مقالات هوش مصنوعی

دیجی‌کالا چگونه از هوش مصنوعی برای نوشتن توصیف محصول استفاده می کند؟

لیمو HR

امروزه و با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت و هم‌زمان با رونق گسترده‌ی شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین نیز گسترش فراوانی پیدا کرده‌اند. حتی کسب‌وکارهای قدیمی‌تر نیز ناگزیر به استفاده از اینترنت برای برندسازی و تبلیغات خود شده‌اند.

وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توئیتر، لینکداین و تلگرام بیش‌ترین پلتفرم‌هایی‌اند که مدیران مارکتینگ شرکت‌ها، استارت‌آپ‌‌ها و برندها برای بیش‌تر و بیش‌تر مطرح‌کردن برند و افزایش فروش‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در چنین شرایطی واضح است که تولید محتوا می‌تواند چه نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در این عرصه داشته‌باشد. تولید محتواهایی که بتواند مخاطب را جذب کرده و او برای خرید محصول مورد نظر ترغیب کند. این در حالی است که نوشتن، خود کاری سخت و فرساینده‌ است. به خصوص برای انسان معاصر که به‌واسطه‌ی استفاده‌ی مکررش از همین شبکه‌ها و نیز به‌دلیل سرعت روزافزون زندگی در دوران مدرن، بازه‌ی تمرکزی‌اش نیز کاهش یافته‌است.

بنابراین، شاید بتوان اذعان داشت که تولید محتوا (به ویژه محتوایی که برای مخاطبان دوره‌ی مدرن جذابیت داشته‌باشد) کاری سخت و دشوار است. این مسئله چنان برجسته و پررنگ است که بسیاری از این کسب‌وکارها را واداشته تا از کسانی در تیم برندینگ و تبلیغات خود استفاده کنند که توانایی تولید محتوای متنی و ویدئویی داشته‌باشند. کسانی که ذوق و قلم جذابی دارند و می‌توانند با استفاده از دانش و آگاهی‌شان از طنز، ادبیات و البته مارکتینگ، محتواهای جذابی را برای مخاطب طراحی و اجرا کنند.

هوش مصنوعی

اما چند وقتی است که مدل‌ها و نمونه‌هایی از تولید محتوا با هوش مصنوعی به‌شکل گسترده‌تری وارد زندگی انسان‌ها شده‌است. ابزارهایی که امروزه بیش‌تر برای تولید یا ویرایش متن، عکس و ویدئو از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. هر چند که شاید این ابزارها در مرحله‌ی فعلی چندان کامل به‌نظر نرسند، اما توانسته‌اند با همین نسخه‌ی فعلی‌شان تحولات بزرگی را در همه‌ی این عرصه‌ها رقم بزنند. کم‌ترینِ این تحولات افزایش سرعتی است که با استفاده از این ابزارها برای کاربران فراهم می‌شود.

رد پای این ابزارها را می‌توان در زندگی و کار روزمره‌ی بسیاری از انسان‌ها دید. بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی در اکانت‌های خود تعریف می‌کنند که چه استفاده‌های متنوعی از این ابزارها کرده‌اند. استفاده‌هایی نظیر بالا بردن کیفیت عکس‌ها یا گسترده‌تر کردن محیط آن‌ها؛ ترکیب و ابداع برخی محیط‌های تصویری، ساخت صفر تا صد عکس‌هایی از وضعیت‌هایی ناموجود و غیرواقعی، تنها با توصیف آن موقعیت، اصلاح نگارش رزومه‌ها به‌زبان انگلیسی، خلاصه‌سازی مقاله‌های علمی و… .

در چنین شرایطی البته نگرانی‌هایی هم درباره‌ی آینده‌ی بعضی از کسب و کار ها و مشاغل به‌وجود آمده‌ است. گمانه‌زنی‌های بسیاری شکل گرفته که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان در بسیاری از مشاغل و موقعیت‌های شغلی نظیر نویسندگی، معماری، طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی و… شود.

یکی از دلایل اصلی اعتصاب اخیر نویسندگان و بازیگران هالیوود نیز به همین دلیل است. نویسنده‌ها خواهان استفاده‌نشدن از هوش مصنوعی در طراحی و نگارش فیلم‌نامه‌های سینمایی‌اند و هنرمندان استودیوهای هالیوودی نیز به این مسئله اعتراض دارند که استودیوها نباید حق و امکان این را داشته‌باشند که بتوانند با استفاده از اسکن چهره و حرکات بازیگران و با استفاده از هوش مصنوعی (بدون حضور واقعی‌شان) در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر استفاده کنند.

حال این‌که این نگرانی‌ها چه‌قدر واقعی است یا چند درصد احتمال دارد که واقعن اتفاق بیفتد بحث جداگانه‌ای است که درنهایت نمی‌توان پاسخی قطعی به آن داد. باید منتظر ماند و دید که زمان و البته هوش طبیعیِ انسان با این پدیده چه‌گونه برخورد می‌کند و چه‌گونه می‌تواند خود را با آن مطابقت دهد.

هوش مصنوعی

با قدم‌گذاشتن هوش مصنوعی به زندگی روزمره‌ی انسان‌ها، کسب‌وکارهایی نیز شروع به استفاده از آن در جهت تولید سرویس‌های خود یا رشد آن‌ها کردند. یکی از سرویس‌هایی که در یک سال اخیر بر پایه‌ی هوش مصنوعی در ایران به‌راه افتاده‌است خودنویس نام دارد. خودنویس (چنان‌که از نام‌ش نیز پیداست) خودش می‌نویسد!

شما می‌توانید با استفاده از این سرویس، با انتخاب موضوع و چند کلمه، دستوری به هوش مصنوعی موجود در این سرویس بدهید تا متن‌هایی تولید کند که بتوانید از آن‌ها در هر جایی که مد نظرتان است استفاده کنید. این سرویس چنان ساخته و پرداخته شده‌است که می‌تواند از متن‌های کوتاه مثل کپشن‌های اینستاگرام و لینکداین تا متن‌های بلندتر مثل داستان و حتا مقاله‌های علمی یا تبلیغاتی را نیز تولید کند. طبیعی است که با استفاده از این سرویس، کار تولید محتوا برای بسیاری از کسب‌وکارها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

شما ابتدا نوع محتوای مورد نظر خود را برمی‌گزینید. ایده‌پردازی، تولید مقاله، مقاله‌ی حرفه‌ای یا توصیف محصول.در قدم بعد نیز ورودی مناسب را با توجه به آموزش‌ها وارد می‌کنید و خودنویس محتوای مورد نظرتان را برای شما می‌نویسند. برای مثال، با انتخاب سرویس «ایده‌پردازی»، با هدف «نوشتن کپشن اینستاگرام» و با موضوع «درخت‌های پاییزی»، خودنویس محتوا‌های زیر را برای شما تولید می‌کند. (هشتگ‌ها نیز پیشنهاد خودنویس است): 

درختان پاییزی، با تنوع رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی، یک نمایش بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند. #پاییز

رنگ‌های پاییز درختان شهر ما را به یک نقاشی زنده تبدیل کرده است. #درخت_پاییزی

درختان پاییزی، با شکوفایی زیبای خود، حس آرامش و زندگی را به من می‌دهند. #پاییز_زیبا

بعد از این مرحله نیز دست شما باز است و می‌توانید با انتخاب متن‌های نوشته‌شده، به خودنویس دستور بدهید که لحن نوشته‌ها را تغییر دهد یا آن‌ها را خلاصه‌سازی کند یا این‌که ادامه‌ی آن‌ها را نیز به‌نگارش درآورد. ضمن اینکه خود شما نیز می‌توانید به ویرایش نوشته‌ها بپردازید.

هوش مصنوعی

همان‌طور که گفته شد، یکی از استفاده‌های کاربردی که می‌توان از این سرویس کرد آماده‌سازی متن‌های توصیف محصول یا همان Product Description است. شما می‌توانید با انتخاب هدف تولید متن و نیز واردکردن چند کلمه‌ی کلیدی لازم، به متنی دست یابید که محصول‌تان را به‌خوبی توصیف می‌کند.

جالب است بدانید که هم‌اکنون سایت دیجی‌کالا در حال استفاده از این ویژگی سرویس خودنویس است و تا کنون محصولات بسیاری را با کمک توصیف محصول‌هایی که خودنویس برای آن به‌نگارش درآورده‌ منتشر کرده‌است.

شما نیز می‌توانید با استفاده از این سرویس، در زمان و هزینه‌های خود برای تولید محتوایی مرغوب و باکیفیت صرفه‌جویی کنید. سرویس خودنویس دو مدل «چابک» و «حرفه‌ای» در تولید متن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با استفاده از یکی از آن‌ها، متن موردنظر خود را تولید کند. در مدل چابک، سرعت تولید متن بیش‌تر است؛ ولی در مدل حرفه‌ای، دانش و کیفیت به‌کاررفته در تولید متن به‌شکل چشم‌گیری بالاتر است، ولی زمان لازم برای تولید متن اندکی طولانی‌تر از مدل چابک است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۳ Average: ۴.۹]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *