اکوسیستمکارآفرینی و استارتاپ

کره جنوبی، برترین کشور آسیایی از منظر شاخص های محیط کارآفرینی

کره جنوبی و اهمیت به کار افرینی های خلاق

لیمو HR

قشر کارآفرینان در تسهیل توسعه اقتصادی جهانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. براساس مطالعات انجام شده دربرخی از کشورها، ۹۰ درصد رشد استخدام ها ناشی از فعالیت های کارآفرینانه بوده است. همچنین پژوهشی نشان داده است که بین کارآفرینی و رشد اقتصادی رابطه همبستگی مثبت با شدت۷۰ درصد وجود دارد. از این رو اکثر صاحبنظران درمورد اهمیت نقش مثبت کارآفرینان درتوسعه اقتصادی توافق نظر دارند.

 تجربه موفق کشورهای صنعتی در توجه به کارآفرینی باعث شده است که کشور درحال توسعه‌ای همچون کره جنوبی سعی داشته باشد تا با الگو گرفتن از آن ها اقدام به توسعه و ترویج کارآفرینی کنند. توسعه و ترویج کارآفرینی دریک کشور نیازمند اقدامات و هماهنگی های همه جانبه است. حمایت های مالی ازکارآفرینان، تشویق صنعتگران موفق ومعرفی آنان به افراد مبتدی، حمایت ازفعالیت ها و موسسات نوپا، بسترسازی برای تسهیل تعاملات تجاری، اصلاح قوانین تجارت، ثبات قوانین تجاری و بازرگانی، تلاش درحفظ امنیت سرمایه گذاری، تدوین سیستم های آموزشی متناسب با نیازهای کسب وکار و نظایرشان، اقداماتی است که در این راستا باید انجام شود.

رکن اصلی و پایه قدرتمند اقتصادی کره جنوبی، کارآفرینی است که از این نظر کره جنوبی در منطقه جلوتر ازکشورهایی مثل ژاپن، سنگاپور و چین پیشگام کارآفرینی در قاره آسیا به‌ شمار می ‌رود. طبق شاخص کارآفرینی جهانی، کره‌جنوبی امتیاز۵۴% را ازنظر محیط کارآفرینی به خود اختصاص داده و برترین کشور آسیایی از این حیث محسوب می‌ شود.

 کره‌جنوبی برای خیلی از کشورهای درحال توسعه مدل بسیار خوبی است. باید توجه داشت که فناوری به تنهایی کارآمد نیست. نیاز به همکاری و مشارکت جهت استفاده موثر از فناوری مستلزم هماهنگی های ملی و همکاری های بین المللی است.

جایگاه کره در صنعت و نوآوری

کره جنوبی از قطب های صنعتی آسیا و حتی دنیا محسوب می‌شود. شرکت های بزرگ تولیدی و چند ملیتی مانند سامسونگ ال جی و هیوندایی که از غول های صنعت دنیا هستند در کره به ثبت رسیده اند. از نگاه بانک جهانی، کره از پیشگامان تولید و فن آوری تا سال ۲۰۲۲ به حساب می آید. در رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی که توسط دانشگاه کرنل و سازمان جهانی مالکیت معنوی منتشر می شود، کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ رتبه یازدهم  ودر سال ۲۰۲۰ رتبه دوم را کسب کرده است.

ساختار تعاملی حوزه نوآوری در کره جنوبی

در نظام نوآوری کره میان دولت، صنعت ودانشگاه همکاری های بسیار نزدیکی به وجود آمده است. دانشگاه امور تحقیق و توسعه را برای صنعت انجام می دهد و صنعت به سهم خود بودجه پروژه های دانشگاهی را تامین می‌کند. در نتیجه، دولت در این میان برای تامین منابع مالی مورد نیاز تحقیقات علمی و خدمات صنعتی بودجه کمتری هزینه می‌کند و می‌تواند توان مالی و اجرایی خود را بر نقاطی که نیازمند دخالت دولت است، متمرکز کند.

این ساختار تعاملی که در آن نقش صنعت و دانشگاه پر رنگ شده و دخالت دولت حداقلی است، سبب شده جریان ایده و فناوری از دانشگاه به صنعت تسهیل شود و نتایج پژوهش ها با سرعت بالایی در قالب خدمت یا محصول وارد بازار شوند. بسیاری از متخصصان، از این توسعه و مقایسه آن با دهه های۱۹۷۰و۱۹۸۰،به عنوان یک شاهکار نام می برند.

ویژگی های محیط کسب و کار کره جنوبی

محیط نظارتی و قانونی کره جنوبی معمولا حامی کارآفرینان است. بروکراسی پروسه صادرات محصولات کم است و این مطابق با نیاز این کشور است که در اقتصاد به صادرات متکی است. همچنین شرایط بازارکار بسیار انعطاف پذیر است و هزینه استخدام کارگر در مقایسه با کشورهایی که رقیب تجاری کره محصوب می شوند، پایین است. نرخ های مالیات به گونه ای وضع شده اند که فشاری بر کسب  و کارها وارد نکنند و در بسیاری موارد هزینه های حداقلی مالیات نیز در قالب طرح های حمایتی، حذف می شوند.

سرمایه گذاری بلندمدت و مستمر در تحقیق و توسعه در دستیابی به موقعیت پیشرو در رشته های تکنولوژی محور امری الزام آور است. دولت کره جنوبی از شرکت هایی که در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت مالی می کند و حجم سرمایه گذاری در نوآوری قابل توجه است.

نیروی انسانی مهمترین عامل پیشرفت

نیروی انسانی، مهمترین منبع در نظام نوآوی کره

کیفیت بالای آموزش، به خصوص در رشته های بنیادی یا STEM اساس و شالوده توسعه سرمایه انسانی مورد نیاز برای یک اقتصاد نوآور وخلاق محسوب می شود. ۵۰ سال قبل کره جنوبی از لحاظ کیفیت خدمات آموزشی در زمره ضعیف ترین کشورهای جهان قرار داشت اما اصلاح خدمات آموزشی پیشرفت های زیادی را برای این کشور به همراه داشت، به شکلی که در حال حاضر کره جنوبی به یک الگو در حوزه آموزش تبدیل شده است.  توجه دولت کره جنوبی به آموزش به این دلیل است که نیروی انسانی فعال در اقتصاد کره از جمعیت خودش تامین می شود و لازم است ظرفیت های منابع انسانی محدودی که در دسترس است، به بهترین شکل شکوفا شود.

شتابدهی به نوآوری با ایجاد مراکز نوآوری اقتصاد خلاق

پیش از سال ۲۰۱۲، بیکاری جوانان در کره ابعاد تازه‌ای پیدا کرده بود چرا که شرکت های بزرگ کره ای که بخشی قابل توجه از مشاغل را ایجاد می کردند، با رقبای جدیدی در فضای بین المللی مواجه شده بودند. در این

شرایط پارک گون‌هی، راهکاری با عنوان «اقتصاد خلاق» ارائه داد که با تحول در زیرساخت های کارآفرینی، فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می کرد.

پارک در سال ۲۰۱۲ به ریاست جمهوری رسید و طبق وعده هایی که داده بود، ایده اقتصاد خلاق را دنبال کرد. او و کابینه اش تمرکز ویژه ای روی ظرفیت استارتاپ ها داشتند و تسهیلاتی مانند سفرهای آموزشی به خارج از کشور را برای استارتاپ ها مهیا کردند.

دولت پارک متعهد بود که کره جنوبی را به یکی ازهفت کشور برتر در زمینه رشد استارت‌آپ‌ها تبدیل کند و لذا حمایت ویژه مالی برای صاحبان ایده و کارآفرینان در نظر گرفته بود. ۱۷ شتابدهنده دولتی با عنوان مراکز نوآوری اقتصاد خلاق از مهمترین زیرساخت هایی بودند که برای رونق بخشیدن به فضای استارتاپی شکل گرفتند. در این مراکز این فرصت در اختیار کارآفرینان قرار می گرفت که ضمن استفاده از منابع مالی برای پیشبرد طرح شان از دانش و تجربه کسب و کارهای بزرگی مانند سامسونگ و الجی نیز بهره مند شوند.

محیط کارآفرینی کره جنوبی در یک نگاه

نقاط قوت:

  • بار مالیاتی پایین بر روی بخش شرکت
  • یارانه های خوب برای نوآوری
  • دسترسی به نیروی ماهر، بستر تولیدی قوی
  • مدیریت مناسب عرضه و تقاضا برای ایجاد کشش در نوآوری
  • سیستم آموزشی برپایه مهارت و خلاقیت

نقاط ضعف:

  • تسلط شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد کره
  • فقدان منابع طبیعی
  • ضعف سازوکارهای تامین مالی خطرپذیر

فرصت ها:

  • مصمم بودن دولت به بهبود فضای کسب و کار برای شرکت های کوچک توسط محدودسازی روش‌های ناعادلانه اعمال شده توسط شرکت های بزرگ
  • جایگاه مناسب کارآفرینان کره‌ای برای استفاده از از مزیت رشد سریع در آسیای نوظهور
  • فرهنگ کاری تاب آور و تحمل بالا در برابر ریسک کسب و کار
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۲ Average: ۴.۶]
نمایش بیشتر

سید وحید مرتضوی

مدیر محتوای اکوموتیو، کارشناسی ارشد بهینه سازی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *