معرفی استارتاپ

یوزمارت، فروشگاه همراه اقتصادی خانواده

گفت و گو با مهندس سیدحمید صفوی، مهندس عبدالرضا خوش چهره و دکتر نیما حسن زاده

لیمو HR

از حمل کیف های سنگین ویزیتوری تا رسیدن به جایگاه مدیریت شرکت های بازرگانی و پخش قائم پخش آدرین و آرنگ پخش نوین کاسپین، با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است که مهندس سیدحمید صفوی و مهندس عبدالرضا خوش چهره با خوش بینی و تلاش و البته رفاقتی مثال زدنی، به خوبی آن ها را پشت سر گذاشته اند و اکنون با هدایت دکتر نیما حسن زاده-مدیر توسعه کسب و کار- به دنبال یک چالش هیجان انگیز تازه اند؛ فروشگاه اینترنتی یوزمارت که به باور آن ها، استان گیلان را توانمندتر خواهد ساخت.

یوزمارت چیست؟

مهندس خوش چهره: یوزمارت یک مارکت دیجیتالی است که در قالب شرکت آرنگ- شرکت تامین کننده کالا- فعالیت دارد؛ درواقع یوزمارت، یک فروشگاه همواره تخفیف است که در بستر آی تی به فروش اینترنتی بسیاری از محصولات می پردازد.

دکتر حسن زاده: مجموعه یوزمارت، یک مجموعه تخصصی در حوزه آی تی و اولین پلتفرم براساس هوش مصنوعی در شمال کشور است که صرفا فروش کالای اینترنتی را در آن نخواهیم داشت.

یوزرمات چه مشکلی را رفع می کند؟

مهندس خوش چهره: عمده دغدغه مردم در تهیه روزانه محصولات سوپرمارکتی است و بسیاری از فروشگاه های اینترنتی موجود در استان گیلان، توانایی ارائه محصولات در سریع ترین زمان ممکن و آن هم با قیمت مناسب را ندارند.

“یوزمارت” به چه معناست؟

مهندس خوش چهره: بخشی از انتخاب نام یوزمارت به دلیل عرقی است که همه ایرانیان به یوزپلنگ ایرانی دارند؛ از طرفی، سرعت یوزپلنگ تداعی گر شعار “سرعت در تحویل محصول” ما است و بخش مارت نیز مرتبط با کلمه مارکت به معنی “بازار” است.

مهندس خوش چهره - استارتاپ یوزمارت

چه شد که تصمیم به راه اندازی آن گرفتید؟

مهندس خوش چهره: بنده تا به امروز هیچ سابقه فعالیتی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی نداشتم اما زمانی که سمت و سوی بازار به سمت مارکت دیجیتالی پیش رفت، این بستر نیز برای ما مهیا شد. با توجه به سابقه فعالیتی ۱۵ ساله مان در زمینه بازرگانی و بازاریابی در استان گیلان و همینطور، استان های همجوار مازندران، اردبیل و قزوین، تصمیم گرفتیم که با توجه به شرایط این روزها و پاندمی کرونا، به سمت مارکت دیجیتال نیز پیش برویم و بدین روی، یوزمارت در سال ۹۹ ایجاد شد.

یکی از دلایل شکل گیری آن، پاندمی کرونا بود اما عامل اصلی، جذابیت مارکت دیجیتال بود که اخیرا هم برای مصرف کننده و هم فروشنده پررنگ شده است. دلیل سوم ما هم این بود که از آنجایی که در گیلان، قشر جوان کم تر است و غالب جمعیت آن را میانسالان تشکیل می دهند، جمعیت جوان ترجیح می دهند که خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند و از طرف دیگر، جمعیت میانسال و کهنسال نیز اخیرا به دلیل راحتی، به این نوع خرید در محل کار یا زندگی شان تمایل بیشتری نشان می دهند.

علاوه بر خدمات فروشگاهی، در چه زمینه ای قصد ورود دارید؟ 

مهندس خوش چهره: علاوه بر فروش اینترنتی، قصد راه اندازی سرویس فروش به صورت اقساط را داریم؛ درواقع تمام محصولات مصرفی برای یک خانواده مانند: لوازم برقی، سوپرمارکت، البسه، موبایل و.. در این پلتفرم ارائه خواهد شد و تمایز این فروشگاه از دیجی کالا، در سرعت تحویل محصولات است چراکه اگر شخصی از گیلان سفارشی در دیجی کالا ثبت کند، چندین روز طول می کشد تا محصول به دست او برسد. علاوه بر آن، باید هزینه حمل هم پرداخت شود اما در این پلتفرم، این خدمات با روش های بهتری به مشتریان ارائه می گردد.

آیا توانایی رقابت با ترب یا دیجی کالا را دارید؟

مهندس خوش چهره: کمی پاسخ به این سوال سخت است؛ هرکدام از ما باید سهمی از بازار مصرف را برای خودمان درنظر بگیریم و ما سهم خود را فعلا در سطح استان گیلان درنظر گرفته ایم.

چه سهمی از بازار استان گیلان را تارگت کرده اید؟

دکتر حسن زاده: آینده ما هدفمند است و می دانیم که به کجا می خواهیم برسیم و دنبال آزمون و خطا نخواهیم بود که آیا می شود یا نمی شود. درواقع، این شدن برای ما قطعی است ولی چون زیرساخت ها و بنا را محکم برمی داریم، قدری زمان می برد تا حداقل سهم ۶۰% از بازار استان گیلان را متعلق به خود کنیم.

مزیت رقابتی شما چیست؟

مهندس خوش چهره: هرچند که کسب و کارهای ایرانی هر روز داستان ها و مسائل مربوط به خود را داشته و ممکن است که با دست اندازهایی مواجه شوند اما ما برای متمایز شدن از رقبا، سعی داریم که تعداد و گستره محصولات را بالا ببریم تا انتخاب مشتریان محدود به چند محصول نباشد و در عین حال، مناسب ترین محصولات را با قیمت های خوب به مشتریان عرضه کنیم.

از طرف دیگر، فروشگاه های مجازی در گیلان به صورت تخصصی در یک حوزه خاص فعالیت دارند یا سوپرمارکت هستند که آن ها هم اغلب در تامین کالا، به طور محدود عمل می کنند و یا صرفا در بخش لجستیک و ارسال کالا فعالیت دارند؛ حتی فروشگاه هایی که سعی کردند که به حوزه های دیگر ورود کنند، چندان موفق نبوده اند و تا به امروز فروشگاه موفقی که در چندین بخش فعالیت داشته باشد، در استان گیلان نداشته ایم.

دکتر حسن زاده: هم اکنون پلتفرمی با چنین ساختار طراحی شده برای یوزمارت نداریم. بیشتر فروشگاه های موجود، marketplace هستند و از تامین کننده هایی استفاده می کنند که با آن قرارداد دارند. حتی شرکت های بزرگی مثل اسنپ و دیجی کالا هم در بحث سوپرمارکت در استان های کشور، به طور ضعیفی عمل کرده و بیشتر بحث تبلیغاتی دارند.

در مقوله marketplace، ما یکسان سازی خدمات را نداریم و تامین کننده، ممکن است که سوپرمارکتی در نزدیکی محل سکونت شما باشد که در مورد مشتری مداری، سوشال مدیا و دیجیتال مارکتینگ آموزشی ندیده است.

 ما فعلا در بحث marketplace سوپرمارکتی، ورود نکرده ایم و تامین کننده کلیه کالاها خودمان هستیم. هم اکنون نزدیک به ۴ هزار قلم در انبارمان موجود است و قطعا به چندده هزار قلم کالا هم خواهد رسید.

یوزمارت

تاکنون چندنفر از خدمات شما استفاده کرده اند؟

دکتر حسن زاده: تازه یک ماه است که پروژه ما لانچ شده و تقریبا در این حوزه خیلی جوان هستیم ولی چون میزان فروش محصولات اینترنتی و تراکنش اینترنتی در سطح استان گیلان، مبلغ قابل توجه ۳۸۰ میلیارد تومانی است، بستر لازم برای فعالیت فراهم است.  

آیا حمایت هایی از جانب مسئولین استان گیلان داشته اید؟

مهندس خوش چهره: متاسفانه خیر. البته این مساله تنها مختص استان گیلان نیست؛ زیرا تامین کننده های منابع مالی مانند بانک ها و ارگان های دیگر در ایران کمرنگ هستند لذا شرکت های پخش آدرین و آرنگ با منابع شخصی خود شروع به فعالیت کردند. به عنوان نمونه، شرکت قائم پخش آدرین در ۶ سال ابتدایی فعالیتش، با سرمایه شخصی بالغ بر ۱۰۰ کارمند را تحت حمایت خود و بیمه تامین اجتماعی درآورد.

مهندس صفوی: در سرزمینی هستیم که از جوانان حمایت می شود. همین که آقای دکتر حسن زاده از تهران به اینجا تشریف آورده اند، نوعی حمایت از این ایده و کار است. در مورد سایر حمایت ها هم وقتی استارت کار زده شود و فعالیت رو به جلوئی داشته باشیم، قطعا دولت هم با سازمان های وابسته از ما حمایت خواهد کرد.

فروشگاه یوزمارت

اجازه دهید که برای آشنایی بیشتر با شما، به شروع فعالیت هایتان بازگردیم. شرکت قائم پخش آدرین با چه هدفی راه اندازی شد؟

مهندس خوش چهره: ۱۵سال پیش، ما چند جوان جویای نام بودیم که وارد بازار آزاد شدیم؛ حتی بنده و آقای صفوی قید دانشگاه را زدیم و چندین سال بعد، به دنبال تحصیلات آکادمیک رفتیم.

با وجود اینکه به سبب شغل دولتی پدرم در استانداری، بنده نیز خیلی راحت می توانستم در دستگاه های دولتی مشغول به کار شوم اما تمایلی به آن نداشته و علاقه مند به بازار آزاد بودم؛ از ۲۰ سالگی هم شرایط برای ورودم به بازار فراهم شد.

چگونه با یکدیگر آشنا شدید؟

مهندس خوش چهره:  با جناب صفوی در یکی از فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی رشت آشنا شده و حدود۵ سال در آنجا با هم فعالیت داشتیم تا اینکه شرکت های فروش و توزیع مویرگی در استان های مختلف کشور شروع به کار کردند. بنده و آقای صفوی هم پس از مدتی در یکی از شرکت های بزرگی که به پشتوانه یک شرکت خارجی در استان گیلان آغاز به کار کرده بود، مشغول شده و کار بازاریابی یا به عبارت بهتر، ویزیتوری را آغاز کردیم.

هر دوی ما در سمت های مختلف سوپروایرزی و مدیریت فروش در شرکت های مختلف تجربه کسب کردیم و بعد از مدتی به دلیل افزایش رقابت در بازار کار و میل شخصی ما به پیشرفت، تصمیم به راه اندازی شرکت خودمان گرفتیم و اولین شرکت ما با عنوان “قائم پخش آدرین” در استان گیلان راه اندازی شد و با فاصله حدود دو سال هم آرنگ را افتتاح کردیم.

چرا آرنگ را هم راه اندازی نمودید؟

مهندس خوش چهره: به طور مثال شما زمانی که نماینده یک محصول خوب سلولزی در استان گیلان هستید، محدود به این اید که فقط همان محصول را در استان عرضه کنید اما با حضور شرکت دوم، می توانستیم که از برندهای خوب دیگر هم بصورت موازی در گیلان استفاده نماییم.

چه شد که برای فعالیت، پایتخت نشین نشدید؟

مهندس خوش چهره: ما سال های ابتدایی کاری خود را در شهر بومی مان گذرانده بودیم و در راستای فرهنگ سازی در استان گیلان، انرژی فراوانی گذاشتیم. در گذشته که به کار بازاریابی می پرداختیم، اصلا به سهولت الان نبود چرا که تکنولوژی تااین حد، پیشرفت نکرده بود و مردم باید حتما اجناس را حضوری می دیدند تا اعتماد می کردند لذا مجبور بودیم که گاهی به شهرستان های مجاور برویم و هر روز اقلام سنگین را با خود حمل کنیم. بنابراین بعد از سالها تلاش، ترجیح دادیم که در همین جا هم برای گسترش کسب و کار خود بمانیم.

تجربه همبنیانگذاری شما چگونه بوده است؟

مهندس خوش چهره: اندوخته سالها تجربیات ما و تلاش های به ویژه آقای صفوی، یکی از تخته پرش های دو مجموعه پخش آدرین و آرنگ بوده است و حتی می توانم بگویم که تنها کسی که توانایی انجام این کار را در استان گیلان داشت، آقای صفوی بود.

شرکت های پخش دیگری نیز داشتیم که بصورت محلی در گیلان فعالیت داشتند ولی با توانایی آقای صفوی در عرصه فعالیتی شان و ارتباطاتی که با کمپانی های بزرگ داشتند، در بحث لجستیک هم موفق عمل کردیم و توانستیم ظرف ۴۸ ساعت پس از سفارش، به دورترین مناطق استان گیلان هم ارسال محصولات غذایی و بهداشتی را داشته باشیم.

ممکن است که خیلی ها فکر راه اندازی این نوع کسب و کارها را در سر بپرورانند اما کم تر کسی شبیه به آقای صفوی است که بتواند مسیرهای ناهموار را هموار بیند، مشوق و پیشرو باشد و حتی سرمایه اش را در گرو هر نوع فکر جدید، هزینه کند؛ من پیدا کردن چنین همبنیانگذاری را هم شانس می دانم و هم یک نوع فداکاری!

آقای مهندس صفوی، رمز موفقیت شما چیست؟

مهندس صفوی: به قول پیشکسوتان، ما در کف بازار خاک خورده ایم. از دوران بچگی، به دنبال استقلال بودم و یکی از راه های استقلال این است که شما کسب و کاری داشته باشید که خودتان دخل و خرجتان را تامین نمایید و من هم اولین درآمدم را در ۱۱ سالگی با کار در کافه، کسب کردم.

سید حمید صفوی هم بنیانگذار یوزمارت

از این رو به واسطه پشتکارم، مسیر درستی را انتخاب کرده و با افراد توانمندی در عرصه بازرگانی آشنا شدم.

 از سمتی دیگر، از زمانی که شاگرد بودم تا به الان درحال یادگیری هستم که در راستای آن، شما باید کتاب بخوانید و به دنبال افراد مطلع بروید. بنابراین، مسیر من با مدام خواندن و یاد گرفتن شکل گرفته است.

چالش های فعالیت در استان گیلان چیست؟

مهندس خوش چهره: در استان گیلان به شدت فقر نیروی کار وجود دارد و افراد متخصص به تهران کوچ می کنند.

دکتر حسن زاده: با توجه به زیرساخت هایی که در استان گیلان موجود است، فارغ از ظاهر داستان که در این استان کار نیست، به نظر من در فضای کسب و کار جدید، شرایط برای کار بسیار هست و اگر جوانان مان را ترغیب کنیم که دانش خود را افزایش داده و آموزش های لازم را در این حوزه ببینند، درآمد خوبی هم در جریان خواهد بود.

برای توسعه یوزمارت، چه چشم اندازی را متصور هستید؟

دکتر حسن زاده: واحد تحقیق و توسعه شرکت یوزمارت همواره در حال بروزرسانی است چون کسب و کارهایی که در حال بروزرسانی بوده و به تکنیک روز بازار آگاه هستند، قطعا به سمت پیروزی پیش رفته یا به طور صحیح تر، محکوم به پیروزی هستند.

 قرار ما بر این است که پلتفرمی باشیم که به عنوان ابر اپلیکیشن یا ابرسایت در تمامی حوزه های خدماتی و فروش کالا به فعالیت می پردازد.

این امر تا چندسال دیگر محقق خواهد شد؟

دکتر حسن زاده: ما انشالله تا سه سال دیگر به این سطح خواهیم رسید. در پلن اول، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی مدون شده بود که این مورد، در حال حاضر لانچ شده است.

کلام آخر؟

دکتر حسن زاده: ما در سازمان مان به مقوله آموزش، خیلی اهمیت می دهیم و برنامه ای که در حال اجرای آن هستیم، دانش بنیان کردن شرکت است که زیرساخت های اولیه آن شکل گرفته و اگر استانداردهای لازم را کسب نماییم، یک شرکت دانش بنیان هم در حوزه تولید و هم در بحث ارائه خدمات محوری خواهیم بود.

مهندس خوش چهره: در راستای آموزشی که دکتر حسن زاده فرمودند، در فضای مارکت دیجیتال هم باید فرهنگ مصرف شکل گیرد و قاعدتا تا زمانی که سهولت استفاده فراهم نباشد، مردم هم از مصرف آن محصول فاصله می گیرند؛ همانطور که شاهدیم که حتی با وجود خطر شیوع کووید۱۹ هم مردم اجبارا به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه می نمایند.

ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که علاوه بر اشتغال زایی و کسب آورده مالی، با فرهنگ سازی استفاده از این بستر چه در بحث کسب و کار و چه در بحث تهیه اقلام موردنیاز، رقم زننده پیشرفت در استان گیلان باشیم.

مهندس صفوی: ما بیشتر جهادی هستیم و در عرصه عمل تلاش می کنیم که حرف مان را بزنیم. موضوع اصلی کسب و کارهای حال حاضر ایران (آی تی، سوشال مدیا و…) که متخصصین درحال فعالیت در آن هستند، نوید یک آینده خوب و پویا را در این سرزمین می دهد. ما هم می خواهیم که در این بازی بمانیم و ادامه خواهیم داد.

قطعا اتفاقات خوبی در راه است و من چون به آینده امیدوارم، هرروز بیشتر تلاش می کنم و این مژده را به همه می دهم که یک کشور مترقی هستیم و بیشتر از این هم خواهیم شد.

این حرفهایم به این معنی هم نیست که از سختی ها و دشواری ها ناآگاهم؛ من خود از کف بازار شروع به فعالیت کرده ام ولی اعتقاد دارم که مهم ترین مسئله این است که هیچ موفقیتی بدون پشت سر گذاشتن سختی ها اتفاق نمی افتد و اگر ما این را درک کنیم، مطمئنا پیروز هم خواهیم شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۷ Average: ۴.۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *