مقالات کشاورزی

لوله پلیکا یا نوار تیپ آبیاری ؟ کدام برای تجهیزات آبیاری قطره ای مناسب تر است ؟

لیمو HR

با پیشرفت تکنولوژی و تولید نسل جدید لوله و اتصالات مختلف، استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته ‌است. از تجهیزات اصلی مورد استفاده در اجرای سیستم‌ آبیاری قطره‌ای می‌توان به لوله پلیکا یا نوار تیپ اشاره کرد که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که استفاده یکی از آنها مقرون به صرفه‌تر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه این دو نوع تجهیزات آبیاری قطره‌ای بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک از این دو تجهیزات بهترین گزینه برای انتخاب خواهند بود. پس اگر دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

آبیاری قطره‌ای چیست؟

آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین روش‌های آبیاری گیاهان در زمین‌های زارعی و باغات است که با توجه به کاهش منابع آبی در اقصی نقاط کشور باعث کاهش مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری در زمینه کاشت گیاهان و انواع محصولات کشاورزی می‌شود. در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، آب به صورت قطره‌ای و با فشار کم به گیاهان تحویل داده می‌شود تا راندمان آبیاری افزایش یابد. برای این کار از تجهیزاتی مانند لوله‌ها و نوارها استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

مزایا و ویژگی‌ لوله پلیکا از تجهیزات آبیاری قطره ای

لوله پلیکا یا لوله پلی اتیلن به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجهیزات آبیاری قطره ای در صنعت کشاورزی است که استفاده از آن در کشور ما به دلیل شرایط کم آبی و خشکسالی مداوم بسیار با اهمیت است. به همین دلیل استفاده این لوله‌های مخصوص اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای روز به روز در حال افزایش است.

این نوع لوله دارای ضخامت و انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت زیاد در برابر شعله آتش و مواد شیمیایی است. همچنین، لوله‌های پلیکا دارای عمر طولانی و مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش هستند. این نوع لوله‌ها با قطر کم و طول زیاد برای اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در فضای باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها بسیار مناسب هستند.

لوله پلی اتیلن در آبیاری قطره ای

مزایای آبیاری قطره‌ای با نوار تیپ آبیاری

نوار تیپ یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره‌ای است که نوار تیپ بغل دوخت و نوار تیپ پلاک‌دار در بازار تولید و عرضه شده‌اند. این نوع لوله‌ها دارای نوارهای کوچکی هستند که در آنها سوراخ‌هایی برای خروج آب تعبیه شده است. با توجه به این که نوار تیپ آبیاری بسیار نرم است، به راحتی می‌توان از آن در مناطقی با خاک نرم و آبیاری سطحی استفاده کرد.

استفاده از این مدل تجهیزات آبیاری به صورت قطره‌ای به دلیل کم ‌هزینه بودن بین کشاورزان بیشتر رواج دارد. قیمت نوارهای تیپ آبیاری بر اساس پارامترهای مختلفی مانند ضخامت قطر، جنس، میزان تحمل فشار و غیره تعیین می‌شوند. نوار تیپ آبیاری نیز از لحاظ انعطاف‌پذیری و استفاده آسان بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی‌ها و مزایای آبیاری قطره‌ای با نوار تیپ می‌توان به نصب آسان اشاره کرد به طوری که به کشاورزان اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری تجهیزات آبیاری قطره ای را نصب کنند.

کدام یک از تجهیزات آبیاری قطره ای مناسب‌تر است؟

انتخاب هر یک از این تجهیزات برای آبیاری زمین کشاورزی و محصولات گلخانه‌ها نیازمند اطلاعات کافی و برنامه‌ریزی هدفمند برای استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای است. وجود ویژگی‌های متعدد عملکردی، باعث افزایش تمایل کشاورزان به استفاده از انواع نوار تیپ آبیاری یا لوله پلیکا در اجرای سیستم‌ توزیع آب به صورت قطره‌ای شده است. در این بین نوارهای آبیاری تیپ یک گزینه مناسب و با کم هزینه برای سیستم آبیاری قطره‌ای زمین‌های کشاورزی است که تنها برای یک سال امکان کشت روی آنها وجود دارد.

لوله‌های پلیکا که از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد یکی از بهترین گزینه‌های برای تجهیزات سیستم آبیاری قطره‌ای به شمار می‌روند. لوله پلیکا به دلیل مقاومت بیشتر در برابر شعله آتش و مواد شیمیایی و عمر طولانی بیشتر، به عنوان بهترین گزینه برای تجهیزات آبیاری به شمار می‌رود. انتخاب هر یک از این تجهیزات بستگی به میزان بودجه، مساحت سطح زیر کشت و عوامل دیگر دارد.

نوار تیپ آبیاری

خرید بهترین تجهیزات آبیاری قطره ای

با توجه به طیف گسترده تولیدکنندگان تجهیزات آبیاری قطره ای و وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار، شناخت ویژگی‌های این نوع لوله و اتصالات از نظر کیفیت و طول عمر نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد. بنابراین برای خرید این نوع تجهیزات آبیاری مدرن بهتر است به مراکز معتبر و تولید کنندگان اصلی لوله و اتصالات آبیاری قطره ای مراجعه کنید. با خرید بدون واسطه از تولید کننده می‌توانید این انواع لوله و نوارهای تیپ آبیاری را با قیمت مناسب خریداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه و بررسی دو نوع از پرکاربردترین تجهیزات آبیاری قطره ای پرداختیم تا با کسب اطلاعات کافی بهترین انتخاب را داشته باشید. همانطور که گفته شد، استفاده از نوار تیپ آبیاری و لوله پلیکا بسیار ساده و به صرفه است اما نوار تیپ به دلیل وزن کمتر، نصب و حمل ساده‌تری دارد و اجرای آن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. البته بیان این نکته نیز قابل یادآوری است که طول عمر لوله‌های پلیکا نسبت به نوارهای تیپ بیشتر است و مقاومت بالاتری نیز در برابر ضربه یا فشار دارند. پس با دانستن این ویژگی‌ها به راحتی می‌توانید از این دو نوع تجهیزات آبیاری یکی را انتخاب کنید. امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و انتخاب درستی با مطالعه آن داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *