رپرتاژسفر و گردشگری

طبیعت ناشناخته چابهار

لیمو HR

طبیعت ناشناخته چابهار

ایران به‌قدری جاذبه‌های توریستی و طبیعی دارد که تا چندین سال می‌توانید به شهرهای مختلف آن سفر کنید و هنوز هم جاهای دیدنی زیادی را ندید‌ه باشید. درعین‌حال هرکدام از مناطق مختلف ایران دارای آب‌وهوای متفاوتی است. غری کشور با هوای کوهستانی خود و جاذبه‌هایی مانند آبشار بیشه لرستان، بهترین انتخاب برای سفرهای تابستانی محسوب می‌شوند.

اگر دوست دارید در شب‌های ستاره‌باران کویر، نگاهی دوباره به آسمان بیندازید، کرمان و مناطق شرقی را برای سفر انتخاب کنید و اگر عاشق جنگل و دریا هستید، به مناطق شمالی سفر کنید و از آستارا دیدن نمایید. اما درصورتی‌که می‌خواهید تمام جاذبه‌های طبیعی گرم و خشک، مرطوب و کوهستانی را باهم نظاره‌گر باشید، به سرزمین چهارفصل و همیشه‌بهار چابهار بروید. این خطه جاذبه‌های مختلفی مانند دریاچه صورتی چابهار را در خود جای داده است. همچنین جاذبه‌های گردشگری متفاوت دیگری نیز در این شهر، پیش روی شما قرار دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

کوه‌های مینیاتوری چابهار

جاذبه‌های طبیعی در استان سیستان  و بلوچستان بسیار زیاد است. قرار گرفتن این استان در نزدیکی اقیانوس هند  و دریای مکران باعث شده که آب‌وهوایی متفاوت داشته باشد.  در این میان چابهار آب‌وهوایی همیشه‌بهار دارد و بهترین انتخاب برای سفر در زمستان است.

یکی از جاذبه‌های این منطقه، کوه‌های مینیاتوری هستند که با مشاهده آن تصور می‌کنید که در کره مریخ قرار دارید. کوه‌هایی سرخ‌رنگ با شکلی خاص که درست شبیه به تصاویر گرفته شده از کوه‌های سیاره مریخ است. این کوه‌های به دلیل شکل و رنگ خاص خود نیز به کوه‌های مریخی معروف شدند. همچنین این اجسام زیبا و بی‌نظیر در حدود ۵۰ کیلومتری چابهار و در نزدیکی روستای گواتر قرار دارند.

دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در طبیعت ناشناخته چابهار، تالاب لیپار یا همان دریاچه صورتی چابهار است.  این تالاب زیبا و چشم‌نواز تعریف جدیدی از رنگ را به شما نمایش خواهد داد. جالب است بدانید که تنها تالاب صورتی‌رنگ ایران فقط این تالاب است و در بین چهار تالاب صورتی جهان می‌درخشد.

علت رنگ زیبایی که در این دریاچه دیده می‌شود، وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌هایی است که در دل آن زندگی می‌کنند. درعین‌حال زیبایی و جذابیت تالاب فقط به رنگ صورتی آن نیست؛ بلکه پرندگانی مانند فلامینگو، کشیم، چنگر، عقاب دشتی، تیهو، جیرفتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک نیز در فصل‌های مختلف به این تالاب می‌آیند تا زیبایی آن را دوچندان کنند.

جنگل حرا

اگرچه همه ما شهرهای شمالی ایران مانند گیلان، آستارا وستارا وآ مازندران را با جنگل‌های زیبا و پهناور و آبشارهای جذابی مانند آبشار لاتون می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید که در جنوب ایران و در منطقه چابهار جنگل‌های شگفت‌انگیزی قرار دارند. این جنگل که در بندر گواتر واقع‌شده، در مرز بین پاکستان و چابهار است و سبزی‌هایی در دل خشکی جلوه‌نمایی می‌کند.

البته ب جنگل‌های حرا که در خلیج گواتر قرار گرفتند، برای ماندگاری نیاز به مراقبت زیادی دارند و به همین دلیل نیز این منطقه کاملا محافظت شده است. اما می‌توانید به روستای گواتر بروید و شاهد زیبایی جنگل و البته خونگرمی مردم این منطقه باشید.

روستای باستانی تیس

اگرچه قسمت‌های غربی کشورمان مانند خرم‌آباد  و همدان دارای جلوه‌های طبیعی زیبایی مانند آبشار بیشه یا بناهای باستانی بسیار زیادی از دوران مختلف مانند هخامنشی هستند؛ اما در چابهار نیز می‌توانید نمونه‌هایی از تمدن باستانی را جستجو کنید. روستای تیس روستایی مربوط به دوران هخامنشی است که در دوران گذشته اهمیت زیادی در مبادلات تجاری بین هند و آسیای شرقی داشته است.

همچنین در دوره اسلامی و با ورود اسلام به ایران، بازهم روستا و بندر تیس موقعیت خاص و ویژه خود را حفظ کرد. اما به‌مرور زمان که تولید نیشکر و پانیذ در مکران رونق اولیه خود را از دست داد، بند تیس هم از اهمیت خود خارج شد. با این وجود، روستای باستانی تیس هنوز هم جلوه‌های زیبایی دارد و می‌توانید در سفر به چابهار، از این منطقه زیبا هم دیدن کنید.

کوه گل افشان

نامی که برای این کوه انتخاب شده، واقعا زیبا و جالب است. همه ما با دیدن یک کوه انتظار داریم که آبشارهای متعددی از آن سرازیر شود؛ اما جالب است بدانید که این کوه، گل‌ولای جاری می‌شود. البته جاری شدن همین گل‌ولای هم زیبایی خاصی به شکل کوه بخشیده است. به عبارت دیگر با مشاهده کوه، شاهد گل‌ولای‌های متعددی هستند که در گذر زمان روی هم انباشته شدند و نمایی مخروطی پیدا کردند. علاوه بر آن، در فواصل زمانی مختلف گل‌ولای سرد از چشمه‌ها با صدای ترکیدن حباب خارج می‌شود. البته این پدیده در تمام طول سال وجود ندارد و کوه گل افشان در برخی فصل‌ها کاملا خاموش است. همچنین جالب است بدانید که محلی‌ها معتقدند گل‌های این کوه دارای خواص درمانی است و به همین دلیل با آن‌ها حمام می‌گیرند

غارهای بان مسیتی

آبشار لاتون

غارهای سه‌گانه چابهار، جاذبه‌های دیگری در این منطقه هستند که در روستای تیس قرار دارند. یکی از این غارها طبیعی است و به‌مرور زمان در طبیعت ایجاد شده است. اما دو غار دیگر توسط مردم محلی آن کنده شده است. شکل غار طبیعی به صورت نیم‌دایره است و داخل آن نیز یک آرامگاه قرار دارد.

درباره نامی که برای این غارها انتخاب شده می‌توان گفت که بان مسیتی، اسمی است که مردم محلی روی ا غارها گذاشته‌اند. بان در تلفظ محلی چابهار به معنای مرد صالح و خداپرست است. همچنین مسیتی در زبان محلی به معنای معبد و پرستشگاه است.

جلوه‌های طبیعی و گردشگری چابهار فقط به موارد ذکرشده ختم نمی‌شود. در این منطقه می‌توانید از تمساح‌های گاندو در منطقه محافظت شده دیدن کنید. به دیدن درخت مکر زن بروید و در زیر سایه آن به آرزوهای مردم در گذشته فکر کنید. همچنین شاید بد نباشد روستای درک را ببینید یا قلعه پیروز را برای گردش یک‌روزه خود انتخاب نمایید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *