مقالات بازاریابی و تبلیغات

۲۰ کتابی که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند!

لیمو HR

اگر به دنبال کتاب‌هایی برای تقویت مهارت‌های مربوط به فروش، مدیریت، رهبری و بازاریابی هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. ما در اکوموتیو تلاش کرده‌ایم تا بهترین کتاب‌هایی که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند را به شما معرفی کنیم. با ما تا انتهای این لیست ۲۰ موردی همراه باشید.

 

۱. نسل چهارم بازاریابی، نوشته فیلیپ کاتلر

همه می‌دانیم که امروزه نمودار محبوبیت انواع رسانه‌ها به شکل معناداری تغییر کرده است و دیگر فرم سنتی‌تر رسانه مانند رادیو و تلویزیون مانند گذشته یکه‌تاز این عرصه نیستند.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی فرم جدیدی از رسانه پدیدار شده و روزبه‌روز بر ضریب نفوذ آن میان کاربران افزوده می‌شود. کارشناسان از این پدیده به عنوان فرصتی جدید برای بازاریابی و انقلابی در عرصه مارکتینگ یاد می‌کنند.

فیلیپ کاتلر یکی از معروف‌ترین نویسندگان کتاب‌های بازاریابی محسوب می‌شود و به صورت اختصاصی کتابی در این زمینه نوشته است. کاتلر در این کتاب به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان را از فرم سنتی به فرم دیجیتال تغییر دهید و خودتان را با تغییرات سازگار کنید. خواندن این کتاب به جهت آشنایی با مفاهیم اساسی بازاریابی دیجیتال، برای همه کارشناسان بازاریابی و حتی مدیران و دانشجویان رشته مدیریت ضروری است!

 

۲. مدیریت بازاریابی، نوشته فیلیپ کاتلر

نمی‌توان از کتاب‌هایی که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند حرف بزنیم، اما حداقل دو سه مورد از آن به فیلیپ کاتلر مربوط نباشد. کتاب مدیریت بازاریابی هم یکی از معروف‌ترین و بهترین کتاب‌هایی است که این اندیشمند حوزه مدیریت و بازاریابی چاپ و روانه بازار کرد.

کاتلر در این کتاب با خوانندگان خود از اصول اساسی بازاریابی و مفاهیمی که هر کارشناس این حوزه باید بداند، حرف زده است. همچنین به طور مفصل در چهار بخش مجزا از اصول مدیریت بازاریابی، رفتار کاربران، اقتصاد خرد و کلان و چرخه تولید و فروش محصول حرف می‌زند. امروزه کتاب مدیریت بازارایابی به عنوان مرجعی برای دانشجویان مدیریت در دانشگاه‌های جهان محسوب و به صورت گسترده تدریس می‌شود.

کتاب مدیریت بازاریابی

۳. بازاریابی پرمحتوا، نوشته جو پولیتزی

محتوا پادشاه است! اگر تاکنون به چنین واقعیتی اعتقاد نداشتید، وقت آن رسیده است که اعتقاد پیدا کنید. کتاب بازاریابی پرمحتوا نوشته جو پولیتزی تاکید بر این واقعیت است که کسب‌وکارها نمی‌توانند با تبلیغات انبوه به اهداف فروش خود دست پیدا کنند، مگر این که تلاش کنند تا محتوایی با کیفیت و با ارزش در اختیار کاربران خود قرار دهند.

پولیتزی در این کتاب به شما می‌آموزد که چه محتوایی باکیفیت محسوب می‌شود و چطور می‌توان محتوایی غنی و پر ارزش ارائه دهید که باعث اقناع کاربر شود و در عین حال برای کسب‌وکارتان ارزش به ارمغان بیاورد.

 

۴. بازاریابی چریکی، نوشته جی کنراد لوینسون

اگر مدیر بازاریابی کسب‌وکار هستید، حتما بازاریابی چریکی را می‌شناسید. جی کنراد لوینسون یکی از مطرح‌ترین کارشناسان بازاریابی چریکی در دنیا است و به همین دلیل اثر او، کتاب بازاریابی چریکی، یکی از منابعی است که می‌توانید برای تدوین این استراتژی و فهم بهتر آن مطالعه کنید.

اگر به دنبال پربار کردن لیست کتاب هایی که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند هستید، بازاریابی چریکی جی کنراد لوینسون را به آن اضافه کنید.

این کتاب تاکنون به ۶۲ زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از ۲۱ میلیون نسخه فروخته است. همین آمار کافیست تا بدانید با کتاب ارزشمندی مواجه هستید که می‌تواند به درک بهتر شما از گوریلا مارکتینگ یا همان بازاریابی چریکی منجر شود.

کتاب بازاریابی چریکی

۵. مرگ بازاریابی، نوشته جو پولیتزی

مرگ بازاریابی یکی دیگر از آثاری است که به عنوان کارشناس بازاریابی نیاز دارید که آن را به خوبی مطالعه کنید. جو پولیتزی نویسنده این کتاب به شما نشان می‌دهد که چطور با دگرگون کردن استراتژی‌های بازاریابی خودتان، نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید و به سود دست پیدا کنید.

در این کتاب با شرکت‌هایی آشنا خواهید شد که با متحول کردن ساختار بازاریابی، توانسته‌اند که خود را احیا کنند. اگر می‌خواهید مدیری تحول‌آفرین باشید، مطالعه این کتاب برای شما ضروری است.

 

۶. بازاریابی اجاره‌ای، نوشته ست گادین

بازاریابی اجاره‌ای یکی از جدیدترین روش‌های افزایش فروش در دنیای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. ست گادین به عنوان متخصص خبره دنیای بازاریابی در کتاب بازاریابی اجاره‌ای شما را با تمام مفاهیم و اصول این شکل از بازاریابی آشنا خواهد کرد.

خواندن این کتاب برای تمام مدیران دیجیتال مارکتینگ، کارشناسان بازاریابی و صاحبان کسب‌وکار مناسب و مفید خواهد بود.

بازاریابی اجاره‌ای، نوشته ست گادین

۷. جنگ بازاریابی، نوشته ال ریس

یکی از مهم‌ترین واقعیاتی که هر متخصص بازاریابی باید بداند این است که مشتری به اندازه سرمایه و کالا، یکی از منابع هر فرایند بازاریابی محسوب می‌شود و مانند سایر منابع، محدود است.

به این ترتیب شما با ورود به این فرایند، خودتان را وارد جنگ و رقابت با سایر رقبا کرده‌اید که نتیجه آن به استراتژی‌های خودتان بستگی دارد. از این جهت، جنگ بازاریابی یکی از کتاب‌هایی است که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند. این کتاب نوشته ال ریس، متخصص برجسته بازاریابی است و به شما نشان می‌دهد که چه استراتژی‌هایی می‌تواند شما را به موفقیت در این جنگ بی‌پایان برساند.

 

۸. طراحی هویت برند، نوشته آلینا ویلر

برندسازی فرآیند مهمی در راه‌اندازی هر کسب و کار است. فرقی ندارد که کسب‌وکار شما چه اندازه‌ای دارد و قرار است چه میزان مشتری داشته باشید، در هر صورت نیاز دارید فرایند برندسازی را به شکل اصولی طی کنید تا بتوانید جای پایتان را در دنیای رقابت محکم کنید.

آلینا ویلر در کتاب طراحی هویت برند به صورت کامل و جزئی از فرایند برندسازی صحبت می‌کند. او در این کتاب به مدیران و متخصصان بازاریابی می‌آموزد که چطور هویت برند خود را طراحی و تعریف کنند تا بتوانند مشتریانی دائمی و رابطه‌ای بر اساس اعتماد با مصرف‌کنندگان داشته باشند.

اگر دوست دارید کسب‌وکار شما مانند هر کسب و کار موفق و بزرگ دیگر، تثبیت و موفق شود، خواندن کتاب طراحی هویت برند و یادگیری اصول آن برای شما ضروریست.

کتاب طراحی هویت برند

۹. برندها چگونه رشد می‌کنند؟، نوشته بایرون شارپ

چه کسی دوست ندارد که از رموز رشد برندها و موفقیت کسب‌وکارها بداند؟ هیچ‌کس! بایرون شارپ در کتاب برندها چگونه رشد می‌کنند به شما نشان خواهد داد که هر کسب‌وکار به چه شکلی رشد کرده است، نحوه عملکرد تبلیغات چگونه است و برنامه‌های وفاداری چطور وفاداری ایجاد می‌کنند.

در این کتاب با قوانینی منحصر به فرد برای رشد و توسعه کسب‌وکار آشنا می‌شوید و با الگوگیری از قواعد رشد شرکت‌های بزرگ، مسائلی را خواهید آموخت که هر کارشناس بازاریابی و هر مدیر فروش باید بداند.

 

۱۰. مسری، نوشته جونا برگر

کتاب مسری در عین قرار گرفتن در لیست کتاب‌های ضروری برای هر کارشناس بازاریابی، یکی از معروف‌ترین آثار نوشته شده در حوزه بازاریابی محسوب می‌شود. حونا برگر در این کتاب با شما از بازاریابی ویروسی صحبت می‌کند.

او اصولی را ارائه می‌دهد که می‌توانید با کمکشان کسب‌وکارتان را در معرض دید حداکثری قرار دهید و اصطلاحا بر سر زبان بیفتید. این کتاب درست مانند عنوان خود مسری شده و میلیون‌ها کارشناس بازاریابی در سرتاسر جهان آن را مطالعه کرده­اند و آموزه‌های آن را در کسب‌وکارشان به کار گرفته‌اند.

کتاب مسری، نوشته جونا برگر

۱۱. گاو بنفش، نوشته ست گادین

ست گادین، نویسنده معروفی است که چند کتاب در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریت و بازاریابی در کارنامه خود دارد. او در کتاب گاو بنفش به شما اصلی مهم را یادآوری می‌کند: برای موفقیت باید ارزشی خاص را ارائه کنید و متفاوت باشید.

گادین در این کتاب به شما می‌آموزد که چطور با متفاوت بودن از سایر کسب‌وکارها، خود را در معرض دیده شدن قرار دهید و موفق شوید. او در کتاب گاو بنفش از اصول متفاوت بودن و ماندگاری در ذهن مشتری حرف می‌زند؛ به این ترتیب خواهید توانست به انتخاب اول مشتریان تبدیل شوید. هیجان‌انگیز است، نه؟

خواندن این اصول معجزه‌آور در کتاب گاو بنفش به شما کمک می‌کند تا دید متفاوتی نسبت به استراتژی‌های بازاریابی خود پیدا کنید و در کمترین زمان ممکن، بهترین استراتژی‌ها را برای ایجاد تفاوت بسازید.

 

۱۲. مدیریت، نوشته پیتر دراکر

اگر می‌خواهید به شکلی اصولی و آکادمیک تمام مفاهیم مربوط به مدیریت را بخوانید و از آن مطلع شوید، پیشنهاد ما به شما مطالعه کتاب مدیریت، نوشته پیتر دراکر است.

دراکر در این کتاب از تمام اصول و مفاهیمی که باید در مدیریت بشناسید حرف می‌زند و خواننده را با وظایف یک مدیر آشنا می‌کند.

دراکر، نویسنده نام‌آشنای دنیای مدیریت و بازاریابی در این کتاب، راهنمایی عملی برای آشنایی با مدیریت و رهبری کسب‌وکار تدوین کرده است که آن را به اثری کاربردی و خواندنی برای مدیران، علاقه‌مندان به دنیای مدیریت و دانشجویان این رشته تبدیل کرده است.

کتاب مدیریت

۱۳. ارگانیسم اجتماعی، نوشته اولیور لاکت

تشبیه سیستم‌ها به ارگانیسم موجودات زنده، نظریه جدیدی نیست و بسیاری از دانشمندان در رشته‌های علوم انسانی این کار را انجام داده‌اند. مدیریت هم از این قاعده مستثنی نبوده است و الیور لاکت اولین اندیشمندی محسوب می‌شود که قوانین و فرایندهای بازاریابی را به ارگانیسم انسانی تشبیه کرده است.

این نظریه جالب و البته قابل تامل در کتاب ارگانیسم اجتماعی مطرح شده است و خواندن آن می‌تواند بینش خوبی نسبت به بازاریابی به شما ارائه دهد. اگر می‌خواهید استراتژی‌های بازاریابی خود را با قوانینی جدید و دیدی متفاوت تدوین کنید، خواندن این کتاب به شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

۱۴. استراتژی اقیانوس آبی، نوشته رنه مابورنی

فراز و فرود، بخش جدایی‌ناپذیری از هر کسب‌وکار است. هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند ادعا داشته باشد که همیشه در اوج است و هرگز روزهای افت و فرود را تجربه نمی‌کند. رنه مابورنی، با بهره‌گیری از این واقعیت و تشبیه کسب‌وکار به اقیانوسی متلاطم که مواج است و افت و خیزهای زیادی دارد، به شکل عملی به خواننده نشان خواهد داد که چطور شرکت‌ها توانسته‌اند روزهای فرود خود را به سرعت پشت سر بگذارند و به اوج بازگردند.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی نوشته رنه مابورنی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های شفاف و کاربردی است که با ارائه شواهدی واقعی و قابل تامل، به ارائه آموزه‌های خود می‌پردازد. این اثر یکی از کتاب‌هایی است که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند.

استراتژی اقیانوس آبی

۱۵. این است بازاریابی، نوشته ست گادین

باز هم ست گادین! ست گادین سابقه‌ای طولانی در نوشتن و انتشار کتاب‌هایی عملی در حوزه بازاریابی و مدیریت دارد. او در کتاب این است بازاریابی، مانند سایر آثار خود به شکلی عملی به شما یاد می‌دهد که چطور با موفقیت وارد بازاریابی شده و در آن موفق باشید.

او در این کتاب به شما می‌آموزد که چطور در میان انبوه رقبا و برندهای ریز و درشت، دیده شوید و خودتان را به اثبات برسانید.

 

۱۶. قلاب، نوشته نیر ایال

نیر ایال، یکی از نویسندگان و کارآفرینان معروف آمریکایی است. او کتاب قلاب را با کمک تجربیات چندین ساله خود نوشته است و در آن مدلی به خواننده ارائه داده است که می‌تواند به صورت ویژه‌ای در بهبود کسب‌وکار موثر باشد.

کتاب قلاب درباره مدلی با همین نام است. مدل قلاب، چرخه‌ای چهار مرحله‌ای در جذب مشتری است که به شما نشان می‌دهد هر شرکت و کسب‌وکار چطور می‌تواند مشتریانی را جذب کند و آن‌ها را نگه دارد.

از آنجایی که این کتاب متدی جالب توجه و کاربردی برای جذب مشتری و افزایش فروش ارائه می‌دهد، از جمله آثاری است که می‌تواند در فهرست کتاب‌های مورد نیاز هر کارشناس بازاریابی قرار بگیرد. ما خواندن این کتاب را به همه متخصصین بازاریابی، مدیران فروش و صاحبین کسب‌وکار توصیه می‌کنیم.

قلاب، نوشته نیر ایال

۱۷. متقاعدسازی، نوشته رابرت چالدینی

از آنجایی که هنر متقاعدسازی، اصل و پایه فروش را تشکیل می‌دهد، هر متخصص بازاریابی باید به خوبی با زیر و بم این هنر آشنا باشد. رابرت چالدینی، در کتاب متقاعدسازی که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های حوزه مدیریت محسوب می‌شود، از این اصل صحبت کرده است.

او با بهره‌گیری از تحقیقات علمی و دانش به دست آمده از علوم روانشناسی به شما اصولی را می‌آموزد که با کمک آن‌ها می‌توانید مخاطب خود را جلب و آن‌ها را به سادگی مجاب کنید.

اصول این کتاب کاملا علمی و عملی هستند و به بسیاری از کارشناسان و متخصصین بازاریابی کمک کرده‌اند تا مخاطب خود را برای خرید محصول یا دریافت خدمات متقاعد کنند. اگر دوست دارید در فن چانه‌زنی و گفتگو مهارت پیدا کنید، می‌توانید از این کتاب کمک بگیرید.

 

۱۸. قوی سیاه، نوشته نسیم نیکلاس طالب

کتاب قوی سیاه نوشته نسیم نیکلاس طالب، یکی دیگر از کتاب‌های معروف و محبوب میان اهالی دنیای بازاریابی محسوب می‌شود. نیکلاس طالب در این کتاب نه به صورت مستقیم، که به شکل غیر مستقیم از مفاهیم سرمایه‌گذاری، بازاریابی و مسئله پول صحبت می‌کند.

او در قوی سیاه سعی می‌کند تا از جنبه‌های عمیق‌تر به علم اقتصاد نگاه کند و آن را با خواننده به اشتراک بگذارد. ماهیت پول و سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین مفاهیمی است که در قوی سیاه خواهید خواند. بسیاری از کارشناسان از قوی سیاه به عنوان نقطه عطفی در تفکر اقتصادی یاد می‌کنند.

طالب در این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور نسبت به تصادف‌های ریزی که می‌توانند زندگی‌مان را دگرگون کنند هوشیار باشیم و نگرش کلی را کنار بگذاریم. خواندن این کتاب برای کسانی که به مسئله ریسک در اقتصاد توجه نمی‌کنند از اوجب واجبات است.

قوی سیاه، نوشته نسیم نیکلاس طالب

۱۹. اقتصاد تشکر، نوشته گری وینر چاک

گسترش شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای تعامل بیشتر با مشتریان و مخاطبین کسب‌وکار فراهم کرد. این فرصت به کسب‌وکارها نشان داد که تعامل با مخاطب تا چه اندازه می‌تواند در اعتباربخشی به برند و افزایش رضایت مشتری موثر باشد.

همین مسئله به محرکی برای تدوین کتاب اقتصاد تشکر تبدیل شد. گری وینر چاک، نویسنده کتاب، در این اثر به شما می‌آموزد که چطور با کمک این فرصت، مشتریانی وفادار جذب کنید و آن‌ها را برای مدت طولانی در کنار کسب‌وکارتان نگه دارید.

 

۲۰. کفش‌باز، نوشته فیل نایت

اگر طرفدار کتاب‌های الهام‌بخش هستید، کتاب کفش‌باز نوشته فیل نایت توصیه ما به شماست. این کتاب با شرح سرگذشت نویسنده، که اتفاقا مالک و موسس برند نایک محسوب می‌شود، به شما خواهد آموخت که برای موفقیت و رشد به هیچ چیزی جز انگیزه و تفکر خلاق نیاز نخواهید داشت.

این اثر الهام‌بخش به خاطر روایت بی‌واسطه شکست‌ها و موفقیت‌های موسس یکی از بزرگترین و برترین برندهای ورزشی دنیا توانسته است راه خود را به لیست کتاب‌هایی که هر کارشناس بازاریابی باید بخواند باز کند. اگر شما هم جزو طرفداران سبک کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای هستید، خواندن این اثر جالب را از دست ندهید.

کتاب کفش‌باز، نوشته فیل نایت

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین کتاب‌هایی که برای کارشناسان و متخصصین بازاریابی مناسب هستند، آشنا کنیم. قطعا این لیست کامل نیست و می‌توان آثار بیشتری را هم به آن اضافه کرد. اگر شما تجربه‌ای از خواندن این آثار دارید یا کتابی می‌شناسید که می‌توان به این لیست اضافه کرد، آن را با ما و سایر خوانندگان اکوموتیو به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *