربری است، بسیاری معتقدند که محتوای خوب می تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد! این یکی دیگر از باورهای غلطی است که در میان کسب و کارها دیده میشود. در طراحی تجربه کاربری چیزی با عنوان محتوا یا کپی رایتینگ وجود ندارد و محتوا (هرچند خوب و کافی) نمیتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد. مثال کیک شکلاتی را در نظر بگیرید، کیک خوشمزه یا همان محتوا نتوانست تجربه بسته بندی سخت را از یاد شما ببرد، یا وب سایت فروشگاهی که پر از محتوای مفید است نتوانست تجربه خوبی از خرید برایتان بسازد. در واقع ممکن است یک طراحی تجربه کاربری عالی بتواند به محتوای خوب شما و کاربران شما کمک کند اما برعکس این قضیه امکان پذیر نیست.

وب سایت جاده را به عنوان یک مثال کاربردی در نظر بگیرید، این وب سایت علی رغم تصاویر با کیفیت و زیبا از طبیعت به آسانی بارگزاری میشود. این سایت در حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه فعالیت دارد. شما به عنوان یک طبیعت گرد شاداب با دیدن این تصاویر ذوق زده میشوید و خیلی زود به اقامتگاههای پیشنهادی میرسید و میتوانید با پر کردن تنها ۶ فیلد کد ورود را دریافت کرده و به گزینه رزرو و پرداخت برسید و این تجربه آسان و شیرینی برای شما می باشد که البته برای رسیدن شما به این تجربه، طراحی تجربه کاربری به درستی به کار برده شده، اطلاعات زیادی از اقامتگاهها و کاربران آنها جمع آوری شده، پرسونای مخاطب و آنچه که مسافران از رزرو آنلاین اقامتگاههای خود انتظار دارند استخراج شده و بر روی همه آنها تحلیل دقیقی صورت گرفته، رفتار کاربران زیادی در سایتهای مشابه بررسی شده تا به این صورت در آمده و شما می توانید به عنوان یک کاربر تجربه خوبی از استفاده از این وب سایت داشته باشید. در این وب سایت کاربر سردرگم نمی شود و میتواند به راحتی اطلاعات شهر مورد نظر و اقامتگاههایتان را پیدا کنید.

اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و با کاربران خود ارتباط برقرار میکنید، ساختن تجربه خوب برای آنها در واقع سرمایه گذاری درست و به جایی برای کسب و کار شماست. کسب و کار شما برای داشتن مشتریان راضی باید آنها را بشناسد، خلق و خوی آنها را در نظر بگیرد و الگوریتم دقیقی از رفتار آنها در وب سایت یا اپلیکیشن به دست آورد و پس از یک تحلیل دقیق دست به طراحی رابط کاربری بزند. چرا که باعث بازگشت مجدد آنها و توصیه شما به دوستانشان میشود و این در حالیست که اگر تجربه خوبی نداشته باشند همانند کاربران فروشگاه اینترنتی مثال، بالا گوگل را برای پیدا کردن رقبای شما جستجو خواهند کرد و تنها کافیست که یک تجربه خوب از رقبای شما پیدا کنند تا شما را فراموش کنند. فراموش نکنید مشتریان شما ارزشمندترین دارایی ها در کسب و کارتان محسوب میشوند.

مهرین نظری

هم بنیانگذار استودیو طراحی رهنو

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *