بازاریابی و تبلیغاتمقالات بازاریابی و تبلیغات

چگونه رپورتاژآگهی بنویسیم؟

لیمو HR

زمانی که با رپورتاژآگهی آشنا شدم، اولین جمله‌ای که در مورد آن شنیدم این بود که “به رپورتاژ آگهی با دید بازگشت سرمایه نگاه کنید.” و اولین سوالی که در ذهنم آمد این بود که چگونه یک محتوا بنویسیم تا نیاز کاربر را برطرف کند، کاربر را به سمت سایت و برند ما هدایت کند و کاربر عملی که ما به خاطرش آن رپورتاژ آگهی را منتشر کرده ایم، انجام دهد. باید محتوایی بنویسیم که توجه مخاطبان و موتورهای جستجو را به خود جلب کند. اگر برای شما هم سوال شده است که “چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم ” به شما پیشنهاد می‌کنم این مقاله را دنبال کنید.

رپورتاژآگهی چیست؟

در اولین قدم بهتر است بدانیم رپورتاژآگهی چیست. رپورتاژآگهی متنی است که در دیگر سایت ها منتشر می‌کنید و یک یا چند لینک با توجه به محتوا و موضوع آن در رپورتاژ قرار می‌دهید. یکی از راه‌های افزایش اعتبار سایت در گوگل، استفاده از اعتبار دیگر سایت‌ها است و شما با انتشار رپورتاژ آگهی در دیگر سایت‌ها و قرار دادن لینک مقاله‌تان در رپورتاژآگهی، اعتبار آن سایت را به سایت خود اضافه می‌کنید.

چگونه رپورتاژآگهی بنویسیم؟

 

 ۱.تعیین هدف

در اولین قدم باید تعیین کنید که هدف شما از تولید محتوا و انتشار رپورتاژ آگهی چیست. با مشخص کردن هدف در ابتدای کار، می‌توانید متنی بنویسید که مخاطب را به سمت آن چه شما می‌خواهید هدایت کنید و احساس نیاز در مخاطب ایجاد کنید. با تعیین هدف در ابتدای مسیر، می‌توانید CTA های هوشمندانه طراحی کنید. داشتن هدف مسیر را برای شما هموار تر می‌کند و به تولید محتوای شما سرعت می‌بخشد.

۲.شناخت ویژگی مخاطب

قبل از شروع نوشتن محتوا، ابتدا باید تعیین کنید که این محتوا برای چه افرادی، با چه ویژگی هایی قرار است نوشته شود. برای این کار ابتدا مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. سپس بعد از تعیین مخاطب هدف، مخاطب های سایت میزبان (سایت منتشر کننده رپورتاژ آگهی) را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما در آن سایت حضور دارند.

در حقیقت این موضوع شبیه به دنیای حقیقی است. هنگامی که مشتری وارد مغازه شما می‌شود، یک فروشنده خوب سعی می‌کند با استفاده از زبان بدن، ظاهر و گفتار و رفتار مخاطب ویژگی های مخاطب را تحلیل کند و با او مطابق پرسونای شخصیتش رفتار کند. همین موضوع در رپورتاژ آگهی هم صدق می‌کند.

شما باید مخاطبین خود را شناسایی کنید و شرایط را با توجه به میل آن ها آماده کنید. به عنوان مثال مخاطبان سایت آرایشی با مخاطبان یک سایت صنعتی کاملا متفاوت هستند. پس نوع نگارش محتوا و محل انتشار رپورتاژآگهی هم متفاوت خواهد بود.

۳.انتخاب کلمه کلیدی درست

کلمه کلیدی در هدایت کاربر به محتوای شما، و در درک مطالب شما توسط موتورهای جستجو تاثیر دارد. در حقیقت قبل از شروع به نوشتن محتوا، باید کلماتی که قصد دارید با استفاده از آن ها در لینک ۱ قرار بگیرید را انتخاب کنید و با توجه به آن کلمه، محتوای خود را بنویسید. همچنین انتخاب کلمه کلیدی به موتور های جستجو برای درک بهتر محتوای شما کمک می کند و در تعیین جایگاه محتوای شما تعیین دارد. (سعی کنید به اندازه و به‌جا از کلمات‌کلیدی استفاده کنید.)

۴.انتخاب موضوع

بعد از انتخاب کلمه کلیدی، انتخاب مخاطب هدف و درک ویژگی های مخاطب حال باید یک موضوع انتخاب کنید تا بتوانید نوشتن را شروع کنید. موضوعی انتخاب کنید که مخاطبان هدفتان برای رفع نیاز خود آن را در گوگل جستجو می‌کنند. به عنوان مثال شما یک سایت فروش لوازم آرایش دارید. بهترین موضوع برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی محتوایی با عنوان “روتین پوستی” است.

می توانید در یک مقاله روتین پوست را به صورت روزانه توضیح دهید و در هر بخش کاربر را به سایت خود دعوت کنید. (شما هم سوال کاربر را جواب داده اید و هم برای رفع مشکلش به او راه‌حل پیشنهاد کرده اید.)

۵.انتخاب عنوان جذاب

عنوان مقاله محرکی است که باعث می‌شود کاربر تصمیم بگیرد بر روی محتوای شما کلیک کند یا نه. همچنین هنگامی که کاربر وارد صفحه شما می‌شود، اولین چیزی که می‌بیند، عنوان مقاله است. پس سعی کنید عنوانی جذاب و غیر کلیشه ای بنویسید تا اعتماد و نظر مخاطب را جلب کنید. در عنوان خود از عباراتی استفاده کنید که میزان جستجو زیادی دارند. انجام این کار به تقویت سئو رپورتاژ شما کمک می‌کند.

۶.نوشتن محتوا سئو محور

اهمیتی ندارد که این یک متن تبلیغاتی، رپورتاژآگهی و یا مقاله معمولی است. تولید محتوا در گوگل قواعد و قوانین خاص خود را دارد. شما با رعایت آن قوانین باعث افزایش جذابیت محتوای خود در نگاه گوگل و کاربران می شوید.

  1. در ۳۰۰ کلمه اول از کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
  2. از استفاده از جملات طولانی خودداری کنید.
  3. محتوای یونیک و جدید بنویسید.
  4. درمحتوای خود لینک داخلی و خارجی قرار دهید.
  5. تصاویر، ویدئو استفاده کنید.
  6. روان و قابل درک بنویسید.

۷.استفاده از جلوه‌های بصری

امروزه زیبایی بسیار در تاثیرگذار بودن مقاله شما موثر است. چشم کاربر از خواندن و دیدن حجم زیادی متن در کنار هم خسته می‌شود و ممکن است بدون بررسی کامل صفحه شما، رپورتاژ شما را ترک ‌کند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنم که در متن خود از تصاویر، ویدئو و پادکست استفاده کنید تا مدت زمان ماندگاری مخاطب در صفحه شما بیشتر شود.

خودتان تصور کنید صفحه ای داشته باشید با زمینه سفید که ۱۰۰۰ کلمه مشکی، با فونت بد و ریز در آن وجود دارد. آیا در آن سایت می مانید؟ اما اگر مقاله ای ببیند که زیبایی ظاهری و متنی دارد و در عین حال مفید است ناخودآگاه در آن وقت میگذرانید. (حقیقتی که وجود دارد این است که زیبایی بر مفید بودن ارجعیت دارد زیرا مخاطب در نگاه اول ظاهر صفحه شما را می بیند. پس به ظاهر متن، به اندازه کیفیت آن توجه کنید.)

۸.لینک سازی داخلی و خارجی

در ۳۰۰ کلمه اول سعی کنید لینک سازی نکنید. ۳۰۰ کلمه اول قلاب محتوا است. پس فقط برروی کیفیت آن تمرکز کنید. بعد از ۳۰۰ کلمه اول حال با توجه به اصول و در جایی که نیاز است لینک سازی خارجی انجام دهید. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید. صفحه بدون لینک سازی داخلی صفحه یتیم محسوب است و پیدا کردن آن توسط ربات ها کمی سخت می شود.

۹.ویراستاری نهایی متن

بعد از انجام تمام کار ها، یک بار متن را از نگاه مخاطب مطالعه کنید. بررسی کنید که آیا متن شما آن قدری خوب است که شما را به سمت هدفتان هدایت کند. فراموش نکنید که خط به خط این محتوا اهمیت دارد و یک حرکت هوشمندانه می تواند باعث هدایت مخاطب به سایت شما شود. پس توجه کنید که در هنگام ویراستاری و ادیت نهایی متن آن را از نگاه مخاطب نگاه کنید و آن را برای مخاطب آماده کنید.

رپورتاژ آگهی یکی از بهترین راه ها برای افزایش قدرت سایت شما است تا بک لینک دریافت کنید و اعتبار سایتتان را افزایش دهید. اما در کنار انتشار رپورتاژ آگهی ها می توانید از سایت هایی که پست مهمان رایگان منتشر می کنند، استفاده کنید. این سایت ها معمولا اجازه می دهند شما لینک خود را در محتوا به صورت رایگان قرار دهید. به شما پیشنهاد میکنم از این فرصت استفاده کنید. در اخر تفاوتی ندارد که برای انتشار آن محتوا هزینه ای پرداخت کرده اید یا خیر. در هر صورت هوشمندانه کار کنید و از تمام فرصت های پیش روی خود استفاده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

سید وحید مرتضوی

مدیر محتوای اکوموتیو، کارشناسی ارشد بهینه سازی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *