کسب و کارهای کشاورزیمقالات کارآفرینیمقالات کشاورزی

InstaAgro، بازار برخط ملزومات کشاورزی

بستری برای کمک به مزرعه ­داران کوچک و محروم برزیلی

لیمو HR

به لطف InstaAgro، بستر فروش برخط و بی واسطه ی ملزومات، ماشین ­آلات و قطعات کشاورزی، مزرعه ­داران کوچک در برزیل، گزینه ­ی تازه ­ای جهت تهیه ­ی ملزومات مزرعه ­ی خود در اختیار دارند. این استارتاپ که توسط دفتر خانوادگی Rolesis Holdings اداره می­شود، در مرحله­ ی بذرمایه ۶۰۰ هزار دلار دریافت نموده، و اولین قسط ۳۰۰،۰۰۰ دلاری­اش را در سال ۲۰۱۹، و دومی را در ابتدای ۲۰۲۰ گرفته است.

دنیل باچنر، سرمایه­ گذار InstaAgro و مدیر اجرایی سابق Syngenta می‌گوید: «همین حالا اگر یک مزرعه­ دار کوچک در برزیل نزد یک خرده­ فروش رفته و سعی کند محصول مورد نیازش را بخرد، گزینه­ های کمی دارد و اغلب باید آن محصول را تغییر دهد. دیگر مشکل اصلی، محصولات تقلبی است.»

InstaAgro در اصل به دست دو شریک تأسیس شده بود:آورام اسلاویک ، دانشمند آمریکایی که به مدیر اجرایی فن­آوری کشاورزی تبدیل شد و در حال حاضر برای یک شرکت جدید سرمایه­ گذاری در برزیل به نام Flagship Pioneering  کار می کند؛ و رودریگو سانتینی که از سابقه ­ی زیادی در زمینه­ ی مشاوره­ ی مدیریت برخوردار است.

برزیل خانه­ ی ۴.۵ میلیون تولیدکننده­ی روستایی محسوب می­شود که به گفته ­ی شرکت، معادل تقریباً ۲۰ بیلیون دلار قدرت خرید ملزومات حفاظت از محصولات کشاورزی است. با این­ وجود، در حال­ حاضر خرده ­فروشان این ملزومات را به شکلی در اختیار کشاورزان برزیلی قرار می­دهند که مزرعه­ داران کوچک را در مضیقه رها می­کند.

هرچند شبکه ­ای متشکل از ۵۰۰۰ دلال وجود دارد که ملزومات سراسر کشور را تأمین می­کنند، اما آنها عموماً مایحتاج مزارع بزرگ را تهیه می­کنند، مزارعی که کارشناسان زراعی خودشان را در اختیار داشته و به مقدار قابل توجهی خرید می­کنند. فروشگاه­ ها نیز اغلب در تصرف یک یا دو برند مهم مثل Syngenta، Bayer، یا Corteva هستند، و محصولات مکمل خود را هم از تولیدکنندگان عام و بدون نام تجاری مواد شیمیایی تهیه می­کنند تا جنسشان جور شود.

خرده­ فروش­ها هم انگیزه­ای برای خدمت­ رسانی به مزرعه­ داران کوچک ندارند چون هزینه ­ی فروش به تولیدکنندگانی که از ۱۰۰ هکتار یا کمتر برداشت می­کنند بالاست. تولیدکنندگان کوچک، معمولاً روی محصولات غیرزراعی تمرکز دارند مثل میوه، سبزیجات و قهوه. از ترکیب این عوامل سناریویی حاصل می­شود که در آن مزرعه­ داران کوچک مجبورند مسافتی طولانی را برای پیدا کردن اقلام مورد نیازشان طی کنند و اغلب بهای گزافی بپردازند.

برزیل به یک کارشناس زراعی هم نیاز دارد تا محصولی برای حفاظت از محصولات کشاورزی تجویز کند اما قانون تا حدّ زیادی نادیده گرفته می­شود.

باچنر می­گوید: «یک اقدام رایج این است که مزرعه ­داران تجویزهای مزرعه­ را بدون نسخه دریافت کنند. این مجاز نیست اما فعلاً فقط همین را داریم. سعی می­کنیم کارشناسان کشاورزی را سر زمین بفرستیم تا مشکلات را از نزدیک دیده و نسخه ­ی درست را تجویز کنند.

InstaAgro به واسطه­ ی بستری شبیه اوبر، به نام ConnectAgro با کارشناسان طرف ثالث حوزه­ ی کشاورزی ارتباط برقرار کرده و بستر مذکور، یک کارشناس کشاورزی را به مزرعه ­ی کاربر می­فرستد تا نسخه­ ای متناسب با مشکلات وی تجویز کند. اگر مزرعه­ دار خریدی در InstaAgro انجام دهد، کارشناس در سود آن سهیم می­شود. تجویزهای کارشناس، هیچ هزینه ­ای برای مزرعه­ دار ندارد.» کارشناسان تشویق می­شوند تا مزرعه­ داران را به سمت استفاده از InstaAgro سوق دهند با این هدف که بازاریابی و آگاهی تازه­ای نسبت به این بستر ایجاد شود.

این نتیجه، چشم­ پوشی از بخشی از حاشیه ­ی سود در ازای فروش هر یک از ملزومات کشاورزی را توجیه می­کند.

InstaAgro چگونه عمل می کند؟

شرکت، مدل دراپ شیپینگ / تأمین به موقع (JIT) را به کار گرفته که بر مبنای قرارداد آن با Bravo Logistics عمل می­کند، یک شرکت حمل ­ونقل اولیه که از مجوز جابه­ جایی مواد شیمیایی در برزیل برخوردار است.

InstaAgro مالک هیچ ­یک از کالاهایی که می­فروشد نیست. درعوض، با فروش محصولاتی که همان زمان در انبارهای Bravo موجودند، با انتقال محصول از انبار به کامیون Bravo و تحویل مستقیم آن به مزرعه ­دار، سفارش­ها را تأمین می­کند. اگر یک تأمین­ کننده­ ی ملزومات با Bravo کار نکند، InstaAgro راهکارهای دیگری هم دارد مثل استفاده از خدمات پست. فرآورده ­های زیست­شناختی که به سردخانه نیاز دارند، به بخش خدمات حمل­ و نقل ویژه فرستاده می­شوند.

این بستر در حال حاضر عملیاتی و وارد مرحله ­ای شده که InstaAgro آن را مرحله ی تکرار می­نامد، یعنی مشتریان اولیه برای ثانیه ­هایی برمی­گردند. این بستر توانسته محصولات سفارش ­داده­ شده را در عرض پنج روز کاری یا کمتر تحویل دهد، که تفاوت بزرگی برای تولیدکنندگان کوچکی محسوب میشود که در غیر این­صورت باید فرآیند بسیار طولانی ­تری را طی می کردند.

در حال حاضر ۱۶ شرکت فعال از طریق سبد محصولات InstaAgro، ملزومات کشاورزی را عرضه می­کنند و این شرکت رویکرد حساب­ شده ­ای برای افزایش این تعداد دارد. هرچند InstaAgro قصد دارد سبد محصولاتش را گسترش دهد، اما می­خواهد این تضمین را هم بدهد که بهترین گزینه ­های ممکن را پیش روی مزرعه ­داران کوچک می­گذارد.

باچنر می­گوید «ما بر این باوریم که بهترین تأمین­ کنندگان آبیاری، بذر، و کود را در اختیار داریم. ما می­خواهیم شرکای بیشتری را در بخش­های دیگری که امروز نداریم، پای کار بیاوریم. در حال مذاکره با UPL، Bayer، و چند شرکت­ دیگر هستیم.»

از سرمایه­ گذاری جدید به­ منظور تسهیل توسعه در چند ایالت جنوبی برزیل هم استفاده خواهد شد. InstaAgro قبل از اینکه بتواند ملزومات کشاورزی را در هر ایالتی به فروش برساند، باید مطمئن شود که این محصولات با مجوزهای محلی منافاتی ندارند. در برخی موارد، گرفتن مجوزهای لازم ۱۲ ماه زمان می­برد. فعلاً مجوز فروش در گوایس ، سائو پائولو، و مینس گرایس را دارد.

موج بعدی، پارانا و ریو گرانده دو سول را هدف خواهد گرفت. بر اساس گزارش ۲۰۱۹ سرمایه­ گذاری روی فن­اوری کشاورزی-غذایی AgFunder، بازارهای برخط کسب­ وکار کشاورزی، سال گذشته ۷۸۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرده ­اند، و ارزش متوسط معاملات آنها ۱.۵ میلیون دلار بوده است.

بازارهای بر خط در حلّ برخی از بزرگترین دغدغه­ ها و چالش­های مزرعه ­داران در تأمین ملزومات حیاتی به قیمت مناسب نویدبخش ظاهر شده ­اند. این، فشاری بر خرده ­فروشان ملزومات کشاورزی وارد می­کند تا در رویکرد خود تجدید نظر کنند. به­ علاوه، انگیزه­ای برای برخی تولیدکنندگان شده تا از ایجاد سیستم جدیدی حمایت کنند که قرار نیست با چند برابر کردن حاشیه ­ی سود نسبت به قیمت اصلی تولیدکننده پیشرفت کند.

Syngenta، در بازار برخط آرژانتینی، یعنی Agrofy سرمایه­ گذاری کرده در حالی­که Monsanto سرمایه­ گذاری در بازر برخط کانادایی، Farmlead را انتخاب نموده است.

بازارهای برخط، در مناطق مختلفِ جهان سربرآورده ­اند، از کشورهای درحال­ توسعه تا جهان توسعه­ یافته. ماه گذشته، شرکت آلمانی Agrando، بذرمایه­ی خود را برای راه ­اندازی بازار برخط دیجیتالش گرفت که امیدوار است امکان دسترسی صادقانه ­تر و شفاف­ تر مزرعه ­داران به محصولات مورد نیازشان را فراهم سازد. البته این شرکت، به جای حذف واسطه­ ها، با فروشندگان موجود کار می­کند تا خدمات آنها را دیجیتالی، و سیستم را کارآمدتر سازد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *