زیست فناوریسلامتکسب و کارهای زیست فناوریکسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

پرنوآ، سامانه جامع لام دیجیتال

گفت و گو با محمدجواد زمانی قلعه، مدیرعامل پرنوآ

فهرست محتوا پنهان

 اگر دانشجوی علوم بالینی و یا رشته های مختلف زیست شناسی هستید که در زمان کلاس، در آزمایشگاه حاضر نشده و یا به خوبی متوجه درس تان نشده اید یا محققی هستید که از کمبود امکانات میکروسکوپی رنج می برید، متخصص باتجربه پاتولوژیست و یا به عبارتی هرکسی که با میکروسکوپ نوری سروکار دارد، خبر خوش اینجاست که با سامانه پرنوآ، فرصت بررسی ۲۴ساعته و ذخیره سازی طولانی مدت نمونه های باکیفیت را با هر زومی که مدنظرتان است، خواهید داشت.

  فقط کافی است که لام فیزیکی تان را به لام دیجیتال تبدیل کنید!

 لطفا در ابتدا اجازه دهید که با تیم پرنوآ آشنا شویم.

من محمدجوادزمانی قلعه هستم که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی الکترواپتیک تحصیل کرده و تخصصم، پردازش تصویر و طراحی سامانه های اپتیکی است. با توجه به اینکه همسرم دارای تخصص مرتبط با علوم آزمایشگاهی هستند، پرنوآ را به منظور فعالیت تخصصی در زمینه پردازش تصاویر میکروسکوپی (تلفیقی است از رشته بنده و همسرم)، تشکیل دادیم و به مرور زمان، با پشتیبانی جدی خانواده و دوستان، توانستیم که تیم مان را گسترش داده و در حال حاضر، بیش از ۷ نفر در خانواده پرنوآ درحال فعالیت هستند.

چه شد که پرنوآ شکل گرفت؟

پرنوآ از آنجا آغاز شد که چندین سال پیش، در حال کسب تجربه نزد یکی از دوستان بودم که با این مشکل مواجه شده بود که پزشک برای یکی از اعضای خانواده اش، تشخیص سرطان و درخواست تست پاتولوژی داده بود. دریافت نتیجه نهایی، رفت و آمد، استرس و صرف هزینه و زمان زیادی برای آنها به همراه داشت.

ایشان به من گفتند که در دنیا، بسترهای اسکن اشتراک لام پاتولوژی ای وجود دارد که به واسطه آن، پزشک پاتولوژی و بیمار می توانند به راحتی لام های پاتولوژی را اسکن کرده، برای همکارانشان ارسال نمایند و مشاوره تخصصی بگیرند که اگر این شرایط در ایران هم فراهم بود، اخذ مشاوره سریع و دقیق پاتولوژی ممکن بود.

 این برای من یک انگیزه جدی برای تحقیق در خصوص اسکنرهای لام و تولید لام های دیجیتال شد و  درنهایت، ما بعد از چندین ماه تحقیق و بررسی متنی و میدانی، فعالیت پرنوآ را رسما آغاز کردیم.

پرنوآ، چه خدماتی را ارائه می کند؟

پرنوآ به پاتولوژیست، بیمار و پزشک کمک می کند تا تشخیص های دقیق تر و سریع تری داشته باشند. همچنین به اساتید، دانشجویان و محققین برای ارتقاء سطح آموزش و پژوهش کمک می نماید تا آموزش ها، عمیق تر و موثرتر شوند.

شما به کمک نرم افزار پرنوآ، می توانید لام های شیشه ای را اسکن کنید و بدین شکل، فایل دیجیتال لام تولید می شود. حالا با استفاده از سامانه پرنوآ، می توانید آن را با هر استاد یا پاتولوژیستی که مدنظرتان است، در هرجای جهان، به اشتراک بگذارید.

 پرنوآ امکانات جذاب دیگری هم دارد: می توانید بر روی لام، به هر تعداد دفعه که موردنیازتان است، یادداشت گذاری کنید و یا اینکه لام را با بالاترین زوم در استانداردهای جهانی ببینید.

دقت و مکانیسم عملکرد میکروسکوپ مجازی چگونه است؟

میکروسکوپ مجازی پرنوآ، دقیقا مطابق با استاندارد های لام مجازی در دنیا، طراحی و راه اندازی شده است. همچنین، در این سامانه، برخی از بهترین لام های مجازی از بهترین دانشگاه های انگلیس و آمریکا وجود دارند.

سامانه جامع لام دیجیتال

سامانه میکروسکوپ مجازی چگونه بر آموزش دروس عملی آزمایشگاه اثر می گذارد؟

استفاده از بهترین لام های آموزشی، دقیقا مشابه آنچه که زیر میکروسکوپ می توان دید، یکی از مهم ترین مزایای سامانه میکروسکوپ مجازی است. درواقع، میکروسکوپ مجازی راه حلی است مدرن و به روز برای استاد و دانشجو در مقابل محدودیت های دانشگاهی از قبیل: عدم دسترسی به لام باکیفیت، نبود میکروسکوپ در دسترس در هر زمان، ناکافی بودن تعداد میکروسکوپ ها و دشواری های دسترسی به آزمایشگاه و ….

امکانات ویژه میکروسکوپ مجازی برای استاد و دانشجو چیست؟

امکان بررسی همزمان لام های میکروسکوپی توسط تمام دانشجویان و اساتید به صورت همزمان، امکان بایگانی و دسته بندی مناسب لام ها، یادداشت گذاری برروی نمونه ها، امکان ارسال و دریافت لام ها با یک کلیک، ارائه بهترین وضوح و کیفیت از لام، افزایش سرعت بررسی لام ها و امکان بازنگری مجدد لام ها در هر زمان و مکان بخشی از امکانات این سامانه برای مخاطبین است.

شما نماینده Microvisioneer آلمان هستید؛ چه خدماتی را خودتان ارائه می دهید و آیا امکان بومی سازی کل فرایند اسکن دیجیتال در ایران وجود دارد؟

جالب است بدانید که ما از معدود شرکت هایی هستیم که همزمان هم تولیدکننده نرم افزارهای ایرانی اسکنر لام هستیم و هم نمایندگی انحصاری  Microvisioneer آلمان در ایران را به عهده داریم و این یعنی ما شریک تجاری و علمی معتبرترین نرم افزار اسکنر لام در دنیا هستیم که هم دانش به روز دنیا را به داخل کشور منتقل کردیم و هم با حفظ این رابطه راهبردی، در حال رصد مداوم تکنولوژی جهانی در این حوزه هستیم.

لام دیجیتال

استارتاپ پرنوآ

تاثیر پاندمی کرونا را بر استارتاپتان چگونه ارزیابی می کنید؟

کرونا علی رغم اینکه می توانست تاثیر مثبتی بر کار ما داشته باشد اما متاسفانه تاثیر منفی گذاشت. شروع رسمی ارائه محصول ما، دقیقا با پاندمی کرونا همزمان شد و از آنجایی که این محصول هنوز در ایران غریب و ناشناخته بود، فرهنگ سازی اش زمان بر بود و مخاطبین مان نمی توانستند باور کنند که چنین تکنولوژی مهمی هم اکنون در ایران وجود دارد!

ضمن اینکه به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرده بود، امکان ارائه یا پرزنت حضوری نداشتیم که مشکلات جدی ای را برایمان ایجاد نمود؛ شاید اگر یکی دوسال دیگر کرونا به وجود می آمد که فرهنگ سازی اولیه انجام شده بود، می توانست به کسب و کار ما کمک زیادی کند.

تاکنون، چه تعداد استفاده از این سامانه را داشته اید؟

در این مدت کم از راه اندازی پرنوآ، بیش از ۳۰۰ کاربر در رشته های مختلف از قبیل: رشته پاتولوژی با تخصص های مختلف، بافت شناسی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، پوست و .. عضو سامانه هستند.

اساتید خبره ای از دانشگاه های مختلف ایران مانند علوم پزشکی تهران، اصفهان، شیراز و… عضو این سامانه هستند و همچنین رزیدنت های زیادی در حال بهره مندی از امکانات این سامانه هستند. همچنین حضور ده ها مختصص پاتولوژی از آزمایشگاه های مختلف خصوصی و دولتی در این سامانه، نشان از اهمیت بالای سامانه پرنوآ در حوزه تخصصی خود دارد.

آیا کسب و کارهایی مشابه پرنوآ وجود دارند؟

رقیب بالقوه داریم که در حال تلاش برای بالفعل شدن هستند و البته یکی دوتا رقیب فعال هم هستند که کلیات کارهایمان مشابه هم هست و دقیقا یکی نیستیم.

مزیت رقابتی شما چیست؟

مزیت رقابتی ما، ارائه صفر تا صد مشاوره، ارائه و راه اندازی سامانه اسکن و اشتراک لام میکروسکوپی مقرون به صرفه با تکنولوژی روز دنیا از یک طرف و همچنین همکاری عمیق و شراکت تجاری، تخصصی و علمی با شرکت برتر این حوزه در دنیا و رصد مداوم تکنولوژی های مرتبط است.

پرنوآ

مهم ترین چالش هایی که با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

عدم آشنایی مسئولین و مردم، مهم ترین چالش پیش روی ماست. درواقع، ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان و خلاق هم باید در حال فعالیت تخصصی، فنی و تحقیق و توسعه ای باشیم و هم در کنار برنامه های بازرگانی، بخش قابل توجهی از انرژی و پتانسیل پرنوآ را صرف فرهنگ سازی کنیم.

باور اینکه این لام های فیزیکی می توانند با این تکنولوژی به راحت ترین روش ممکن، به لام دیجیتال تبدیل شوند و بعد از ایجاد لام دیجیتال، مزایای گسترده ای وجود دارد و همچنین این موضوع که این امکان، هم اکنون در کشور و توسط جوانان ایرانی امکان پذیر شده است، برای خیلی ها غیر قابل باور است.

شرایط راه اندازی یک استارتاپ در شهرستان اصفهان چگونه است؟

اصفهان یک شهر نوآور، خلاق و مبتکر است که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش و همچنین وجود صنایع و معادن گسترده و دسترسی مناسب به امکانات، راه اندازی استارتاپ در این شهر لذت خوبی به بنیانگذارها می دهد.

به عنوان شرکتی که هم در اصفهان و هم در شهر تهران حضور داریم، معتقدم که خدمات و محصولات خیلی از استارتاپ های مختلف شهرستان های ایران، به مراتب کیفیت و خدمات بالاتری از شرکت های تهرانی دارد.

هرچند هنوز هم حضور مسئولین و تصمیم های کلان، در پایتخت متمرکز شده است که این موضوع طبیعتا کار را برای استارتاپ های شهرهای دیگر سخت می کند.

آیا حمایت هایی از جانب سازمان های دولتی و منطقه ای استان اصفهان داشته اید؟

بله، شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان واقعا حمایت های بسیار خوبی از ما کرد و همیشه به عنوان یک پشتوانه و دلگرمی در کنار پرنوآ بود و هست. من معتقدم که آینده شهرک علمی –تحقیقاتی، به دلیل حمایت های متخصصانه و متعهدانه، به مراتب از این هم بهتر و درخشنده تر خواهد بود و اینجا حتی قطب شرکت های دانش بنیان منطقه خواهد شد.

آیا تاکنون، موفق به جذب سرمایه شده اید؟

بله، سرمایه های خوبی جذب کردیم و در ادامه هم انشالله در یک مسابقه بزرگ، پرنوآ را خواهید دید و فکر می کنیم که بتوانیم باز هم موردتوجه سرمایه گذاران قرار بگیریم.

آیا لحظه یا خاطره بخصوصی از مسیر راه اندازی و توسعه پرنوآ دارید؟

شاید از اکثر کارآفرینان ایرانی مشابه این جمله را شنیده باشید که طی کردن مسیر کارآفرینی یا به بیان بهتر، ارزش آفرینی در ایران، یک مسیر به شدت دشوار است که به طور مداوم احساس می کنید که دیگر باید این مسیر را رها کرد اما انگیزه، تلاش و همت، اجازه نمی دهد و علی رغم بعضی کارشکنی ها، وقتی به اعتلای کشور عزیزمان بوسیله یک تکنولوژی نوآور، سربلندی و آرامش برای متخصصین و مردم کشورتان فکر می کنید، به خود اجازه نمی دهید که بخاطر ضربات موج های دریا، بیخیال دل به دریا زدن شوید!

توصیه ای به دانشجویانی که به راه اندازی کسب و کار خود علاقه مند هستند، دارید؟

این مسیر خیلی زیباست و خیلی سخت! وجود افرادی که این مسیر را قبلا رفته اند و حضور در کنار آنها، حتی در قامت یک دوست، مشاور و یا به هرشکل ممکن، حتما در پیمودن بهتر و زیباتر این مسیر، کمک بزرگی می نماید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۵ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *