مقالات کارآفرینی

مدارس کارآفرینی و ضرورت استفاده از آنها در نظام آموزشی

عملکرد مدارس کارآفرینی و معرفی اقدامات این مدارس

لیمو HR

کارآفرینی تبدیل به یک ضرورت برای جوامع مختلف شده است، زیرا نه تنها امکان دست یابی فرد به منابع مالی حاصل از ایده را میسر می‌سازد بلکه با حل مسائل به شیوه‌ای نو موجبات پیشرفت و توسعه یک کشور را نیز فراهم می‌آورد.
با توجه به اهمیت و فواید کارآفرینی، کشورهای مختلف از جمله ایران در پی تأسیس و گسترش مدارس کارآفرینی جهت شناسایی و تربیت افراد کارآفرین می‌باشند. ایجاد فرصت کارآفرینی در ایران می‌تواند آینده روشنی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای کشور رقم بزند.

کارآفرین کیست ؟

اغلب مردم معتقدند کارآفرین کسی است که کسب و کار خود را دارد؛ اما این تعریف به تنهایی کافی نیست زیرا کارآفرین پیش از راه انداختن کسب و کار خود اقداماتی انجام داده که او را از سایرین متمایز کرده است. او فردی ریسک پذیر و نوآور است که برای تغییر وضعیت موجود مسیر مخصوص به خود را انتخاب می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرد کارآفرین میتوانید اینجا را مشاهده کنید.

کارآفرینی در نظام آموزشی

مفهوم و تعریف کارآفرینی با توجه به ماهیت و ساختار نظام‌های آموزشی مورد توجه قرارمی‌گیرد. با این نگرش میتوان کارآفرینی در آموزش وپرورش را چنین تعریف کرد: کارآفرینی درآموزش وپرورش فرایند منظم و مستمری است که از یک سو به شناسایی و بهره برداری مؤثر از کلیه منابع درونی و بیرونی نظام آموزشی منجر می‌شود و از سوی دیگر موجب ایجاد فرصت‌های جدید یاددهی و یادگیری می‌گردد.

آموزش وپرورش باید زمینه‌های تلاشگری و روحیه‌ی کار را برای توسعه اقتصادی فراهم نماید.

مدارس کارآفرینی

باید همواره در نظر داشته باشیم چیزی که سرنوشت انسان را می‌سازد استعدادهایش نیست، انتخاب‌هایش است و امروزه کارآفرینی چیزی بیش از یک انتخاب است و تبدیل به ضرورت شده است. هدف بسیاری از مدارس کارآفرینی این است که جوانان به‌جای اینکه به فکر استخدام و تحقق اهداف مدیر خود باشند با خلاقیت و طرح ایده‌های نو با کسب مهارت‌های کارآفرینی برای تحقق رویای خودشان تلاش کنند.

مدارس کارآفرینی

تربیت نیروی انسانی خلاق، متخصص، کارآفرین، مسئولیت‌پذیر، آینده‌نگر، فعال و نوآور از اهداف این مراکز است. در این مدارس افراد از ابتدا با مهارت‌های اجتماعی آشنا می‌شوند. بسیاری از مدارس و مؤسسات کارآفرینی علاوه بر آموزش‌های تئوریک با برگزاری کلاس و کارگاه‌های مختلف به آموزش توانمندی‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، رویکردهای خلاقانه و… می‌پردازند.

هدف آن‌ها کاهش افرادی است که بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه وارد دانشگاه شده و به دلیل فرآیند آموزشی ناقص و ناکارآمد، بدون یادگرفتن مهارت‌های لازم و کاربردی، پس از فارغ‌التحصیلی به‌جای اینکه جذب بازار کار مرتبط با رشته خود شوند فقط آمار بیکاران را بالا می‌برند.

عملکرد مدارس کارآفرینی

کار آفرینی به عنوان واحدهای درسی در بسیاری از رشته‌ها تدریس می‌شود. درگوشه و کنار دنیا مؤسسات و مراکزی وجود دارند که طی دوره‌هایی مهارت‌های کارآفرینی را به دیگران می‌آموزند. اصول و مبانی کارآفرینی باید در رده‌های سنی پایین‌تر آموزش داده شود تا هرگاه فرد به سن جوانی رسید این آموزش‌ها نمود بیرونی پیدا کند و در زمان درست فرد را تبدیل به یک کارآفرین کند.

آنچه در مدارس کارآفرینی به عنوان شعار مطرح می‌شود این است که “ مشکلات یک فرصت هستند“. باید مشکلات را به عنوان فرصت تازه در نظر بگیریم و برای برطرف کردن آن به راه حل‌هایی سریع و بدیع فکر کنیم. برای رسیدن به این هدف مدارس کار آفرینی با مفهومی تحت عنوان خلاقیت ساختارشکنانه شروع به کار می‌کنند.

پس از اینکه فرد یاد گرفت که چگونه مشکلات دنیای اطرافش را تشخیص دهد و چندین راه حل برای برطرف کردن آن پیشنهاد داد، وقت آن می‌رسد که در کنار یادگیری مهارت‌های دیگر از این ایده‌ها در بازار کسب و کار استفاده کند و میزان کارآمدی و کاربردی بودن آن را بسنجد.

اقدامات مدارس کارآفرینی :

  • افزایش مهارت در کارهای تیمی
  • پرورش خلاقیت
  • برنامه‌ریزی شخصی بلندمدت
  • مهارت‌های تقویت سخنوری و فن بیان
  • شناسایی افراد خلاق و نوآور
  • مهارت‌های افزایش تحمل شکست و ….

در مدارس کارآفرینی دست‌یابی به منابع و منافع مالی ناشی از کارآفرینی یک ارزش تلقی می‌شود و این ارزش خود انگیزه‌ای برای خلق ایده‌های نو و به ثمر رساندن آن‌ها می‌باشد.

موضوع کار و اشتغال به ویژه کارآفرینی ازاصول اساسی و مهم زندگی هر فرد و اجتماعی است که در تمام ادوار و اجتماعات بشری نقش مهمی دارد . کارآفرینی چرخ زندگی بشر را در این دنیا متحول و دگرگون می‌سازد.

علاقه‌مندی به کار

باید روحیه‌ی پایداری غلبه بر مشکلات و داشتن عزمی راسخ برای کسب موفقیت را به دانش‌آموزان آموخت تا اعتماد به نفس درآن‌ها شکل گیرد.
آموزش وپرورش باید دانش‌آموزان را هدفمند، واقع بین و حلال مشکلات خود تربیت کند. رسالت مهم آموزش وپرورش، پرورش افراد شجاع، متعهد و پرافتخار است. از دیگر ویژگی‌های کارآفرینان که باید به پرورش آن‌ها پرداخت.

می‌توان روحیه دوراندیشی، مسئولیت پذیری، همکاری، دقت و کمال‌جویی ، خلاقیت و نوآوری، پافشاری، بصیرت، خودجوشی، توانایی، سازگاری و….را ذکر کرد.

فرایند اهداف کارآفرینی

ادغام آموزش کارآفرینی در برنامه‌ی درسی مدارس موجب غنی‌سازی تجارب یادگیری فراگیران و افزایش ارتباط میان مدرسه و صنعت و کشاورزی است و نیز فرصتی برای آزمودن محتوا و روش‌های تدریس کارآفرینی به‌خاطر تازگی موضوع ایجاد می‌کند، به این ترتیب کارآفرینی باید نقطه آغاز برنامه درسی قرار بگیرید. بر همین اساس گنجاندن زندگی واقعی کارآفرینان موفق در محتوای درسی و دوره‌ های آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدارس کارآفرینی

در عصر متحول کنونی و با توجه به نرخ بیکاری، کارآفرینی راه حل مفیدی است که می‌تواند میزان اشتغال و خوداشتغالی را افزایش داده و در نتیجه موجب توسعه اقتصادی کشورها شود.
کارآفرینی یک ویژگی ارثی و انتسابی نیست بلکه اکتسابی است. با مهیا کردن یک سری شرایط می‌توان آن را آموزش داد و آموخت. برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به کارآفرینی که خواهان راه‌اندازی کسب و کار جدید یا خواهان راه‌اندازی کسب و کار قبلی خود می‌باشند.

این مدارس افراد علاقه مند و مستعد را در خود پرورش می‌دهند. مهارت‌هایی که برای تغییر دیدگاه، تفکر عمیق و سیستماتیک، تقویت کار تیمی و … لازم است را به افراد به صورت تئوریک و عملی آموزش می‌دهند.
مدارس و مراکز کارآفرینی در صورت پیدا کردن ایده‌های خاص و ویژه آن‌ها را به مراجع مربوطه معرفی می‌کنند تا از حالت ایده صرف بودن خارج شده و پیاده سازی شود؛ یعنی زمانی یک مدرسه کارآفرینی به هدف خود می‌رسد که ایده‌های افراد آموزش دیده به مرحله کاربرد برسد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۴]
منبع
منبعمنبع 2
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *