اخبار استارتاپیاخبار سلامت

کارخانه نوآوری دارویی تبریز افتتاح شد

لیمو HR

روز گذشته، با حضور روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهور، مراسم افتتاح کارخانه نوآوری دارویی در شهر تبریز برگزار شد.

 

این کارخانه نوآوری، بر مبنای هسته‌های فناور و مسئله‌محور به کمک دانشجویان نخبه دانشگاه‌ها و با همکاری استادان و متخصصان، به حل مسائل و چالش‌های صنایع مربوطه می‌پردازد. هسته‌های نوآور در این کارخانه، پاسخ‌های خلاقانه و کارآمد را در قالب پروپوزال‌ها ارائه کرده و پس از یک فرآیند ۹ ماهه، طرح‌ها به محصولات دارویی تبدیل می‌شوند.

کارخانه نوآوری دارویی تبریز تحت نظارت دانشگاه پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در محل یک کارخانه متروکه تولید شربت‌های دارویی با مساحت ۴۵۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شرکت‌های بزرگ دارویی کشور را به خود جذب کرده است. این شرکت‌ها دفاتر توسعه فناوری خود را در داخل این کارخانه نوآوری ایجاد کرده‌اند و با همکاری هسته‌های نوآور و فناور، به مسائل و چالش‌های این صنعت پاسخ می‌دهند.

افتتاح کارخانه نوآوری دارویی تبریز

در حال حاضر، در دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری سلامت تبریز، ۸۷ شرکت فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۳۷ شرکت به عنوان دانش‌بنیان شناخته می‌شوند و ۱۳ شرکت جزو شرکت‌های تولیدکننده دارویی محسوب می‌شوند.

گفته می‌شود تولید ظروف کشت سلول و بافت، میز تشریح و آناتومی مجازی، خنک‌سازها و اسفنج‌های همواستات قابل جذب جهت بندآوری سریع خون از جمله تولیدات فناورانه واحدهای نوآور مستقر در این کارخانه نوآوری است.

در این کارخانه نوآوری، ۱۶ مگاپروژه به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد تومان تعریف شده است که از این تعداد، پنج پروژه به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

با فعالیت این کارخانه نوآوری دارویی، زمینه‌ای برای حل مسائل و پاسخ به نیازهای صنعت دارویی در کشور فراهم می‌شود. با تحلیل نیازها و تشکیل هسته‌های نوآور و مسئله‌محور، از طریق اجرای پروژه‌ها و تولید محصولات، به مسائل این صنعت پاسخ داده می‌شود. تولیدات مذکور می‌توانند توسط خود کارخانه یا در قالب قرارداد با شرکت‌های دارویی صورت بگیرند.

چهار شرکت بزرگ دارویی شامل زهراوی، قاضی، مفید دارو و دانا، واحدهای توسعه فناوری خود را در این کارخانه نوآوری مستقر کرده‌اند تا با همکاری تیم‌های فناور و نوآور، به مسائل خود پاسخ دهند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *