رپرتاژ

تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟

لیمو HR

سرور مجازی و هاست ابری، دو مفهوم نسبتاً نوظهور در دنیای میزبانی وب هستند. این دو با خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارند، سعی می‌کنند مشکلات رایج مربوط به روش‌های سنتی میزبانی از سایت، مثل هاست اشتراکی و سرور اختصاصی را از بین ببرند.
با اینکه سازوکار و عملکرد هر دو یکسان به‌نظر می‌رسند، ولی تفاوت‌هایی وجود دارند که چشم‌پوشی از آن‌ها غیرممکن است.
به هر حال، اینجا می‌خواهیم راجع‌به تفاوت سرور ابری و مجازی صحبت کنیم و به این منظور، لازم است ابتدا نگاهی به تعریف هرکدام از آن‌ها داشته باشیم.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور مجازی یا VPS (مخفف Virtual Private Server)، شکلی از میزبانی است که در آن، یک سرور فیزیکی، با کمک تکنولوژی‌ مجازی‌سازی به چندین بخش جدا از هم تقسیم می‌شود. هر بخش یک VPS محسوب می‌شود و منابع اختصاصی خود را در اختیار خواهد داشت. ضمن اینکه این بخش‌ها کاملاً ایزوله هستند و عملکرد هیچ‌یک از آن‌ها بر دیگری اثرگذار نیست.
VPS در ظاهر شباهت زیادی با هاست اشتراکی دارد؛ چون در هر دو، یک سرور فیزیکی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود و هر بخش، در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد تا از آن برای میزبانی وب‌سایت یا هر کاربرد دیگری استفاده کند.
منتهی در هاست اشتراکی، چون خبری از مجازی‌سازی نیست، فضاهای ساخته‌شده ایزوله نیستند و همۀ کاربران سر یک سفره نشسته‌اند. وقتی یکی از کاربران به هر دلیلی منابع بیشتر نیاز داشته باشد، حق یک کاربر دیگر را می‌خورد. مشکلی که در VPSها دیده نمی‌شود!
پس قطعاً سرور مجازی چند پله بهتر از هاست اشتراکی است.
در مقایسه با سرور اختصاصی، بدون شک VPS توان بسیار کمتری دارد؛ چراکه با تهیۀ سرور اختصاصی، تمام منابع و قدرت پردازشی یک سرور فیزیکی، در اختیار فرد یا مجموعه قرار خواهد گرفت؛ در حالی که با VPS، فقط به بخشی از منابع دسترسی خواهید داشت.
ولی در عوض، هزینۀ سرور مجازی، بسیار کم‌تر از سرور اختصاصی است. ضمن اینکه اگر VPS مدیریت‌شده تهیه کنید، لازم نیست نگران مسائل فنی و رسیدگی‌ به امور تکنیکال سرور باشید؛ همۀ این کارها توسط هاستینگ انجام می‌شوند.
درصورتی‌که اگر سرور اختصاصی تهیه کرده‌اید، باید تیمی از متخصصان را کنار خود داشته باشید تا وظیفۀ نگهداری از سرور را بر عهده بگیرند.
در صورت نیاز به تهیه این محصول، پیشنهاد ما خرید سرور مجازی از ایران سرور است.

منظور از سرور ابری یا Cloud Server چیست؟

چند وقت پیش، مفهوم جدیدی با عنوان رایانش ابری یا Cloud Computing در دنیای اینترنت مطرح شد و از حق که نگذریم، تحولات بسیار شگرفی توسط آن رقم زده شد. در حدی که همین حالا، حتی اگر هیچ چیزی از این مفهوم ندانید، در حال استفاده از چند سرویس مبتنی بر این تکنولوژی، در بستر اینترنت هستید!
خیلی خلاصه بگوییم: رایانش ابری، یعنی انجام و ارائۀ همۀ خدمات دنیای کامپیوترها، مثل پردازش، سرور، دیتابیس و… در بستر اینترنت؛ به بیانی، برای انجام امور مختلف که نیاز به کامپیوترهای قوی دارند، دیگر نیازی نیست هزینه‌های سرسام‌آور بپردازید و اَبَرکامپیوتر تهیه کنید؛ خیلی راحت می‌توانید بسته به نیازی که دارید، سرویس مد نظر را از یک ارائه‌دهنده، آن هم روی اینترنت اجاره کنید!
برگردیم سراغ بحث خودمان و ببینیم سرور ابری چیست.
منظور شبکه‌ای از سرورهای مجازی است که به یکدیگر متصل هستند. وقتی کاربری سراغ سرور ابری می‌رود، در واقع به چندین VPS دسترسی خواهد داشت که می‌تواند از آن‌ها برای مصارف مختلف، مثل نگهداری از وب‌سایت و اپلیکیشن، میزبانی بازی‌های ویدیویی، تست کد و… استفاده کند.
در صورت نیاز به خرید این محصول، می‌توانید از طریق این لینک https://www.iranserver.com/web-hosting/cloud/ اقدام به خرید کنید.
با توجه به این تعریف، می‌توانید حدس بزنید که چرا به سرور ابری، Cloud VPS هم می‌گویند.
یکی از مهم‌ترین خصوصیت سرورهای ابری، این است که عملاً نمی‌گذارند سایت هیچوقت از دسترس خارج شود؛ چون وقتی یک سرور پایین بیاید، باقی سرورها می‌توانند پاسخ درخواست بازدیدکنندگان را بفرستند و سایت را به آن‌ها نمایش دهند.

سرور ابری و سرور مجازی چه تفاوت‌هایی دارند؟

دو نوع از سرورها را داریم که هرکدام، فضاهایی کاملاً ایزوله و خصوصی در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ منتهی فرق‌هایی بین این دو وجود دارد که در این قسمت، آن‌ها را کندوکاو می‌کنیم.

زیرساخت

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، VPSها از تقسیم یک سرور فیزیکی (سرور اختصاصی) به بخش‌های جداگانه ساخته می‌شوند. در واقع یک سرور فیزیکی داریم که به چندین بخش تقسیم و هر بخش، به یک سرور مجازی تبدیل می‌شود.
در نتیجه، زیرساخت سرورهای مجازی، یک سرور فیزیکی است که توان پردازشی بسیار بالایی دارد.
اما سرورهای ابری، مطابق تعریفی که بالاتر ارائه کردیم، روی شبکه‌ای از سرورها ساخته می‌شوند و تنها به یک سرور فیزیکی وابسته نیستند.

مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری

VPS در مقایسه با هاست اشتراکی، کاملاً مقیاس‌پذیر است و اگر لازم باشد، می‌توانید منابعی که در اختیار دارید را ارتقاء دهید؛ ولی افزایش منابع تا حدی مشخص ممکن است و از یک جایی به بعد، دیگر امکان انجام این کار وجود ندارد.
به همین خاطر، اگر بخواهیم سرور مجازی را با سرور ابری مقایسه کنیم، دومی مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری خیلی بیشتری دارد؛ چون زیرساخت آن، به‌جای یک سرور فیزیکی، مجموعه‌ای از سرورها هستند که خب طبیعتاً در مجموع منابع خیلی بیشتری هم دارند و کاربر چنین سرورهایی، می‌تواند به هر مقدار منابع که می‌خواهد دست پیدا کند.

نحوۀ نگهداری

اگر سرور ابری تهیه کنید، تقریباً تمام امور مربوط به نگهداری از آن، بر عهدۀ ارائه‌دهنده خواهد بود.
ولی در رابطه با سرورهای مجازی، بسته به اینکه سراغ VPS مدیریت‌شده یا مدیریت‌نشده بروید، یا خودتان باید کارهای فنی را انجام دهید یا هاستینگ ارائه‌دهنده به این امور رسیدگی می‌کند.
همان‌طور که احتمالاً خودتان حدس می‌زنید، نگهداری از VPS مدیریت‌شده از وظایف هاستینگ است و اگر مشتری پلن مدیریت‌نشده باشید، دستتان برای اعمال هر تغییری، کاملاً باز است و تمام امور مربوط به نگهداری بر عهدۀ شما و مجموعۀ شما خواهد بود.

هزینه‌ها

هر دو گزینه جزو انتخاب‌های مقرون‌به‌صرفه هستند؛ ولی سرور ابری، برای آن‌هایی که ممکن است در آیندۀ دور یا نزدیک به منابع بیشتری نیاز داشته باشند، انتخاب خیلی بهتری خواهد بود.
با سرورهای ابری، فقط به اندازه‌ای که از منابع استفاده می‌کنید هزینه خواهید کرد. اگر در آینده نیاز به منابع کمتر یا بیشتر شود، مبلغ پرداختی هم کمتر یا بیشتر خواهد شد.
ولی اگر مطمئنید که قرار نیست منابع بیشتری طلب کنید، VPS با قیمت ثابت و البته منابع تقریباً ثابت، گزینۀ خوبی برای شما محسوب می‌شود.

سرور مجازی بهتر است یا سرور ابری؟

راستش را بخواهید، نمی‌توان به این پرسش پاسخ مشخصی داد. همه‌چیز به نیاز شما بستگی دارد. در این مقاله، با بررسی تفاوت سرور ابری و مجازی از جنبه‌های مختلف، سعی کردیم برای شناخت هرچه بهتر آن‌ها کمکتان کنیم تا در نهایت، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
هرکدام از این دو نوع سرویس میزبانی، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و این شما هستید که باید با سبک‌سنگین کردن همۀ جوانب، گزینۀ ایدئال برای مصرف خود را تشخیص دهید. در مجموع که هم سرور مجازی و هم سرور ابری، جزو راهکارهای به‌روز در میزبانی از سایت هستند و یک سروگردن بالاتر از روش‌های قدیمی‌تر قرار می‌گیرند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *