اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

نشست چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود برگزار شد.

نشست چالش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود از نگاه بازار سرمایه و پول در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

لیمو HR

نشست چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود روز یکشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این نشست میترا امین لو مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری ارزشمند شدن دارایی های فکری را مستلزم گسترش تدریجی تبادلات در فضای واقعی دانست.

به گزارش اکوموتیو به نقل معاونت علمی ریاست جمهوری، نشست چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود در سالن همایش های دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور اساتید دانشگاه و مدیران معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهسا قربانی، دبیر نشست و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، انواع دارایی های نامشهود را تعریف کرده و چالش های این حوزه را در نظام تامین سرمایه برای بنگاه های کشور از جمله استانداردگذاری، نبود توافق بر روش های استاندارد و نبود پایگاه داده برای احصا دارایی نامشهود پرداخت.

در ادامه، محمدجواد سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، راجع به مبانی نظری استاداردهای حسابداری صحبت کرد. او معتقد است که حسابداری قوانین سختگیرانه ای بر دارایی های نامشهود اعمال می کند. وی معتقد است که حسابداری قادر نیست ارزشی که را که بازار به شرکت می دهد را در دفترهای حسابداری ثبت کند. به این ترتیب این فاصله زیاد شده و حسابداری آن را تعدیل می کند.

از دید سلیمی حسابداری قاعده ای نیست، بلکه عوامل دیگر و خارجی می تواند در آن تاثیر بگذارد. از این منظر هم نظام های حسابداری مدرن، انعطاف بیشتری در این مورد دارند.

علیرضا جلالی فراهانی، مدرس دانشگاه در ادامه نقدی بر سیستم های بانکداری کشور مطرح کرد. از دید جلالی بانک های کشور همچنان سوالات دهه شصت را در حوزه دیجیتال مطرح می کنند. او گفت:« افرادی که در حوزه های مختلف کسب و کار از جمله حیطه های ISP تا PSP فعالیت دارند، همه مشتریان سیستم بانکی هستند و نظام بانکی در حال طرح سئوالات چند دهه گذشته از اینها است.»

جلالی ادامه داد:« فهرست سفارش های مشتریان به عنوان یکی از دارایی های نامشهود لحاظ می شود اما کدام بنیان حقوقی این مساله را پشتیبانی می کند و کدام مرجع می خواهد آن را رسیدگی کند، لذا در این حوزه خلاء وجود دارد که سیاستگذار باید به آن بپردازد.»

وی در مورد تجربهارزش گذاری دارایی های نامشهود در جهان گفت:« در عمده کشورها دولت نقش اولیه را ایفا می کند بنابراین در این مرحله ضروریست دولت ورود کند و سپس پیشران بخش خصوصی باشد.»

فعالیت های معاونت علمی در حوزه چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود

میترا امین لو مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی گفت:« سخنرانان قبلی از منظر مالی، بانکی و حسابداری در حیطه دارایی های نامشهود به مساله بازار تامین سرمایه پرداختند، لکن باید به این مساله توجه داشت که پشتیبانی حقوقی و فنی این مساله و کاهش ریسک و تضامین حقوقی در گام های پیشین اتفاق می افتد.»

وی ادامه داد:« کیفیت بالای دارایی فکری صرفا داشتن سند ثبتی نیست. شناسایی، توسعه و ایمن سازی فناوری و نوآوری با ابزارهای مالکیت فکری منجر به ایجاد پشتوانه حقوقی برای دارایی فکری در نظام توسعه اقتصادی خواهد بود.»

امین لو در مورد فعالیت های معاونت علمی در مورد چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود گفت:« نقطه تمرکز معاونت علمی در مدیریت دارایی های فکری بر ایجاد و توسعه و ایمن سازی دارایی های فکری با کیفیت برای بهره برداری در نظام اقتصادی و به تبع آن نظام تامین سرمایه نوآوری است که باید تحویل حلقه های بعدی داده شود.»

امین لو راهبردهای اساسی معاونت علمی در مورد چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود را بهبود فضای اقتصادی، بازآرایی فضای تقنینی، ساختار حکمرانی نهادی و ارتقا آگاهی اعلام کرد.

بازار ارزش گذاری دارایی های نامشهود و اهمیت بیمه کردن این دارایی ها

مبین گودرزی، کارشناس اقتصادی کانون مدیریت دارایی های فکری در ادامه گفت:« در هر معامله دارایی های نامشهود دو ذی نفع وجود دارد که طرفین به توافق می رسند. اما جایی که دولت به عنوان ذی نفع حضور میابد جایی است که شرکت یا استارت آپ ها می خواهند تجدید ارزیابی کنند و یا افزایش سرمایه دهند. در اینجا باید ارزش دارایی ها در اسناد رسمی شرکت ها نشان داده شود و نقش دولت در اینجا پررنگ می شود و باید از روش هایی که مورد تایید دولت است استفاده شود.»

گودرزی ادامه داد:« در این شرایط معرفی ابزارها و روش ها در شیوه نامه های حاکمیتی مهم است که این به معنای تعیین ارزش و قیمت توسط دولت نیست بلکه تائید روش ها است.»

گودرزی نهایتا یک راهکار بسیار مهم در این حوزه برای کاهش چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود و تسهیل و تسریع این مسیر و کاهش ریسک را بیمه دارایی های نامشهود عنوان کرد.

در پایان نشست، با تاکید بر لزوم ادامه و و ایجاد گفتمان در چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود و نقش آنها در توسعه اقتصادی با حمایت کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، به سه نفر از برزیدگان گزارش های سیاستی با موضوع چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود جوایزی اعطا شد.

حاضران نشست چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *