ارز دیجیتال

بررسی انواع صرافی‌های ارز دیجیتال و معرفی صرافی نوبیتکس

لیمو HR

پلتفرم‌های معاملاتی ارز‌های دیجیتال امکان معامله ارز‌های دیجیتال با پول فیات و دیجیتال را فراهم می‌کنند. آن‌ها به عنوان واسطه‌ای برای خریدار و فروشنده عمل می‌کنند. هر صرافی ارز دیجیتال ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. صرافی‌هایی وجود دارند که به سمت معامله‌گران خرده فروشی هدایت می‌شوند، در حالی که از سوی دیگر، صرافی‌هایی وجود دارند که تمرکزشان بر معامله‌گران حرفه‌ای است. برخی از صرافی‌ها تاکید زیادی بر راحتی مشتری دارند، در حالی که برخی دیگر حداقل کارمزد معاملاتی را ارائه می‌دهند.

کارمزد صرافی ارز دیجیتال

ویژگی‌های صرافی‌ نوبیتکس 

  • خریدار می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف، از جمله کارت‌های اعتباری، انتقال مستقیم بانکی، UPI و غیره، وجوه را به این صرافی ارز دیجیتال ایرانی واریز کند.
  • هر معامله‌ای که با استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود، مشمول یک کمیسیون یا کارمزد است که  کارمزد صرافی نوبیتکس نرخ متوسطی داشته و همین موضوع باعث شده تا کاربران به این صرافی علاقه‌مند شوند.
  • بسته به نوع صرافی، می‌توان یک ارز دیجیتال را با ارز دیگر مانند معامله بیت کوین با لایت کوین مبادله کرد. همچنین می‌توان با استفاده از یک ارز فیات، مانند دلار آمریکا، ارز دیجیتال خریداری کرد.
  • یک معامله‌گر ممکن است بتواند ارز دیجیتال خود را نقد کند، آن را دوباره به پول فیات تبدیل کند، یا آن را در حساب خود برای تراکنش‌های آینده نگه دارد.
  • خدمات ارائه شده می‌توانند بر اساس صرافی که استفاده می‌شود تغییر کنند. به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌ها معامله‌گران را از انتقال ارز دیجیتال خود به کیف پول رمزنگاری شخصی خود در خارج از سایت منع می‌کنند.
  • برخلاف صرافی‌های سنتی که زمان کاری مشخصی دارند، صرافی‌های ارز دیجیتال امکان خرید و فروش به صورت آنلاین را فراهم می‌سازد.

 

دسته‌بندی انواع صرافی ارز دیجیتال

به طور کلی صرافی‌ها به ۳ دسته متمرکز، غیرمتمرکز و هیبردی تقسیم می‌شوند.

۱. صرافی‌های متمرکز

اصطلاح “متمرکز\ استفاده از واسطه یا شخص ثالث دیگر را برای تسهیل تراکنش‌های ایمن توصیف می‌کند. واسطه مورد اعتماد خریداران و فروشندگان برای مدیریت دارایی آنهاست. قبل از استفاده از امکانات ارائه شده توسط صرافی‌های متمرکز، کاربران باید اطلاعات شخصی خود را احراز هویت کنند. سطوح تأیید ممکن است از مبادله‌ای به صرافی دیگر متفاوت باشد. هدف از این چک‌های KYC این است که اطمینان حاصل شود که کسب‌وکار‌های ارز دیجیتال از مقررات ضدپولشویی پیروی می‌کنند. ۹۹ درصد از کل معاملات ارز‌های دیجیتال در صرافی‌های کنترل شده انجام می‌شود. صرافی‌های معتبری مانند نوبیتکس و اوکی‌اکسچنج جز این دسته از صرافی‌ها هستند.

۲. صرافی غیرمتمرکز

کاربران می‌توانند با استفاده از این نوع صرافی بدون کمک واسطه یا شخص ثالث تراکنش‌های همتا به همتا را انجام دهند. وجوه کاربران در بلاک چین ذخیره می‌شود، نه در صرافی، در یک صرافی غیرمتمرکز تبدیل پول فیات به ارز دیجیتال توسط این صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست. این صرافی‌ها از قرارداد‌های هوشمند برای خودکار سازی معاملات استفاده می‌کنند. اگر قرارداد هوشمند به خوبی نوشته شده باشد، بدیهی است که نقض امنیتی غیرممکن است. برای دولت‌ها و تنظیم‌کننده‌ها سخت‌تر است که DEX را تعطیل کنند، زیرا هیچ مدیر و شرکتی آن را کنترل نمی‌کند. صرافی‌هایی مانند یونی‌سواپ، ایر سواپ و ونوس در این دسته از صرافی‌ها قرار می‌گیرند.

انواع صرافی

۳. صرافی هیبریدی

هدف صرافی‌های ارز‌های دیجیتال هیبریدی، ترکیب بزرگ‌ترین جنبه‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز در یک واحد است. آن‌ها می‌خواهند امنیت و آزادی یک صرافی غیرمتمرکز و همچنین راحتی یک صرافی متمرکز را برای کاربران نهایی فراهم کنند. حتی با وجود اینکه شخص ثالثی در معامله شرکت می‌کند، آن‌ها با این وجود، نگهبانی پول خود را به کاربران می‌دهند. انواع ترکیبی بازار معاملات ارز‌های دیجیتال نسل جدیدی هستند، اما هنوز در حال توسعه هستند.

منبع درآمد صرافی‌های ارز دیجیتال

  • کارمزد‌های سپرده‌گذاری
  • کارمزد‌های برداشت
  • کارمزد‌های معاملات
  • هزینه لیست کردن
  • آگهی‌ها

کیف پول کریپتو چگونه کار می‌کند؟

  • کاربران می‌توانند از طریق کیف پول‌های کریپتو به ارز دیجیتال خود دسترسی
  • داشته باشند.
  • نرم‌افزار کیف پول جفت کلید، یکی عمومی و دیگری خصوصی تولید می‌کند که به شما امکان ارسال و دریافت رمز ارز را می‌دهد.
  • هر کیف پول از تعداد مشخصی از رمزارز‌ها پشتیبانی می‌کند.

صرافی‌ها و کیف پول‌ها چگونه با هم کار می‌کنند؟

  • مدیریت نگه‌داشتن دارایی‌های کریپتو در صرافی آسان‌تر است، اما ممکن است با خطراتی مانند هک روبرو شوند.
  • صرافی‌ها عموماً نظارتی ندارند و تعداد کمی در صورت عدم اطمینان بیمه ارائه می‌دهند. اگر یک صرافی از کار بیفتد، ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهید.
  • اگرچه استفاده از کیف پول کمی پیچیده است، اما بهتر از برای امنیت بیشتر از یک کیف‌پول معتبر استفاده کنید.

بهتر است ویژگی‌هایی مانند دسترسی، امنیت، نقدینگی، کوین‌های ارائه شده، ابزار آموزشی، ذخیره‌سازی و کارمزد‌ها را در هنگام بررسی و انتخاب یک صرافی در نظر بگیرید.

نحوه ثبت نام ورود در صرافی نوبیتکس 

برای تشریح مراحل ثبت نام و ورود به صرافی‌ها به نقل از ارزتودی می‌توان بیان کرد:

برای استفاده از خدمات این صرافی، کافی است وارد وبسایت نوبیتکس به آدرس nobitex.ir شده و اطلاعات خود را اعم از ایمیل و رمزعبور قوی وارد نمایید همچنین در صورت لاگین بودن اکانت جیمیل بر روی مرورگر می‌توانید این مرحله را خیلی سریع تر پیش برده و از ثبت نام خودکار گوگل استفاده کنید. اگر کد معرف فرد خاصی را نیز در اختیار دارید، پیشنهاد می‌شود در این مرحله کد دعوت مربوطه را وارد نمایید.

نحوه معامله در صرافی‌ها

  • برای شروع می‌بایست حساب صرافی یا همان کیف‌پول ارز دیجیتال خود را شارژ کنید.
  • در این مرحله می‌تواند ارز دیجیتال مورد نظر خود انتخاب کنید. (علاوه بر این، کاربران می‌توانند یک سفارش خرید برای خرید رمز ارز ارسال کنند، که سپس به همراه سایر سفارشات خرید و فروش به دفترچه سفارش اضافه می‌شود. )
  • صرافی‌های آنلاین معمولاً بسته به نوع پلتفرمی که کاربر از آن استفاده می‌کند، برای خدمات خود کارمزد دریافت می‌کنند
  • هنگامی که شخص دارای ارز‌های دیجیتال است، می‌تواند آن‌ها را از صرافی به صرافی و کیف پول به کیف پول دیگر منتقل کند.

کلام آخر

در حالی که یک صرافی ارز دیجیتال ممکن است ساده به نظر برسد، اما می‌تواند پیچیده باشد و ممکن است نسبت به مبادلات عادی سهام و اوراق قرضه نیاز به هوشیاری کاربران داشته باشد. به خاطر داشته باشید که این تجارت شامل کوین‌ها، پلتفرم‌ها، بلاک چین‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌ها عمدتاً کنترل نشده است. این بدان معناست که در حوزه ارز‌های دیجیتال، ثبات در نحوه سازماندهی سرمایه‌گذاری‌ها و نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری کمتر از آنچه ممکن است برای کاربران در دنیای مالی متعارف باشد، رایج است. خوشبختانه، صنعت ارز‌های دیجیتال به سرعت در حال توسعه است و تعداد فزاینده‌ای از خدمات به سرمایه‌گذاران کمک تا بتوانند از این صنعت نسبتاً جدید به درآمد برسند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *