مقالات کارآفرینیسلامتمقالات سلامت

مسابقه شروع شده است!

بهره گیری از پلتفرم های دیجیتال برای فن آوری پزشکی

لیمو HR

ظهور پلتفرم های دیجیتال

طی دهه­ گذشته، مدل ­های کسب ­و کار دیجیتالی، تفاوت فاحشی در جهان پیرامون ما ایجاد کرده ­اند. با تبدیل شدن بسیاری از شرکت­ها از شعب ملات-و-آجری به کانال­های برخط، کسب ­و کارهای جدیدی شکل گرفته ‌اند که سطح تازه­ای از راحتی و حق انتخاب را برای مشتریان خود به ارمغان می ­آورند. اما همه­ شرکت ­ها، در این دوره‌ سرشار از تحول رشد نکرده ­اند: مدل ­های کسب ­و کارِ شرکت ­هایی که آمادگی کافی نداشتند، دچار مشکلات -گاهاً جبران­ ناپذیری- شدند.

با این ­وجود، در بحث بهداشت و سلامت، این تغییرات هنوز تغییر عمده ­ای ایجاد نکرده ­اند. متصدیان، اعم از فن­آوری پزشکی، دارویی، بیمه­ گذاران، کادر درمان، یا دیگر نقش ­آفرینان این عرصه، به طور کلی نسبت به ایجاد انواع مشابهی از مدل­های سرویس دیجیتال تحول ­آفرین برای صنعت خود بی ­میل بوده ­اند. درنتیجه، تجارب بسیاری از بیماران طی ۲۰ سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. هنوز با مشکل فقدان شفافیت هزینه­ها، دشواری در مقایسه­ ی کادر درمان، و گسستگی میان پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت‌ های دوران نقاهت دست به گریبان هستیم.

حرکت سریع به سمت استفاده از پلتفرم های دیجیتال، برای شرکت­های فن­آوری پزشکی ضروری است. اگر آنها این کار را نکنند، دیر یا زود تحول ­آفرینان دیجیتال، آنها را می­ بلعند.

اما قرار است ترکیبی از تغییرات اجتماعی-اقتصادی و سیاسی، پیشرفت­ های فن­آوری، و تغییر جهت ­های ساختاری انجام بگیرد تا همه­ این ­ها را تغییر دهد. حالا بهداشت و درمان آماده است تا دوران تحول خود را تجربه کند. انتظار می­رود که پیر شدن جامعه، هزینه­ های مراقبت­های بهداشتی را دو برابر کرده و از مجموعاً ۸.۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵، به ۱۸.۳ تریلیون دلار در ۲۰۳۰ برسد. در همین برهه، بروز بیماری حاد می­تواند به از دست رفتن ۴۷ تریلیون دلار بهره ­وری منجر شود. علاوه­ براین، مصرف­ کنندگان خو کرده به مقایسه­ محصولات، خدمات، و قیمت ­های برخط، انتظار همان میزان راحتی را در دیگر حوزه­ های زندگی خود دارند، از جمله بهداشت و درمان. این پیشرفت ­ها نیازمند اتخاذ رویکردهای تازه­ای در نحوه­ سازمان­دهی، عرضه و پرداخت هزینه ­های بهداشت و درمان است.

تقویت پیشگیری و پیاده­ سازی مدل ­های بازپرداخت قیمت-محور یا خروجی-محور، راهکارهایی برای حل این چالش هستند. در مورد دوم، خدمات و پرداخت ­ها، برای شرایط خاص در طول کلّ تجربه ­ی بیمار، از تشخیص و درمان اولیه تا درمان و مراقبت­ های پس از درمان، یکپارچه می‌شوند. در این مدل­ها، سنجش نظام­ مند نتایج درمان، کیفیت را افزایش، و هزینه­ ها را کاهش می­دهد. اما رسیدن به سطوح لازمِ هماهنگی و سنجش، کار  ساده‌ای نیست. بلکه نیازمند پلتفرم های دیجتال پیچیده­ای است که تمام بازیگران نظام بهداشت و سلامت را تحت یک چتر، گرد هم بیاورد.

صنایع دیگر شاهد بوده ­اند که تازه­ واردان با چه سرعتی می­توانند از موانع کوتاه، برای ورود به دنیای دیجیتال بهره برده، و عواقب ویرانگری برای متصدیان به بار بیاورند. اینکه آیا چنین سرنوشتی در انتظار صنعت فن ­آوری پزشکی هم هست یا نه، صنعتی که بازیگران بزرگ عرصه­ فن­آوری مثل علی­ بابا، آمازون، فیس­بوک، گوگل یا اپل در حال سلطه یافتن بر آن هستند، یا اینکه آیا متصدیان آماده­ چالش تبدیل شدن به شرکت­های دیجیتال واقعی هستند یا خیر، تا حد زیادی به صنعت فن­آوری پزشکی بستگی دارد. بدون شک، شکوفایی در جهان دیجتال، طرز فکر تازه­ای را می­طلبد: در مدل­ های همکاری، در سرمایه­ گذاری در زیست­بوم، و در جلو زدن از همه در فن­آوری.

بیایید ببینیم چطور؟

تحولاتی که بر صنعت فن­آوری پزشکی تأثیر می­گذارند

فن­آوری پزشکی با داشتن ارزشی بالغ بر ۱۰۰ بیلیون دلار در پایان سال ۲۰۱۵، در میان آن بخش ­های صنعتی قرار دارد که از بیشترین میزان رشد در جهان برخوردارند. با این ­وجود، توسعه ­دهندگان فن­آوری پزشکی و تولیدکنندگان، با تغییر دادن رویکردشان، با چالش ­های فراوان و جریان ­هایی تحول ­آفرین مواجه شده ­اند.

ظهور بازپرداخت نتیجه-محور

بودجه­ های بهداشت و درمان، با افزایش سرعت تقاضای درمان از سوی جمعیت رو به پیری جهان، و افزایش بیماری ­های مزمن، همگام نیست. با توجه به نیاز به درمان بیماران بیشتر در ازای مبلغی کمتر، تقاضا برای اقدامات نتیجه-محور در نظام­های بهداشت و درمان جهانی بالا رفته است. نیاز مبرمی به مراقبت ­های بهداشتی کارآمدتر وجود دارد که با ابزارها و دستگاه ­های دیجیتال نوآور و مقرون ­به ­صرفه کار کنند.

مصرفی شدن بهداشت و درمان

با وجود افرادی که خواهان کنترل بیشتری بر سلامتی خود هستند، آگاهی مصرف­ کنندگان از سلامتی در سال­ های اخیر بسیار بیشتر شده است. صنعت اجناس مصرفی، به سرعت توجه خود را به این سمت معطوف، و محصولات فراوانی پیرامون سبک زندگی و خدمات مربوطه ارائه کرده که راه سالم ­تری را برای زندگی ارائه داده و از آن حمایت می­کنند، از دستگاه­ های تناسب اندام گرفته تا ردیاب­ های خواب. این محصولات و خدمات مربوط به آنها، حتی با مراقبت ­های بهداشتی سنتی همسو هستند. بنابراین مصرف­ کنندگان به جای مراجعه به پزشک یا قبل از آن، بیش از پیش با منابع دیجیتال مثل گوگل یا WebMD مشورت می­ کنند، حتی علی‌رغم صحت کمتر نتایج این جستجوها. علاوه ­بر این، مصرف­کنندگان حاضرند برای پیشگیری بهتر، مراقبت بهتر، و در مجموع زندگی بهتر، از جیب خودشان هزینه کنند. این در نهایت نحوه­ ارائه، دریافت، بازپرداخت و دسترسی به مراقبت ­های بهداشتی را تغییر داده و فرصت­ های جدیدی را پیش روی شرکت ­های فن­ آوری پزشکی می ‌گذارد. مثلاً، یکپارچه ­سازی داده ­های بهداشتی، امکان پیش ­بینی بهتر مراقبت ­های بهداشتی، پیشگیری بهتر، شخصی ­سازی بیشتر مراقبت­ ها، و ارزیابی مؤثرتر نتایج درمان را فراهم می­سازد.

زیست­ بوم­ های بهداشت و درمان و دیجیتال هم‌سو می­شوند

زیست­ بوم بهداشت و درمان بیش ­از پیش امکاناتش را با شرکت ­های خدمات دیجیتال ادغام می ­کند تا نتایج درمان بیماران را بهبود بخشد. شرکت ­های دیجیتال مثل گوگل (Verily، Deep Mind) و مایکروسافت جای پای خود را در حوزه­ ی بهداشت و درمان محکم ­تر می­کنند. GlaxoSmithKline و Verily، Galvani Bioelectrics را تشکیل داده­ اند تا راهکارهایی برای بیماری ­های حاد پیدا کنند. Sanofi و Verily برای مقابله با دیابت، در OnDuo متحد شدند، از سوی دیگر Roche مالکیت MySugr را از آن خود کرد تا به­ عنوان یک پلتفرم باز پیشرو در مدیریت دیابت شناخته شود. Philips با Salesforce شریک شده تا پلتفرم دیجیتال HealthSuite خود را توسعه دهد. شرکت ­های نوپایی مثل Flatiron Health که از Google Ventures کمک مالی گرفته ­اند، با همکاری نقش ­آفرینان مطرح در این عرصه مثل Roche، داروهای سفارشی در درمان سرطان را به بازار عرضه می­کنند. Boston Scientific در حال طراحی یک راهکار داده-محور سلامت دیجیتال برای مراقبت از بیماری­های قلبی-عروقی مزمن است. و GE (Health Cloud) و Siemens Healthineers (بازی گروهی) به شدت روی قابلیت ­های پلتفرم دیجیتال سرمایه­ گذاری کرده­اند. روی هم رفته، این پیشرفت­ها بر این نکته تأکید دارند که چطور نوآوری، صنعت را به این سمت سوق می­دهد که نیروها را متمرکز و هم­سو کند تا نتایج بهتری از درمان بیمار حاصل شود.

با مصرفی شدن کالاها، رقابت و فشارهای قیمت بیشتر می‌شود

بودجه ­های اندک، حساسیت نسبت به قیمت، و استفاده­ فزاینده از سازمان­های خرید گروهی[۱] (GPOها) جهت خرید دستگاه­ های پزشکی، چالش­های جدیدی را پیش روی تولیدکنندگان فن­آوری پزشکی گذاشته است. GPOها، با ایجاد امکان بهره­ گیری از تخفیف ­های قابل­ توجه به واسطه­ خرید عمده، قدرت خرید درمانگاه ­های مجزا را بالا می ­برند. شرکت ­های فن­آوری پزشکی، به جای تکیه بر رابطه با پزشکان و پیشنهاد منحصربه­ فرد[۲] محصولشان، حالا باید ارزش خود را برای GPOها اثبات کنند. این می­تواند برای دستگاه ­های حاضر در بخش ­های بازار مصرفی مشکل ­ساز شود، بازاری که در آن نوآوری به جای اینکه بازی را ناگهان بر هم بزند، تدریجی اتفاق می ­افتد. علاوه ­بر این، فشار موجود در برخی از بخش ­های فن­آوری پزشکی، با ورود تازه ­نفس ‌های آسیایی شدیدتر می­شود، همان شرکت ­هایی که خصوصیات برندهای جا افتاده را کپی­ برداری کرده و در هزینه ­های تحقیق و توسعه صرفه­ جویی می­کنند تا راهکارهای خود را به قیمت پایین­تری به فروش برسانند. این مسئله، تهدیدی جدی برای متصدیان فن­آوری پزشکی به حساب می‌آید که صرفاً بر پروژه­ ها و مدل­های تجاری موفق خود تکیه کرده و خودشان را با دورنمای در حال تغییر مشتریان وفق نمی ­دهند.

شرکت­های فن­آوری پزشکی، از فروش محصولات به سمت تأمین خدمات تغییر جهت می­دهند

شرکت ­های فن ­آوری پزشکی در حال تغییر دادن مسیرشان و حرکت از کسب ­و کارهای محصول محور به سمت «خدمات یکپارچه[۳]» و فراتر از آن «خدمات زنده[۴]» هستند. این سفر در سه موج رخ می­دهد:

  1. دگرگون کردن هسته

دستگاه­های مستقل و مجزا، با تبادل داده و قابلیت ­های شبکه که امکان پیشرفت به واسطه­ بهره ­گیری از داده ­های به دست آمده را به آنها می ­دهند، تکمیل شده ­اند. این می ­تواند چیزی به سادگی یک برنامه­ گوشی همراه باشد که به یک دستگاه پزشکی وصل می­شود تا یک قابلیت ارزش افزوده‌ جدید را برای بیماران فعال سازد.

  1. رشد دادن هسته

قابلیت ­های شبکه افزایش می ­یایند تا امکان دسترسی عمیق و مستمر به داده ­ها را (از طریق مثلاً یک سرویس ابری) فراهم سازند که به راهکارهای متصل امکان ترکیب کردن محصولات با خدمات یکپارچه و باز تعریف تجربه­ کاربر را می ­دهد. بدین­ ترتیب شرکت­های فن­آوری پزشکی را قادر می­سازد تا مثلاً با تسهیل باز پرداخت ­های پرداخت-به ازای-مصرف برای دستگاه ­هایشان، مدل ­های تجاری خود را از محصول به (محصول-به-منزله­ ی) خدمت تغییر دهند.

  1. توسعه­ جدیدها

شرکت ­ها، «خدمات زنده­» بسیار پیچیده ­ای می ­سازند که از قابلیت یادگیری و تکامل مداوم برخوردارند. این خدمات، با درگیر شدن در فعالیت ­های روزمره می ­توانند به طور شهودی عادات فردی، دوست داشتن ­ها و دوست نداشتن ­ها را آموخته و خودشان را با نیازهای متغیر وفق دهند. در صنعت فن ­آوری پزشکی، این می ­تواند به­ طور بالقوه حوزه­ هایی مثل تصمیم ­گیری پیش ­فعال بالینی و حمایت از بیمار، اصلاحات درمانی، مشاوره­ های پیش ­فعال کادر درمان، و بسیاری چیزهای دیگر را متحول سازد. اما این امر نیازمند دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات بیمار به­منظور تجزیه و تحلیل پیشرفته یا هوش مصنوعی (AI) برای رسیدن به بینش ­ها و استخراج پیش ­بینی ­های داده-محور است. همچنین به احتمال زیاد، همکاری یا شراکت نزدیک میان سهام­ داران مختلف در زیست­بوم بهداشت و درمان را می­طلبد که با پلتفرم های دیجیتال امکان­پذیر شده است.

نشانه­ های یک پلتفرم اینترنتی موفق

پلتفرم اینترنتی، کسب ­و کاری است براساس ایجاد قابلیت تعاملات ارزش ­آفرین میان تولیدکنندگان خارجی و مشتریان. این پلتفرم یک زیرساخت باز و مشارکتی برای این تعاملات فراهم می­کند و شرایط حاکمیتی برایشان تعریف می ­نماید. هدف کلی این پلتفرم، برقراری انطباق تمام و کمال در میان کاربران و تسهیل تبادل اجناس، خدمات، یا ارز اجتماعی، و درنتیجه ارزش­ آفرینی برای تمامی طرف­ های درگیر است.

در سال ۲۰۱۳، ۱۴ مورد از ۳۰ برند برتر جهان از حیث برآورد ارزش کل سهامشان در بازار، شرکت­هایی بودند که در پلتفرم اینترنتی فعالیت داشتند. و این تعداد از آن زمان تا به حال افزایش یافته است. درمورد کالاها و خدمات مصرفی، پلتفرم ها در حال حاضر یک واقعیت هستند، و موفقیت بازار نه ­تنها به واسطه­ محصول، بلکه از روی راهبرد پلتفرم اینترنتی معلوم می­شود. این پلتفرم ها می ­توانند از این جهت که متصدیان امر را می ­بلعند بی­رحم به حساب بیایند. مثلاً Blackberry را در نظر بگیرید. در آغاز عصر گوشی­ های هوشمند، گوشی ­های همراه آنها به شدت محبوب و قابل مقایسه با سایر فروشندگان بودند. اما نبود یک پلتفرم نرم­ افزاری رقابتی، به کاهش سهم نسبی بازار آنها از ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۷، به کمتر از ۱ درصد در سال ۲۰۱۶ انجامید.

خوب این چه معنایی برای شرکت ­های فن­آوری پزشکی دارد که به دنبال توسعه­ پلتفرم های خودشان هستند؟ اولین و مهم­ترین نکته این است که آنها باید درمورد نیازهای کاربران خود بیاندیشند. مصرف­ کنندگان شیفته­ راحتی و فرصت ­های تقریباً نامحدودی هستند که پلتفرم هایی مثل Apple App Store، Android Play Store، و Amazon Prime برایشان فراهم می­ کنند. همین انتظارات بالا را هنگام گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، یا خرید محصولات مختلف در پلتفرم های اینترنتی هم دارند. درمورد کاربران زیست­ بوم فن­آوری پزشکی هم فرقی نمی­کند. آنها به پلتفرم های متصل، راحت، باارزش، و یکپارچه به­عنوان بخشی از زندگی روزمره­ خود عادت کرده‌اند. و از هر پلتفرم فن­آوری پزشکی هم همین انتظار را دارند.

وقتی شرکت­ های فن­آوری پزشکی روی پلتفرم های اینترنتی سرمایه­ گذاری می­کنند، باید حواسشان باشد که همه­ ی توان تولیدی خود را صرف یک محصول خاص نکنند، و از توجه به ارزش منافع مشترک و نیاز به تغیرات سازمانی بنیادی غافل نشوند. پلتفرم ها، بر همکاری در زیست­ بوم متکی هستند، و هیچ شرکتی نمی­تواند به طور مستقل، ارزش ­آفرینی کافی داشته باشد تا پلتفرمی را به موفقیت برساند. بنابراین سؤال اساسی برای هر شرکت فن ­آوری پزشکی این است: چطور می ­توانیم نه ­تنها برای خودمان ارزش­ آفرینی کنیم، بلکه به دیگران هم امکان ارزش­آفرینی برای مخاطبان گسترده ­تری را بدهیم؟

پلتفرم های موفقی که به این آرزو دست می­ یابند، چهار ویژگی مهم و مشترک دارند:

  1. اتصال ­پذیری/plug and play/باز بودن

پلتفرم های مؤثر، با تضمین اتصال و دسترسی آسان به فن­آوری ­های پلتفرم اینترنتی، به ایجاد تعاملات یکپارچه میان تولیدکنندگان/تأمین­کنندگان و مشتریان محصولات و خدمات کمک می­کنند. آنها مدیریت باز و محکم API را در اختیار توسعه­ دهندگان و کاربران قرار می­دهند تا پیچیدگی تعاملات را مدیریت کنند و بتوانند در این بستر شرکت کرده، به آن کمک نموده و آن را توسعه دهند.

سازمان­ها باید بتوانند به راحتی به پلتفرم موردنظر وصل شده و در آن با هم همکاری کنند، چه با هدف تولید و عرضه­ ی محصولات و خدمات جدید، یا برای آفریدن ارزش تازه­ مشترک براساس همان محصولات و خدمات موجود. این کلید دستیابی به توده­ انبوهی از مشتریان است.

  1. استفاده از داده­ ها

تبادل داده ­ها، محور جذاب ­سازی پلتفرم است. پلتفرذم های موفق، داده ­های معنادار پیرامون شرکت­ کنندگان را دریافت و ادغام می­کنند و از آنها به­ منظور تسهیل ارتباط میان تولیدکنندگان، تأمین ­کنندگان، پرداخت­ کنندگان، و مشتریان بهره می­گیرند. در عین ­حال شفافیت درمورد مالکیت داده­ ها و حقوق کاربر را تضمین می ­نمایند.

  1. راحتی

پلتفرم های موفق، با اِعمال سریع ­ترین، راحت ­ترین، یکپارچه ­ترین، و آسان ­ترین تجربیات کاربری در بازارهای خود، در همه­ ی زمان ­ها و همه­ مکان ­ها، «hyperlife/زندگی برتر» مصرف­ کنندگانشان را تأمین می ­کنند. هیچ نام تجاری، هر چه ­قدر هم موفق باشد، از تهدید یک رقیب در امان نیست. تاریخچه­ سال ­های اخیرِ کسب ­و کار موسیقی را در نظر بگیرید. بعد از آنکه Napster تک ­قطبی مدیوم ­های صدای فیزیکی مثل وینیل و سی­دی را از بین برد، iTunes بر بازار مسلّط شد. اما همین شرکت در ادامه، رقابت را به خدمات پخش رقیبی باخت که راحت­تر بودند مثل Spotify.

  1. جاذبه/جذبه

در هر پلتفرمی، دستیابی به حجم انبوهی از تولیدکنندگان (که ارزش می­ آفرینند) و مصرف­ کنندگان (که ارزش را مصرف می­کنند) ایفاگر نقش اصلی هستند. به­ عنوان مثال، eBay برای شکوفایی هم به فروشنده نیاز داشت هم به خریدار. بنابراین شرکت ­های پیشرو توجه زیادی را به طراحی اشکال «جاذبه­ اجتماعی» در پلتفرم های خود اختصاص می­دهند، بدین ­منظور از مشوق ­ها، ساز و کارهای شهرت، و مدل ­های قیمت­ گذاری بهره می ­برند تا تعامل میان انواع مختلف کاربران را افزایش دهند.

ایجاد یک پلتفرم فن­آوری دیجیتال مؤثر

برای هر شرکت فن ­آوری پزشکی، که به یک راهکار پلتفرم دیجیتال می ­اندیشد، اولین قدم باید ایجاد انگیزه­ تجاری[۵] مختص آن شرکت و آن بخش صنعتی باشد. راهبردهای پلتفرم دیجیتال معمولاً به این خاطر شکست می­خورند که صرفاً کپی ­های کلّی از بخش­های دیگر هستند. به ­منظور توسعه­ انگیزه­ تجاری، شرکت ­های فن­آوری پزشکی می­بایست از خودشان دو سؤال اساسی را بپرسند:

  1. زیست­ بوم پلتفرم ما به چه شکل است و افراد ذی­نفع حاضر در آن، چطور از این پلتفرم بهره خواهند برد؟
  2. ارزش کسب­ و کار ما در کجاست و چطور می ­توانیم از این پلتفرم  پول در بیاوریم؟

ارزش پلتفرم های دیجیتال برای زیست­ بوم فن­آوری پزشکی

ناگفته نماند که پلتفرم ها در بخش فن­آوری پزشکی، در یک زیست­ بوم بسیار منظم و فوق­ العاده پیچیده فعالیت خواهند کرد که ذی­نفعان زیادی در آن حاضرند. بنابراین یک پلتفرم مؤثر باید بداند که نقش ­آفرینان مختلف در این عرصه چه کسانی هستند. و خواسته­ ها، خصوصیات، و نیازهای آنها چیست. جدول زیر، برخی از برجسته ­ترین موارد را نشان می دهد.

  خواسته­ها خصوصیات دیگر نیازهای تجاری رویکرد راهبردی برای گروه ذی­نفع
شرکت­های فن­آوری پزشکی فروش محصولات و خدمات برای کسب بهترین نتایج درمان ·  بزرگ/غیرچابک

·  آگاهی از تشخیص و درمان

·  قابلیت سرمایه­ گذاری

استفاده از آگاهی­ ها برای تولید محصول فراهم کردن پلتفرم (از محصول تا خدمت)
تأمین ­کنندگان فن­آوری (EG Google، اپل) ·   فروش خدمات

·   دسترسی به داده ­های بهداشت و درمان/ بیمار

·   جذب مصرف­ کنندگان پزشکی

·   «تنفس» دیجیتال

·  آگاهی فوق­ العاده نسبت به خصوصیات مصرف­ کننده

·   برخورداری از قابلیت­ های دیجیتال عظیم

پل زدن میان داده­ های عمومی و پزشکی اتصال به داده­ های پزشکی و کمک به آنها برای «درک» پزشکی
کارشناسان بهداشت و سلامت ·   بهبود کیفیت نتایج درمان

·   افزایش سرعت و کارآمدی تشخیص و درمان

·   بدون زمان

·   دانش دیجیتال اندک

·  واحد ماهواره­ای (که بخشی از محیط بهداشت و درمان متصل­شده نیست)

اتصال داده­های مربوطه (تشخیص، آزمایشگاه­ها) بخشی از یک محیط بهداشت و درمان بودن که به کسب­ و کارشان ارزشی می­افزاید
درمانگاه­ها/ آزمایشگاه­ها ·   بهبود کارآمدی و درآمد بالینی

·   مزیت عملیاتی

·   تمایل کمتر نسبت به تغییر

·   استفاده از سیستم­ های بالینی پراکنده

·   محدودیت­های مالی

·   تلاش اندک برای پیاده­ سازی و حفظ

·   افزایش قابلیت

·   یک «فروشگاه همه-کاره»

ارائه­ ی یک رابط کاربری ساده اما جامع برای سیستم­ های بالینی موجود
پرداخت ­کنندگان ·   کاهش هزینه­ های بهداشت و درمان

·   بهبود پیامدهای دراز-مدت

·   امنیت داده ­های بسیار منظم

·   تغییر آهسته

·   نگاه کوتاه-مدت

·   شفافیت خروجی درمان

·   امنیت داده ­ها

ارائه ­ی روشی امن برای وارد کردن، خروجی گرفتن و انطباق دادن داده­ ها
بیماران ·   بهبود نتایج درمان

·   افزایش راحتی

·   نیاز به اطلاعات و مشارکت

·   نیاز به تعامل و راهنمایی خودکار

·   استفاده­ ی آسان

·   جنبه­ ی آموزشی

·   افزایش کیفیت

·   افزایش سرعت

ارائه­ ی اطلاعات راحت و آسان درمورد بهداشت و سلامت خودشان
حاکمیت کاهش هزینه ­های بهداشت و درمان حداکثر محدودیت­ های نظارتی آگاهی از همه­ گیری بیماری­ها و درمان­ ها ارائه ­ی مروری سریع و آسان از یافته­ های همه­ گیرشناسی

راهبرد یک پلتفرم برنده، باید بر ارائه‌ پیشنهاد ارزشی خاص هر گروه ذی­نفع در زیست بوم تأکید داشته باشد

وقتی به این زیست­ بوم بسیار پیچیده نگاه می­کنیم، یک چیز بیش از همه روشن است: اینکه یک راهبرد پلتفرم فن­آوری پزشکی برنده باید بر پیشنهادات ارزشی خاصی برای هر گروه ذی­نفع متمرکز باشد.

اگر شرکتی، طیف کامل ذی­نفعان و نیازهای خاص آنها را درک نکند، هرگز قادر به برقراری روابط مورد اعتمادی نخواهد بود که برای ایجاد یک پلتفرم فن­آوری پزشکی قدرتمند و موفق لازم است.

موفقیت به جذب طیف وسیع ­تری از شرکت ­کنندگان به غیر از صرفاً پزشکان، آزمایشگاه ها، یا شرکت­های داروسازی بستگی دارد، برقراری چنین روابطی بسیار مهم است. نقش آفرینان عرصه­ فن­آوری پزشکی می ­بایست در حوزه ­هایی مثل محصولات مصرفی یا مراقبت از مصرف­ کنندگان به دنبال شراکت باشند. مثلاً شرکت ­هایی مثل نایکی، آدیداس، یا Fitbit می ­توانند به یک پلتفرم فن ­آوری پزشکی متصل شوند تا از داده­ های جهان واقعی بهره گرفته و آنها را با الگوریتم­ های توالی آزمایشگاهی انطباق دهند. اما در توسعه­ این همکاری ­ها، شرکت ­ها هرگز نباید این اصل بنیادی در هر فعالیت بهداشتی را فراموش کنند: تضمین اینکه امنیت داده ­ها و پاتفرم و کنترل کیفیت در بالاترین سطح ممکن حفظ شوند.

اهمیت چرخه­ های هماوری برای پلتفرم های دیجیتال فن­آوری پزشکی

«چرخه­ ی هماوری[۶]»، که اغلب «دور باطل» خوانده می ­شود، زنجیره­ای از رویدادهاست که خودشان را به واسطه­ چرخه­ های بازخورد بدون رسیدن به تعادل –حداقل در کوتاه مدت-، تقویت می ­کنند. این چرخه ­ها، به حرکت ادامه می ­دهند تا یک عامل خارجی مداخله کرده و چرخه را بشکند.

پلتفرم های موفق ، به واسطه­ همین «چرخه ­های هماوری» حجم عظیمی از تقاضا (مشتریان) و عرضه (تأمین­ کنندگان) تولید می ‌کنند. وقتی شرکت­های فن­آوری پزشکی برنامه­ های کسب­ و کار پلتفرم دیجیتال خود را می­ چینند، باید این را در نظر بگیرند که در چرخه­ های هماوری مختلف خود، با چه کسی شریک می­شوند. در اینجا دو مثال از نحوه­ انجام این کار می­زنیم.

مثال ۱

تأمین ­کنندگان مراقبت ­های بهداشتی، امکان دسترسی به داده­ های پزشکی گمنام را به افراد خارج از کادر پزشکی می ­دهند، و آن افراد، خدمات را برای دسترسی یا تبادل آسان و سریع داده ­ها و تجزیه و تحلیل الگوریتم­ های درمانیِ رو به بهبود اجرا می­کنند.

شکل ۱. چرخه­ های هماوری مثال ۱

[منظور از ارزش خروجی/ Value Output، ارزش کلیه­ محصولات و خدمات یک شرکت در بازار، در طول یک سالِ حسابداری است.]

مثال ۲

اگر بیماران به بیمه ­گزاران اجازه­ دسترسی به داده ­های واقعی خود را بدهند، بیمه ­گزاران می ­توانند به آنها سیستم ­های تشویقی بهداشتی پیشنهاد کنند. بنابراین، مثلاً، اگر بیماران از معاینات پزشکی اجباری استفاده کرده و سبک زندگی سالمی داشته باشند، می ­توانند با مزایایی مثل قیمت کمتر بیمه، مزایای پزشکی اضافه (درمان­های اضافی، ماساژها، طب سوزنی و غیره)، یا یارانه­ کالاهای مصرفی، مستقیماً تشویق شوند.

ارزش پلتفرم های دیجیتال برای شرکت­ های فن­آوری پزشکی

البته، ارزش ­آفرینی برای این زیست­ بوم به خودی خود کافی نیست. باید چیزی در آن برای صاحب پلتفرم هم وجود داشته باشد. بنابراین، یک شرکت فن­آوری پزشکی چطور از به کارگیری یک راهبرد پلتفرم دیجیتال و/یا یک زیست­ بوم پلتفرم دیجیتال بهره خواهد برد؟

بهبود بخشیدن مجموعه‌ خدمات

شکل ۳، روی برخی از فرصت ­های مالی تأکید دارد که یک پلتفرم دیجیتال فراهم می­سازد، از ارائه­ مجموعه­ کاملاً جدیدی از خدمات تا بهبود بخشیدن محصولات فعلی. این نکته­ اخیر، بسیار مهم است هر چند توجه شرکت طبیعتاً به مصرفی کردن داده ­ها یا ارائه خدمات تازه معطوف می ­شود، اما توانایی پلتفرم دیجیتال برای تقویت فروش و حاشیه­ سود محصولات و خط لوله­ فروش[۷] فعلی نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

درآمد
خدمات موجود اصلاح خدمات
افزایش تعداد واحدهای فروخته شده افزایش ارزش/ قیمت محصولات فعلی دلالی داده خدمات مبتنی بر پلتفرم دیجیتال
افزایش دسترسی به محصولات موجود در سبد و آگاهی از وجود آنها

هدایت پلتفرم به سمت همکاری با دیگر نقش­ آفرینان جهت رسیدگی به گروه ­های وسیع­تری از مشتریان متنوع

بهبود هدف­ گیری و شناسایی گروه­ های کم ­نماینده از مشتریان هدف

افزایش کیفیت محصول با خدمات ارزش افزوده

استفاده از داده ­های جمع ­آوری شده جهت ایجاد تمایز

تحلیل داده ­ها به منظور شناسایی نیازهای برآورده نشده­ ی مشتری یا بیمار جهت مدیریت بهتر خط لوله­ ی فروش

ارائه­ ی داده ­های هویت-زدوده به مشتریان در جهت تأمین اهداف پژوهشی

ارائه ­ی داده­ های هویت-زدوده به مشتریان جهت تأمین اهداف بهداشت جمعی

ساخت برنامه ­های خدمات­ رسانی به بیمار و بیماری

ارائه ­ی تحلیل­ های پیش­بین

توسعه­ ی خدمات نتیجه-محور

به دست آوردن اطلاعات پیرامون بهداشت و سلامت مردم

تأمین خدمات جامع و متمرکز بر TPA (مثلاً برای مراقبت از بیماری­های مزمن)

افزایش هماهنگی و نظم داده­ ها و ایجاد امکان دسترسی یکپارچه به آنها

بهبود هماهنگی در مراقبت

بهبود مدیریت کیفیت

افزایش کیفیت مراقبت

بهبود کیفیت مراقبت  در عین کاهش قیمت

عامل اصلی که برای مراقبت از بیمار هزینه ­زاست، نه فقط خود بیماری، بلکه هم ­بودی بیماری ­های دیگر است. شناسایی زودهنگام مشکلات بیمار، به این معناست که می­ توان اقدامات مقابله ­ای درستی انجام داد، و با احتمال بیشتری از بروز بیماری اصلی و بیماری ­های بالقوه‌ همراه آن جلوگیری کرد. پلتفرم دیجیتال، از قابلیت منحصر به ­فردی برای گردآوری اطلاعات بیمار و استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته برخوردار است که جهت دستیابی به کیفیت بهتر مراقبت، پیشگیری را ممکن ساخته و درمان را به دقت تنظیم می‌کند. به ­علاوه، اجازه م ی­دهد پیامدها بر اساس فرد یا جمع ارزیابی شوند و بازپرداخت ­ها به درستی انجام گیرند.

بهبود تجربه ­ی بیمار

تضمین برقراری ارتباط مؤثر میان تمام طرف ­های ذی­نفع در زیست ­بومِ بهداشت و درمان –متخصصان، پرستاران، خانواده­ ها و دیگران- می­تواند چالش­ برانگیز باشد. ذخیره­ همه­ ی داده ­ها روی یک پلتفرم دیجیتال و ایجاد امکان دسترسی از دستگاه­ های مختلف (موبایل، رایانه و غیره) برای ترتیب دادن قرار ملاقات، مدیریت داده­ ها، و دیگر ارتباطات بیمار، نه فقط در وقت صرفه­ جویی می­کند، بلکه تجربه­ ی بیمار و پای ­بندی به درمان را هم بهبود می ­بخشد.

بهبود وجهه­ برند

از آنجا که پلتفرم دیجیتال، به گروه ­های ذی­نفع مختلف حاضر در زیست­ بوم بهداشت و درمان اهمیت می­دهد، تعداد نقاط تماس را افزایش داده و به اطلاع ­رسانی بیشتر پیرامون یک نام تجاری، و نهایتاً ارزش بیشتر منجر می ­شود. از این امکان می ­توان به عنوان یک میانجی بهره گرفت تا تصویر یک نام تجاری را از تولیدکننده­ فن ­آوری پزشکی به تأمین ­کننده­ راهکار مراقبت بهداشتی تبدیل کند.

گسترش دادن جای پا

سبدهایی که با خدمات بیمار غنی ­تر شده­اند، به شرکت­ های فن­آوری پزشکی امکان بر جای گذاشتن رد پایی محکم ­تر و بزرگ­تر در بازار را می ­دهند. آنها می ­توانند با ارائه­ راهکارهایی برای حوزه ­های درمانی خاص، به جایگاه برتر بازار دست پیدا کنند – و حتی روش ارائه­ درمان را تغییر دهند- با اثرگذاری مثبت بر ارزش و تصویر نام تجاری.

برقراری شراکت

پلتفرم های دیجیتال، با دادن امکان دسترسی و به ­اشتراک­ گذاری کنترل­ شده­ داده­ ها می­توانند در نقش زیرساختی عمل کنند که امکان شراکت و همکاری موفق با دیگر شرکت­ها و ذی­نفعان را در زیست­ بوم فراهم می ­سازد.

۹۰% از مدیران علوم زیستی، مدل کسب ­ وکار مبتنی بر پلتفرم دیجیتال و درگیری با شرکای دیجیتال در یک زیست­ بوم را، برای موفقیت کسب ­و کار خود بسیار مهم می ­دانند.

استفاده از داده به ­منظور ارزش­ آفرینی

برای یک شرکت عرضه­ کننده­ دستگاه ­های فن­آوری پزشکی، قابلیت یک پلتفرم دیجیتال برای گردآوری و میزبانی مقدار زیادی داده از دستگاه ­ها و کاربران مختلف، تحول ­آفرین خواهد بود. این قابلیت، امکان به کارگیری فن­آوری ­های مدرن را به شرکت می ­دهد: تجزیه و تحلیل پیشرفته و کلان-داده[۸] برای تعمیرات پیش ­گیرانه و خدمات پیش ­فعال[۹]؛ هوش مصنوعی و رایانش شناختی برای خدماتی مثل پشتیبانی پیشرفته از تصمیم ­گیری بالینی؛ و زنجیره­ی بلوکی[۱۰] به منظور تأمین امنیت تبادل اطلاعات بالینی و تعامل­پذیری/قابلیت همکاری[۱۱]، امنیت سایبری، و اینترنت اشیا (IoT) در حوزه­ ی بهداشت و درمان.

پلتفرم های دیجیتال، چطور نحوه­ مراقبت از بیماران دیابتی را تغییر می­دهند؟

دیابت یکی از رایج ­ترین بیماری ­های مزمن است، که سال ۲۰۱۴ بر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان تأثیر گذاشت. بیماران در دو گروه دسته ­بندی می ­شوند: نوع ۱ و نوع ۲. بیماران نوع ۱ زیر ۳۰ سال به دیابت مبتلا می شوند و اغلب در کودکان است، درحالی­که بیماران نوع ۲ به واسطه­ عوامل رفتاری (تغذیه، فعالیت جسمی و غیره) مبتلا می ‌گردند. بنابراین درصورت تشخیص دادن بیماری نوع ۲ در مراحل اولیه، می­توان از بروز آن پیشگیری کرد.

درمان اولیه­ دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ پیشرفته، تزریق انسولین است. و در مراقبت ­های سنتی، بیمار سطح قند خون خود را چند مرتبه در طول روز، با استفاده از دستگاه سنجش قند خون، اندازه می­گیرد، بدین ‌ترتیب می ‌فهمند که در چه زمانی و چه مقدار انسولین مصرف کنند. رصد کردن و یادداشت روزانه­ قند خون (اغلب با استفاده از مداد و کاغذ) به بیماران در یافتن الگوها و معنا دادن به اعدادی که به دست می ­آورند کمک می ­کند. هدف از درمان، کمک به بیمار برای ماندن در دامنه­ مناسبی از سطح قند خون، با انتخاب سطح مناسبی از فعالیت جسمی، تغذیه و دیگر عوامل رفتاری است.

حالا فن­آوری دیجیتال در حال تغییر دادن وابستگی متقابل میان دستگاه ­های پزشکی و صنایع داروسازی است. با استفاده از ردیاب ­های تناسب اندام شخصی و دستگاه ­های وصل ­شونده برای اندازه­گیری قند خون، می ­توان داده ­های بیمار را به منظور انجام تجزیه و تحلیل در کنار هم گذاشت. نتیجه، راحتی بیشتر بیمار و بهبود دقت کار است:

بسترهای دیجیتال، چطور نحوه­ مراقبت از بیماران دیابتی را تغییر می­دهند؟

برنده شدن در مسابقه­ ی پلتفرم دیجیتال

بهداشت و درمان در استفاده از پلتفرم های دیجیتال از بخش ­های دیگر، به خصوص خرده ­فروشی، عقب افتاده است. اما با بالا رفتن انتظار بیماران از شفافیت و راحتی حاصل ‌شده از پلتفرم دیجیتال در زمینه­ مراقبت ­های بهداشتی، و با رفتن هر چه بیشتر صنعت به سمت مدل ­های درمان نتیجه محور، حالا  این حوزه آماده­­ متحول شدن است.

از هر ده بیمار، نزدیک شش نفر اگر از وجود خدمات بیمار اطلاع داشته باشند، از آن استفاده خواهند کرد.

پلتفرم های دیجیتال، بنیان اصلی هستند که همکاری، پیگیری، و پیشرفت مداوم بر اساس آنها شکل می­گیرد. آنها از کسب ­و کار محصولات خالص به سمت کسب ­و کارهای خدماتی تغییر جهت خواهند داد. و به کارشناسان بهداشت و درمان، بیماران، و دیگر کاربران کمک خواهند کرد تا با همتایان دیجیتال خود همکاری نمایند، و حتی آنان را در غلبه بر هر گونه انزجار از محاسبات عددی یاری خواهند کرد.

رقابت برای رسیدن به جایگاه اولین پلتفرم دیجیتال موفق بهداشت و درمان آغاز شده است. صنایعِ دیگر نشان داده ­اند که «چطور پلتفرم های موفقی مثل Uber به این سرعت تا این حد رشد کرده ‌اند، برگرداندن جن به داخل بطری کار سختی است.» با این­ وجود، پویایی ­های زیست ­بوم در حوزه­ بهداشت و درمان بسیار پیچید ه­تر از صنایع دیگر است: به جز تأمین ­کنندگان و بیماران، چند لایه از ذی ­نفعان دیگر وجود دارد، که همگی در فضایی بسیار قاعده ­مند و منظم فعالیت می­کنند.

بهترین راهِ رو به ­جلو برای شرکت ­های فن ­آوری پزشکی، برقراری شراکت ­های قدرتمند در یک زیست­ بوم گسترده است. هیچ شرکتی به تنهایی و بدون بهره ­گیری از شراکت ­های باز و عمومی، نمی ­تواند بر راهبردهای لازم کسب ­و کار، تحقیق و توسعه ­ی درجه-یک، چرخه ­های توسعه­ چابک، و پویایی ­های بسیار متغیر بازار اینترنتی تسلط پیدا کند، به­ خصوص وقتی که فن­آوری ­های دیجیتال مثل ابر، تجزیه و تحلیل، تحرک و امنیت به عناصری مهم­ تر در یک پلتفرم دیجیتال تبدیل می ­شوند.

آنها باید هنگام برقراری شراکت، سؤالات زیر را از خود بپرسند:

موقعیت ما در کدام حوزه­ ها منحصر به­ فرد است و در کجاها باید با دیگران شریک شویم؟ چه کاربری ­ها و موارد مصرفی را باید در یک پلتفرم دیجیتال تعبیه کرد؟
از کدام انگیزه تجاری می ­توانیم به منظور ارزیابی امکان ­پذیری تجاری استفاده کنیم؟ راهبرد شراکتی ما چطور می­تواند با تغییرات اساسی بازار هم ­سو شود؟
چقدر برای مدیریت یک زیست­ بوم خارجی پیچیده و متشکل از شرکای متعدد، آمادگی داریم؟ به کدام اقدام فنی، تغییر سازمانی و فرهنگی نیاز داریم؟

شاید پاسخ­ها چالش ­برانگیز باشند، اما سؤالات باید در هر صورت پرسیده شوند. مخاطرات زیادی وجود دارد. این خطر جدی مطرح است که کسب ­و کارهای با ثبات فن­آوری پزشکی، به واسطه­ موقیعت ضعیف راهبردی خود در جهانی که زیر سلطه­ ی پلتفرم های دیجیتال است، قافیه را ببازند. و خطر شکست در انطباق دادن خود با تغییرات ناشی از  رفتن به سمت مدل ­های خدماتی و تبادل بی ­درسر داده­ ها، از این هم بیشتر است. حالا وقت آن رسیده که خودمان را برای آینده آماده کنیم و با مجهز کردن خویش به یک پلتفرم دیجیتال مؤثر در حوزه­ ی بهداشت و درمان، وارد گود شویم.

مترجم: راضیه سپهر

[۱] Group purchasing organizations

[۲] unique selling point (USP) یا unique selling proposition، آن چیزی که محصول یا خدمات شما را از رقبایش پیش می‌اندازد.

[۳] integrated services

[۴] Living services

[۵] business cas: علت اصلی راه­ اندازی یک  کسب و کار یا انجام یک پروژه

[۶]match cycle

[۷] pipeline/خط لوله بازاریابی و فروش به مراحلی گفته می شود که مسئول فروش شما برای تبدیل سرنخ (lead) به مشتری طی می کند. این از قیف فروش (sale funnel) جداست به طوری که خط لوله، مجموعه­ ای از همه­ ی قیف­ های فروش مشتری محسوب می­شود.

[۸]Big Data

[۹]proactive

[۱۰]blockchain

[۱۱]interoperability

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *