مقالات ارز دیجیتال

بهترین صرافی ایرانی با کمترین کارمزد – مقایسه کارمزد صرافی های ایرانی

لیمو HR

کارمزد در واقع هزینه ای است که صرافی برای اجرای تراکنش ها بر بستر شبکه بلاکچین باید بپردازد. این هزینه از کاربر گرفته می شود. پس در واقع برای انجام شدن تراکنش ها در صرافی ها باید هزینه ای پرداخت کنیم؛ که البته این کارمزد به نوع تراکنش و حجم آن بستگی دارد و کاملاً متغیر است، اما محدود است و از یک حد مشخص بالاتر نمیرود.

معمولاً صرافی ها کارمزدهای خود را طوری تعیین میکنند که با افزایش حجم معاملات کارمزد کمتر شود. بدین ترتیب، کاربر میل بیشتری به سرمایه گذاری و کار کردن با آن صرافی پیدا می کند. همینطور این موضوع برای صرافی از نظر عمق بازار و جذب بیشتر سرمایه و بالا رفتن حجم تراکنش ها بسیار اهمیت دارد.

تعداد صرافی ها روز به روز بیشتر میشود، به خصوص در ایران. از طرفی کارمزد یکی از منابع درآمدی مهم برای صرافی ها به حساب می آید. همین موضوع باعث شده صرافی ها بر سر کارمزد رقابت کنند و پیشنهادات مختلفی به کاربرها ارائه دهند.

عموماً کارمزد صرافی ها در ایران بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد مشاهده شده است؛ که البته دخالت آیتم های مختلف، این کارمزد را دستخوش تغییر میکند.

در این مطلب قصد داریم موضوع کارمزد را در صرافی های ایرانی مختلف بررسی کنیم و به نوعی بهترین صرافی را از نظر کارمزد پیدا کنیم.

انواع کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

شما به عنوان یک کاربر، کارهای مختلفی در یک صرافی انجام می دهید؛ از ترید گرفته تا تبدیل ریال به رمزارز و بالعکس، انتقال کریپتو، و دریافت و غیره. هر یک از این تراکنش ها کارمزد مخصوص به خود را دارد.

در کل ۶ نوع کارمزد مختلف برای تراکنش های کریپتویی داریم:

  • کارمزد شبکه

  • کارمزد ترید

  • کارمزد صرافی

  • کارمزد واریز

  • کارمزد برداشت

  • کارمزد وام

۱) کارمزد شبکه: ماینرها و ولیدیتورهای شبکه (Validators)، وظیفه تامین امنیت در بلاکچین را برعهده دارند؛ و برای تامین امنیت و برقرار بودن شبکه هزینه ای تحت عنوان پاداش به آنها داده می شود. وقتی یک تراکنش در شبکه بلاکچین انجام می شود، هزینه ای تحت عنوان کارمزد شبکه بایستی پرداخت شود.

۲) کارمزد ترید: یکی از مهمترین و بزرگترین منابع درآمدی صرافی ارز دیجیتال کارمزد معاملات است. در واقع شما هزینه اجرای موفقیت آمیز یک ترید را به صرافی میدهید. اکنون به صرافی بستگی دارد که کارمزد مد نظرش را با همان ارز ترید شده از شما بگیرد (برای مثال اگر اتریوم ترید کردید، کارمزد را با اتریوم دریافت کند)، یا اینکه معادل دلاری (فیات) یا حتی ریالی از شما درخواست کند.

کارمزد معامله به عنوان اصلی ترین معیار برای مقایسه صرافی ها شناخته می شود و دقیقاً حکم اسپرد (Spread) را در بروکرهای فارکس دارد.

۳) کارمزد صرافی: کارگزاری‌ها (بروکرها) در فارکس بابت ایجاد زیرساخت و اتصال تریدرها به بازار، از آنها کمیسیون (Commission) میگیرند. صرافی ها نیز دقیقاً به همین شیوه عمل می کنند و بابت استفاده از پلتفرم صرافی، باید کمیسیون بپردازید. مقدار این کارمزد مجدد به صرافی بستگی دارد.

۴) کارمزد واریز: بعضی از صرافی ها هنگام واریز از شما کارمزد کسر می کنند؛ اما این مورد خیلی کم اتفاق می اُفتد، چراکه سیاست صرافی ها بیشتر بر جذب کاربر و متقاعد کردن آنها برای استفاده از پلتفرم تاکید دارد، و به نظر کارمزد واریز چندان مورد اقبال کابران، خصوصاً حرفه ای ها نیست.

۵) کارمزد برداشت: برای برداشت از صرافی، شامل انتقال دارایی به ولت دیگر، و تبدیل دارایی به ریال از شما معمولا هزینه ای کسر میگردد و مبلغ نهایی دریافتی شما همانجا به شما اعلام می شود. معمولاً بعد از تبدیل ارز دیجیتال به ریال، مبلغ به کیف پول ریالی شما در صرافی واریز می شود.

در این حالت مجدد باید درخواست برداشت وجه به حساب بانکی بزنید. این مورد هم شاید شامل کارمزد باشد که از مبلغ نهایی کسر میشود.

۶) کارمزد وام: کارمزد وام یعنی مارجین تریدینگ، یا به عبارت دیگر قرض گرفتن اعتبار از صرافی برای ترید کردن که کارمزد در اینجا به معنی نرخ بهره وام و مبلغی ثابت است. البته این مورد در صرافی های ایرانی کمتر مشاهده می شود و کاربرها چندان به این مورد نیاز ندارند.

چرا کارمزد صرافی ها برای تریدرهای ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد؟

کارمزد به این دلیل اهمیت بالایی دارد که گاهی به خاطر ازدحام شبکه، مقدار کارمزدی که یک تریدر میپردازد از سود معاملاتش بیشتر می‌شود! یا گاهی تمام سود یک معامله به عنوان کارمزد از حساب کسر می‌گردد. کارمزد شبکه اتریوم در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) تا ۱۹۶ دلار هم رسیده است!

بنابراین برای ترید کردن یا انجام هر نوع تراکنش دیگر در شبکه، کارمزد را حتماً در نظر بگیرید. برای مثال، میتوانید از سفارشات لیمیت استفاده کنید تا کارمزد کمتری به صرافی بپردازید. این یکی از راه های کاهش هزینه های معاملات بود.

مقایسه کارمزد صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

کارمزد در صرافی های ایرانی متفاوت است. تصمیم گرفتیم ۱۵ صرافی برتر ارز دیجیتال در ایران را انتخاب کنیم و مقایسه ای بین این صرافی ها از نظر کارمزد داشته باشیم.

چند معیار را برای انتخاب این ۱۵ صرافی ارز دیجیتال در نظر گرفتیم، از جمله:

  • ویژگی های صرافی مانند ارائه اپلیکیشن اختصاصی، بازار P2P و غیره

  • آمار بازدید ماهانه از این صرافی ها بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وب سایت های مرجع

  • سطح کارمزدها در صرافی

  • تعداد ارزهایی که صرافی ارائه میدهد

  • حجم معاملاتی که صرافی اعلام میکند

  • میزان نقدینگی صرافی

  • و سایر موارد مانند کیفیت وب سایت و پشتیبانی و …

سپس طبق وب سایت رسمی هر صرافی و آمار ارائه شده یا پرسش از پشتیبانی آنلاین، اطلاعات در خصوص کارمزدهای صرافی ها تکمیل و در جدول زیر آورده شده اند:

نام صرافی

تعداد ارزها

کارمزد معامله

OKEX

۵۲۰

۰.۲۶ تا ۰.۳۶ درصد

نوبیتکس

۱۰۹

از ۰.۱ تا ۰.۳۵ درصد

والکس

۱۴۶

از ۰.۱ تا ۰.۳۵ درصد

بیت پین

۲۵۴

از ۰.۰۶ تا ۰.۳۲ درصد

تبدیل

۳۱۱

از ۰.۱۵ تا ۰.۴ درصد

بیت ۲۴

۵۱۷

اطلاعاتی ارائه نداده

آبان تتر

۳۹۸

اطلاعاتی ارائه نداده

اِترکس

۳۵۸

اطلاعاتی ارائه نداده

اُ اِم پی فینکس

۱۴۳

از ۰.۱ تا ۰.۳۵ درصد

رمزینکس

۲۲۶

از ۰.۱۲ تا ۰.۲۳ درصد

ارزیپتو

۳۰۰

اطلاعاتی ارائه نداده

تهران اکسچنج

۵۹۷

ثابت ۰.۰۵ درصد

اِریترون

۸۵۵

از ۰.۲۵ تا ۱ درصد

ارزینجا

۸۳۷

اطلاعاتی ارائه نداده

سرمایکس

۶۵۸

اطلاعاتی ارائه نداده

به سایت دیجی تریدرز سر بزنید: یک منبع عالی برای مقایسه تمام بروکرها و صرافی‌ها – چه ایرانی، چه خارجی، همراه با ارائه آموزش‌های لازم.

معرفی بهترین صرافی ایرانی با کمترین کارمزد

جدول مقایسه صرافی های ایرانی از نظر کارمزد را دیدیم. بعضی از صرافی ها مانند آبان تتر، قیمت و کارمزد را لحظه ای به شما اعلام میکنند و نوع فعالیت با صرافی دیگر متفاوت است.

اما از بحث خودمان دور نشویم؛ به نظر می رسد از نظر کارمزد معاملات صرافی «تهران اکسچنج» با مقدار ثابت ۰.۰۵ درصد، بهترین رتبه را گرفته باشد. البته کارمزد ثابت کمی عجیب به نظر میرسد و حتماً قبل از انجام معامله باید از این بابت مطمئن شد.

صرافی های بیت پین، والکس و نوبیتکس هم تقریباً شرایط کارمزدی یکسانی دارند و در رتبه ۲ قرار میگیرند. در این میان صرافی های تبدیل، اریترون و OKEX بیشترین کارمزدها را میگیرند.

اگرچه کارمزد نقش بسیار مهمی در ترید و تراکنش های مالی دارد، اما نباید این نکته را فراموش کنید که عملکرد موفق و مثبت صرفاً نباید بر اساس کارمزد سنجیده شود و به عنوان یک کاربر حرفه ای حتماً باید تمام جنبه های یک صرافی مانند اعتبار، خدمات، سابقه خوب، پشتیبانی و غیره را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن تمام شرایط، به نظر میرسد صرافی های «نوبیتکس»، «والکس»، و «بیت پین» به ترتیب بهترین صرافی ها، از نظر کارمزد و خدمات، برای کاربران ایرانی باشند.

معمولاً با افزایش حجم تراکنش های مالی، مقدار کارمزد در صرافی ها کمتر میشود. در صورتی که قصد داریم مبلغ بسیار بالایی وارد یک صرافی کنید، توصیه میکنیم حتماً از قبل با صرافی هماهنگ کنید و اطلاعات لازم را در این خصوص کسب نمایید.

صرافی

صرافی ها معمولاً اطلاعات کاملی در خصوص کارمزدها در اختیار کاربران قرار میدهند. با مراحعه به سایت صرافی، این اطلاعات را کسب نمایید.

آیا صرافی بدون کارمزد ایرانی وجود دارد؟

خیر. کارمزد یکی از منابع درآمدی صرافی ها و بروکرها در تمام دنیاست. هیچ صرافی ایرانی بدون کارمزد وجود ندارد، و چنانچه این ادعا را دیدید، مطمئن باشید کارمزد قبلاً در قیمت ها لحاظ شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *