کارآفرینی و استارتاپ

سیلیکون ولی چیست؟ تاریخچه، بیوگرافی و آشنایی با Silicon Valley

لیمو HR

بعید است اهل اخبار و مقالات مربوط به دنیای استارتاپ باشید و نام سیلیکون ولی یا همان دره سیلیکون به گوشتان نخورده باشد. این مکان بهشتی برای همه علاقه‌مندان به استارتاپ‌ و دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود. در این مقاله با سیلیکون ولی و تاریخچه آن آشنا خواهید شد. با ما در اکوموتیو همراه باشید.

سیلیکون ولی Silicon valley چیست؟

سیلیکون ولی یکی از مراکز پیشگام دنیای استارتاپ محسوب می‌شود. این منطقه که در ۷۰ کیلومتری جنوب سانفرانسیسکوی آمریکا قرار گرفته است، مهد بسیاری از شرکت‌های معروف حوزه تکنولوژی و فناوری است. درواقع می‌توان سیلیکون ولی را قطب کارآفرینی دنیا دانست.

تعداد کمی از مکان‌های دنیا توانسته‌اند توسعه‌ای رویایی، مشابه آنچه سیلیکون ولی تجربه کرده است را داشته باشند. این منطقه از نقطه‌ای کم‌جمعیت و نه‌چندان پیشرفته، به یکی از پیشگامان علم و فناوری تبدیل شده است که یکی از بیشترین نرخ‌های تولید ثروت را به خود اختصاص داده است.

از معروف‌ترین نوآوری‌های سیلیکون ولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میکروسکوپ اشعه ایکس
  • اولین پخش تبلیغاتی رادیویی
  • نوار ویدئو
  • دیسک خوان
  • بازی ویدئویی
  • فناوری لیزر
  • میکروچیپ
  • کامپیوتر
  • چاپگر جوهرافشان
  • مهندسی ژنتیک

اما چه عواملی دست به دست هم دادند تا سیلیکون ولی به چنین رشد و پیشرفت رویایی دست پیدا کند؟ در ادامه با تاریخچه دره سیلیکون آشنا خواهید شد.

تاریخچه سیلیکون ولی

تاریخچه سیلیکون ولی

برای درک بهتر آنچه بر سیلیکون ولی گذشته است تا آن را به موجودیت امروزی بدل کند، بهتر است تاریخچه این دره را به ادوار مختلف تقسیم کنیم:

۱.    ظهور دانشگاه سانتا کلارا

اولین روزهای اسکان مهاجرین اروپایی در کالیفرنیا، ریشه روح کارآفرینی دره سیلیکون را شکل داد. در آن روزها کشیشی اسپانیا به نام جان پیرو سرا، اقداماتی را در این منطقه انجام داد که یکی از آن‌ها ساخت دره سانتا کلارا بود.

بعد از تبدیل شدن کالیفرنیا به ایالت، دانشگاه سانتا کلارا در این منطقه تاسیس شد. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال ۱۸۵۱ برمی‌گردد. دانشگاه سانتا کلارا اولین موسسه آموزش عالی در کالیفرنیا محسوب می‌شود. ساخت این دانشگاه، مقدمه‌ای مهم برای تبدیل منطقه سانتا کلارا به قلب استارتاپ جهان بود.

۲.    ظهور دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد یکی از معروف‌ترین مراکز آموزشی دنیا محسوب می‌شود و بسیاری از کارآفرینان برجسته جهان، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه توسط لیلاند استنفورد، کارآفرین و سرمایه‌دار برجسته آمریکایی ساخته شد.

او که بخش عمده ثروت خود را از فعالیت در زمینه راه‌آهن به دست آورده است، ملکی به مساحت هشت هزار هکتار خرید و از آنجایی که تنها فرزند و درواقع تنها وارث او در سن ۱۵ سالگی فوت کرد، او و همسرش به یاد فرزندشان و برای ادای احترام به او، دانشگاه استنفورد را در سال ۱۸۹۱ تاسیس کردند.

تاسیس دانشگاه استنفورد مساوی با گذاشتن سنگ بنای توسعه سیلیکون ولی بود. پس از تاسیس این دانشگاه، که بر خلاف رسوم وقت، هم زنان و هم مردان را می‌پذیرفت، زنجیره نوآوری‌های این دره ایجاد شد. دانشگاه استنفورد نقش کلیدی در تحقیقات منطقه‌ای، تکامل و موفقیت دره سیلیکون ایفا کرده است.

  ابداع تقویت­ کننده لوله خلا

۳.    ابداع تقویت­ کننده لوله خلا

اختراع تلگراف، ارتباطات قرن نوزدهم را متحول کرد. شرکت تلگراف پیشرو ایالات متحده در آن زمان، همزمان با اختراع تلگراف، مرکزی تحقیقاتی در این زمینه را تاسیس کرد و این مرکز توانست تقویت­کننده لوله خلا را اختراع کند.

این دستگاه برای اولین بار امکان برقراری تماس تلفنی از راه دور را فراهم کرد. این اختراع در سال ۱۹۵۱ در نمایشگاه جهانی به نمایش گذاشته شد و اولین تماس بین ایالتی در همین نمایشگاه از سانفرانسیسکو به نیویورک انجام شد.

این ابداع منجر به ایجاد رشته‌ای جدید تحت عنوان الکترونیک شد که هر دو دانشگاه سانتا کلارا و استنفورد آن را در دروس دانشگاهی خود گنجاندند و دانشجو جذب کردند.

فردریک ترمن، استاد دانشگاه استنفورد دانشجویان خود در این رشته را به تاسیس شرکت در این منطقه تشویق کرد و حتی برای تشویق دانشجویان، در بعضی از این شرکت‌ها شخصا سرمایه‌گذاری کرد.

نکته کلیدی در این برهه از زمان این بود که بیل هیولت و دیو پاکارد، از جمله دانشجویان این استاد دانشگاه بودند که بعدتر شرکت HP را تاسیس کردند.

اولین ابداع شرکت HP در گاراژ خانه پاکارد تولید شد. این دو دانشجوی بلندپرواز، در اولین ساخته خود دستگاه نوسان‌ساز صوتی با اعوجاج کم اختراع کردند و اولین مشتری آن‌ها هم شرکت دیزنی بود. از این محصول در ساخت انیمیشن فانتزیا استفاده شد.

جنجال فرچایلد سمیکانداکتور

۴.    جنجال فرچایلد سمیکانداکتور

ویلیام شاکلی پس از دریافت جایزه نوبل برای تحقیقات خود در زمینه ترانزیستور، شرکت شاکلی سمیکانداکتور را تاسیس کرد. او درخشان‌ترین و باهوش‌ترین نخبگان ایالات متحده را به شرکت خود جذب کرد و توانست پایه‌گذار نقطه عطفی در تاریخ سیلیکون ولی باشد.

آیوس لبنک، ویکتور گرینج، یوجین کلینر، جی لاست، گوردون مور، رابرت نویس و شلدون رابرتز از مهم‌ترین و مطرح‌ترین دانشمندانی بودند که در این شرکت با شاکلی همکاری داشتند.

البته سبک مدیریت ناقص و اقتدارگرایانه شاکلی منجر به این شد که در آینده نزدیک، این دانشمندان شاکلی سمیکنداکتور را ترک و استارتاپ‌ خودشان را تاسیس کنند.

نقل است که این هشت نفر هرکدام اسکناسی یک دلاری را امضا کردند تا این کار نماد تعهدشان به مشارکتشان باشد.

به این ترتیب، پس از این جنجال، شرکت فرچایلد سمیکنداکتور تاسیس شد. این شرکت به سرعت رشد کرد و کارمندان آن به همان سرعت هم برای تاسیس شرکت‌های فرعی خود، آن را ترک کردند. از معروف‌ترین شرکت‌های فرعی که بعد از تاسیس فرچایلد سمیکنداکتور تاسیس شد، می‌توان به اینتل اشاره کرد.

در حدود یک دهه، حدود سی شرکت فرعی دیگر از این شرکت منشعب شد و البته بعد از آن، با اتخاذ سیاست‌های جدید از طرف مدیران فرچایلد، روند انشعاب کاهش یافت. به جرات می‌توان فرچایلد سمیکنداکتور را تاریخ عطف سیلیکون ولی دانست. این شرکت توانست سیلیکون ولی را به عنوان قطب نوآوری‌های الکترونیک جهان مطرح کند.

تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

۵.    تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

یوجین کلاینر بعد از مدتی فرچایلد را ترک و شرکتی تحت عنوان کلاینر پرکینز تاسیس کرد. این شرکت، نوعی شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر بود. کلاینر تصمیم داشت تا با تاسیس شرکت خود، سیلیکون ولی را به سمت سن خوزه گسترش دهد.

این تصمیم منجر به پایه‌گذاری سند هیل رود شد. امروزه سند هیل رود پرتراکم‌ترین قسمت جهان در زمینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

در این شرکت، ۸۰۰ شرکت معروف از جمله اسکایپ، اسپاتیفای، آمازون، اسنپ‌چت و EA کمک مالی گرفتند و رشد کنند.

۶.    عصر استیوجابز

در دهه هفتاد، هیولت، مدیر HP تماسی از طرف یکی از دانشجویان دریافت کرد. این دانشجو از هیولت قطعه‌ای یدکی برای فرکانس شماری که در حال ساخت آن بود، درخواست کرده بود.

هیولت که تحت تاثیر ابتکار این دانشجو قرار گرفته بود، به او پیشنهاد کار تابستانی در خط مونتاژ HP داد. نام این دانشجو کسی نبود جز استیو جابز!

استیو جابز در ۱۹۸۰ اپل را راه‌اندازی کرد. او از ابتدای کار ۳۰۰ کارمند را به همکاری پذیرفت که همه آن ۳۰۰ نفر در عرض مدتی کوتاه به میلیونر تبدیل شدند. این رکورد اپل، در تاریخ صنعت ماندگار شده است.

نوآوری جابز و وزنیاک در تولید رایانه‌های شخصی، آیپد و… نقطه عطف دیگری در سیلیکون ولی و تولیدات آن محسوب می‌شود.

عصر استیوجابز

۷.    عصر اینترنت

اینترنت نه‌تنها زندگی انسان‌های عادی را تحت تاثیر قرار داد، بلکه به صورت اساسی موجب دگرگونی سیلیکون ولی و شرکت‌های فناور این دره شد. این شرکت‌ها پس از ظهور اینترنت، قدرتی مضاعف گرفتند و در مدتی کوتاه به ارزشی خیره کننده دست یافتند.

شهرت رو به رشد سیلیکون ولی به عنوان پایتخت فناوری جهان و همچنین تاکید آن بر امتیازدهی به کارمندان، این دره را به یکی از پرطرفدارترین و رقابتی‌ترین محیط‌های کاریابی در دنیا بدل کرد.

کمتر مهندسی در دنیا وجود دارد که نخواهد کار در سیلیکون ولی را تجربه کند و این منطقه از سال ۲۰۰۰ در صدر لیست محبوب‌ترین منطقه از لحاظ تقاضای شغلی قرار دارد.

به لطف سیلیکون ولی، منطقه خلیح سانفرانسیسکو گران‌ترین منطقه ایالات متحده نام دارد و این منطقه، نوآوری‌ها و ابتکارات زیادی را به خود دیده است.

آینده دره سیلیکون

آینده دره سیلیکون

نمی‌توان بدون نگاه به آینده، تاریخچه سیلیکون ولی را تکمیل کرد. این دره صرفا منطقه نیست، بلکه بخشی مهم و حذف نشدنی از دنیای تکنولوژی و اختراع محسوب می‌شود.

البته دانشمندان معتقدند که با ظهور شرکت‌های چینی و سرعت رشد آن‌ها و تولیدات سریع و ارزان، رشد فناوری از آمریکا به چین در حال انتقال است.

آن‌ها برای این ادعای خود از زیان‌های مالی اوبر و ویورک از سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کنند. این دو شرکت از سال ۲۰۱۹ بیش از ده میلیارد دلار ضرر مالی داشته‌اند و این واقعیت، حاوی پیامی مهم است: ممکن است امپراتوری تکنولوژی سیلیکون ولی در آینده نزدیک به پایان خود نزدیک شود؛ اما هرگز نمی‌توان تاریخ تکنولوژی را بدون اشاره به این منطقه ورق زد.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *