اخبار استارتاپیاخبار اینترنت اشیااخبار هوش مصنوعی

چگونگی مواجهه با مگاترندها از دید فعالان کسب و کار ایرانی

خلاصه سیزدهمین رویداد چکامه در مورد مواجهه با مگاترندها

لیمو HR

مواجهه با مگاترندها یکی از پیچیده ترین کارهایی است که هر فرد و کسب و کاری می تواند انجام دهد. ویکی پدیا مگاترندها را محصولات، خدمات و فناوری هایی تعریف می کند که عامل شکل گیری بازار آینده خواهند بود. مگاترند ها نیروهایی عظیم هستند که اقتصاد، جوامع، سیاست و تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند.

دیدگاه های مثبت و منفی پیرامون این ترندهای عظیم در فناوری و کسب و کارها وجود دارد. با وجود تمام این دیدگاه ها، مگاترندها می توانند ایده های جدید و درهای نو مقابل نوآوران و کسب و کارها خلق کنند. اگر کسب و کارها درک و شناخت درستی از این روندها داشته باشند، می توانند به درستی برای آینده برنامه ریزی کنند.

از همین رو در سیزدهمین رویداد چامه، مگاترندها مورد بررسی قرار گرفتند. این رویداد با حضور رضا قربانی، هم بنیان گذار و رئیس کمیسیون فینتک سازمان نظام صنفی رایانه ای ایران، محمدحسین سجادی نیری مدیرعامل تکنوتجارت، امیر شکوهی نیا مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری ایجاد و ندا سپانلو به عنوان مجری برنامه حاضر بودند. علاوه بر آن، علی شریعتی مقدم، بنیان گذار گروه نوین زعفران نیز در گفتگویی ویژه حاضر بود.

رویداد چگونگی مواجهه با مگاترندها
رویداد چگونگی مواجهه با مگاترندها

برای مواجهه با مگاترندها باید چه کرد؟

در طول این رویداد، متخصصان در مورد ذات مگاترندها و مواجهه با مگاترندها صحبت کردند. در ادامه نظرات این متخصصان را می خوانیم:

رضا قربانی: تنبلی علت همه چیز است!

رضا قربانی در باب داستان فناوری صحبت کرد. از دید آقای قربانی، تمام پیشرفت های فناوری، در واقع تلاش انسان برای رسیدن به اوج تنبلی هستند. اما هرچه انسان به این اوج نزدیک می شود، از خود بیگانه تر می شود. به این ترتیب سیر باطلی در انسان شکل می گیرد که با حل یک مسئله، مسئله ی جدیدی خلق می کند.

چگونگی مواجهه با مگاترندها: در ستایش بطالت
چگونگی مواجهه با مگاترندها: در ستایش بطالت

محمدحسین سجادی نیری: مواجهه با مگاترندها به صورت فعالانه

از دید آقای سجادی نیری، ما باید از رویکرد منفعلانه دل بکنیم و نقش فعالی در مشخص کردن مگاترندها ایفا کنیم. از دید ایشان، مهم ترین نیاز کشور در حال حاضر، خطرپذیری است. اگر ما جسارت بیان ایده ها [اکوموتیو: و اجرای آن ها!] و نظراتمان را داشته باشیم، آینده بهتری رقم خواهیم زد.

امیر شکوهی‌نیا: جوگیری یا مگاترند؟

از دید امیر شکوهی نیا بسیاری از ترندهایی که قرار بوده مگاترند شوند، نه تنها رشد نکردند، بلکه خیلی زود هم از یادها رفتند. آقای شکوهی نیا از تجربه ی خود در شتابدهنده ی هاردتک مثال زد. این شتابدهنده را در سال ۱۳۹۶ راه اندازی کرد. در آن زمان، هر استارتاپ یک محصول متصل به اینترنت اشیاء داشت. اما حالا که همه سوار بر این ترند شده بودیم، نمی دانستیم این جهان جدید چه زمانی قرار بود این دنیا را به صورت محسوس ببینیم؟ خلاصه آن که نباید به سادگی فریب مگاترندهایی که دیگران معرفی می کنند را بخوریم و جوگیر شویم.

ندا سپانلو: مگاترندها شیطانی نیستند

سپانلو در این رویداد از تجربه خود در مواجهه با تغییرات اقلیمی گفت. او در مورد اهمیت مگاترند ها، این ترندها را به عنوان جریانات قدرتمندی تعریف کرد که جهان را متحول می کنند و آینده را تحت شعاع قرار می دهند. او از اثرات کوتاه و بلند مدتی گفت که این روندها می تواند بر اقتصاد، کسب و کارها، جوامع، فرهنگ ها و سبک های زندگی می گذارند. از دید او لازم است مواجهه درست با مگاترندها صورت بگیرد.

چگونگی مواجهه با مگاترندها: شیطانی نیستند
چگونگی مواجهه با مگاترندها: شیطانی نیستند

علی شریعتی مقدم، قهرمان زعفران

در گفتگوی ویژه انتقال تجربه در این برنامه نیز با علی شریعتی مقدم پیرامون کسب و کار او صحبت شد. آقای شریعتی علاوه بر فعالیت بلند مدت خود در حوزه زعفران، عضو اتاق بازرگانی ایران است و به عنوان رئیس کمیسیون توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال خراسان رضوی نیز فعالیت می کند. آقای شریعتی را قهرمان زعفران هم می دانند.

در سیزدهمین رویداد چامه راجع به چگونگی مواجهه با مگاترندها صحبت شد. مواجهه با مگاترندها به صورت اشتباه تنها در ایران رخ نمی دهد. به عنوان مثال می توان به شرکتهای بزرگ میلیارد دلاری غربی مثل وی ورک اشاره کرد که چندی پیش ورشکست شد.

در صورت علاقه می توانید سایر رویدادهای چامه را نیز در شبکه ی اجتماعی این رویداد دنبال کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *