مقالات حمل و نقل و لجستیک

ویژگی های جرثقیل سقفی تک پل رو نشین و جرثقیل سقفی تک پل آویز چیست ؟

لیمو HR

از گذشته تا به امروز کشفیات زیادی در تاریخ بشر اتفاق افتاده و زندگی انسان‌ها را متحول ساخته است. برخی از این کشفیات مانند اختراع جرثقیل سقفی تاثیر زیادی بر روی تسهیل روند کاری گذاشته است. چرا که امروزه برخلاف گذشته برای حمل بار نیاز به نیروی بازوی انسانی نیست. این دستگاه به واسطه علم فیزیک و مکانیک اختراع شد. نیروی بزرگی مانند جرثقیل می‌تواند اجسام با وزن زیاد را حمل و جابه‌جا کند.

امروزه وجود تجهیزات حمل بار اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است به طوری که انواع این دستگاه‌ها با مشخصات مختلف تولید شده اند. جرثقیل‌های سقفی هم از پرکاربردترین تجهیزات حمل بار هستند و به دلیل برخورداری از قیمت مناسب و طراحی ساده مورد توجه همگان قرار گرفته‌اند. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی انواع جرثقیل‌های سقفی، ویژگی‌های این تجهیزات را برایتان بازگو کنیم‌.

 

جرثقیل‌های سقفی تک پل چه مزایایی دارند؟

قبل از اینکه بخواهیم با جرثقیل‌های سقفی تک پل آویز و رونشین آشنا شویم بهتر است در مورد جرثقیل‌ سقفی تک پل بحث کنیم. جرثقیل‌های تک پل و دوپل زیر مجموعه جرثقیل‌های سقفی هستند. به همین جهت ممکن است از لحاظ ساختار و طراحی به یکدیگر شبیه باشند. با این حال از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند. این سه بخش اصلی شامل ترولی آویز، وینچ و راهبر کلگی هستند.

با این حال جرثقیل‌های تک پل نسبت به سایر دستگاه‌ها مزایای بیشتری دارند. این تجهیزات برخلاف مدل‌های دیگر نیاز به نگهداری چندان زیادی ندارند. همین موضوع سبب شده تا بین این دو دستگاه یک سری تفاوت‌ به وجود آید. در ادامه دو نوع جرثقیل‌‌های سقفی تک پل آویز و تک پل رونشین را معرفی می‌کنیم. این تجهیزات می‌توانند بار تا وزن ۲۰ تن را بلند کنند. جرثقیل‌های دو پل برخلاف جرثقیل‌های تک پل دارای محدودیت‌هایی هستند و طراحی پیچیده‌ای دارند. این موضوع سبب شده تا کمتر مورد توجه و استفاده قرار گیرند. با توجه به اینکه شرایط جرثقیل‌های سقفی تک پل نسبت به دستگاه‌های دیگر بهتر است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معرفی جرثقیل سقفی تک پل رونشین

جرثقیل سقفی تک پل رو نشین به دلیل برخورداری از وزن کم به سازه سبک‌تری برای نصب نیاز دارد. همچنین ابعاد کوچکتری دارد به همین جهت فضای چندان زیادی را اشغال نمی‌کند. از آنجایی که این تجهیزات دارای ابعاد مناسب هستند، به راحتی در سالن‌هایی که سقف کوتاه دارند استفاده می‌شوند. به دلیل برخورداری از این ویژگی‌ها در کارگاه‌های کوچک و بزرگ کاربرد دارد.

جرثقیل‌های سقفی تک پل رونشین دارای اجزای مهمی مانند وینچ و اهرم هستند. انواع جرثقیل‌های سقفی تک پل و رونشین دارای وینچ‌های مختلفی هستند به همین دلیل به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. جرثقیل‌های سقفی تک پل رونشین از لحاظ کارایی به جرثقیل‌های تک پل رونشین و دو پل رونشین شباهت دارند. این تجهیزات دارای هزینه پایینی بوده و هزینه نگهداری کمتری دارند.

جرثقیل سقفی تک پل رو نشین

ویژگی های جرثقیل‌های سقفی تک پل رو نشین

شناخت مشخصات فنی جرثقیل اهمیت زیادی دارد. با شناخت این موارد می‌توانید در بین گزینه‌های موجود بهترین جرثقیل را انتخاب کنید. از جمله ویژگی و مشخص فنی این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از طراحی ساده و درعین حال بی‌نظیر
  • نصب سریع
  • دارای قیمت ارزان‌تر نسبت به جرثقیل‌های سقفی دو پل
  • کاربری بیشتر این تجهیزات نسبت به سایر دستگاه‌ها
  • استفاده در صنایع کوچک

معرفی جرثقیل سقفی تک پل آویز

جرثقیل‌های سقفی تک پل آویز یکی دیگر از انواع جرثقیل‌های سقفی هستند. این تجهیزات از لحاظ نوع حرکت با جرثقیل‌های سقفی متفاوت‌اند اما در حرکت عرضی مشابه هم هستند. جرثقیل سقفی تک پل آویز به دلیل برخورداری از یک سری مشخصات فنی خاص در شرایط محیطی ویژه استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از تیرآهن استاندارد و ورق‌های فولادی با کیفیت ساخته می‌شود.

در کارگاه‌هایی که امکان بارگذاری در محل ستون وجود نداشته باشد از این دستگاه‌ها بهره می‌برند. به علاوه می‌توانید از این تجهیزات در سالن‌ها و کارگاه‌هایی که دارای ستون‌های فلزی یا تیرهای حمال نیستند استفاده کنید. با نصب این نوع از جرثقیل‌ها می‌توانید به راحتی به قلاب کناره‌های سالن دسترسی داشته باشید.

جرثقیل سقفی تک پل آویز

ویژگی جرثقیل‌های سقفی تک پل آویز

ویژگی‌های این تجهیزات عبارتند از:

  • برخورداری از روند تولید سریع
  • برخورداری از وزن کم
  • ابعاد کم
  • نصب سریع
  • نیاز به سازه کوچک‌تر
  • قابل استفاده برای سقف‌های کوتاه
  • قیمت گران‌تر
  • قابلیت نصب در سالن‌های بزرگ

به طور کلی هزینه ساخت این تجهیزات مقرون به صرفه است اما در مقایسه با جرثقیل‌های تک پل رونشین هزینه گران‌تری دارند. هر چند نسبت به سایر مدل‌ها دارای قیمت اقتصادی‌تر هستند. این جرثقیل‌ها دارای سرعت بالایی هستند و همین مورد، استفاده از آنها در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، سرعت تولید را افزایش می‌دهد.

به دلیل برخورداری از اندازه مناسب وزن چندان بالایی نداشته و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند به همین دلیل در کارگاه‌های کوچک با ارتفاع سقف کم کاربرد دارند. به علاوه می‌توانید در سالن‌های بزرگ چندین جرثقیل نصب کنید. به دلیل دارا بودن طراحی ساده نصب سریع و آسانی دارند. از طرف دیگر به سازه‌های کوچکتری نیازمند هستند.

جمع بندی

در این مطلب در مورد جرثقیل سقفی بحث کرده و انواع این تجهیزات را نام بردیم به طور کلی جرثقیل‌های سقفی توان بلند کردن بار تا ظرفیت مشخصی را دارند. همچنین برخلاف جرثقیل‌های دوپل طراحی ساده دارند. به همین دلیل در صنایع از کاربرد بیشتری برخوردارند. هرچند که در صنایع متوسط، کوچک و کارگاه‌ها استفاده می‌شوند‌. به طور کلی از جمله ویژگی این محصولات می‌توان به مواردی نظیر قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه، طراحی ساده و بی‌نظیر، کاربری زیاد، هزینه نگهداری کم اشاره کرد. این مزایا و ویژگی‌ها سبب شده تا این دسته از جرثقیل‌ها مورد توجه عموم قرار گیرند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *