سلامتمقالات سلامت

۷ استارتاپ تجهیزات پزشکی که درحال ایجاد انقلابی در صنعت بهداشت و درمان اند

لیمو HR

استارتاپ های مرتبط با دستگاه های پزشکی، ثروتمند هستند، چرا که هر ساله بیلیون­ ها دلار سرمایه و کمک مالی به حسابشان ریخته می­شود، و تمام شرکت­های بزرگ فن­آوری، امکانات بهداشتی دستگاه ­های پوشیدنی و موبایل را بررسی می­کنند.

پیر شدن جمعیت، کاهش خدمات بهداشت عمومی و کمبود کارمندان در سرتاسر جهان به این معناست که سرمایه ­گذاران و تأمین­ کنندگان بهداشت و سلامت، به یک اندازه برای جواب گرفتن به دنبال فن­آوری هستند. در بسیاری از موارد، استارتاپ های دستگاه پزشکی در حال ایجاد فن­آوری مقرون­ به­ صرفه ­ای هستند که در عین دقیق بودن، کاربری آسانی داشته و باری از دوش کادر درمان برمی­دارند.

 برخی شرکت­های نوپا روش ­های درمانی کاملاً جدیدی را مطرح کرده ­اند، در حالی­که سایرین در حال توسعه­ ی راه ­های کارآمدتری برای استفاده از فن­آوری موجود هستند.

Flow Neuroscience

Flow Neuroscience

دفتر مرکزی: مالمو، سوئد

مؤسس: دنیل مانسون و اریک رن

Flow Neuroscience، استارتاپ سوئدی، هدستی ساخته که با ارسال سیگنال­ های الکتریکی ملایم، با افسردگی بالینی مقابله می­کند. وقتی که این دستگاه با اپ/برنامه ­ی درمانی شرکت ترکیب شده، ۲۴% از کاربران توانسته ­اند به طور کامل بر افسردگی خود غلبه کنند.

دستگاه پزشکی این شرکت، قشر پیشانی سمت چپ مغز را تحریک می­کند، که معمولاً در افراد افسرده کمتر فعال است. طی هر جلسه ­ی ۳۰-دقیقه­ ای، این برنامه راه ­های تازه ­ای برای تفکر و مدیریت سبک زندگی در اختیار کاربران قرار می­دهد تا بهترین نتیجه برایشان حاصل شود.

صلاحیت Flow برای مصرف پزشکی در انگلستان و آمریکا تأیید شده است.

Lightpoint Medical

Lightpoint Medical

دفتر مرکزی: چشهام، انگلستان

مؤسس: دیوید تاچ

Lightpoint Medical فن­آوری خاصی ایجاد کرده که به جراحان در شناسایی بافت سرطانی هنگام جراحی کمک می­کند. در حال حاضر، ۲۵% از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، باید دوباره جراحی شوند چون هنوز سلول ­های سرطانی در بدنشان وجود دارد. درمورد سرطان سینه، این آمار ۲۰% است. فن­آوری Lightpoint سلول­ های سرطانی را در جریان جراحی هدف گرفته و برجسته می­کند، بنابراین جراحان بهتر می­توانند میان بافت سالم و بافت سرطانی تمایز قائل شدند.

قضیه ساده است: پزشکان، داروی تصویربرداری را به بیماران تزریق می­کنند تا سلول­های سرطانی متراکم در بافت سرطانی را هدف بگیرند. داروی تصویربرداری، ذرات ماده ­ی حاجب را آزاد می­کند که سیستم ­های تصویربرداریِ Lightpoint عکسشان را گرفته و همان موقع بر روی صفحه-نمایش نشان می­دهند. آزمایش ­های بالینی مثبت بوده ­اند؛ مطالعه ­ای که در بیمارستان گایز اند سنت توماس لندن هنگام جراحی روی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام شد، دریافت که این فن­آوری «امکان ­پذیر، کم-خطر و دقیق» است.

Lightpoint Medical

Genomtec

دفتر مرکزی: راکلو، لهستان

مؤسس: میرون توکارسکی، هنریک روگاسکاک، دکتر ملگورزتا مالودوبرا-مازور

Genomtec در حال تولید یک دستگاه پزشکی موبایل است که مواد ژنتیکی مثل خون و بزاق را تجزیه و تحلیل نموده و جهش ­ها، ویروس­ ها، باکتری­ ها، انگل ­ها و قارچ­ ها را شناسایی می­کند. این دستگاه ظرف ۲۰ دقیقه، قطعات DNA و RNA را تجزیه و تحلیل کرده، و با دقت و صحت بسیار بالایی بیماری را تشخیص می­دهد.

این شرکت نوپا، امیدوار است که فن­آوری خود را در دستان پزشکان، دامپزشکان، دانشمندان و مشتریان ببیند. این فن­آوری در مقایسه با فرآیندهای موجود، بسیار سریع ­تر و مقرون­ به­ صرفه ­تر است و به مواد نمونه­ ی کمتری نیاز دارد.

Genomtec

ABLE Human Motion

دفتر مرکزی: بارسلونا، اسپانیا

مؤسس: دانشگاه پلی­تکنیک کاتالونیا

ABLE (مخفف اسکلت خارجی کم-هزینه­ی زیست-رباتی کمکی) پروژه ­ای منشعب از دانشگاه پلی­تکنیک کاتالونیا و اولین اسکلت خارجی سبک-وزن، مقرون ­به­ صرفه و کاربر-پسندی است که برای افراد مبتلا به ضایعه­ ی نخاعی تولید شده است.

نزدیک به ۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان، در پی ضایعه­ ی نخاعی، دچار معلولیت می­شوند، اما با کمک یک اسکلت خارجی رباتی، می­توانند دوباره راه بروند. دستگاه­ های موجود سنگین هستند، حدوداً ۱۰۰،۰۰۰ یورو قیمت دارند، و نظارت و رسیدگی می­خواهند.

 ABLE به نحوی طراحی شده که از عضلات بدن انسان تقلید کند، پاها را خم کرده و بکشد، و هماهنگ با کاربر عمل کند. این شرکت نوپا امیدوار است که دستگاه پزشکی­اش، ضمن افزایش اعتماد به نفس و استقلال کاربران، از بروز مشکلات بهداشتی ناشی از سبک زندگی کم­ تحرک پیشگیری کند.

ABLE Human Motion

Walk With Path

دفتر مرکزی: کپنهاگ، دانمارک

مؤسس: لیز پیپ

Walk With Path دو دستگاه پزشکی تولید کرده که به افراد مسن و بیماران مبتلا به پارکینسون، MS، نوروپاتی، و سکته­ ی مغزی کمک می­کند تا با اتکا به خودشان راه بروند.

لیز پیپ، مؤسس شرکت، بعد از تجربه ­ی وضعیت بیماری پارکینسون پدرش، انگیزه­ ی ساخت وسیله ­ای برای کمک به راه رفتن مبتلایان به پارکینسون را پیدا کرد. دوره­ های انجماد، یعنی وقتی که برای فرد، چند دقیقه راه رفتن غیرممکن می­شود، علامت بسیار رایج و رنج ­آور این بیماری است. تصور می­شود که راهنماهای دیداری مثل پله، به مبتلایان به پارکینسون کمک می­کند تا دوباره راه بیفتند –و به همین شکل بود که پیپ تصمیم گرفت این مسئله را حل کند.

 Path Finder، اولین دستگاه شرکت، به کفش­ های کاربر وصل می­شود و نور لیزر برایش می ­اندازد تا آن را دنبال کنند.

Walk With Path یک کفی کفش هم تولید کرده که با دادن بازخورد ارتعاشی به افراد مبتلا به مشکلات حسی یا تعادلی، از زمین خوردن آنها جلوگیری می­کند. این فن­آوری می­تواند به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند تا الگوهای گام­ برداری خود را اصلاح نمایند. قرار است Path Feel در سال ۲۰۲۰ عرضه شود.

 Path Finder

Empatica

دفتر مرکزی: کمبریج، ماساچوست، آمریکا

مؤسس: متئو لای، روزالیند پیکارد، سیمون تاگنِتی، مائوریزیو گاربارارینو

Empatica ساعت هوشمندی تولید کرده که افراد مبتلا به صرع را رصد نموده و هنگامی که دچار حمله شوند، به نزدیکانشان هشدار می­دهد.

ساعت هوشمند Embrace از یادگیری ماشینی پیشرفته به­منظور شناسایی حملات تشنجی تونیک-کلونیک استفاده می­کند، که رایج­ترین نوع حمله در افراد مبتلا به صرع است. این دستگاه، علاوه بر رصد کردن علائم حملات، مثل تعریق، حرکات ناگهانی و تغییرات دمای پوست، فعالیت­ های روزمره را تجزیه و تحلیل می­کند تا سبک زندگی کاربر را بهتر درک کند. وقتی Embrace حمله­ ی احتمالی را تشخیص بدهد، برای کمک گرفتن، با مراقبین کاربر تماس می­گیرد.

ساعت هوشمند Embrace، اولین دستگاه پزشکی مورد تأیید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) برای صرع است و برای استفاده در اروپا هم تأیید شده است.

Embrace

Open Bionics

دفتر مرکزی: بریستول، انگلستان

مؤسس: جوئل گیبارد، سامانتا پاین

Open Bionics اولین بازوی مصنوعی تهیه شده با چاپ سه ­بعدی را تولید کرده که تأیید بالینی هم گرفته است. Hero Arm (دست قهرمان)، ماهیچه-الکتریکی است، یعنی با سیگنال­ های برقی ارسالی از عضلات کاربر کنترل می­شود؛ این بازو مخصوص و متناسب با هر شخصی چاپ می­شود. با هر بار شارژ کردن، یک روز کامل دوام می­آورد، و درآوردن و تمیز کردنش راحت است.

Hero Arm سبک، مقرون­ به ­صرفه و فوق ­العاده-قابل تنظیم است –این شرکت نوپا، Hero Arm را با الهام از جنگ ستارگان، مرد آهنی و انیمیشن یخ­زده ساخته است.

 مارک هامیل، که بیشتر به واسطه ­ی بازی در نقش جِدای و لوک اسکای­واکر -مبتلا به نقص عضو- شناخته شده، از حامیان این محصول است.

 همان­طور که شعار Open Bionics می­گوید: تفاوت­ های اندامی لزوماً معلولیت نیستند: بلکه می­توانند ابرقدرت باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
seven Medical Device Startups Revolutionising Healthcare
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *